Informator broj 6070 od 09. svibnja 2012.

UVODNIK

Strateški planovi ministarstava i strategije Vladinih programa u sustavu financijskog upravljanja i kontrola

Kao jedno od proračunskih načela u Zakonu o proračunu1 navedeno je i načelo dobrog financijskog upravljanja, odnosno proračunska sredstva moraju se koristiti u skladu s načelima ekonomičnosti i djelotvornosti. Stoga je člankom 23. Zakona o proračunu propisana obveza za ministarstva i druga državna tijela na razini razdjela organizacijske klasifikacije, da na godišnjoj osnovi izrađuju strateške planove za trogodišnje proračunsko razdoblje, u skladu s uputama koje sastavlja Ministarstvo financija u suradnji sa središnjim tijelom državne uprave, nadležnim za razvojnu strategiju i koordinaciju fondova Europske unije. Na temelju izrađenih strateških planova, Vlada Republike Hrvatske donosi Strategiju Vladinih programa. Ministarstvo financija izradilo je Upute za izradu strateških planova za sljedeća razdoblja: 2010.-2012., 2011.-2013. te 2012.-2014.2, na temelju kojih su izrađeni strateški planovi ministarstava te je Vlada RH za navedena razdoblja donijela Strategije Vladinih programa3. U ovom tekstu autorica piše o sadržaju uputa Ministarstva financija Republike Hrvatske za izradu strateških planova, odnosno razvoju u procesu donošenja strateških planova ministarstava te promjenama u Uputama. Isto tako u tekstu ukazuje na važnost organizacijske klasifikacije u proračunu u kontekstu strateških planova ministarstava kao i promjena u prioritetima u Strategijama Vladinih programa.
Autor: Ivana Juras Anić, koordinatorica za metodologiju i razvoj financijskog upravljanja i kontrole u Ministarstvu financija Republike Hrvatske

Sadržaj

Strateški planovi ministarstava i strategije Vladinih programa u sustavu financijskog upravljanja i kontrola
Autor: Ivana Juras Anić

Stručni članak

Kao jedno od proračunskih načela u Zakonu o proračunu1 navedeno je i načelo dobrog financijskog upravljanja, odnosno proračunska sredstva moraju se koristiti u skladu s načelima ekonomičnosti i djelotvornosti. Stoga je člankom 23. Zakona o proračunu propisana obveza za ministarstva i druga državna tijela na razini razdjela organizacijske klasifikacije, da na godišnjoj osnovi izrađuju strateške planove za trogodišnje proračunsko razdoblje, u skladu s uputama koje sastavlja Ministarstvo financija u suradnji sa središnjim tijelom državne uprave, nadležnim za razvojnu strategiju i koordinaciju fondova Europske unije. Na temelju izrađenih strateških planova, Vlada Republike Hrvatske donosi Strategiju Vladinih programa. Ministarstvo financija izradilo je Upute za izradu strateških planova za sljedeća razdoblja: 2010.-2012., 2011.-2013. te 2012.-2014.2, na temelju kojih su izrađeni strateški planovi ministarstava te je Vlada RH za navedena razdoblja donijela Strategije Vladinih programa3. U ovom tekstu autorica piše o sadržaju uputa Ministarstva financija Republike Hrvatske za izradu strateških planova, odnosno razvoju u procesu donošenja strateških planova ministarstava te promjenama u Uputama. Isto tako u tekstu ukazuje na važnost organizacijske klasifikacije u proračunu u kontekstu strateških planova ministarstava kao i promjena u prioritetima u Strategijama Vladinih programa.

Nedorečenosti pojedinih odredaba Zakona o službenicima i namještenicima u lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi
Autor: Goran Jakovljević

Stručni članak

Predmet ovog članka su pojedine odredaba Zakona o službenicima i namještenicima u lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi (Nar. nov., br. 86/08 i 61/11), koje mogu često dovesti do dvojbenih situacija u praksi prilikom donošenja rješenja o prijmu u službu kao i u samom žalbenom postupku. Ponajprije, to se odnosi na obvezu polaganja državnog stručnog ispita kod prijma u službu službenika na određeno vrijeme, ali i na žalbu protiv rješenja o prijmu (čl. 25. Zakona), o čemu autor piše u ovom članku i iznosi svoje mišljenje i prijedloge glede primjene u praksi ovog Zakona.

Ocjena ustavnosti članka 37. stavak 2. Zakona o zdravstvenoj zaštiti
Autor: Bojan Vidović

Stručni članak

Predmet ovoga članka je prikaz Odluke Ustavnog suda Republike Hrvatske, br. U-I-4633/2010 od 6. ožujka 2012., koja je objavljena u Narodnim novinama, br. 35 od 23. ožujka 2012. Tom Odlukom ukinut je članak 37. stavak 2. Zakona o zdravstvenoj zaštiti (Nar. nov., br. 150/08, 71/10, 139/10, 22/11, 84/11 i 154/11) te on prestaje vrijediti 15. srpnja 2012.

Zašto Zakon o športu treba mijenjati
Autor: Ante Vuković

Stručni članak

U Narodnim novinama, br. 124. od 4. studenoga 2011. objavljen je Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o športu (stupio na snagu 12. studenoga 2011.). U članku 4. uređuje se vrlo detaljno pitanje »trajne novčane naknade« osvajačima medalja na olimpijskim igrama, paraolimpijskim igrama i olimpijskim igrama gluhih te je tako u naš pravni sustav uveden još jedan potpuno novi institut. U javnosti su te naknade kolokvijalno nazvane »sportske mirovine« jer će, u pravilu, predstavljati novčani dodatak redovitim mirovinama ostvarenim na temelju uplata doprinosa u mirovinski fond, a što je općeprihvaćeni standard u nas i u svijetu. Zbog toga smo smatrali potpuno opravdanim istražiti postojeći zakonodavni status vrhunskih sportaša u odnosu na nagrade i naknade za vrhunska športska dostignuća u hrvatskom pravu i u usporednim legislativama o čemu pišemo u članku i predlažemo promjene u skladu s europskim i svjetskim standardima.

Kvaliteta usluga u hrvatskom bankarstvu
Autor: Tonči Jakovčević

Stručni članak

Kvaliteta usluge kao pojam predstavlja izazov mnogim stručnjacima na tom području upravo zbog činjenice što još uvijek nema jedinstvenog pristupa u definiranju pojma. Zadovoljstvo korisnika bankarskih usluga možemo pratiti dvjema vrijednostima: uporabnom i interaktivnom vrijednosti. Uporabna vrijednost vezuje se uz proizvod, odnosno uslugu ovisno o tome što se klijentu nudi na korištenje. Bez obzira na vrstu ponude, klijenta na području vrijednosti usluge zanima ono što mu ponuda pruža u zadovoljavanju njegovih potreba. Interaktivna vrijednost u prvi plan postavlja ulogu bankara, odnosno osobe koja ponudu bankarskih usluga predstavlja klijentu banke. Ipak, u svim različitostima definiranja pojma kvalitete usluge može se pronaći i jedan zajednički element, a to je klijent, odnosno upravljanje odnosom s klijentom. Naime, klijent je u središtu pažnje, što navodi na zaključak da se banke usmjeravaju prema zadovoljavanju potreba klijenata, a ne prema uslugama. U borbi za svoj položaj na tržištu, banke su sve više orijentirane prema klijentima kao pokretačkoj snazi, odnosno kao prevagi u razvoju konkurentnosti. To znači da banke imaju vrlo slične proizvode namijenjene svojim klijentima, ali se prevaga za prevlast na tržištu osvaja kvalitetnijom uslugom prema klijentu.

Uračunavanje poreza plaćenog u inozemstvu
Autor: Srebrenka Pečenjak

Stručni članak

Uračunavanje poreza na dobit, plaćenog u inozemstvu, uređeno je člankom 30. Zakona o porezu na dobit1 i člankom 52. Pravilnika o porezu na dobit2. Porezni obveznik rezident, koji je u inozemstvu ostvario prihode ili dobit (izravno ili putem stalne poslovne jedinice) i na te prihode ili dobit platio porez, tako plaćeni porez može uračunati u tuzemni porez. Taj način uračunavanja poreza plaćenog u inozemstvu, jedan je od načina izbjegavanja dvostrukog oporezivanja. U međunarodnoj poreznoj praksi prihvaćeno je načelo da se ostvarena dobit ili dohodak ne može oporezivati dva ili više puta, pa se pitanje dvostrukog oporezivanja rješava zaključivanjem međunarodnih ugovora o izbjegavanju dvostrukog oporezivanja i propisima nacionalnog zakonodavstva. Tema ovog članka je uračunavanje poreza na dobit, plaćenih u inozemstvu, i to na dobit koju su ostvarile stalne poslovne jedinice tuzemnih društava poslovanjem u inozemstvu, kao i u inozemstvu plaćen porez na dobit po odbitku, stopa za uračunavanje, dokumentacija kojom se dokazuje plaćeni porez u inozemstvu za potrebe uračunavanja i poslovno razdoblje za koje se priznaje plaćeni porez.

Povreda ustavnog prava na pravično suđenje
Sud: Ustavni sud Republike Hrvatske

SENTENCE

Inozemna mirovina koja se isplaćuje na devizni račun koji je predmet ovrhe ima socijalnu funkciju i predstavlja osnovu za osiguranje slobodnog i dostojnog života, te nije ustavnopravno prihvatljivo i protivno jevladavini prava koja je propisana člankom 3. Ustava da predmet zapljene bude cjelokupna zarada, zaobilazeći time prisilne odredbe koje štite 2/3 neto-plaće

Izvanredni otkaz – razlozi za otkaz
Sud: Vrhovni sud Republike Hrvatske

SENTENCE

Okolnost da je rješenje o imenovanju zapovjednika javne vatrogasne postrojbe utvrđeno ništavim, osobito je važan razlog za otkaz ugovor o radu jer se osnovna svrha tog ugovora, zbog kojeg je on sklopljen, više ne može ispunjavati, pa nastavak radnog odnosa više nije moguć

Obvezno pravo – isplata ugovorne cijene
Sud: Visoki trgovački sud Republike Hrvatske

SENTENCE

Stranke mogu ugovoriti da kupac može isplatiti prodavatelju nižu cijenu (popust pri plaćanju) ako u određenom roku ispuni svoju ugovornu obvezu

Popravljanje imovinske štete – zatezne kamate
Sud: Županijski sud Split

SENTENCE

Kad se na dosuđenu glavnicu naknade štete priznaju zatezne kamate od dana donošenja prvostupanjske presude, dospijeće tako priznate kamate ne može teći od dana kad je u istom postupku prvi put donesena prvostupanjska presuda, ako je ona ukinuta

Socijalna skrb – socijalne usluge – olakšice

Vi pitate - mi odgovaramo

Mogu li pravne osobe koje obavljaju djelatnost socijalne skrbi, u smislu članka 113. Zakona o socijalnoj skrbi, ostvariti pravo na olakšice u svezi s plaćanjem komunalnih i drugih usluga prema mjerilima za kućanstvo, ako se samo za dio njihovih korisnika sredstva osiguravaju iz državnog proračuna?

Porez na promet nekretnina pri kupoprodaji kulturnih dobara

Vi pitate - mi odgovaramo

Je li kupac kulturnog dobra oslobođen plaćanja poreza na promet nekretnina?

Dobrovoljni darivatelji krvi – slobodan dan

Vi pitate - mi odgovaramo

i Ima li radnik pravo na slobodan dan za svako darivanje krvi ili za sva darivanja ukupno u tijeku jedne kalendarske godine?

Ovrha radi uzdržavanja

Vi pitate - mi odgovaramo

Hoće li sud po službenoj dužnosti provesti ovrhu radi naplate iznosa određenih za uzdržavanje maloljetnog djeteta ili bi to trebao pokrenuti centar za socijalnu skrb, u slučaju da to ne učini roditelj s kojim dijete živi?

Filteri