Informator broj 5792-5793 od 09. rujna 2009. i 16. rujna 2009.

UVODNIK

Zakon o posebnom porezu na plaće, mirovine i druge primitke

O činjenici da se (i) Republika Hrvatska našla u gospodarskoj krizi, da je suočena s velikim problemima vezanim uz prikupljanje financijskih sredstava kojima treba financirati javne rashode, ne treba uopće dvojiti, jer se radi o općepoznatnoj stvari. Međutim, o uzrocima koji su do toga doveli ne treba govoriti s obrazloženjem da se dogodilo što se dogodilo i da treba gledati naprijed, jer bi identifikacija i analiza unutarnjih generatora sadašnjeg stanja ukazala na ono što nikako više ne treba učiniti ili, pak, propustiti učiniti, da se stvari ne ponove. Kad je riječ o poduzetim mjerama Vlade, moglo bi se raspravljati o tome jesu li na strani rashoda doista učinjeni svi mogući i potrebni »rezovi«, nema li u tom segmentu još dosta prostora za njihovo smanjivanje te ima li rashoda koji bi objektivno mogli i trebali biti kudikamo manji. Uz nedostatna, ponekad gotovo smiješna, smanjenja javnih rashoda (primjerice, ukidanje besplatne kave u Saboru) naši nadležni i odgovorni odlučili su krenuti linijom manjeg otpora i napuniti državnu blagajnu novcem ubranim od poreza. Tako je od predizbornog uvjeravanja i obećanja da novih poreza ne će biti, došlo čak do erupcije prijedloga o uvođenju novih poreza, a što je u konačnici rezultiralo uvođenjem poreza na plaće, mirovine i druge primitke te izmjena već uvedenih poreza. Tome treba dodati da su pritom nesumnjivo kršena ustavna prava i da su potpuno zanemarena zlatna pravila financijske znanosti o utvrđivanju visine poreznog opterećenja. Stoga, doista s opravdanim strahom, treba očekivati najavljene uradke kojima se predviđa uvođenje poreza na imovinu, a možda još i kakvog drugog poreza. Više u nastavku piše prof. dr. sc. BARBARA JELČIĆ.
Autor: prof. dr. sc. Barbara Jelčić

Sadržaj

Založno pravo - zaštita povjerenja u zemljišne knjige
Sud: Vrhovni sud Republike Hrvatske

SENTENCE

Ocijenjeno je da se ne može pozvati na povjerenje u istinitost zemljišnoknjižnog stanja ugovorna strana koja nije sama provjerila zemljišnoknjižno stanje, pouzdavajući se u izvod iz zemljišnih knjiga koji je predočila suprotna strana

Poljoprivredno zemljište - zakup
Sud: Vrhovni sud Republike Hrvatske

SENTENCE

O davanju u zakup poljoprivrednog zemljišta u vlasništvu države

Naknada štete zbog gubitka zanimanja pomorca - obveznik isplate naknade
Sud: Visoki trgovački sud Republike Hrvatske

SENTENCE

Ako je pomorac ozlijeđen na brodu, a ozljeda ima za posljedicu gubitak zanimanja, pomorac ima pravo na ugovorenu naknadu zbog gubitka zanimanja. Tu će naknadu pomorcu biti dužna isplatiti (osim poslodavca i brodara) i osoba koja je s njime sklopila ugovor o zaposlenju, iako je pritom nastupala u ime i za račun poslodavca, ako je sklopila kolektivni ugovor u svoje ime i u ime tvrtki čiji je ona vlasnik ili su pod njezinim nadzorom

Ukidanje potvrde glavnog projekta po pravu nadzora
Sud: Upravni sud Zagreb

SENTENCE

Stranka ne može tražiti od Ministarstva ukidanje potvrde glavnog projekta po pravu nadzora. U takvom slučaju ne postoji šutnja upravnog tijela

Ovrha prema solidarnim dužnicima

Vi pitate - mi odgovaramo

Može li sud protiv više solidarnih dužnika donijeti, na prijedlog ovrhovoditelja, samo jedno rješenje o ovrsi ili se ovrha mora predložiti zasebno protiv svakog od solidarnih dužnika?

Utjecaj bolovanja na prestanak radnog odnosa

Vi pitate - mi odgovaramo

Radnik uskoro navršava 65 godina. Ima 37 godina radnog staža. Donijeli smo odluku da mu radni odnos prestaje 3. rujna, kada navršava 65 godina, no on je par dana iza primitka odluke otvorio bolovanje, koje će očekivano trajati 30 dana. Znači li to da će bolovanje prolongirati prestanak radnog odnosa u ovoj situaciji ili ne?

Obveza plaćanja doprinosa

Vi pitate - mi odgovaramo

Može li poslodavac isplatiti plaću bez da plati doprinose i kada doprinosi dospijevaju na naplatu?

Državni službenici – napredovanje

Vi pitate - mi odgovaramo

Mora li se prilikom popunjavanja radnih mjesta unutar novooformljene ustrojstvene jedinice (odjela), odnosno mora li se prilikom rasporeda službenika na radna mjesta u novoj ustrojstvenoj jedinici raspisati javni natječaj ili interni oglas te je li u suprotnom dovoljna preporuka nadređenog službenika, budući da bi se pojedini službenici rasporedom na nova radna mjesta u novoj ustrojstvenoj jedinici rasporedili napredovanjem?

Filteri