List Informator
UVODNIK
Primjena Zakona o izvršavanju Državnog proračuna Republike Hrvatske za 2002. godinu
Zakonom o izvršavanju Državnog proračuna Republike Hrvatske za 2002. godinu (Nar. nov., br. 116/01) uređuje se struktura prihoda i primitaka, rashoda i izdataka Državnog proračuna i njegovo izvršavanje, upravljanje državnom imovinom i dugovima, davanje jamstava, prava i obveze korisnika proračunskih sredstava te kazne za neispunjavanje obveza. O tim i drugim pravima i obvezama, kao i ostalim pitanjima uređenim Zakonom, autor iscrpno obrazlaže u članku.
Autor: Sergio Kabić
Sadržaj
Stručni članak
Zakonom o izvršavanju Državnog proračuna Republike Hrvatske za 2002. godinu (Nar. nov., br. 116/01) uređuje se struktura prihoda i primitaka, rashoda i izdataka Državnog proračuna i njegovo izvršavanje, upravljanje državnom imovinom i dugovima, davanje jamstava, prava i obveze korisnika proračunskih sredstava te kazne za neispunjavanje obveza. O tim i drugim pravima i obvezama, kao i ostalim pitanjima uređenim Zakonom, autor iscrpno obrazlaže u članku.
Stručni članak
Tijekom 2001. godine u sektoru opće države u Republici Hrvatskoj radilo se na uvođenju sustava klasifikacija čime su potaknute suštinske promjene u proračunskom planiranju i računovodstvu. O značajkama ekonomske i financijske klasifikacije kod proračuna i proračunskih korisnika opširnije smo pisali u Informatoru broj 4985, od 15. prosinca 2001. godine. U ovom broju donosimo kratak osvrt na propise kojima se uređuju promjene u proračunskom računovodstvu.
Stručni članak
Zakonom o trgovini (Nar. nov., br. 11/96, 75/99, 62/01 i 109/01) uređeno je posredovanje u trgovini kao jedan od oblika trgovačke djelatnosti. Pod trgovačkim posredovanjem podrazumijevaju se agencijske usluge, zastupničke usluge, usluge robnih burza, komisione usluge, usluge uskladištenja robe, te druge usluge uobičajene u trgovini. U članku se prikazuje računovodstveno i porezno praćenje zastupničkih poslova u trgovini, i to u dijelu koji se odnosi na prodaju robe na malo od strane trgovca - pravne osobe u ime i za račun drugog trgovca pravne osobe. Autor na praktičnom primjeru pojašnjava način evidentiranja zastupničke prodaje, te daje ogledni primjer ugovora o trgovačkom zastupanju.
Stručni članak
Djelokrug rada i ustrojstvo Porezne uprave utvrđeno je Zakonom o poreznoj upravi (Nar. nov., br. 67/01, 70A/01 i 94/01). Prema odredbi čl. 4. toga Zakona, u Poreznoj upravi ustrojeni su Središnji ured, područni ured i ispostave područnih ureda. Područni uredi i ispostave područnih ureda obavljaju upravne i druge stručne poslove, a njihovi su poslovi taksativno navedeni u čl. 7. Zakona. Slijedom tih poslova, a sa svrhom što bolje obaviještenosti poreznih obveznika, u nastavku dajemo popis područnih ureda Porezne uprave s ispostavama koji uz adresu područnog ureda i ispostave sadržava broj telefona i broj faksa.
Stručni članak
Jedan od upita oštećenika u prometnoj nezgodi, bilo da se radi o nezgodi u kojoj je nastala samo materijalna šteta ili nematerijalna šteta koja dovodi do ozbiljnijih posljedica, jest zašto oštećenik nije primio pravednu naknadu. Kod materijalnih šteta lako je utvrditi visinu štete i uložiti prigovor, ali kod nematerijalnih šteta, a pod utjecajem sve većeg broja odvjetnika, neuka stranka ne zna, niti može »valorizirati« težinu svojih ozljeda u novčani iznos. Tek nakon eventualnog susreta s nekim tko je doživio sličnu situaciju ili kod odlaska odvjetniku postavlja se pitanje isplate novčane naknade za koju oštećena stranka smatra da je preniska ili da nije isplaćena u skladu sa sudskom praksom. Ovim ćemo člankom pokušati objasniti zbog čega oštećena stranka nije uvijek u pravu kad misli da je zakinuta pri isplati štete.
Stručni članak
U Informatoru broj 4995 od 19. 1. 2002. objavili smo prvi dio članka o osnovnim načelima Zakona o općem upravnom postupku (Nar. nov., br. 53/91 i 103/96 - Odluka USRH) u kojem smo obradili važenje zakona čl. 1. ZUP-a, te primjenu načela iz čl. 2. ZUP-a o posebnom postupku odnosno mogućnosti uređivanja pojedinih pitanja postupka za određenu upravnu oblast posebnim zakonom. U Informatoru broj 4996 od 23. 1. 2002. obradili smo načelo supsidijarne primjene zakona (čl. 3. ZUP-a), načelo zakonitosti (čl. 4. ZUP-a), te načelo zaštite prava građana i zaštite javnog interesa (čl. 5. ZUP-a). U ovom broju u nastavku obrade ove teme pišemo o primjeni st. 2. i 3. čl. 5. ZUP-a, odnosno načelo zaštite prava građana i zaštite javnog interesa, te o načelu efikasnosti (čl. 6. ZUP-a), načelu materijalne istine (čl. 7. ZUP-a) i načelu saslušanja stranaka (čl. 8. ZUP-a).
Stručni članak
Zakonom o zemljišnim knjigama (Nar. nov., br. 91/96, 68/98 i 127/99) određeno je da se o pravnom stanju nekretnina na području Republike Hrvatske, mjerodavnom za pravni promet, vode zemljišne knjige. Nadalje je propisano da se u zemljišne knjige upisuju stvarna prava na zemljištima, odnosno nekretninama i da se zemljišne knjige temelje na podacima katastarske izmjere. U vezi s tim može se reći da katastar zemljišta, odnosno katastar nekretnina sadržava određeni broj podataka koji su važni za pravni promet zemljišta, odnosno nekretnina. Zbog toga ćemo u ovom članku izložiti određena pitanja koja su otvorena stupanjem na snagu Zakona o državnoj izmjeri i katastru nekretnina (Nar. nov., br. 128/99), a koja su početkom primjene tog Zakona otvorila reformu, odnosno preobrazbu postojećeg katastra zemljišta u katastar nekretnina.
SENTENCE
Pravni interes za sudjelovanje u postupku izdavanja građevne dozvole mogu imati i osobe koje nisu neposredni susjedi, ovisno o konkretnom slučaju (npr. udaljenost između građevina i drugo).
SENTENCE
Protiv rješenja Policijske uprave o prestanku državne službe dopuštena je žalba Ministarstvu unutarnjih poslova.
SENTENCE
Na temelju razloga podnesene revizije i razloga iz prijedloga za ponavljanje postupka, a uz činjenicu daje tuženika kao osobu odsutnu i nepoznatog boravišta, u postupku pred nižestupanjskim sudovima zastupao privremeni zastupnik, dok je prijedlog za ponavljanje postupka podnio tuženik osobno, Vrhovni sud Republike Hrvatske odlučio je prekinuti revizijski postupak do odluke u povodu prijedloga za ponavljanje postupka.
SENTENCE
Trgovački sudovi rješavaju i provode ovrhu odluke koju su donijeli u prvom stupnju kao i sporove koji nastanu povodom izvršenja tih odluka.
SENTENCE
Na vodoprivrednu naknadu ne plaća se porez na dobit.
SENTENCE
Dioničar može ostvariti pravo glasa, na glavnoj skupštini, bilo osobno bilo putem opunomoćenika.
SENTENCE
Ako je stečajni vjerovnik u vrijeme otvaranja stečajnog postupka imao pravo na prijeboj, otvaranje stečajnog postupka ne utječe na to njegovo pravo.
SENTENCE
Invalid rada koji ostvaruje prava s osnove mirovinskog i invalidskog osiguranja u slučaju poslovno uvjetovanog otkaza ima pravo na naknadu štete zbog razlike u primanjima ako je otkaz uslijedio zbog nemogućnosti raspoređivanja koja je u uzročnoj vezi sa smanjenjem radne sposobnosti za koju odgrovara poslodavac.
SENTENCE
O zastari potraživanja materijalne štete s naslova izgubljene zarade zbog rasporeda na drugo radno mjesto nakon smanjenja radne sposobnosti.
Vi pitate - mi odgovaramo
Je li poslodavac obvezan dati porezne kartice Obrazac PK-1 i PK-2 posloprimcima kojima je plaća isplaćivana redovito te obračunan i uplaćen porez i prirez?
Vi pitate - mi odgovaramo
Radnica je prije prestanka radnog odnosa bila pet mjeseci na bolovanju. S obzirom na to da je kroz to vrijeme primala naknadu plaće, a ne plaću, interesira nas smijemo li otpremninu izračunati tako da za osnovicu uzmemo naknadu plaće?
Vi pitate - mi odgovaramo
Poslovni prostor je dan u zakup putem javnog natječaja. Zakupnik je o svom trošku dao obaviti određene popravke u poslovnom prostoru. Prije radova, obavijestio je zakupodavca o nužnosti popravaka i ostavio mu primjereni rok za popravak. Budući da zakupodavac to nije učinio u određenom roku, zakupnik je to učinio 1996. godine, uloživši vlastita sredstva. S obzirom na to da zakupnik po Zakonu o zakupu poslovnog prostora ima pravo na povrat uloženih sredstava od zakupodavca, zanima nas koji je zastarni rok u ovom slučaju i od kada on teče?
Vi pitate - mi odgovaramo
Naša udruga prikuplja članarine kako bi mogla ispunjavati zadaće utvrđene statutom. Članarine se određuju po različitim kriterijima za svakog našeg člana, pa nas zanima da li se te članarine oporezuju PDV-om?