List Informator
UVODNIK
Novi Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi
Predmet ovog članka su odredbe Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi (Nar. nov., br. 144 od 21. prosinca 2012.) koji je stupio na snagu 29. prosinca 2012. Naime, tim je Zakonom šesti put noveliran Zakon o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi (Nar. nov., br. 33/01, 60/01 - vjerodostojno tumačenje, 129/05, 109/07, 125/08, 36/09 i 150/11) koji je kao temeljni zakon uredio sustav jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, njihov djelokrug, način rada tijela i nadzor te druga pitanja temeljem odredaba Ustava Republike Hrvatske (Nar. nov., br. 56/90, 135/97, 8/98 - proč. tekst, 113/00, 124/00 - proč. tekst, 28/01, 41/01 - proč. tekst, 55/01 - ispr. 76/10 i 85/10 - proč. tekst). Autorica, stoga, u ovom članku, kao sudionica Radne skupine za izradu ove Novele Zakona, u prvom dijelu članka piše o sadržaju odredaba koje se odnose na neposredno sudjelovanje građana u odlučivanju, na predstavničko tijelo i na izvršno tijelo. U jednom od sljedećih brojeva lista nastavit ćemo s obradom ove teme.
Autor: Anita Markić, dipl. iur., Ivanić Grad
Sadržaj
Stručni članak
Predmet ovog članka su odredbe Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi (Nar. nov., br. 144 od 21. prosinca 2012.) koji je stupio na snagu 29. prosinca 2012. Naime, tim je Zakonom šesti put noveliran Zakon o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi (Nar. nov., br. 33/01, 60/01 - vjerodostojno tumačenje, 129/05, 109/07, 125/08, 36/09 i 150/11) koji je kao temeljni zakon uredio sustav jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, njihov djelokrug, način rada tijela i nadzor te druga pitanja temeljem odredaba Ustava Republike Hrvatske (Nar. nov., br. 56/90, 135/97, 8/98 - proč. tekst, 113/00, 124/00 - proč. tekst, 28/01, 41/01 - proč. tekst, 55/01 - ispr. 76/10 i 85/10 - proč. tekst). Autorica, stoga, u ovom članku, kao sudionica Radne skupine za izradu ove Novele Zakona, u prvom dijelu članka piše o sadržaju odredaba koje se odnose na neposredno sudjelovanje građana u odlučivanju, na predstavničko tijelo i na izvršno tijelo. U jednom od sljedećih brojeva lista nastavit ćemo s obradom ove teme.
Stručni članak
Jedan od ciljeva poreznog sustava jest i njegov pozitivan utjecaj na razvoj gospodarstva, odnosno njegova gospodarska usmjerenost. Sustav poreza na dobit poznaje niz poreznih olakšica koje su, pod propisanim uvjetima i na propisani način, omogućene obveznicima poreza na dobit. Porezne olakšice, bilo da se koriste kroz umanjenje osnovice poreza na dobit ili utvrđivanjem porezne obveze putem smanjene porezne stope, za posljedicu imaju smanjenje porezne obveze, dakle, manje plaćanje poreza na dobit. Jedna od novina propisana Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o porezu na dobit,1 koji je stupio na snagu 1. ožujka 2012.2, jest uvođenje nove porezne olakšice za dobit koja se reinvestira u temeljni kapital društva. Međutim, valja napomenuti da je, u svrhu daljnjih korištenja poreznih olakšica za obveznike poreza na dobit, donesen i Zakon o poticanju investicija i unapređenju investicijskog okruženja,3 koji je stupio na snagu 10. listopada 2012. O čemu je riječ, govorimo više u nastavku.
Stručni članak
U modernim stečajnim postupcima primjenjuje se načelo univerzalnosti, skupnosti i ravnomjernosti, što podrazumijeva istodobno, zajedničko, razmjerno namirenje svih stečajnih vjerovnika. Konačno, stečajni su vjerovnici svi nezaštićeni vjerovnici u trenutku pokretanja stečajnog postupka i oni se namiruju iz stečajne mase koja se oblikuje nakon realizacije izlučnih i razlučnih prava. Promatrajući položaj razlučnih vjerovnika u Stečajnom zakonu (Nar. nov., br. 44/96, 29/99, 129/00, 123/03, 82/06, 116/10, 25/12 i 133/12) te u Zakonu o financijskom poslovanju i predstečajnoj nagodbi (Nar. nov., br. 108/12 i 144/12), vidimo da se slijede opća pravila insolvencijskog prava, odnosno pravila prema kojima razlučni vjerovnici postoje kao povlašteni vjerovnici s pravom odvojenog i cjelovitog namirenja. Svrha članka je, stoga, u najkraćim crtama prikazati specifičnosti položaja razlučnih vjerovnika.
Stručni članak
Raspuštanje radničkog vijeća kao pravni institut nije pretrpjelo značajnije izmjene, unatoč mnogobrojnim izmjenama Zakona o radu iz 1995. i donošenju novog Zakona o radu iz 2010., te je sudska praksa u svezi s tim pitanjem ustaljena. Međutim, zbog osjetljivosti materije često dolazi do neshvaćanja pravnog instituta raspuštanja radničkog vijeća, jer ovlašteni podnositelji zahtjeva pogrešno smatraju da je svaka povreda obveze koja je zadana radničkom vijeću ujedno i razlog za raspuštanje radničkog vijeća. Autor, stoga u ovom članku, osim što raspravlja o stranačkoj legitimaciji stranaka u postupku raspuštanja radničkog vijeća, ukazuje na one povrede obveza koje dovode do raspuštanja radničkog vijeća, a pritom donosi i brojnu sudsku praksu.
Stručni članak
Predmet ove kolumne su odredbe Ustava Republike Hrvatske (Nar. nov., br. 56/90, 135/97, 8/98 - pro~. tekst, 113/00, 124/00 - pro~. tekst, 28/01, 41/01 - pro~. tekst, 55/01 - ispr. 76/10 i 85/10 - pro~. tekst), i to ~lanka 31. stavak 4. o nezastarijevanju kaznenog djela ratnog profiterstva, te se propituje i analizira taj institut u odnosu na ~lanak 90. Ustava i na odredbe Kaznenog zakona i drugih zakona koji se odnose na ovu materiju. U kolumni se raspravlja o pravnoj prirodi instituta zastare, rokovima zastare te se u zaklju~ku iznose odre|ena stajališta kako se mogu razriješiti te pravne dvojbe u primjeni odredbe o nezastarijevanju kaznenih djela ratnog profiterstva i kaznenih djela po~injenih u pretvorbi i privatizaciji.
Stručni članak
Financiranje vjerskih zajednica javnim prihodima u Republici Hrvatskoj ure|eno je jednim zakonom i jedanaest ugovora. Kako njihova dugogodišnja primjena omogućuje i osigurava da se temeljito preispita utemeljenost i održivost korištenja postojećih rješenja koja se odnose na financiranje vjerskih zajednica na jednoj strani, te kako je u borbi protiv uzroka i posljedica ekonomske krize nužno smanjiti proračunske rashode - a samim tim i porezno opterećenje - na drugoj, aktualizira se i kritička ocjena opravdanosti (pa čak i možebitnoj nužnosti) zamjene važećeg modela financiranja tih zajednica - novim. O sustavu financiranja vjerskih zajednica u Republici Hrvatskoj, te o možebitno mogućim promjenama modaliteta toga financiranja, piše prof. emeritus BOŽIDAR JELČIĆ
SENTENCE
Sudjelujući u prvostupanjskom postupku i donoseći odluku prvog stupnja sudac je već zauzeo i u odluci izrazio stav o krivnji podnositelja te stoga ta okolnost dovodi u ozbiljnu sumnju njegovu objektivnu nepristranost u odlučivanju u žalbenom postupku
SENTENCE
Prekoračenje granica ovlaštenja zastupnika ne dovodi do ništavosti ugovora, nego zastupani može suprotnoj strani s uspjehom uskra¬titi ispunjenje ugovorne obveze jer nije odobrio ugovor, dok druga strana ima pravo na naknadu štete
SENTENCE
Za spor između primatelja leasinga i dobavljača objekta leasinga koji se odnosi na materijalne nedostatke objekta leasinga stvarno je nadležan trgovački sud
SENTENCE
Kada je stranci rješenjem nametnuta obveza takvo nezakonito rješenje može se izvanrednim pravnim lijekom staviti izvan pravnog prometa zbog po¬vrede pravila postupka
Vi pitate - mi odgovaramo
Je li upravni sud ovlašten, ili možebitno obvezan, sam riješiti stvar koja je predmet spora ako takva odluka suda nije sadržana u tužbenom zahtjevu tužitelja?
Vi pitate - mi odgovaramo
Pravna osoba kao privatni tužitelj želi podnijeti privatnu tužbu protiv pravne osobe s javnim ovlastima, zbog kaznenog djela klevete putem tiska, počinjena 28. prosinca 2012. Kako pravilno naznačiti okrivljenika, te razlikuje li se sadržaj privatne tužbe s obzirom na to da okrivljenik nije fizička osoba?
Vi pitate - mi odgovaramo
Koliko iznosi najniža mjesečna osnovica za obračun i plaćanje doprinosa u 2013. i kad se primjenjuje?