List Informator
UVODNIK
Primjena propisa o radu stranaca u javnim ustanovama
U ovom članku autor DRAGAN ZLATOVIĆ, mag. iur., piše o odredbama Zakona o ustanovama (Nar. nov., br. 76/93, 29/97, 47/99 i 35/08), odredbama posebnih zakona u području kulture i Zakona o strancima (Nar. nov., br. 79/07 i 36/09), kojima se uređuje rad stranaca u javnim ustanovama. Autor se šire bavi i pojmom migranata, kao i drugim pojmovima koji su regulirani međunarodnim propisima, te zatim preneseni u naše zakonodavstvo, a odnose se na rad stranaca u javnim ustanovama.
Autor: Dragan Zlatović, mag.iur., viši predavač, Veleučilište u Šibeniku
Sadržaj
Stručni članak
Osnovni uvjeti za obavljanje mjenjačkih poslova utvrđeni su člankom 46. Zakona o deviznom poslovanju2 (u nastavku teksta: ZDP), a podrobniji uvjeti te način obavljanja mjenjačkih poslova Odlukom o uvjetima i načinu na koji ovlašteni mjenjači obavljaju mjenjačke poslove (Nar. nov., br. 21/07 - u nastavku teksta: Odluka). Člankom 5. Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o deviznom poslovanju (Nar. nov., br. 145/10), koji je stupio je na snagu 1. siječnja 2011. propisano je, između ostalog, da se mijenja članak 46. stavak 1. ZDP-a, tako da ovlašteni mjenjači stranu gotovinu mogu prodavati samo za gotovinu u kunama. Prema prethodnoj odredbi toga članka ZDP-a, ovlašteni mjenjači smjeli su stranu gotovinu prodavati i za čekove po tekućim računima građana te za kreditne odnosno debitne kartice. Naime, ukidanje prodaje strane gotovine za te instrumente uvedeno je radi sprječavanja korištenja mjenjačkog poslovanja za kreditiranje, a koje bi moglo imati i obilježja lihvarenja. Na osnovi tih izmjena ZDP-a donesena je Odluka o izmjenama i dopunama Odluke o uvjetima i načinu na koji ovlašteni mjenjači obavljaju mjenjačke poslove (Nar. nov., br. 18/11 - u nastavku teksta: Izmjene i dopune Odluke) od 9. veljače 2011., koja donosi promjene načina na koji ovlašteni mjenjači obavljaju mjenjačke poslove. Kako će se te promjene odraziti na mjenjačko poslovanje, autor opširnije piše u nastavku.
Stručni članak
Predmet ovog članka su odredbe Zakona o koncesijama i Zakon o zdravstvenoj zaštiti kojima se regulira institut ugovora o koncesiji. Postupak davanja koncesija za javne usluge uređen je prema klasičnom načelu: opće uređenje - Zakon o koncesijama kao lex generalis (Nar. nov., br. 125/08) i posebno uređenje drugim zakonima - Zakon o zdravstvenoj zaštiti kao lex specialis (Nar. nov., br. 150/08, 155/09, 71/10 i 139/10). Radi cjelovitijeg i lakšeg praćenja i razumijevanja pojedinih odredaba, nužno je povezivanje navedenih propisa. Autor u članku iznosi bitne odrednice ugovora o koncesiji: potpisivanje ugovora o koncesiji, predmet ugovora o koncesiji i raskid te pravnu prirodu ugovora o koncesiji. Osim toga, razmatra pripremne radnje za davanje koncesije i postupak davanja koncesije.
Stručni članak
Odlučujući o pretpostavkama za priznanje stranih sudskih odluka, sudovi se u primjeni Zakona o rješavanju sukoba zakona s propisima drugih zemalja u određenim odnosima2 često susreću s osnovnim problemom - radi li se o kontradiktornom postupku ili postupku koji treba provesti bez posebnih formalnosti, samo ispitivanjem pretpostavki za priznanje i donošenje odluke bez aktivnog sudjelovanja stranaka. U praksi se susrećemo s brojnim odlukama sudova koji upravo polaze od tog drugog stajališta, premda se s obzirom na pravila izvanparničnog postupka koji se primjenjuju i u ovom postupku nameću sasvim drukčije obveze sudova. U ovom radu pokušat ćemo približiti i na neki način pomiriti različita pravna stajališta radi rješenja tog problema i dati određene prijedloge, usmjerene postizanju veće učinkovitost i ekonomičnosti u donošenju takvih odluka.
Stručni članak
U ovom članku autor DRAGAN ZLATOVIĆ, mag. iur., piše o odredbama Zakona o ustanovama (Nar. nov., br. 76/93, 29/97, 47/99 i 35/08), odredbama posebnih zakona u području kulture i Zakona o strancima (Nar. nov., br. 79/07 i 36/09), kojima se uređuje rad stranaca u javnim ustanovama. Autor se šire bavi i pojmom migranata, kao i drugim pojmovima koji su regulirani međunarodnim propisima, te zatim preneseni u naše zakonodavstvo, a odnose se na rad stranaca u javnim ustanovama.
Stručni članak
U ovom članku prikazat ćemo slučaj iz sudske prakse u kojem je osiguranik zahtijevao naknadu iz osiguranja u svezi sa štetom koja mu je nastala krađom stvari iz njegove kuće, te zapaljenjem kuće koja se nalazila na privremeno okupiranom području Republike Hrvatske, a koju je osiguranik bio prisiljen napustiti i otići na slobodni teritorij Republike Hrvatske. Osiguratelj nije bio voljan osiguraniku platiti naknadu iz osiguranja, uz obrazloženje da je šteta nastala ratnim operacijama, pa je osiguranik, kao tužitelj, protiv osiguratelja podnio tužbu radi naknade štete.
Stručni članak
Predmet ovog članka su odredbe Zakona o općem upravnom postupku (Nar. nov., br. 47/09) odnosno čl. 157. i 158., kojima se uređuju pretpostavke i zaštita od postupanja pružatelja javnih usluga. Autor piše i o drugim odredbama ZUP-a koje uređuju zaštitu od postupanja javnopravnih tijela, te o zaštiti prema odredbama Zakona o zaštiti potrošača (Nar. nov., br. 79/07, 125/07 – ispr., 75/09 – v. čl. 29. Zakona o potrošačkom kreditiranju – prestale vrijediti odredbe čl. od 71. do 86., čl. 143. st. 3. podst. od 9. do 12., čl. 143. st. 3. podst. 13. u dijelu koji se odnosi na čl. 86., čl. 144. st. 1. podst. od 31. do 34. te čl. 145. st. 1. podst. od 28. do 33. Zakona o zaštiti potrošača, 79/09, 89/09 – ispr. i 133/09 – v. čl. 160. Zakona o platnom prometu – prestao vrijediti čl. 53. i čl. 145. st. 1. podst. 30. Zakona o zaštiti potrošača). Istovremeno donosimo ogledni primjer prigovora, koji može poslužiti kao jedno od mogućih rješenja u praksi.
Stručni članak
S obzirom na učestala pitanja iz prakse, a vezano uz primjenu članka 45. stavak 2. Zakona o vatrogastvu, autorica Nevenka Brkić, načelnica Odjela za analize fiskalnog kapaciteta jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, daje tumačenje toga članka Zakona, odnosno pojašnjava njegovu praktičnu primjenu.
SENTENCE
Ako vrijednost predmeta spora ne prelazi zakonom određeni iznos od 100.000,00 kuna revizija nije dopuštena
SENTENCE
Ne predstavlja opravdani razlog za otkaz ugovora o radu, kad radnik po proteku radnog vremena napusti radno mjesto, prije dovršetka hitnih poslova a poslodavac nije na jasan i nedvosmislen način radniku dao do znanja da postoji prijeka potreba za završetkom tih poslova zbog čega bi on trebao ostati na poslu i po proteku radnog vremena
SENTENCE
Izvedene radove na rekonstrukciji broda, dužan je platiti njihov naručitelj Ako je pomorski agent sklopio ugovor o izvođenju radova na brodu, u ime i za račun svog nalogodavca kao naručitelja tih radova (ujedno i vlasnika broda), obveznik plaćanja izvedenih radova je naručitelj - nalogodavac
SENTENCE
Nije ništava javnobilježnički ovjerovljena isprava od 9. lipnja 2003. kojom je jamac platac dao suglasnost da se radi naplate tražbine vjerovnika zapljeni njegova plaća preko 1/3 dijela koju prima kod poslodavca
Vi pitate - mi odgovaramo
Smije li poslodavac otkazati izvanredno otkazati ugovor o radu radniku koji je na bolovanju?
Vi pitate - mi odgovaramo
Na koji se način registarski sud obavještava o promjeni članova društva s ograničenom odgovornošću?
Vi pitate - mi odgovaramo
Kreditna institucija povjerila je određene usluge drugoj pravnoj osobi, tj. eksternalizirala je usluge platnog prometa, na temelju sklopljenog ugovora. Na koji je način ta pravna osoba - pružatelj usluga platnog prometa u obvezi omogućiti Hrvatskoj narodnoj banci pristup dokumentaciji i podacima glede tih ugovornih usluga?
Vi pitate - mi odgovaramo
Može li se nakon donošenja novog pravilnika o unutarnjem redu kojim se ukida radno mjesto namještenika, namješteniku koji se nalazi na bolovanju dati poslovno uvjetovani otkaz s danom stupanja na snagu tog pravilnika ili tek nakon povratka s bolovanja?