Informator broj 6879 od 17. ožujka 2025.

UVODNIK

Obveze lokalne samouprave sukladno Zakonu o upravljanju i održavanju zgrada

Iz ustavnih i zakonskih odredbi proizlazi da se sadržaj lokalne samouprave definira kao pravo i osposobljenost jedinica lokalne samouprave da regulira i upravlja određenim javnim poslovima u granicama zakona. To znači da pravo na lokalnu samoupravu jedinicama lokalne samouprave omogućava regulatornu i upravljačku aktivnost kada su u pitanju javni poslovi definirani zakonom u nadležnost jedinicama lokalne samouprave. Polazeći od njihovih ustavnih ovlasti, autor analizira obveze/dužnosti lokalnih jedinica sukladno Zakonu o upravljanju i održavanju zgrada.
Autor: izv. prof. dr. sc. Dejan Bodul

Sadržaj

Traditio iuridica: Digna vox maiestate regnantis legibus alligatum se principem profiteri: adeo de auctoritate iuris nostra pendet auctoritas
Autor: Tomislav Karlović

Stručni članak

Digna vox maiestate regnantis legibus alligatum se principem profiteri: adeo de auctoritate iuris nostra pendet auctoritas, lat. dostojna je veličanstva vladajućeg izjava da je vezan zakonima: tako iz vlasti (autoriteta) prava proizlazi naša vlast, prvi je dio konstitucije careva Teodozija II. i Valentijana III. iz 429. (Codex Iustinianus 1, 14, 4), koja jasno izražava shvaćanje rimskih careva o izvoru njihove vlasti i vezanosti zakonom.

Iura novit curia: Odredbe Zakona o obveznim odnosima o nemogućnosti ispunjenja
Autor: Zvonimir Slakoper

Stručni članak

Nemogućnost ispunjenja i njezine posljedice izravno uređuju članci 208. – 210. i članci 373. – 374. Zakona o obveznim odnosima. Članci 208. – 210. uređuju nemogućnost ispunjenja svih obveza, a članci 373. – 374. uređuju nemogućnost ispunjenja obveza iz dvostranoobveznih ugovora.

Akti uprave i upravna djelatnost
Autor: Alen Rajko

Stručni članak

Uvriježeno stajalište da se upravna djelatnost uglavnom iscrpljuje u vođenju upravnog postupka i donošenju upravnih akata, autor osporava objašnjenjem što sve ulazi u djelokrug upravne djelatnosti.

Obveze lokalne samouprave sukladno Zakonu o upravljanju i održavanju zgrada
Autor: Dejan Bodul

Stručni članak

Iz ustavnih i zakonskih odredbi proizlazi da se sadržaj lokalne samouprave definira kao pravo i osposobljenost jedinica lokalne samouprave da regulira i upravlja određenim javnim poslovima u granicama zakona. To znači da pravo na lokalnu samoupravu jedinicama lokalne samouprave omogućava regulatornu i upravljačku aktivnost kada su u pitanju javni poslovi definirani zakonom u nadležnost jedinicama lokalne samouprave. Polazeći od njihovih ustavnih ovlasti, autor analizira obveze/dužnosti lokalnih jedinica sukladno Zakonu o upravljanju i održavanju zgrada.

Vremeplov: Francuski zakon o vjerskim simbolima u javnim školama – 15. ožujka 2004.
Autor: Slavica Banić

Stručni članak

Francuski zakon o vjerskim simbolima u javnim školama – 15. ožujka 2004.

Praksa Europskog suda za ljudska prava u predmetima utvrđenih povreda članka 1. Protokola 1 kod pojedinih socijalnih davanja
Autor: Hrvoje Miladin

Stručni članak

Na primjeru nekoliko presuda Europskog suda za ljudska prava autor pojašnjava kako se legitimno očekivanje stjecanja vlasništva u okviru različitih socijalnih davanja štiti člankom 1. Protokola br. 1 uz Europsku Konvenciju za zaštitu ljudskih prava i temeljnih sloboda. Primjeri presuda protiv Islanda, Austrije i Hrvatske ističu stavove i argumente Suda i pojašnjavaju zbog čega je Sud smatrao da su nacionalna tijela u opisanim situacijama trebala drukčije odlučivati.

IPCEI složeni procesi, veliki potencijali i ključna prilika za Europu i Republiku Hrvatsku
Autor: Krešimir Dragić

Stručni članak

IPCEI projekti (engl. Important Projects of Common European Interest/Važni projekti od zajedničkog europskog interesa) predstavljaju mnogo više od običnih investicijskih inicijativa – oni su strateški alat Europske unije za izgradnju tehnološke suverenosti, održivog razvoja i gospodarske otpornosti u sve složenijem globalnom okruženju. Autor u članku daje osnovni pregled sadržaja i okvira koji čine IPCEI projekti, s osvrtom na procese i provedbu, uključujući pritom i dosad uočene nedostatke i prepreke ostvarenju i aktiviranju potencijala koji će utjecati na europsku industriju kroz jačanje konkurentnosti i stvaranje dodane vrijednosti.

Institucije upravnog prava: Sankcije prema neustavnim i/ili nezakonitim podzakonskim općenormativnim aktima
Autor: Frane Staničić

Stručni članak

Kako je svima poznato, postoji hijerarhija pravnih izvora. Ona danas nije jednostavno strukturirana kao što je nekad bila, ali za potrebe ovoga članka poslužit ćemo se svima poznatom hijerarhijskom ljestvicom pravnih izvora: ustav, zakon i podzakonski općenormativni akti. Iz navedene hijerarhije vidljivo je da podzakonski općenormativni akti moraju biti u skladu s ustavom i zakonom. U idealnom (pravnom) svijetu, svaki podzakonski općenormativni akt bio bi usklađen s odredbama ustava i odgovarajućeg zakona.

Bitna povreda odredaba kaznenog postupka iz članka 468. stavka 1. točke 11. ZKP/08.
Sud: Visoki kazneni sud Republike Hrvatske

SENTENCE

Sud je počinio bitnu povredu odredaba kaznenog postupka iz članka 468. stavka 1. točke 11. ZKP/08., jer su u obrazloženju pobijanog rješenja u potpunosti izostali razlozi zbog kojih sud smatra da se svrha istražnog zatvora ne može ostvariti drugom blažom mjerom, stoga se takva odluka mora ukinuti.

Pretpostavke dopuštenosti ustavne tužbe – osobna sloboda (promjena prakse)
Sud: Ustavni sud Republike Hrvatske

SENTENCE

Ako su redovni sudovi odlučivali o žalbi, onda i Ustavni sud meritorno odlučuje o ustavnoj tužbi, iako okrivljenik nije uhićen i nije mu dostavljeno rješenje o istražnom zatvoru.

Zakon o mirovinskom osiguranju – ponovno određivanje zastupničke mirovine
Sud: Visoki upravni sud Republike Hrvatske

SENTENCE

Ponovno određivanje zastupničke mirovine na temelju naknadno ostvarenog mirovinskog staža s osnove radnog odnosa nije moguće.

Prekršajno pravo – blanketna norma
Sud: Visoki prekršajni sud Republike Hrvatske

SENTENCE

Odredba članka 38. stavka 1. točke 33. i stavka 3. Zakona o hrani blanketne je naravi, slijedom čega je u činjeničnom opisu djela nužno navesti odgovarajuće odredbe Provedbene uredbe Komisije (EU) br. 931/2011 o zahtjevima sljedivosti utvrđenima Uredbom (EZ) br. 178/2002 Europskog parlamenta i Vijeća za hranu životinjskog podrijetla, kojima se dopunjava biće prekršajnog djela za koje se okrivljenik tereti optužnim aktom.

Obvezno pravo – prekid zastare djelomičnim plaćanjem (priznanje duga)
Sud: Visoki trgovački sud Republike Hrvatske

SENTENCE

Prema ocjeni ovog suda, nema pogodnijeg i jasnijeg načina za ocjenu o tome je li izvršeno dužnikovo posredno priznanje duga i je li time došlo do prekida zastarijevanja, do djelomičnog plaćanja duga, odnosno do davanja dužnikove izjave da dug plaća prijebojem.

Ferrero Quintana protiv Španjolske
Sud: Europski sud za ljudska prava

SENTENCE

Određivanje dobne granice za prijam u policijsku službu nije diskriminirajuće.

Dostava rješenja o prijmu kandidatima prijavljenima na natječaj

Vi pitate - mi odgovaramo

Proveli smo natječaj za zapošljavanje službenika na koji se prijavio veći broj kandidata pa smo nakon provedenog postupka i odabrali najboljeg od njih. Moramo li svakoga od kandidata koji nije primljen u službu, a kojem se dostavlja rješenje o prijmu, navoditi u dostavnoj naredbi rješenja?

Najniži dnevni iznos plaće sezonskog radnika u poljoprivredi za 2025.

Vi pitate - mi odgovaramo

Koliki je dnevni iznos neto plaće sezonskog radnika u poljoprivredi i koje obveze imaju poslodavci koji zapošljavaju radnike na privremenim odnosno povremenim sezonskim poslovima u poljoprivredi u 2025.?

Mandat zamjenika člana predstavničkog tijela

Vi pitate - mi odgovaramo

Član Općinskog vijeća zatražio je mirovanje mandata, nakon čega je politička stranka kojoj pripada imenovala njegova zamjenika. Tijekom obnašanja mandata zamjenika Općina je saznala da je članu koji je zatražio mirovanje izrečena presuda radi počinjenja kaznenog djela pa mu je mandat prestao na temelju zakona. Nakon toga je politička stranka kojoj pripadaju izabrani član Općinskog vijeća i njegov zamjenik obavijestila predsjednika vijeća da će stranka imenovati novog člana, koji će mandat obnašati umjesto člana kojem je prestao mandat na temelju zakona i njegova zamjenika. Je li stranka ovlaštena postupiti na takav način?

Prestanak ugovora o radu na određeno vrijeme

Vi pitate - mi odgovaramo

Poslodavac je s radnikom zaključio ugovor o radu na određeno vrijeme u trajanju od godinu dana, radi dovršetka rada na određenom projektu. Nakon isteka vremena na koje je zaključen ugovor o radu poslodavac je pisano obavijestio radnika, a, tu je obavijest nazvao “odluka o otkazu ugovora o radu”, da mu radni odnos prestaje s otkaznim rokom od deset dana jer je završio radove na projektu. Može li se smatrati da su poslodavac i radnik zaključili ugovor o radu na neodređeno vrijeme?

Istovremeni rad u upravnom tijelu Općine i dječjem vrtiću koji je osnovala Općina

Vi pitate - mi odgovaramo

Može li službenica istovremeno biti zaposlena na pola radnog vremena na službeničkom radnom mjestu u Općini, a pola radnog vremena na radnom mjestu tajnice dječjeg vrtića koji je osnovala Općina?

Filteri