List Informator
UVODNIK
Neka sporna pitanja i specifičnosti određenih nekretnina u Zakonu o upravljanju nekretninama i pokretninama u vlasništvu RH
Od 2010. do danas Republika Hrvatska pokušava pronaći formulu za učinkovito upravljanje državnom imovinom. U tom kontekstu, Zakon o upravljanju nekretninama i pokretninama u vlasništvu Republike Hrvatske četvrti je zakon kojim se u posljednjih trinaest godina pokušava urediti način upravljanja imovinom u vlasništvu Republike Hrvatske, koji po prvi puta promovira decentralizirano upravljanje, tako da se neke ovlasti prenose na gradove, velike gradove i županije. U ovom članku autorica se osvrće na nekretnine koje su predmet Zakona, s posebnim osvrtom na vlasnički status građevinskog zemljišta, planinarskih domova, nekretnina koje se nalaze unutar građevinskog područja, a obuhvaćene su šumskogospodarskim osnovama te nekretnina pod posebnim načinom upravljanja. Ukazuje i na potrebne radnje prije donošenja odluke o raspolaganju nekretninama te daje prikaz dijela Zakona koji se tiče raspolaganja jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave nekretninama u vlasništvu RH. Posebno, na kraju članka, obrađuje prijelazne odredbe Zakona - kako postupiti s podnesenim zahtjevima i dovršiti započete postupke.
Autor: Danica Damjanović
Sadržaj
Stručni članak
Nakon više od deset godina pregovaranja, Direktiva o poboljšanju rodne ravnoteže u upravama i nadzornim odborima tvrtki na burzi stupila je na snagu krajem 2022. te su države članice obvezne Europskoj komisiji dostaviti izvješće o mjerama poduzetim radi postizanja njome određenih ciljeva. Konkretno, treba osigurati da do 30. lipnja 2026. najmanje 40 % radnih mjesta neizvršnih direktora ili 33 % svih direktorskih mjesta bude popunjeno podzastupljenim spolom. Dva su važna datuma vezana uz primjenu ove Direktive: prvi je do kojeg datuma države moraju u svoje nacionalno zakonodavstvo prenijeti Direktivu, a to je 28. prosinca 2024., a drugi je do kada obveznici Direktive moraju ostvariti svoje ciljeve, odnosno do 30. lipnja 2026. Koji izazovi stoje na tom putu, pojašnjava autorica u članku.
Stručni članak
In contractibus rei veritas potius quam scriptura prospici debet, lat. u ugovorima se mora više ispitati stvarno stanje nego ono što je napisano, izreka je pripadna rimskoj pravnoj tradiciji kojom se izražava stajalište da je prilikom tumačenja ugovora, odnosno odlučivanja o njihovu sadržaju važnije utvrditi što je stvarno učinjeno, nego što je napisano u ispravi.
Stručni članak
Recidivizam, odnosno ponavljanje povreda službene dužnosti pojava je koju Zakon o državnim službenicima prepoznaje i sankcionira. Prvo, on nalaže da se pri određivanju vrste kazne za povredu službene dužnosti mora voditi računa o olakotnim i otegotnim okolnostima, u što svakako pripadaju i prijašnja kažnjavanost ili nekažnjavanost. Potom, tu je i odredba prema kojoj državnom službeniku koji u roku od godine dana od dana izvršnosti rješenja o utvrđivanju odgovornosti za tešku povredu službene dužnosti počini novu tešku povredu službene dužnosti, prestaje državna služba po sili zakona. Takvo sankcioniranje, iako zakonito, karakterizira nedostatak individualizacije, moguće dvostruko kažnjavanje te pravna nesigurnost. Zapravo, riječ je o verziji ukinute kazne uvjetnog prestanka državne službe koji ne pokazuje navedene nedostatke.
Stručni članak
Od 2010. do danas Republika Hrvatska pokušava pronaći formulu za učinkovito upravljanje državnom imovinom. U tom kontekstu, Zakon o upravljanju nekretninama i pokretninama u vlasništvu Republike Hrvatske četvrti je zakon kojim se u posljednjih trinaest godina pokušava urediti način upravljanja imovinom u vlasništvu Republike Hrvatske, koji po prvi puta promovira decentralizirano upravljanje, tako da se neke ovlasti prenose na gradove, velike gradove i županije. U ovom članku autorica se osvrće na nekretnine koje su predmet Zakona, s posebnim osvrtom na vlasnički status građevinskog zemljišta, planinarskih domova, nekretnina koje se nalaze unutar građevinskog područja, a obuhvaćene su šumskogospodarskim osnovama te nekretnina pod posebnim načinom upravljanja. Ukazuje i na potrebne radnje prije donošenja odluke o raspolaganju nekretninama te daje prikaz dijela Zakona koji se tiče raspolaganja jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave nekretninama u vlasništvu RH. Posebno, na kraju članka, obrađuje prijelazne odredbe Zakona - kako postupiti s podnesenim zahtjevima i dovršiti započete postupke.
Stručni članak
Autorica u članku prikazuje zakonsku regulaciju osnivanja trgovačkih društava na daljinu, postupak njihova osnivanja putem informatičkog sustava START uz naglasak na potencijalne negativne posljedice takve metode osnivanja trgovačkih društava. Iako nova zakonska rješenja omogućuju ubrzanje procesa osnivanja i smanjenje troškova, nesporno je da su podvrgnuta brojnim kritikama, osobito u odnosu na isključenje javnih bilježnika iz postupka koje za posljedicu mogu imati povećan računalni kriminalitet, nadripisarstvo, sivu ekonomiju i povredu odredaba o pranju novca. Unatoč činjenici ubrzane procedure osnivanja, online osnivanje društava bez sudjelovanja javnog bilježnika broji više rizika nego pozitivnih posljedica.
Stručni članak
U Informatoru, broj 6825 od 4. ožujka 2024., pisali smo o novim odredbama Pravilnika o paušalnom oporezivanju samostalnih djelatnosti, odnosno o uvjetima za paušalno oporezivanje, iznosima plaćanja paušalnog poreza u 2024., te poslovnim knjigama i evidencijama paušalnog poreznog obveznika. U ovom, drugom dijelu teksta vezanim uz paušalno oporezivanje, pišemo o promjeni načina oporezivanja tijekom poslovne godine i dostavljanju izvješća na propisanim obrascima.
Stručni članak
Proračunski korisnici, odnosno jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave (u nastavku teksta: JLP(R)S) mogu kod isporuke robe, radova i usluga plaćati predujmom. Međutim, Zakonom o proračunu (Nar. nov., br. 144/21) propisano je kako se plaćanje predujmom može izvršavati, ali iznimno na temelju prethodno dobivene suglasnosti ministra financija, odnosno čelnika JLP(R)S-a. Proračunski korisnik može plaćati predujmom bez prethodno dobivene suglasnosti, do iznosa koji je utvrđen u odluci o izvršavanju proračuna JLP(R)S-a. O načinu knjigovodstvenog evidentiranja danih predujmova dajemo uputu u nastavku članka.
Stručni članak
Trumanova doktrina predstavlja američku vanjsku politiku kojom SAD daje svoju političku, vojnu i gospodarsku pomoć državama kojima prijete unutarnji ili vanjski autoritarni režimi.
Stručni članak
Čl. 148. st. 2., 4., i 5. ZUP-a
SENTENCE
Iako je vještak psihijatar u svom nalazu rekao „Ako bi bio pušten da se brani sa slobode mišljenja sam da bi izrečena mjera opreza bila dovoljna“, sud nije vezan takvim mišljenjem te je jedino sud, a ne vještak psihijatar, ovlašten ocijeniti postojanje opasnosti od ponavljanja djela. Pri tome sud sagledava značaj svake pojedine okolnosti koja govori u smjeru (ne)postojanja takve bojazni, ujedno imajući u vidu i njihovu brojnost, a tako i kakvoću u cjelini.
SENTENCE
Rukovoditelj financijske službe može ovjeriti (potpisati) izvod otvorenih stavki u granicama poslova koje obavlja, međutim time se ne smatra da je priznao dug i prekinuo tijek zastare. Zaposlenici u knjigovodstvu (ili u financijskoj službi) trgovačkog društva, po naravi posla kojeg obavljaju, nisu sami po sebi punomoćnici po zaposlenju.
SENTENCE
Trgovačko društvo Hrvatska lutrija d.o.o. nema aktivnu legitimaciju (locus standi) za podnošenje ustavne tužbe.
SENTENCE
Protiv rješenja kojim je stranci u upravnom sporu naloženo predujmiti troškove vještačenja nije dopuštena žalba.
SENTENCE
Ako osuđenik traži odgodu izvršavanja kazne zatvora zbog teške akutne bolesti ili znatnog pogoršanja postojeće kronične bolesti za čije liječenje nema uvjeta u kaznionici ili zatvoru, sudac izvršenja će o tome donijeti odluku nakon što pribavi očitovanje Zatvorske bolnice u Zagrebu, o mogućnosti liječenja osuđenika u zatvorskom sustavu.
SENTENCE
Apsolutna zabrana štrajka sama za sebe ne dovodi do povrede sindikalne slobode kao posebnog aspekta prava na slobodu udruživanja, zajamčenog člankom 11. Konvencije za zaštitu ljudskih prava i temeljenih sloboda.
SENTENCE
Okolnost da je prosvjed postao nasilan sama za sebe nije dostatna da bi pojedinac koji sudjeluje u prosvjedu prestao biti zaštićen jamstvima iz članka 11. Konvencije za zaštitu ljudskih prava i temeljenih sloboda jer se mora dokazati da su upravo njegove namjere ili ponašanje bili nasilni.
Vi pitate - mi odgovaramo
Koji je porezni položaj oporezivanja nagrada koje ostvari porezni obveznik koji obavlja samostalnu djelatnost stečajnog upravitelja i koji utvrđuje i plaća porez na dobit? Mora li takva osoba isplatitelju prije isplate dostavljati obavijest o načinu obavljanja djelatnosti?
Vi pitate - mi odgovaramo
Koji je porezni položaj ugradnje dizalica topline (sustava grijanja prostora i zagrijavanja vode) u smislu poreza na dodanu vrijednost? Naime, kao građevinski investitor, angažirali smo izvođača u svrhu instalacije sustava dizalica topline u objekte prilikom izgradnje. Uređaje (dizalice topline) smo, radi ušteda, kupili izravno od proizvođača i zaprimili račun s obračunanim porezom na dodanu vrijednost. To je ispravno, jer je riječ samo o isporuci robe (bez sadržane usluge). Sada namjeravamo angažirati specijaliziranog izvođača za ugradnju sustava dizalica topline u objekte. Izvođač je u sustavu poreza na dodanu vrijednost, kao i mi. Po izvedenim radovima, izvođač će izdati račun za obavljenu uslugu te potrošni materijal i popratne dijelove vezane uz ugradnju. Molimo Vas potvrdu da se u konkretnom slučaju ne obračunava porez na dodanu vrijednost, već se primjenjuje tuzemni prijenos porezne obveze u graditeljstvu.
Vi pitate - mi odgovaramo
Što se može poduzeti prema fizičkoj osobi, koja kao samozaposlena osoba ili osoba u radnom odnosu, radi putem digitalne radne platforme, ali je izuzetno loše ocijenjena od korisnika zbog kašnjenja u isporuci naručenog i slično?
Vi pitate - mi odgovaramo
Komunalno trgovačko društvo u vlasništvu Grada, u postupku je izrade novih općih uvjeta pružanja usluga. Razmatrajući opće uvjete drugih pružatelja usluga primijetili smo da mnogi od njih (ali, ne svi) propisuju rok, u pravilu od 30 dana, u kojem je korisnik usluga ovlašten podnijeti prigovor na ispostavljeni račun za pružene usluge, ili na kvalitetu pružene usluge. Budući da takav rok nismo pronašli u zakonu, molimo da nam odgovorite može li se podnošenje prigovora potrošača ograničavati rokom, i, ako da, na temelju kojeg propisa i koliki taj rok može biti?
Vi pitate - mi odgovaramo
Radnica je dostavila nalaz i mišljenje medicine rada prema kojem postoje faktori rizika koji bi mogli utjecati na urednu trudnoću na postojećem radnom mjestu. Je li poslodavac dužan omogućiti radnici plaćeni dopust ako je ne može prerasporediti na drugo radno mjesto na kojem neće biti izložena riziku?