List Informator
UVODNIK
Zakon o financiranju političkih aktivnosti i izborne promidžbe
Novim Zakonom o financiranju političkih aktivnosti i izborne promidžbe (Nar. nov., br. 24/11) uvodi se niz promjena kojima se reformira cjelokupni sustav financiranja. Financiranje izborne promidžbe, koje je do sada bilo uređeno različitim izbornim zakonima nepotpuno i na različite načine, uređuje se cjelovito i na jedinstven način za sve izbore. Utvrđuju se jasna pravila financiranja, unapređuje se transparentnost prikupljanja i trošenja sredstava, osiguravaju se neovisni mehanizmi nadzora, a osim prekršajnih sankcija uvode se i administrativne sankcije. Postojeća zakonska rješenja nadograđena su u svim pitanjima koja su do sada bila nedostatno uređena te se utvrđuju kvalitetnija i primjerenija rješenja pojedinih pitanja koja su značajna za zakonitost i pravilnost financiranja političkih aktivnosti i izborne promidžbe. Stoga autorica u ovom članku piše o novinama u ovom Zakonu u odnosu na prijašnje propise o izborima, a osobito o izvorima financiranja. U jednom od sljedećih brojeva lista, u rubrici Ustavno pravo, nastavit ćemo s obradom ove teme pišući o naknadi troškova izborne promidžbe.
Autor: Jadranka Jurinjak, dipl. iur., Zagreb
Sadržaj
Stručni članak
Međunarodni ugovori, kao najvažniji izvor međunarodnog prava, jesu sporazumi između država ili drugih subjekata međunarodnog javnog prava, uređeni međunarodnim pravom, da bi se postigli određeni pravni učinci. Mogu biti u pisanom ili nepisanom obliku, u jednoj ili više isprava, a imaju različite nazive. Jedan od naziva za međunarodne ugovore je i konvencija. Ustav Republike Hrvatske propisuje da su međunarodni ugovori koji su prihvaćeni, objavljeni i potvrđeni u skladu s Ustavom, po pravnoj snazi iznad zakona.1 Jedan od međunarodnih ugovora koje je prihvatila, ratificirala i objavila Republika Hrvatska je Konvencija o građanskopravnim aspektima međunarodne otmice djece2, koja je 25. listopada 1980. donesena u Hagu, pa stoga nosi i naziv Haška konvencija o građanskopravnim aspektima međunarodne otmice djece.
Stručni članak
Autor u članku piše o razlozima podnošenja Prijedloga za ocjenu ustavnosti dijela odredbe članka 55. Zakona o socijalnoj skrbi (Nar. nov., br. 73/97, 27/01, 59/01, 82/01, 103/03, 44/06 i 79/07) u povodu koje je Ustavni sud Republike Hrvatske Odlukom, br. U-I-4170/2004 (Nar. nov., br. 123/10) ukinuo diskriminatorni dio te odredbe. Iako je Odluka donesena skoro šest godina nakon podnošenja Prijedloga, pro futuro će omogućiti svima onima koji ispunjavaju zakonske uvjete, stjecanje prava na osobnu invalidninu bez obzira na životnu dob u kojoj su teže tjelesno ili mentalno oboljeli, a zakonodavac će tu Odluku Ustavnog suda morati uzeti u obzir i pri normiranju prava na osobnu invalidninu novim Zakonom o socijalnoj skrbi, koji je u pripremi.
Stručni članak
Novim Zakonom o financiranju političkih aktivnosti i izborne promidžbe (Nar. nov., br. 24/11) uvodi se niz promjena kojima se reformira cjelokupni sustav financiranja. Financiranje izborne promidžbe, koje je do sada bilo uređeno različitim izbornim zakonima nepotpuno i na različite načine, uređuje se cjelovito i na jedinstven način za sve izbore. Utvrđuju se jasna pravila financiranja, unapređuje se transparentnost prikupljanja i trošenja sredstava, osiguravaju se neovisni mehanizmi nadzora, a osim prekršajnih sankcija uvode se i administrativne sankcije. Postojeća zakonska rješenja nadograđena su u svim pitanjima koja su do sada bila nedostatno uređena te se utvrđuju kvalitetnija i primjerenija rješenja pojedinih pitanja koja su značajna za zakonitost i pravilnost financiranja političkih aktivnosti i izborne promidžbe. Stoga autorica u ovom članku piše o novinama u ovom Zakonu u odnosu na prijašnje propise o izborima, a osobito o izvorima financiranja. U jednom od sljedećih brojeva lista, u rubrici Ustavno pravo, nastavit ćemo s obradom ove teme pišući o naknadi troškova izborne promidžbe.
Stručni članak
U Informatoru broj 5944 od 23. veljače 2011. objavili smo prvi dio ovog članka, u kojem smo pisali o tome što su mediji, o pojmu nakladnika medija te o odgovornosti za štetu. U nastavku pišemo o iznimkama od odgovornosti za štetu, šteti i popravljanju štete. U jednom od sljedećih brojeva lista objavit ćemo članak o ispravku objavljene informacije, kao obliku popravka nematerijalne štete, koji s ovim člankom čini cjelinu.
Stručni članak
U Informatoru broj 5943 od 19. veljače, objavili smo prvi dio članka o značenju i modalitetima javne objave presude u povodu Odluke Ustavnog suda Republike Hrvatske (U-III-1090/2010 od 22. prosinca 2010.), u kojem je autor pisao o načelu javnosti u kaznenom, parničnom i upravnosudskom postupku. U ovom nastavku autor piše o modalitetima javnosti analizirajući Odluku Ustavnog suda, zalažući se za javnu objavu presude.
Stručni članak
U ovom članku prof. dr. sc. Siniša Rodin piše o određenim aspektima prava Europske unije koji se odnose na obrazovanje pa i na visoko obrazovanje. U okviru ovog članka autor piše o području obrazovanja u kojem države članice EU imaju širu regulatornu funkciju. Stoga autor ukazuje na kriterije razlikovanja ekonomskih i neekonomskih usluga i na pravo EU na razlikovanje između obrazovanja kao usluge od općeg interesa i obrazovanja kao tržišne usluge na koju se gleda funkcionalno. U članku se ističe da pravo EU ostavlja državama članicama isključivu nadležnost ustrojstva i sadržaja njihovih sustava obrazovanja.
Stručni članak
U tijeku provođenja ovršnog postupka i postupka osiguranja kad su predmet ovrhe ili osiguranje nekretnine upisane u zemljišne knjige, sredstva provođenja ovrhe odnosno osiguranja najčešće su različiti upisi u zemljišne knjige. Tako će se u zemljišne knjige upisati zabilježba ovrhe, zabilježba odbijanja ovrhe, uknjižba založnog prava, zabilježba zabrane otuđenja i opterećenja nekretnine, zabilježba dosude i drugo. U članku se, osim o upisima u zemljišnu knjigu predviđenim Ovršnim zakonom, daju i ogledni primjeri odgovarajućih akata. članak je pisan prema Ovršnom zakonu (Nar. nov., br. 57/96, 29/99, 42/00, 173/03, 194/03, 151/04, 88/05, 121/05 i 67/08), čije će gotovo sve odredbe do kraja ove godine biti na snazi. Novi Ovršni zakon (Nar. nov., br. 139/10) ovu materiju regulira gotovo na identičan način, zbog čega će ovaj članak i njegovim stupanjem u cijelosti na snagu biti aktualan.
SENTENCE
Svrha članka 5. stavak 4. Konvencije je osigurati uhićenim i pritvorenim osobama pravo na sudski nadzor zakonitosti mjere kojoj su podvrgnuti. Visoki državni dužnosnici moraju u svojim izjavama u medijima postupati s osobitim oprezom pri opisivanju kaznenog postupka da ne bi došlo do povrede presumpcije nevinosti iz članka 6. stavak 2. Konvencije
SENTENCE
Ne postoji doprinos vlastitoj šteti oštećenika koji je u prethodnoj prepirci, doduše, vrijeđao štetnika, ali koji ga je namjerno ustrijelio u trenutku dok se oštećenik pokušao udaljiti iz prostorije u kojoj se događaj zbio
SENTENCE
Za početak računanja subjektivnog zastarnog roka odlučno je saznanje da je počinitelj pripadnik Hrvatske vojske, neovisno o tome što je sam počinitelj nepoznat
SENTENCE
Smatra se da je podnesak vezan uz rok pravodobno zaprimljen samo ako je u roku predan ili putem pošte preporučenom pošiljkom upućen (ne)nadležnom sudu, ali ne i tijelu uprave
Vi pitate - mi odgovaramo
Članak 87. stavak 3. Zakona o vlasništvu i drugim stvarnim pravima propisuje mogućnost izvođenja radova na zajedničkim dijelovima zgrade u korist suvlasnika smanjene pokretljivosti. Je li, u skladu s tom odredbom, ali i građevinskim propisima, za ugradnju
Vi pitate - mi odgovaramo
Je li zakonski moguć rad starijeg maloljetnika (stariji od 16 godina) redovitog učenika srednje škole, preko ljeta u mjestu stanovanja i ako je moguć, na koji način? Htjeli bismo pružiti mogućnost rada redovitim učenici rade tijekom školskih praznika, ali ne znamo na koji način to regulirati (kao ugovor o djelu koji potpisuje roditelj ili ...)?
Vi pitate - mi odgovaramo
Sklopljen je ugovor o doživotnom uzdržavanju. Davatelj uzdržavanje umro je prije primatelja uzdržavanja. Ima li osoba koja je kao nasljednik pristala i nastavila uzdržavati primatelja uzdržavanja, pravo na umanjenje porezne obveze za 5% za svaku godinu trajanja uzdržavanja, proteklu od dana sklapanja ugovora o doživotnom uzdržavanju?