Informator broj 6905 od 15. rujna 2025.

UVODNIK

Načelo legitimnih očekivanja kroz praksu Suda EU-a

U ovom članku autorica prikazuje načelo zaštite legitimnih interesa, koje je usko povezano i s načelom pravne sigurnosti jer izravno proizlazi iz toga načela. Također, kroz praksu Suda Europske unije prikazuje ključne elemente koji su bitni kako bi se načelo legitimnih interesa što lakše moglo primjenjivati u praksi.
Autorica: mr. sc. Maja Josipović

Sadržaj

Načelo legitimnih očekivanja kroz praksu Suda EU-a
Autor: Maja Josipović

Stručni članak

U ovom članku autorica prikazuje načelo zaštite legitimnih interesa, koje je usko povezano i s načelom pravne sigurnosti jer izravno proizlazi iz toga načela. Također, kroz praksu Suda Europske unije prikazuje ključne elemente koji su bitni kako bi se načelo legitimnih interesa što lakše moglo primjenjivati u praksi.

Traditio iuridica: Nemo potest in testamento suo cavere, ne leges in suo testamento locum habeant
Autor: Tomislav Karlović

Stručni članak

Nemo potest in testamento suo cavere, ne leges in suo testamento locum habeant, lat. nitko ne može u svojoj oporuci odrediti da se na nju ne primjenjuju zakoni, izreka je rimskog pravnika Pomponija kojom je određeno da se oporukom ne može isključiti primjena prisilnih propisa, prisutna posredstvom rimske pravne tradicije do današnjih dana.

Potvrde javnopravnih tijela i utvrđivanje neistinitosti njihova sadržaja
Autor: Alen Rajko

Stručni članak

Potvrde o činjenicama o kojima se vodi službena evidencija imaju svojstvo javne isprave, ali se jednako tako može dokazivati da sadržaj potvrde nije vjerodostojan. Autor u kratkom tekstu razgraničava potvrde o činjenicama o kojima se vodi i o kojima se ne vodi službena evidencija.

Država pod tržišnim povećalom - MEOP kao korektiv javne intervencije
Autor: Krešimir Dragić

Stručni članak

Autor se u članku bavi načelom tržišnog gospodarstvenika (MEOP), jednim od najizazovnijih okvira u pravu državnih potpora EU-a. Prikazuje kako se kroz MEOP uspostavlja granica između dopuštene javne intervencije i potpore, s naglaskom na konkretnu primjenu u slučajevima dokapitalizacija i zajmova poduzećima u državnom vlasništvu. Autor nastoji povezati pravnu strukturu MEOP-a s ekonomskim modelima odlučivanja, pri čemu posebnu pozornost posvećuje izazovima dokazivanja tržišnog ponašanja države u uvjetima informacijske asimetrije, političkih ciljeva i nedostatka tržišnih referenci.

Kvaliteta pod nadzorom: modeli i mjere za praćenje rada koncesionara
Autor: Goran Vojković

Stručni članak

Iako je Zakonom o koncesijama propisana obveza nadzora nad provedbom ugovora o koncesiji, praksa pokazuje da se nadzor najčešće svodi na praćenje plaćanja koncesijske naknade, dok je nadzor nad kvalitetom obavljanja koncesionirane djelatnosti često nedovoljno razvijen ili potpuno izostaje. U slučajevima kada koncesijom obuhvaćena djelatnost predstavlja javnu uslugu – poput prijevoza, zdravstva, zaštite prirode ili komunalnih djelatnosti – nedostatak nadzora može ozbiljno ugroziti javni interes i učinkovitost javne službe. Slijedom toga, autor predstavlja funkcionalni model nadzora kvalitete rada koncesionara, koji uključuje praćenje učinka, korisničke povratne informacije i standardizirano izvještavanje.

Vremeplov: Izraelsko-palestinski Prvi sporazum iz Osla – 13. rujna 1993.
Autor: Slavica Banić

Stručni članak

Prvi Sporazum iz Osla ili Oslo I., službenog imena Deklaracija o načelima dogovora o privremenoj samoupravi prvi je sporazum između izraelske vlade i Palestinske oslobodilačke organizacije (engl. Palestinian Liberation Organization, skr. PLO) kojim se pokušao stvoriti okvir za rješavanje izraelsko-palestinskog sukoba.

Institucije upravnog prava: Nadležnost u postupcima državljanstva
Autor: Frane Staničić

Stručni članak

U stvarima državljanstva nadležnost je dvovrsna. Treba razlikovati vođenje evidencija o hrvatskim državljanima i postupke stjecanja državljanstva prirođenjem (naturalizacijom), odnosno postupke prestanka hrvatskog državljanstva.

Odlučivanje o prijedlogu za uvjetni otpust
Sud: Visoki kazneni sud Republike Hrvatske

SENTENCE

Prilikom odlučivanja o prijedlogu za uvjetni otpust sud će cijeniti ličnost osuđenika, njegov prijašnji život i osuđivanost, je li protiv njega u tijeku drugi kazneni postupak, odnos prema počinjenom kaznenom djelu i žrtvi, ponašanje tijekom izdržavanja kazne zatvora, uspješnost primjene programa izvršavanja kazne zatvora, je li došlo do promjene njegova ponašanja nakon počinjenog kaznenog djela ili se očekuje da će do tih promjena doći primjenom mjera nadzora za vrijeme uvjetnog otpusta te životne okolnosti i njegovu spremnost za uključivanje u život na slobodi.

Parnični postupak – vezanost činjeničnim supstratom – prekoračenje tužbenog zahtjeva
Sud: Vrhovni sud Republike Hrvatske

SENTENCE

Sud nije vezan pravnom osnovom koju je naveo tužitelj, ali je vezan činjeničnom osnovom na koju se poziva tužitelj te sud odlučuje u granicama zahtjeva koji su postavljeni u postupku. Prema tome, sud nije ovlašten upuštati se u ocjenjivanje bi li u kontekstu drukčijeg činjeničnog supstrata zahtjev tužitelja bio osnovan, jer bi u takvom slučaju riječ bila o prekoračenju tužbenog zahtjeva glede njegove činjenične osnove.

Zakon o sigurnosti prometa na cestama – preispitivanje dokaza
Sud: Visoki upravni sud Republike Hrvatske

SENTENCE

U postupku ukidanja i oduzimanja vozačke dozvole, sud kao i javnopravno tijelo, vezani su pravomoćnim odlukama donesenim u prekršajnim postupcima i nisu ih ovlašteni preispitivati.

Procesno pravo – tužba s prijedlogom za izdavanje platnog naloga (pravni interes)
Sud: Visoki trgovački sud Republike Hrvatske

SENTENCE

U tužbi kojom se predlaže izdavanje platnog naloga tužitelj treba posebno navesti razloge zbog kojih predlaže njegovo izdavanje umjesto da predlaže određivanje ovrhe na temelju vjerodostojne isprave.

Prekršajno pravo – zakonski opis djela nije prekršaj
Sud: Visoki prekršajni sud Republike Hrvatske

SENTENCE

Kako bi činjenični opis djela bio podvediv pod odredbu članka 94. stavka 1. točke 13. i stavka 2. Zakona o radiološkoj i nuklearnoj sigurnosti, mora sadržavati na koji način odnosno kojim su postupcima ili propustima okrivljenici onemogućili nesmetano obavljanje inspekcijskog nadzora i uvjeta za neometan rad inspektora.

Van Slooten protiv Nizozemske
Sud: Europski sud za ljudska prava

SENTENCE

Postupak lišenja roditeljske skrbi proveden bez pravilne procjene roditeljskih sposobnosti majke te odgovarajućeg dokazivanja najboljeg interesa djeteta, doveo je do povrede članka 8. Konvencije za zaštitu ljudskih prava i temeljnih sloboda.

Kupovanje robe od obrta u vlasništvu službenika zaposlenog u upravnom tijelu

Vi pitate - mi odgovaramo

Službenik upravnog tijela Grada ima registrirani obrt za izradu nakita i ukrasnih predmeta od keramike. Grad od toga obrta želi kupiti neke predmete koje će prigodno podijeliti prilikom proslave dana Grada. Je li riječ o sukobu interesa odnosno može li Grad kupiti robu koju proizvodi i prodaje obrt u vlasništvu službenika zaposlenog u upravnom tijelu?

Utvrđivanje sezonskog radnog vremena redarstvene službe

Vi pitate - mi odgovaramo

Pravilnikom o radu propisano je, između ostaloga, da je radno vrijeme službenika i namještenika Općine, od 8 do 16 sati. Međutim, tijekom ljeta u Općinu dolazi mnogo turista pa se ukazuje potreba za drukčijim radnim vremenom komunalnih i pomorskih redara. Može li se tijekom ljeta redarstvenoj službi utvrditi drukčiji raspored radnog vremena od ostalih službenika, i što je s tim u vezi potrebno učiniti?

Obračun PDV-a na naknadu za služnost

Vi pitate - mi odgovaramo

Je li naknada (služnost) za pravo puta, a koje grad obračunava teleoperaterima za električnu komunikacijsku infrastrukturu koja se nalazi na zemlji (imovini) u vlasništvu grada, podliježe obračunu PDV-a?

Radni staž

Vi pitate - mi odgovaramo

Jedan je zaposlenik u ustanovi koje je osnivač grad pet godina radio na ugovor o djelu temeljem kojeg je zaposlen i sada. Za vrijeme dok je radio na ugovor o djelu poslodavac mu je uplaćivao potrebne doprinose za mirovinsko osiguranje i o tome postoji Potvrda HZMO-a da mu je priznat staž osiguranja temeljem utvrđenoga drugog dohotka, jer je od HZMO-a zatražio priznavanje staža osiguranja temeljem registriranih podataka o ostvarenom drugom dohotku prema propisima o porezu na dohodak. Budući da je pet godina radio na ugovor o djelu, taj mu se rad priznao u radni staž prema posebnom izračunu. Slijedom toga, zaposleniku je u tom razdoblju izveden staž osiguranja za svaku godinu posebno po osnovi ostvarenog iznosa drugog dohotka i ukupno mu je priznato 3 godine, 4 mjeseca i 13 dana radnog staža, uz izdavanje potvrda o izračunu o godinama.Kolektivnim ugovorom koji se primjenjuje u konkretnom slučaju propisano je da se pod radnim stažem u smislu prava na uvećanje plaće (klasični dodaci na plaću) smatra radni staž ostvaren temeljem rada za koji su plaćeni doprinosi i koji se prema propisima mirovinskog osiguranja računa u staž osiguranja.Je li na ovaj način ispravno zaposleniku utvrđen navedeni radni staž u skraćenom trajanju i možemo li ga i dalje voditi s radnim stažem za to priznato razdoblje plus radni staž koji nadalje ostvaruje nakon što je zaposlen na neodređeno vrijeme, temeljem ugovora o radu?

Filteri