List Informator
UVODNIK
Ugovor o zakupu i ugovor i najmu - s odredbama novog Zakona o obveznim odnosima
Predmet ovog članka su odredbe novog Zakona o obveznim odnosima (Nar. nov., br. 35/05) koji stupa na snagu 1. siječnja 2006., s tim da se odredbe čl. 26. st. 1.-3. i čl. 29. st. 2.-6. i st. 8. počinju primjenjivati dvije godine od dana stupanja na snagu ovog Zakona kojim se reguliraju instituti ugovora o zakupu i ugovor o najmu (čl. 519.- 578. ovog Zakona). Autor Đuro Sessa, predsjednik građanskog odjela Županijskog suda u Zagrebu u članku analizira odredbe ovog Zakona i Zakona o obveznim odnosima (Nar. nov., br. 53/91, 73/91, 111/93, 3/94, 7/96, 91/96, 112/99 i 88/01) koji prestaje važiti danom stupanja na snagu novog Zakona o obveznim odnosima, odnosno 1. siječnja 2006. godine. Analizirajući odredbe novog Zakona, autor iznosi bitne odrednice oba ova ugovora, odnosno ugovora o zakupu i ugovora o najmu koji nije bio reguliran u odredbama Zakona o obveznim odnosima, te ukazuje na pravne dosege primjene te vrste obveznopravnih ugovora.
Autor: Đuro Sessa
Sadržaj
Stručni članak
Predmet ovog članka su odredbe novog Zakona o obveznim odnosima (Nar. nov., br. 35/05) koji stupa na snagu 1. siječnja 2006., s tim da se odredbe čl. 26. st. 1.-3. i čl. 29. st. 2.-6. i st. 8. počinju primjenjivati dvije godine od dana stupanja na snagu ovog Zakona kojim se reguliraju instituti ugovora o zakupu i ugovor o najmu (čl. 519.- 578. ovog Zakona). Autor Đuro Sessa, predsjednik građanskog odjela Županijskog suda u Zagrebu u članku analizira odredbe ovog Zakona i Zakona o obveznim odnosima (Nar. nov., br. 53/91, 73/91, 111/93, 3/94, 7/96, 91/96, 112/99 i 88/01) koji prestaje važiti danom stupanja na snagu novog Zakona o obveznim odnosima, odnosno 1. siječnja 2006. godine. Analizirajući odredbe novog Zakona, autor iznosi bitne odrednice oba ova ugovora, odnosno ugovora o zakupu i ugovora o najmu koji nije bio reguliran u odredbama Zakona o obveznim odnosima, te ukazuje na pravne dosege primjene te vrste obveznopravnih ugovora.
Stručni članak
U Informatoru broj 5342 od 18. svibnja 2005. g. objavili smo prvi dio članka pod naslovom »Pravo na pristup informacijama - temelj sustava demokratičnosti moderne europske države« u kojem su autori prof. dr. sc. Josip Kregar, redoviti profesor na Katedri sociologije na Pravnom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu, mr. sc. Đorđe Gardašević i mr. sc. Viktor Gotovac, asistenti na Pravnom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu pisali o pravu na pristup informacijama i povijesnom razvitku tog prava te o donošenju i sadržaju Zakona o pravu na pristup informacijama (Nar. nov., br. 172/03). U prvom nastavku članka autori su obradili hijerarhiju izvora prava na pristup informacijama i kroz komentare pojedinih odredaba Zakona o pravu na pristup informacijama ukazali na temeljna načela Zakona i postupovne odredbe, te na mnoge dvojbe i sporna pitanja u primjeni tog Zakona. U ovom, drugom, dijelu članka autori nastavljaju s obradom Zakona o pravu na pristup informacijama pišući o tijelima javne vlasti, ovlastima službenika za informiranje, te u zaključnim odredbama ukazuju na moguće pravce de lege ferenda kako bi pojedine odredbe tog Zakona trebalo mijenjati.
Stručni članak
U Informatoru broj 5311-5312 od 29. 1. i 2. 2. 2005. g. objavljen je članak Roberta Pečeka pod naslovom »Nadležnost upravnih tijela za raspravljanje zahtjeva za isplatu mirovina.« Prihvaćajući stajalište Ustavnog suda Republike Hrvatske iznesena u tom članku, autor mr. sc. Mihovil Rismondo ide korak dalje i zauzima se, nakon što je donesen Zakon o provođenju Odluke Ustavnog suda Republike Hrvatske (Nar. nov., br. 105/04), za obustavljanje postupaka pred sudovima opće nadležnosti, upravnih postupaka i upravnih sporova, koji se vode radi isplate zaostataka mirovine.
Stručni članak
U Europskoj uniji prisutna je primjena međunarodnih standarda ili normi, koja usklađuje nacionalne i regionalne organizacije u okviru 150 normi. Svrha međunarodnih standarda ili normi ukidanje je tehničkih i administrativnih prepreka u međunarodnoj razmjeni roba i usluga, kao i u odvijanju poslovnih procesa na učinkovit način. Zemlje članice Europske unije (u nastavku teksta: EU) imaju ingerenciju u donošenju uredskih normi u odvijanju poslovanja. Zemlje članice prihvatile su DIN - norme kao osnovu za izradu svojih normi. Osim DIN - normi u uporabi su EDIFACT, telefaks, ISO norme i norme za bankovne transakcije. U digitalnom poslovanju rabe se standardi koje propisuju W3 konzorcij i ISOC, ali i tzv. kvazi-standardi nametnuti od strane velikih proizvođača hardvvarea i softwarea. Kao buduća članica EU, Hrvatska treba poslovne norme što žurnije uskladiti s normama EU, ali hrvatske norme trebaju sadržavati i domaće stečevine koje ćemo prezentirati i predložiti, te primjenu nove organizacije rada, posebno primjenom EDIFACT jezika i standarda za digitalno poslovanje. U ovom trenutku novi način poslovanja moramo redizajnirati kako bismo kao zemlja kandidatkinja bili transparentni s članicama EU. Izlaz za bržu prilagodbu uredskog poslovanja standardima EU je i u žurnom izučavanju discipline o problematici gospodarske pismenosti na ekonomskim fakultetima u Hrvatskoj i poslovnim veleučilištima, te u srednjim školama. Isto tako, naše gospodarstvenike treba uključiti u sofisticirana savjetovanja, seminare i radionice, na kojima će se prezentirati proces usklađivanja poslovnih uredskih normi s normama EU. O tim aspektima, autor opširnije piše u nastavku teksta.
Stručni članak
U članku se razmatraju temeljna pitanja vezana uz prava pacijenata u ostvarivanju zdravstvene zašite, i to pravo na obaviještenost, pravo na vlastitu odluku (samoodređenje) te pravo na odbijanje liječenja. Autor mr. sc. ZVONIMIR BOŠKOVIĆ, tajnik Hrvatskog bioetičkog društva iz Rijeke, analizira pravno stanje nakon donošenja novih propisa o profesijama i novih etičko-deontoloških kodeksa strukovnih liječničkih društava u Hrvatskoj. Također, izlažu se stajališta inozemne sudske prakse. Na kraju, autor zaključuje da će sadržaj i način ostvarivanja označenih prava biti moguće dosljedno osigurati samo potpunom primjenom navedenih propisa, koji propisuju obvezu zdravstvenih ustanova i zdravstvenih radnika da pacijentima osiguraju to pravo.
Stručni članak
U Informatoru br. 5241 i 5265 objavili smo prvi i drugi nastavak teme o primjeni Zakona o općem upravnom postupku (Nar. nov, br. 53/91 i 103/96 - Odluka USRH), s posebnim osvrtom na postupak ostvarivanja prava na doplatak za djecu prema odredbama Zakona o doplatku za djecu (Nar. nov., br. 94/01), s oglednim primjerima akata. U ovom trećem nastavku dovršavamo tu temu pišući o donošenju rješenja, pravnim lijekovima te oglednim primjerima rješenja, koja se donose u postupku ostvarivanja prava na doplatak za djecu. Ovi primjeri mogu poslužiti samo kao jedno od mogućih načina pri reguliranju te materije.
SENTENCE
Zbog nepoštivanja privremene mjere od strane tužene države, Sud je bio spriječen pravilno i u potpunosti ispitati prigovore podnositelja te im u konačnici pružiti zaštitu od mogućih povreda.
SENTENCE
U ovršnom postupku i postupku osiguranja na odgovarajući se način primjenjuju odredbe Zakona o parničnom postupku pa tako i odredba članka 109. stavak 1. ZPP-a, prema kojoj je sud dužan pozvati stranku da svoj zahtjev ispravi, ako sud po njemu ne može postupiti.
SENTENCE
Na tijek roka raspolaganja ne primjenjuju se odredbe Zakona o radu o pretpostavkama za prekid otkaznog roka.
SENTENCE
Maloljetnog počinitelja prekršaja, kojem u postupku nije izrečena kazna, ako nema vlastite prihode ili imovinu, nije moguće ni u kojem slučaju obvezati da naknadi troškove prekršajnog postupka.
SENTENCE
Kad radnik tužbenim zahtjevom, kojim osporava dopuštenost otkaza, ne zahtijeva da ga poslodavac zadrži na radu do okončanja sudskog spora, sud ne može odlučivati o njegovom zadržavanju na radu.
Vi pitate - mi odgovaramo
Trgovačko društvo »M.« je u vlasništvu Grada. U vezi sa zapošljavanjem primjenjuje Zakon o radu. Ni taj Zakon, a niti drugi relevantni akti ne propisuju obvezu zapošljavanja putem natječaja. Pojavila se dvojba. Naime, prema Zakonu o pravima hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata i članova njihovih obitelji (Nar. nov., br. 174/04) trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne samouprave, dužna su kod zapošljavanja na natječaju dati prednost hrvatskom branitelju ako ispunjava uvjete iz natječaja. Znači li to da taj Zakon trgovačkom društvu »M.« nameće obvezu raspisivanja natječaja svaki put kad odluči nekoga zaposliti?
Vi pitate - mi odgovaramo
Ima li pravo na otpremninu, prema odredbama Zakona o radu, radnik kojem je ugovor o radu prestao dostavom pravomoćnog rješenja o mirovini zbog opće nesposobnosti za rad?
Vi pitate - mi odgovaramo
Oporezuje li se porezom na dodanu vrijednost vrijednosno usklađenje nekurentne trgovačke robe prilikom njezina otpisa zbog isteka roka trajanja?