List Informator
UVODNIK
Novela Zakona o sprječavanju pranja novca
Od 1. siječnja 2004. godine primjenjuje se Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o sprječavanju pranja novca (Nar. nov., br. 117/03 i 142/03) te novi Pravilnik o njegovoj provedbi (Nar. nov., br. 189/03). Donesene izmjene izrađene su na inicijativu Ureda za sprječavanja pranja novca, a kojim se nove mjere u suzbijanju pranja novca uvode u hrvatsko zakonodavstvo. Člankom se daje cjeloviti prikaz promjena uz naglasak na prošireni krug obveznika u poduzimanju mjera sprječavanja pranja novca, te novi cenzus za obvezu prijave gotovinskih transakcija.
Autor: mr. Renata Cvrčić
Sadržaj
Stručni članak
Od 1. siječnja 2004. godine primjenjuje se Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o sprječavanju pranja novca (Nar. nov., br. 117/03 i 142/03) te novi Pravilnik o njegovoj provedbi (Nar. nov., br. 189/03). Donesene izmjene izrađene su na inicijativu Ureda za sprječavanja pranja novca, a kojim se nove mjere u suzbijanju pranja novca uvode u hrvatsko zakonodavstvo. Člankom se daje cjeloviti prikaz promjena uz naglasak na prošireni krug obveznika u poduzimanju mjera sprječavanja pranja novca, te novi cenzus za obvezu prijave gotovinskih transakcija.
Stručni članak
Razmatra se način sklapanja ugovora o međusobnoj carinskoj pomoći sadržaj te svrha tog ugovora. Ujedno se daje i kratak prikaz Konvencije o uzajamnoj pomoći radi prevencije, istraživanja i suzbijanja carinskih prekršaja tzv. Nairobi konvencije.
Stručni članak
U svezi s brojnim upitima postavljenim na Savjetovanju, održanom 20. i 21. travnja 2004. godine u Zagrebu, u organizaciji Novog Informatora, autorica ŠTEFANIJA KASABAŠIC, dipl. iur. iz Zagreba, piše o odgovarajućoj primjeni Zakona o državnim službenicima i namještenicima (Nar. nov., br. 27/01) koji se temeljem članka 96. Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi (Nar. nov., br. 33/01 i 60/01 - vjerodostojno tumačenje) primjenjuje na lokalne službenike u upravnim tijelima jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, uključujući i pročelnika, i to na postupak imenovanja pročelnika upravnog tijela, ovlasti pročelnika kao čelnika upravnog tijela koji upravlja upravnim tijelom, te prava i obveze pročelnika kao lokalnog službenika za vrijeme obavljanja te službeničke dužnosti i nakon ukidanja upravnih tijela i drugih promjena u ustrojstvu upravnih tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, te odgovornost pročelnika zbog povrede službene dužnosti i prestanku službe. U jednom od sljedećih brojeva lista nastavit ćemo s obradom teme pišući o statusu pročelnika nakon promjene odluke o ustrojstvu i pravilnika o unutarnjem radu upravnih tijela nakon imenovanja pročelnika javnim natječajem i o drugim pitanjima.
Stručni članak
U članku autor Milan Stipić, dipl. iur., iz Zagreba obrađuje neka pitanja postupanja tijela državne uprave, točnije, državnih službenika na radnim mjestima inspektora, na zaštiti prava potrošača i gospodarskih interesa potrošača. Propisi kojima se uređuju ti odnosi jesu postupovno-pravne i materijalne prirode. Prava i pravni interesi potrošača štite se različitim sredstvima. Jednom je to u upravnom, drugi put u sudskom postupku. Donošenjem Zakona o potrošačima (Nar. nov., br. 96/03) i njegovim stupanjem na snagu može se reći da je u Republici Hrvatskoj učinjena svojevrsna kodifikacija propisa o zaštiti potrošača, ali se nikako ne može, kao važeće mišljenje prihvatiti da je ovaj Zakon jedini pravni izvor zaštite potrošača jer je nemoguće obveze gospodarskih subjekata s gledišta posrednika između proizvođača i potrošača urediti jednim zakonom. Člankom se pokušava pridonijeti potpunijem tumačenju pravnog sadržaja i smisla pravnih normi koje uređuju inspekcijski nadzor. U zaštiti potrošača inspektori sa svojim ovlastima nisu sami, tu su i sudovi, a i potrošači kao građani u svojstvu oštećenika mogu svojom aktivnošću pokretati postupke radi ostvarivanja prava pri kupnji proizvoda i usluga ili od nadležnih tijela tražiti informacije u vezi s ostvarivanjem prava potrošača. Stoga, u ovom prvom dijelu, pišemo o provođenju inspekcijskog nadzora na temelju Zakona o općem upravnom postupku (Nar. nov., br. 53/91, 103/96 - Odluka USRH), Zakona o sustavu državne uprave (Nar. nov., br. 75/93, 92/96, 48/99, 15/00, 59/01, 190/03 - proč. tekst i 199/03), Zakona o Državnom inspektoratu (Nar. nov., br. 76/99, 96/03, 107/03 i 151/03) i drugih propisa koji se primjenjuju u ovom području. U sljedećem nastavku pisat ćemo o nekim pitanjima u vezi s primjenom Zakona o prekršajima (Nar. nov., br. 88/ 02, 122/02 i 187/03) u provođenju inspekcijskog nadzora i zaštiti potrošača.
Stručni članak
Od 2001. g. započeo je proces fiskalne decentralizacije pa su tako odgovornosti za financiranje nekih djelatnosti prenesene na lokalne jedinice. To je prva faza decentralizacije u kojem se na lokalne jedinice (županije i velike gradove) prenose ovlasti za financiranje školstva, zdravstva i socijalne skrbi te su decentralizirani rashodi, ponajprije, ovlasti za financiranje materijalnih rashoda i rashoda za nabavu nefinancijske imovine. Jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave obvezne su sastaviti i nadležnim ministarstvima dostaviti izvješća o korištenju sredstava doznačenih za financiranje decentraliziranih funkcija do 20. srpnja 2004. g.
Stručni članak
U članku se analiziraju odredbe čl. 145. st. 8., 9. i 10. Zakona o radu koje sadržavaju praktično i životno vrlo značajnu regulativu, posebice za radnika, i kojom se privremeno uređuju odnosi radnika i poslodavca nakon izvanrednog otkazivanja ugovora o radu od strane poslodavca. Autor se bavi svakom od navedenih odredaba i opisuje zakonske uvjete nužne za njihovu primjenu. Skreće se pažnja na neke zakonom nepredviđene praktične situacije u pogledu kojih autor pruža svoje mišljenje i tumačenje, uz zaključak kako ih je zakonodavac možda trebao opsežnijom regulativom predvidjeti i regulirati.
SENTENCE
Rješenje policijske uprave o upućivanju na zdravstveni pregled vlasnika oružja, nije upravni akt.
SENTENCE
Za ostvarivanje prava na uvećanu plaću, uz rad na području posebne državne skrbi, državni službenik mora kumulativno ispunjavati i pretpostavke prebivališta i boravišta na tom području.
SENTENCE
Protiv pravomoćnog rješenja Suda udruženog rada Republike Hrvatske nije dopuštena revizija.
SENTENCE
Ugovorom o ustupanju može se prenijeti potraživanje koje je sporno.
SENTENCE
Nije osnovana presuda kojom je zahtjev zaposlenika stečajnog dužnika odbijen zbog toga što stečajni upravitelj nije namirio troškove stečajnog postupka, jer se presudom odlučuje o osnovanosti tužbenog zahtjeva, a ne o redoslijedu namirenja u stečajnom postupku.
SENTENCE
Pravodobno podnesena žalba ovlaštene osobe protiv prvostupanjskog rješenja o prekršaju odgađa izvršenje rješenja o prekršaju.
Vi pitate - mi odgovaramo
Fizičkoj je osobi zbog otklanjanja posljedica nastalih od prirodnih nepogoda na obiteljskoj kući, trgovačko društvo isplatilo potporu u novcu na žiro-račun. Je li tako isplaćena potpora oporeziva porezom na dohodak?
Vi pitate - mi odgovaramo
Može li jedinica lokalne samouprave vlasnicima svijetlećih reklama koje koriste električnu energiju iz sustava javne rasvjete, naplatiti trošak električne energije?
Vi pitate - mi odgovaramo
Plaća li se porez na dodanu vrijednost pri prodaji adaptirane ili rekonstruirane rabljene nekretnine?
Vi pitate - mi odgovaramo
Mora li stvar koju vjerovnik zadržava, koristeći se pravom zadržanja, potjecati iz istog pravnog odnosa kao i tražbina koja mu po dospjelosti nije plaćena ili je to irelevantno?