Informator broj 6108- 6109 od 19. rujna 2012. i 26. rujna 2012.

UVODNIK

Novo definiranje neadministrativnih regija NUTS 2 razine u Republici Hrvatskoj

Regionalna politika Europske unije usmjerena je na poboljšanje uvjeta života i rada građana najmanje razvijenih dijelova Unije, ali i na smanjenje razlika u bogatstvu među pojedinim regijama. Republika Hrvatska, koja od 1. srpnja 2013. postaje članica Europske unije, mora poticati takav regionalni razvoj koji će smanjiti razvojne razlike među regijama. Najnovija predložena statistička (neadministrativna) podjela Republike Hrvatske na dvije regije, koje odgovaraju NUTS klasifikaciji za države članice Europske unije, inicirala je velike rasprave proteklih tjedana u svim našim medijima i postavila mnoge dvojbe o opravdanosti takve podjele. O razlozima za takvu podjelu, a u sklopu relevantnih regulativnih odredaba Europske unije, pišu stručnjaci iz Instituta za međunarodne odnose dr. sc. Sanja Maleković i dr. sc. Krešimir Jurlin. Naime, Institut za međunarodne odnose uključen je u gotovo sve moguće opcije statističke podjele Republike Hrvatske još od 2004., a njihove recentne analize potvrđuju da su dvije statističke regije najpovoljnije rješenje.
Autor: dr. sc. Sanja Maleković i dr. sc. Krešimir Jurlin, Institut za međunarodne odnose, Zagreb

Sadržaj

WOM marketing za povećanje prodaje
Autor: Željko Lončar

Stručni članak

WOM marketing (Word of Mouth Marketing) ili reklama od usta do usta, odnosno davanje usmene preporuke jednog kupca drugome, nije nova pojava u odnosu kupaca i proizvođača. To je vjerojatno jedna od najstarijih marketinških tehnika, stvorenih s civilizacijom. Ona se, u biti, temelji na dobro poznatoj poslovici: Dobar se glas daleko čuje, a loš još dalje. Na konkretnim primjerima autor pojašnjava bit WOM marketinga.

Ponašanje državnih službenika prema Etičkom kodeksu državnih službenika
Autor: Vesna Šiklić Odak

Stručni članak

U Informatoru, u broju 6104-6015 od 31. 8. i 1. 9. 2012., pisali smo o načelima i pravilima ponašanja državnih službenika utvrđena Etičkim kodeksom (Nar. nov., br. 40/11 i 13/12) koja nadopunjuju načela na kojima je utemeljen Zakon o državnim službenicima. Načela ponašanja državnih službenika propisana tim Zakonom i načela utvrđena Kodeksom, čine jednu cjelinu normiranog ponašanja kojeg se državni službenici moraju pridržavati prilikom obavljanja službene dužnosti. Autorica, stoga, u ovom članku nastavlja s obradom teme te piše o djelokrugu rada Etičkog povjerenstva, načinu podnošenja pritužbi i sankcijama za nepoštovanje odredaba Etičkog kodeksa.

Zaštita prava vlasništva vlasničkom tužbom radi povrata stvari
Autor: Alen Golub

Stručni članak

U članku uvodno prikazujemo mjesto i ulogu zaštite prava vlasništva putem vlasničke tužbe radi povrata stvari i normativne okvire zaštite prava vlasništva te posebno analiziramo zakonske odredbe koje uređuju institut prava vlasničke tužbe i tužbe predmnijevanog vlasnika radi povrata stvari. Analiziramo položaj stranaka u postupku u povodu vlasničke tužbe, odnosno pravni položaj vlasnika i posjednika stvari, nastao posjedovanjem tuđe stvari. Pritom razlikujemo pravni položaj poštenog i nepoštenog posjednika stvari te njihova prava i obveze prema vlasniku stvari. U članku analiziramo i sudsku praksu domaćih sudova i Europskog suda za ljudska prava koja je vezana uz zaštitu prava vlasništva i pravni odnos vlasnika i posjednika stvari, koje je pitanje bît ovog članka. Članak objavljujemo u dva dijela, a nastavak možete pročitati u sljedećem broju lista.

Pravna priroda zahtjeva za isplatu nepodmirenog duga članarine
Autor: Sandra Marković

Stručni članak

Ustavni sud donio 12. lipnja 2012. Odluku, broj U-III-539/2008, objavljenu u Narodnim novinama, broj 75 od 6. srpnja 2012., u kojoj se očitovao o pravnoj prirodi zahtjeva za isplatu nepodmirenog iznosa članarine, o čemu autorica piše u ovom članku. U više svojih odluka Ustavni sud odlučivao je o tome. Stoga je, u ovom konkretnom predmetu, Ustavni sud dao odgovor na pitanje je li redoviti sud učincima interpretacije pravila o nadležnosti parničnog suda (čl. 1. ZPP-a) š što je za posljedicu imalo odbacivanje tužbe podnositeljice u konkretnom slučaju - doveo do povrede ustavnog i konvencijskog prava podnositeljice na pristup sudu, jednog od bitnih aspekta prava na pravično suđenje zajamčeno člankom 29. stavak 1. Ustava i člankom 6. Konvencije za zaštitu ljudskih prava i temeljnih sloboda. Naime, sama činjenica da je podnositeljica imala pravnu mogućnost podnošenja žalbe sudu ne dovodi nužno, sama po sebi, do ispunjenja pretpostavki koje proizlaze iz članka 29. stavak 1. Ustava i članka 6. Konvencije. Važno stajalište koje je Ustavni sud ponovio i u ovoj Odluci jest da je, u konkretnom slučaju odbacivanjem tužbe, primjenjujući odredbe koje se odnose na stegovnu odgovornost člana Komore, Županijski sud u Z. pogrešno interpretirao pravila o nadležnosti parničnog suda, što je dovelo do povrede prava podnositeljice na pristup sudu.

Pružanje odvjetničkih usluga javnim naručiteljima u skladu s novim propisima o javnoj nabavi
Autor: Danijel Stanković

Stručni članak

Odvjetničke usluge obuhvaćene su pravnim uslugama koje su izrijekom navedene u Dodatku II.B Zakona o javnoj nabavi (Nar. nov., br. 90/11). O postupku javne nabave tih usluga pišemo u ovom članku, uspoređujući taj postupak javne nabave s onim koji je bio propisan prije važećim Zakonom o javnom nabavi (Nar. nov., br. 110/07 i 125/08)

Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o potrošačkom kreditiranju
Autor: Miroslav Gregurek

Stručni članak

Zakon o potrošačkom kreditiranju (u nastavku teksta: Zakon)1 uređuje ugovore o potrošačkom kreditu, informacije i prava o ugovoru o kreditu, pristup bazi podataka, nadzor i zaštitu prava potrošača, a u kojima kao korisnik kredita nastupa potrošač koji uzima kredit pod uvjetima i u svrhu koju određuje sâm Zakon. Između ostalog, u Zakonu je implementirana Direktiva, br. 2008/48/EZ kojom je istaknuta obveza zemalja članica Europske unije da vode računa o odgovornom kreditiranju kao i zaštiti financijskih interesa potrošača, tako da su izmjene i dopune postojećeg Zakona kod nas postale nužne u svrhu daljnje zaštite potrošača. Sukladno primjeni navedenih odredaba te Direktive, Konačni prijedlog Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o potrošačkom kreditiranju, o kojima govorimo više u nastavku, nalazi se u zakonodavnoj proceduri na ovogodišnjem prvom jesenskom zasjedanju Hrvatskog sabora.

Zastoj zastare prema Zakonu o obveznim odnosima
Autor: Stjepan Sabljarić

Stručni članak

U članku je riječ o pravnim pretpostavkama koje moraju biti ispunjene da bi u određenom pravnom odnosu došlo do zastoja zastare. Pritom se posebno osvrćemo na pravnu praksu vezanu uz institut zastoja zastare, i to kako na onu vezanu uz sada važeći Zakon o obveznim odnosima (Nar. nov., br. 35/05, 41/08 i 125/11), tako i ona onu vezanu uz bivši Zakon o obveznim odnosima (Nar. nov., br. 53/91, 73/91, 3/94, 7/96 i 112/99).

Novo definiranje neadministrativnih regija NUTS 2 razine u Republici Hrvatskoj
Autor: Sanja Maleković

Stručni članak

Regionalna politika Europske unije usmjerena je na poboljšanje uvjeta života i rada građana najmanje razvijenih dijelova Unije, ali i na smanjenje razlika u bogatstvu među pojedinim regijama. Republika Hrvatska, koja od 1. srpnja 2013. postaje članica Europske unije, mora poticati takav regionalni razvoj koji će smanjiti razvojne razlike među regijama. Najnovija predložena statistička (neadministrativna) podjela Republike Hrvatske na dvije regije, koje odgovaraju NUTS klasifikaciji za države članice Europske unije, inicirala je velike rasprave proteklih tjedana u svim našim medijima i postavila mnoge dvojbe o opravdanosti takve podjele. O razlozima za takvu podjelu, a u sklopu relevantnih regulativnih odredaba Europske unije, pišu stručnjaci iz Instituta za međunarodne odnose dr. sc. Sanja Maleković i dr. sc. Krešimir Jurlin. Naime, Institut za međunarodne odnose uključen je u gotovo sve moguće opcije statističke podjele Republike Hrvatske još od 2004., a njihove recentne analize potvrđuju da su dvije statističke regije najpovoljnije rješenje.

Pacijenti u Nacrtu nacionalne strategije razvoja zdravstva 2012.-2020.
Autor: Zvonimir Bošković

Stručni članak

U članku autor iznosi Nacrt nacionalne strategije razvoja zdravstva 2012.-2020. Ministarstva zdravlja Republike Hrvatske. Pritom razmatra pitanja obrađena u Strategiji kao što su prava pacijenata, zakonski okvir, sigurnost pacijenata, problem korupcije, te pitanje reguliranih profesija kao i značenje Strategije u okviru europskih integracija Republike Hrvatske. Budući da se u praksi često krše prava pacijenata, autor piše i o mogućim mjerama za poboljšanje zdravstvenog sustava

Izvanredni otkaz ugovora o radu
Sud: Vrhovni sud Republike Hrvatske

SENTENCE

Nedopušteno organiziranje smjena (bez da se obavijestilo nadređenog), prema svojoj prirodi predstavlja osobito tešku povredu obveza iz radnog odnosa

Ovršni postupak – prijedlog za nastavak ovrhe
Sud: Visoki trgovački sud Republike Hrvatske

SENTENCE

S obzirom na to da se na temelju prijedloga za nastavak ovrhe na novom predmetu ili sredstvu ovrhe izdaje novo rješenje o ovrsi, taj prijedlog mora sadržavati sve zakonom propisane podatke, potrebne za izdavanje tog rješenja

Hrvatski branitelji – određivanje mirovine
Sud: Upravni sud Zagreb

SENTENCE

Ako je mirovina ostvarena prema posebnom propisu po povoljnijim uvjetima, nema mogućnosti ponovnog određivanja mirovine primjenom Zakona o pravima hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata i članova njihovih obitelji

Prijedlog za ponavljanje postupka
Sud: Županijski sud Split

SENTENCE

Rok za podnošenje prijedloga za ponavljanje postupka, zbog toga što stranci nezakonitim postupanjem nije bila dana mogućnost raspravljanja pred sudom, počinje teći od dana kad je odluka stranci dostavljena, a ako odluka stranci ne bi bila dostavljena ona nije postala pravomoćna, pa se u odnosu na nju postupak i ne može ponoviti

Odgovorna osoba

Vi pitate - mi odgovaramo

Ima li status odgovorne osobe direktor trgovačkog društva, nakon što je razriješen dužnosti i može li odgovarati za počinjenje kaznenog djela zloporabe položaja i ovlasti nakon utvrđenja da je sklopio ugovor o zajmu u svojstvu direktora, nakon što je to prestao biti?

Lokalna služba – mogućnost obavljanja dodatnog posla

Vi pitate - mi odgovaramo

Donosi li se odobrenje lokalnom službeniku za obavljanje dodatnog posla prema slobodnoj ocjeni pročelnika upravnog tijela, odnosno izvršnog čelnika?

Djelovanje radničkog vijeća kod pripajanja društva

Vi pitate - mi odgovaramo

U poslovnom sustavu djelovala su tri društva kao tri samostalne pravne osobe. U ožujku 2011. u svim su tvrtkama organizirani izbori za radničko vijeće, a svako radničko vijeće imalo je po jednog člana. Prije mjesec dana došlo je do pripajanja dvaju društava trećem društvu, tako da sada imamo jednu pravnu osobu. Što se, u ovoj situaciji, događa s radničkim vijećima dvaju pripojenih društava?

Istovremeno obavljanje usluga revizije, financija i računovodstva za istu pravnu osobu

Vi pitate - mi odgovaramo

Revizorsko društvo u ovoj poslovnoj godini u istoj pravnoj osobi obavlja i usluge s područja financija i računovodstva. Postoji li, u tom slučaju, mogućnost da revizorsko društvo za ovu poslovnu godinu i dalje obavlja usluge revizije za istu pravnu osobu u ovoj poslovnoj godini?

Filteri