List Informator
UVODNIK
Ususret nadolazećoj noveli Zakona o stečaju potrošača: načelna stajališta
Zakonodavac 2025. (početak 2026.) planira ići u reviziju instituta stečaja potrošača. Budući da se pravni instituti ne mogu uspostaviti u kratkom razdoblju, premda napori na njihovoj izgradnji i funkcioniranju moraju biti stalni i prioritetni, pitanje implementacije i uređenja instituta potrošačkog stečaja, kao modela stečajnog postupka, jedno je od posebno aktualnih pravnih izazova. Stoga, cilj je u ovom članku analizirati u kojem smjeru trebaju ići neke važnije izmjene, a sve kako bi se usavršio i poboljšao nacionalni režim potrošačko-stečajnog postupka, tj. njegov proceduralni i materijalnopravni mehanizam.
Autori: izv. prof. dr. sc. Dejan Bodul i Martina Tičić, mag. iur.
Sadržaj
Stručni članak
Zakonodavac 2025. (početak 2026.) planira ići u reviziju instituta stečaja potrošača. Budući da se pravni instituti ne mogu uspostaviti u kratkom razdoblju, premda napori na njihovoj izgradnji i funkcioniranju moraju biti stalni i prioritetni, pitanje implementacije i uređenja instituta potrošačkog stečaja, kao modela stečajnog postupka, jedno je od posebno aktualnih pravnih izazova. Stoga, cilj je u ovom članku analizirati u kojem smjeru trebaju ići neke važnije izmjene, a sve kako bi se usavršio i poboljšao nacionalni režim potrošačko-stečajnog postupka, tj. njegov proceduralni i materijalnopravni mehanizam.
Stručni članak
Condicio captatoria, lat. kaptatorni uvjet, te također institutio captatoria (kaptatorno postavljanje nasljednika), u rimskoj pravnoj tradiciji označava oporučnu odredbu, uvjet, kojim bi ostavitelj zahtijevao od nasljednika da u svojoj oporuci izvrši određene namjene u njegovu korist ili u korist neke treće osobe, primjerice da nasljednik njega recipročno navede kao nasljednika u svojoj oporuci.
Stručni članak
Prema jednoj od odredbi uvrštenoj u odjeljak o stjecanju bez osnove, Zakon o obveznim odnosima određuje da „tko za drugog učini kakav izdatak ili što drugo što je ovaj po zakonu bio dužan učiniti, ima pravo zahtijevati naknadu od njega“. Smatramo da nije prijeporno kako nije riječ samo o izdacima, odnosno plaćanjima koja podrazumijeva izraz izdatak, nego i o drugim davanjima i činjenjima. Opis obveze drugog, odnosno naznaka da je riječ o davanju ili činjenju na koje je drugi obvezan „po zakonu“, zbog svoje širine otvara mogućnosti različitog tumačenja. Drugim riječima, pitanje je kad je drugi nešto bio dužan učiniti „po zakonu“.
Stručni članak
Ukidanjem prireza na porez na dohodak i omogućavanjem jedinicama lokalne samouprave da same odlučuju o povećanju ili smanjenju poreznih stopa poreza na dohodak, gradovi i općine postali su subjekti aktivnog vođenja porezne politike. S tim u vezi, autorica analizira kakav je učinak ukidanje prireza imalo na prihode proračuna gradova i općina u 2024.
Stručni članak
Odobravanje patenata znatno utječe na razvoj gospodarstva i štiti nositelja patentne zaštite. No, s razvojem tržišta i dostupnosti podataka sve je teže zadovoljiti sve uvjete za patentnu zaštitu, osobito glede novosti i inovativnosti, a u postupku priznanja patenta nadležno tijelo može priznati kao patent nešto što nije zadovoljavalo sve uvjete jer nisu raspolagali svim bitnim informacijama. Stoga je svima dana mogućnost osporavanja patenta, a upravo taj postupak, kao i postupak žalbe protiv izdanog patenta, autorica ukratko izlaže u ovom članku.
Stručni članak
Od donošenja Zakona o pomorskom dobru i morskim lukama, jedinice lokalne samouprave i upravni sudovi smatrali su da je u postupku dodjele dozvole na pomorskom dobru odluka predstavničkog tijela o odabiru najpovoljnijeg ponuditelja postupovne naravi, i da se ona ne može pobijati pravnim lijekom. Autor problematizira takvo stajalište i pojašnjava kako se o navedenom pitanju izjasnio Visoki upravni sud Republike Hrvatske.
Stručni članak
Ustav Sjedinjenih Država iz 1789., u svojim prvim člancima uređuje diobu vlasti u ovoj novonastaloj državi dajući time jasnu potvrdu Preambuli kojom se određuju k stvaranju savršenije zajednice, uspostavljanju pravde, osiguranju mira i dr.
Stručni članak
U sjedištu njemačkog Saveznog upravnog suda u Leipzigu održan je godišnji sastanak Savjetodavne skupine Udruge europskih upravnih sudaca (AEAJ).
SENTENCE
Kada sud prvog stupnja u parničnoj radnji dostave prvostupanjske presude objavi presudu na e-Oglasnoj ploči suda, a stranci dostavi primjerak odluke koja se sadržajno razlikuje od odluke objavljene na e-Oglasnoj ploči te potom ovakvo postupanje sanira time što primjerak presude koji je istovjetan izvorniku dostavlja stranci s novim rokom za žalbu u okviru kojeg stranka žalbu i podnosi, a sud drugog stupnja o žalbi odlučuje meritorno, tada prvotno dostavljanje presude sadržajno različite od one objavljene na e-Oglasnoj ploči predstavlja nepravilnost koja nije od utjecaja na donošenje pravilne i zakonite odluke.
SENTENCE
Sastav žalbe protiv rješenja kojim je odbijen prigovor izjavljen protiv rješenja o sudskoj pristojbi, ne predstavlja izdatak učinjen tijekom ili povodom spora, u smislu članka 79. stavka 1. Zakona o upravnim sporovima.
SENTENCE
Činjenica da je protiv zatvorenika u tijeku kazneni postupak za drugo kazneno djelo, obligatoran je razlog za odbijanje prijedloga za uvjetni otpust.
SENTENCE
Ako korisnik za svoje brodove koristi vezove u luci bez ugovora i protupravno, dužan je platiti lučku pristojbu i pristojbu za vez osobi koja upravlja predmetnom lukom.
SENTENCE
Obavijest Financijske agencije o vraćanju osnove za plaćanje predstavlja potvrdu o nemogućnosti provođenja naplate preko Financijske agencije u smislu članka 211. Ovršnoga zakona, jer je u njoj utvrđena nemogućnost izvršenja osnove za plaćanje.
SENTENCE
Članak 107. stavak 1. Ugovora o funkcioniranju Europske unije treba tumačiti tako da zakonodavstvo države članice koje od poreza na nekretnine oslobađa zemljišta, zgrade i građevine koji su dio željezničke infrastrukture, kada je ona stavljena na raspolaganje željezničkim prijevoznicima, nije mjera koja korisnicima toga oslobođenja daje selektivnu prednost.
Vi pitate - mi odgovaramo
Nakon provedenog postupka Općina je dala koncesiju za obavljanje dimnjačarskih poslova. Međutim, jedna je sugrađanka obavijestila Općinu da nije zadovoljna uslugom koju pruža koncesionar, i da će ona pozvati drugog dimnjačara koji će obaviti posao. Je li građanima dopušteno da za obavljanje posla za koji je dana koncesija zovu druge pružatelje istovjetnih usluga, koji nemaju koncesiju za obavljanje takvog posla na području Općine?
Vi pitate - mi odgovaramo
Općina je raspisala natječaj za radno mjesto pročelnika jedinstvenog upravnog odjela. Između ostalih, na natječaj se javila i osoba koja ima odgovarajuće obrazovanje, ali jedino je radno iskustvo jednogodišnje stručno osposobljavanje bez zasnivanja radnog odnosa. Može li se stručno osposobljavanje smatrati relevantnim radnim iskustvom za obavljanje poslova pročelnika jedinstvenog upravnog odjela?
Vi pitate - mi odgovaramo
Ovrhovoditelj je podnio prijedlog za ovrhu 8. lipnja 2017. temeljem ovršne i pravomoćne presude suda, koja je postala pravomoćna i ovršna 19. srpnja 2003., te je prvostupanjski sud rješenjem o ovrsi poslovni broj 12. lipnja 2017. odredio ovrhu radi naplate novčane tražbine. Međutim, ovrhovoditelj je 14. listopada 2009. bio podnio prijedlog za ovrhu temeljem iste ovršne isprave protiv prednika ovršenika, koji je odbijen kao neosnovan rješenjem od 7. ožujka 2017., a rješenje je postalo pravomoćno 27. ožujka 2017. Je li u konkretnom slučaju nastupila zastara pokretanja ovršnog postupka?
Vi pitate - mi odgovaramo
Općina je dosad zaposlenicima, kao stalni dodatak uz plaću, isplaćivala neoporezivu naknadu za radne rezultate (bonusi, stimulacije) u visini od 100,00 eura mjesečno. Taj dodatak isplaćivao se temeljem odluke općinskog načelnika bez propisanih kriterija ili uvjeta koji bi trebali biti ispunjeni za isplatu toga dodatka. Može li se spomenuta neoporeziva naknada za radne rezultate isplaćivati zaposlenicima kao stalni dodatak uz plaću? S druge strane, Općina ima i interni akt kojim se utvrđuju kriteriji i uvjeti za isplatu dodatka za uspješnost na radu. Dodatak za uspješnost na radu isplaćuje se samo ako su ispunjeni uvjeti propisani tim aktom (osobito uspješni radni rezultati, ocjena odličan i sl.) i može se isplatiti u više navrata tijekom godine, ali jednokratno do iznosa od najviše 30 % bruto plaće. Isključuju li se međusobno spomenuta naknada za radne rezultate i dodatak za uspješnost na radu? Odnosno, odnosi li se maksimalno propisani iznos neoporezive naknade i na isplatu dodatka za uspješnost na radu? Može li se zaposlenicima mjesečno isplaćivati neoporeziva naknada za radne rezultate (bez ispunjenja posebnih uvjeta) te, također, kada za to postoje uvjeti, može li se zaposlenicima dodatno isplatiti i dodatak za uspješnost na radu?