Informator broj 5011 od 16. ožujka 2002.

UVODNIK

Upravljački sustav u jedinicama lokalne samouprave

U organizaciji Instituta za javnu upravu, u suradnji s Organizatorom d.d. u Zagrebu je održano 6. i 7. ožujka 2002. godišnje savjetovanje pod nazivom Reforma lokalne samouprave, na kojem su referenti iznosili svoja stajališta o mogućnostima i pravcima reforme lokalne samouprave. Jedno od zapaženih izlaganja bilo je i izlaganje Grete Augustinović Pavičić, pročelnice Službe za mjesnu samoupravu Grada Zagreba, o upravljačkom sustavu u jedinicama lokalne samouprave koje donosimo u nastavku teksta.

Sadržaj

Upravljački sustav u jedinicama lokalne samouprave
Autor: Greta Augustinović Pavičić

Stručni članak

U organizaciji Instituta za javnu upravu, u suradnji s Organizatorom d.d. u Zagrebu je održano 6. i 7. ožujka 2002. godišnje savjetovanje pod nazivom Reforma lokalne samouprave, na kojem su referenti iznosili svoja stajališta o mogućnostima i pravcima reforme lokalne samouprave. Jedno od zapaženih izlaganja bilo je i izlaganje Grete Augustinović Pavičić, pročelnice Službe za mjesnu samoupravu Grada Zagreba, o upravljačkom sustavu u jedinicama lokalne samouprave koje donosimo u nastavku teksta.

Financiranje lokalne samouprave
Autor: Desanka Đikandić

Stručni članak

Zakonom o financiranju jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave (Nar. nov., br. 117/93, 69/97, 33/00, 73/00, 127/00, 59/01 i 117/ 01- ispr. - u nastavku teksta: Zakon o financiranju JLS) kojim je uređen sustav lokalnih poreza propisane su dvije skupine poreza koje mogu uvoditi županije i gradovi odnosno općine. Posljednjim izmjenama i dopunama toga Zakona (Nar. nov., br. 59/01) značajnije je izmijenjen sustav lokalnog financiranja s tim što su uvedeni neki novi oblici poreza. Za pojedine oblike lokalnih poreza što ih mogu uvesti gradovi, odnosno općine, porezni obveznici moraju podnijeti prijave o vlasništvu nad određenom imovinom s podacima bitnim za utvrđivanje porezne obveze. Rok za podnošenje prijava je do 31. 3. 2002.

Neka zapažanja o zapisniku u parničnom postupku
Autor: Josip Čizmić

Stručni članak

Zapisnik predstavlja pisanu ispravu koju sastavlja ovlaštena osoba u propisanom obliku i kao takav predstavlja dokaz o tijeku i sadržaju obavljene procesne radnje. U radu je autor ukazao na neke probleme u svezi s predmetom i sadržajem zapisnika, urednim vođenjem zapisnika, sastavljanjem zapisnika i prigovorom na sadržaj zapisnika, potpisivanjem zapisnika, te na posebnosti zapisnika o vijećanju i glasovanju.

Instrumenti osiguranja plaćanja u novome sustavu platnog prometa
Autor: Nenad Šimunec

Stručni članak

U posljednjih nekoliko godina dogodilo se nekoliko značajnih promjena u sustavu osiguranja plaćanja kao dijela sustava platnog prometa. Ukinut je akceptni nalog, a umjesto njega reafirmirani su postojeći instrumenti osiguranja plaćanja - ček i mjenica, a i uveden je novi instrument - zadužnica. S novim sustavom platnog prometa koji će biti u primjeni od 1. travnja 2002. g. neki instrumenti osiguranja plaćanja nestaju, a kod drugih dolazi do promjene u načinu primjene. Autor u svome članku daje širi prikaz promjena koje nastupaju u uporabi instrumenata osiguranja plaćanja kao što su mjenica i zadužnica.

Fraktalna organizacija i tržišna prilagodba
Autor: Dane Opsenica

Stručni članak

Manadžeri su suočeni s potrebom praćenja ekonomskog okruženja i stvaranja struktura koje su se u stanju prilagoditi brzo i učinkovito. Proizvodne strategije i tehnologije poduzeća treba, stoga, na smislen način promijeniti sukladno s gospodarskim trendovima. Poduzeće se u takvom okruženju ne razvija linearno već »skokovito« s promjenama koje se oživotvoruju prema zakonima vjerojatnosti. Poduzeće je postalo otvoren kompleksan dinamičan sustav čiji se opstanak temelji na razumijevanju kaotičnih sustava. Uvođenje procesnog ustrojstva zahtjevan je izazov za razvoj osoblja/ljudstva i organizacije. Preobrazbom klasično organiziranih tvrtki u fraktalna poduzeća, započela je u europskoj tržišnoj utakmici primjena načela fraktalnog ustrojstva.

Elementi upravnog akta
Autor: Pero Krijan

Stručni članak

U Informatoru br. 5010 od 13. 3. 2002. objavili smo prvi dio članka koji se odnosi na odredbe Zakona o upravnim sporovima (Nar. nov., br. 53/91, 9/92 i 77/92) kojima se određuje pojam upravnog akta. U tom nastavku započeli smo pisati o bitnim obilježjima upravnog akta u pravnoj teoriji i zakonskom definiranju. U ovom broju nastavit ćemo s obradom teme i u vezi s tim donosimo sudsku praksu koja ukazuje što se smatra upravnim aktom, a što ne, te tako pomoći razrješenju dvojbi kod pokretanja upravnog spora.

Isključuje li plaćanje naknade za eksploataciju mineralnih sirovina obvezu plaćanja komunalne naknade za zemljište
Autor: Ljerka Morović Pavić

Stručni članak

Predmet ovog članka su odredbe Zakona o komunalnom gospodarstvu (Nar. nov., br. 36/95, 70/97, 128/99, 57/00, 129/00 i 51/01) i odredbe Zakona o rudarstvu (Nar. nov., br. 35/95 - proč. tekst), kojima se regulira plaćanje komunalne naknade, odnosno naknade za eksploataciju mineralnih sirovina. Autorica u ovom članku ukazuje na dvojbe u sudskoj praksi povodom pitanja plaća li se komunalna naknada za zemljište i u slučaju kad se za isto plaća naknada za eksploataciju mineralnih sirovina, te povodom Rješenja Ustavnog suda Republike Hrvatske br. U-ll-1049/2000 od 17. siječnja 2001. (Nar. nov., br. 7/01) o plaćanju komunalne naknade i koncesijske naknade, te uputila na moguću primjenu tog pravnog shvaćanja i na druge slučajeve, kao što je ovaj.

Izborna kampanja i njezino financiranje
Autor: Mario Jelušić

Stručni članak

Financiranje izborne kampanje kao jednog od najvažnijih segmenata nastupa kandidata i političkih stranaka na izborima, zahtijeva velika novčana sredstva. Porijeklo i prave iznose tih sredstava političke stranke i kandidati u većini slučajeva prikrivaju ne bi li tako u javnosti stvorile dojam da se u kampanji ponašaju štedljivo, te da novac koji ulažu u kampanju ima legitimno porijeklo. Stoga pojedina zakonodavstva ograničavaju iznose koji političke stranke odnosno kandidati smiju uložiti u izbornu kampanju, a prisutna su i ograničenja druge naravi poput zabrane financiranja izbornih kampanja od strane inozemnih pravnih i fizičkih osoba, odnosno domaćih državnih tijela. Većina izbornih zakonodavstava u svijetu pomno uređuje ova pitanja, dok su ona u hrvatskom izbornom zakonodavstvu pravna praznina. Dr. MARIO JELUŠIĆ docent Pravnog fakulteta u Zagrebu, u ovom članku daje komparativnu analizu financiranja izbornih kampanja uz konkretne prijedloge kako bi se ona u nas trebala urediti.1

Parnični postupak - stvarna nadležnost trgovačkog suda
Sud: Visoki trgovački sud Republike Hrvatske

SENTENCE

Za suđenje u sporu između trgovačkog društva i visokoškolske ustanove stvarno je nadležan općinski, a ne trgovački sud.

Zakon o naknadi za imovinu oduzetu za vrijeme jugoslavenske komunističke vladavine
Sud: Upravni sud

SENTENCE

Osoba koja je s prijašnjim vlasnikom zaključila ugovor o kupoprodaji dijela stana nakon stupanja na snagu Zakona o nacionalizaciji najamnih zgrada i građevnog zemljišta, ne može se smatrati ovlaštenikom prava na naknadu.

Prijevoz stvari - hipoteka na brodu
Sud: Visoki trgovački sud Republike Hrvatske

SENTENCE

Hipoteka na brodu predstavlja stvarnopravno ovlaštenje prema kojem je vjerovnik ovlašten namiriti se iz prodajne cijene broda ostvarene sudskom prodajom.

Izvanredni otkaz - razlozi
Sud: Vrhovni sud Republike Hrvatske

SENTENCE

Ocijenjeno je da ne postoje pretpostavke za izvanredni otkaz iz razloga što je radnik u slobodno vrijeme upravljao svojim automobilom u alkoholiziranom stanju zbog čega mu je oduzeta vozačka dozvola.

Godišnji odmor
Sud: Vrhovni sud Republike Hrvatske

SENTENCE

Obveza  poslodavca  da  hrvatskom  branitelju  nakon  razvojačenja  omogući  korištenje  svih neiskorištenih godišnjih odmora iz prethodnih razdoblja odnosi se na situaciju kad se hrvatski branitelj nalazi u radnom odnosu kod poslodavca.

Financiranje građenja objekata i uređaja komunalne infrastrukture

Vi pitate - mi odgovaramo

Može li trgovačko društvo koje obavlja komunalnu djelatnost opskrbe pitkom vodom i opskrbe plinom, zahtijevati, osim plaćanja stvarnih troškova priključka, plaćanje pristojbe za priključenje na komunalnu infrastrukturu, ako je naknada za priključenja plaćena jedinici lokalne samouprave?

Najam prijevoznih sredstava

Vi pitate - mi odgovaramo

Mora li domaći poduzetnik platiti porez na dodanu vrijednost na uslugu najma prijevoznih sredstava (kamiona) od inozemnog poduzetnika?

Stečajni postupak

Vi pitate - mi odgovaramo

Je li moguće ugovorom predvidjeti da će otvaranje stečaja predstavljati takvu okolnost koja će, ako nastupi, dovesti do prestanka ugovora?

Prijenos poreznog gubitka

Vi pitate - mi odgovaramo

Kako se izračunava iznos poreznog gubitka iz 1995. g. koji se ne može prenijeti u obračun poreza na dobit za 2001. g.?

Filteri