List Informator
UVODNIK
Lokalni izbori u Republici Hrvatskoj - 2013. godine
Hrvatski je sabor, na sjednici od 14. prosinca 2013., donio novi Zakon o lokalnim izborima (Nar. nov., br. 144/12), čijim je stupanjem na snagu prestao važiti najveći dio odredaba Zakona o izborima općinskih načelnika, gradonačelnika, župana i gradonačelnika Grada Zagreba, te Zakona o izboru članova predstavničkih tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, odnosno na snazi ostaju samo odredbe, utvrđene člankom 140. Zakona o lokalnim izborima. Novim se Zakonom o lokalnim izborima objedinjuju odredbe o lokalnim izborima, te uvode neke novine. Budući da nam uskoro predstoje lokalni izbori, u ovom članku dr. sc. MARIO JELUŠIĆ, sudac Ustavnog suda Republike Hrvatske i docent na Katedri za ustavno pravo Pravnog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, piše o odredbama novog Zakona prema kojima će se provesti lokalni izbori 2013. godine.
Autor: dr. sc. Mario Jelušić, sudac Ustavnog suda Republike Hrvatske
Sadržaj
Stručni članak
Hrvatski je sabor, na sjednici od 14. prosinca 2013., donio novi Zakon o lokalnim izborima (Nar. nov., br. 144/12), čijim je stupanjem na snagu prestao važiti najveći dio odredaba Zakona o izborima općinskih načelnika, gradonačelnika, župana i gradonačelnika Grada Zagreba, te Zakona o izboru članova predstavničkih tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, odnosno na snazi ostaju samo odredbe, utvrđene člankom 140. Zakona o lokalnim izborima. Novim se Zakonom o lokalnim izborima objedinjuju odredbe o lokalnim izborima, te uvode neke novine. Budući da nam uskoro predstoje lokalni izbori, u ovom članku dr. sc. MARIO JELUŠIĆ, sudac Ustavnog suda Republike Hrvatske i docent na Katedri za ustavno pravo Pravnog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, piše o odredbama novog Zakona prema kojima će se provesti lokalni izbori 2013. godine.
Stručni članak
U članku razmatramo zadužnicu i bjanko zadužnicu, koje su regulirane Ovršnim zakonom (Nar. nov., br. 112/12), Pravilnikom o obliku i sadržaju zadužnice (Nar. nov., br. 115/12) i Pravilnikom o obliku i sadržaju bjanko zadužnice (Nar. nov., br. 115/12). Posebno obrađujemo Registar zadužnica i bjanko zadužnica, novost uvedenu novim Ovršnim zakonom i razrađenu Pravilnikom o registru zadužnica i bjanko zadužnica (Nar. nov., br. 115/12).
Stručni članak
U Informatoru, u broju 6151, od 16. veljače 2013., objavili smo prvi dio članka u kojem smo pisali o pravu na dnevnicu za vrijeme službenog putovanja državnih službenika i namještenika, prema odredbama novog Kolektivnog ugovora za državne službenike i namještenike (Nar. nov., br. 89/12) i Dodatku I. Kolektivnom ugovoru (Nar. nov., br. 89/12). U ovom broju nastavljamo s obradom te teme, pišući o slučajevima kad se umanjuje dnevnica. Isto tako pišemo o službenom putovanju i pravu na dnevnicu službenika i namještenika u javnim službama prema Temeljnom kolektivnom ugovoru za službenike i namještenike u javnim službama (Nar. nov., br. 141/12) i pravu na dnevnicu državnih dužnosnika, sudaca i drugih pravosudnih dužnosnika.
Stručni članak
U radu se prikazuje i pojašnjava svrha, smisao i glavne odrednice procesnopravnog instituta dopunske presude te ukazuje na određene nedoumice koje su se s tim u vezi pojavile u praksi. U vezi s tim donosi se i odgovarajuća sudska praksa s komentarom.
Stručni članak
U prošlom broju Informatora objavili smo prvi dio ovoga članka koji analizira odredbe Zakona o turističkom i ostalom građevinskom zemljištu neprocijenjenom u postupku pretvorbe i privatizacije (Nar. nov., br. 92/10), konkretnije, sustav dodjele koncesija na turističkom zemljištu te način njegove primjene u praksi. U nastavku članka autori pišu iscrpno o koncesiji na preostalom turističkom zemljištu u vlasništvu jedinica lokalne samouprave te iznose svoja promišljanja de lege ferenda.
Stručni članak
U članku autor nastoji istražiti jednu aktualnu dvojbu – je li moguće, odnosno dopušteno, pozivom na odredbe Zakona o cestama (Nar. nov., br. 84/11), u postupku izvlaštenja sklopiti ugovor o zamjeni nekretnina između vlasnika zemljišta preko kojega je planirana izgradnja nerazvrstane ceste i jedinice lokalne samouprave kao investitora te ceste. Autor je uvjerenja da je odgovor na postavljenu dvojbu pozitivan, da je upravo to ratio legis zakonskog rješenja u Zakonu, ali da pritom treba jako dobro voditi računa o mnogih okolnostima, da bi se isključila svaka mogućnost zloporabe i istodobno postiglo učinkovito i zakonito izvlaštenje na boljitak obje zainteresirane strane.
Stručni članak
U prosincu 2012. Hrvatski je sabor donio, osim novog Zakona o lokalnim izborima, i Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi1, ozakonivši tako jednu »mini-reformu« lokalnog izbornog sustava, odnosno lokalne i područne samouprave prije sljedećih lokalnih izbora koji će se održati u svibnju 2013. U ovom članku autor se bavi samo Novelom Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi, kojom je zakonodavac želio osobito riješiti probleme u odnosu predstavničkog i izvršnog tijela, a koji su uočeni u prvom mandatu provođenja sustava s neposredno izabranim izvršnim tijelom. Kako je istaknuto u Obrazloženju Novele, cilj zakonskih promjena bio je u tome da se osigura »jača politička stabilnost u odnosima između predstavničkog i izvršnog tijela, veća učinkovitost u obavljanju poslova tih dvaju tijela i jasnije utvrđivanje njihovih prava, obveza i odgovornosti«.2 Autor iznosi i određene dvojbe i svoje mišljenje o (ne)ustavnosti odredbe i određenih rješenja u toj Noveli Zakona, a koje se odnose na proračun i raspuštanje predstavničkog i izvršnog tijela.
Stručni članak
Republika Hrvatska bi sa 1. srpnjem 2013. trebala postati punopravna članica Europske unije i do tog datuma uskladiti svoje zakonodavstvo s propisima Europske unije. Autor u članku daje prikaz postupka prethodne notifikacije nacionalnih propisa kojima direktive Europske unije postaju dio zakonodavstva Republike Hrvatske. Također razmatra i druga dva oblika notifikacije, tj. notifikaciju nacionalnih propisa koji se donose za provedbu drugih pravnih akata Europske unije (uredbi i odluka) i postupak tehničke notifikacije.
SENTENCE
Europski sud naložio je Sloveniji i Srbiji da trebaju poduzeti sve potrebne mjere u roku od šest mjeseci od dana kad ova presuda postane konačna, kako bi omogućile podnositeljima zahtjeva, kao i svima drugima u njihovom položaju, isplatu njihove "stare" devizne štednje pod istim uvjetima kao i onima koji su imali takvu štednju u domaćim podružnicama slovenskih, odnosno srpskih banaka
SENTENCE
Propust poslodavca da radniku omogući iznošenje obrane ne mora uvijek imati značenje povrede koja dovodi do ništavosti rješenja o izvanrednom otkazu, a ni činjenica da odluka nema pouku o pravu na prigovor nije razlog da se utvrdi nezakonitost ugovora o radu
SENTENCE
Kad je raspravljanje o tužbenom zahtjevu za isplatu, koji ima osnovu u podjeli dobiti iz zajedničkog obrta, već došlo u stadij provođenja brojnih dokaza, za konačno rješenje spora među strankama nije svrhovito dopustiti preinaku tužbe isticanjem, uz postojeći, novog zahtjeva za utvrđenje vlasništva na nekretnini
SENTENCE
Pravo na članstvo u udruzi, a time i pravo na zaštitu od isključenja iz članstva, odnosno prestanka članstva u udruzi je pravo koje se može štititi u postupku ustavom zajamčenog prava i slobode čovjeka i građanina prema članku 66. Zakona o upravnim sporovima (Nar. nov., br. 53/91, 9/92 i 77/92), ako je takva sloboda ili pravo povrijeđeno konačnim pojedinačnim aktom
Vi pitate - mi odgovaramo
Može li poslodavac biti oslobođen od plaćanja sudskih pristojbi u upravnom sporu na području radnog prava?
Vi pitate - mi odgovaramo
Tko je u smislu članka 86. Zakona o javnoj nabavi dužan ispostaviti račun naručitelju za dio koji je izveo podizvoditelj, - podizvoditelj ili ponuditelj?
Vi pitate - mi odgovaramo
Mogu li i do kojeg iznosa obveznici fiskalizacije međusobno plaćati gotovim novcem?
Vi pitate - mi odgovaramo
Ima li hrvatski branitelj pravo na prednost pri zapošljavanju ako je natječaj raspisan za direktora jednog osiguravajućeg društva?