List Informator
UVODNIK
Uravnotežena ekonomska politika - podloga strategije razvitka Republike Hrvatske
Kad su se postavljale koncepcije i polazišta ekonomske politike i dugoročnog razvitka Republike Hrvatske nije se vodilo dovoljno računa o jednom od najvažnijih načela, a to je postizanje i održavanje ravnoteže između mnogih ekonomskih i socijalnih pojava. Ako se to ne planira na vrijeme i ne traži u provedbi, onda se dugoročno javljaju veliki problemi. Važno je istaknuti da bi nositelji hrvatske ekonomske politike i strategije razvitka hitno trebali ugraditi u instrumentarij ekonomske politike mjere koje će u primjerenom roku ukloniti neuravnoteženosti, jer će lančani efekti neuravnoteženosti i dalje imati negativni multiplikativni efekt na cjelokupni društveno-ekonomski razvitak Republike Hrvatske. O tim aspektima piše autor dr. VLADIMIR LASIĆ iz Zagreba.
Autor: Vladimir Lasić
Sadržaj
Stručni članak
Kad su se postavljale koncepcije i polazišta ekonomske politike i dugoročnog razvitka Republike Hrvatske nije se vodilo dovoljno računa o jednom od najvažnijih načela, a to je postizanje i održavanje ravnoteže između mnogih ekonomskih i socijalnih pojava. Ako se to ne planira na vrijeme i ne traži u provedbi, onda se dugoročno javljaju veliki problemi. Važno je istaknuti da bi nositelji hrvatske ekonomske politike i strategije razvitka hitno trebali ugraditi u instrumentarij ekonomske politike mjere koje će u primjerenom roku ukloniti neuravnoteženosti, jer će lančani efekti neuravnoteženosti i dalje imati negativni multiplikativni efekt na cjelokupni društveno-ekonomski razvitak Republike Hrvatske. O tim aspektima piše autor dr. VLADIMIR LASIĆ iz Zagreba.
Stručni članak
Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o porezu na dohodak (Nar. nov., br. 163/03 - u nastavku teksta: Zakon) propisane su nove porezne olakšice za obveznike poreza na dohodak koji obavljaju trajne samostalne djelatnosti obrta, slobodnih zanimanja te poljoprivrede i šumarstva. Te izmjene i dopune Zakona bile su nužne zbog usklađenja uvjeta poslovanja poduzetnika fizičkih osoba koji su obveznici poreza na dohodak s uvjetima poslovanja obveznika poreza na dobit - pravnim osobama, ali i radi ukazane potrebe dopuna Zakona kao posljedica određenih rješenja iz propisa o doprinosima za obvezna osiguranja. Radi navedenog bilo je nužno izmijeniti i dopuniti i odgovarajuće odredbe Pravilnika o porezu na dohodak (Nar. nov., br. 140/03- u nastavku teksta: Pravilnik), koji se kao cjeloviti provedbeni propis primjenjuje na oporezivanje dohotka tek od 13. rujna 2003. godine (u cijelosti će se primjenjivati pri konačnom utvrđivanju poreznih obveza po podnesenoj godišnjoj poreznoj prijavi). Najnoviji Pravilnik o izmjenama i dopunama Pravilnika o porezu na dohodak objavljen je u Narodnim novinama broj 198 od 19. prosinca 2003. godine, a stupa na snagu osmog dana od dana objave. Valja napomenuti da je cjeloviti Pravilnik u međuvremenu izmijenjen i dopunjen (Nar. nov., br. 188/03 s primjenom od 28. 11. 2003.), a u dijelu koji se odnosi na neoporezivi iznos naknada potpora i nagrada. Naime, izmijenjene su odredbe članka 12. stavak 2. točka 11. Pravilnika, prema kojima poslodavac može svojim zaposlenicima neoporezivo isplatiti prigodne nagrade (regres za godišnji odmor, božićnicu i druge) u iznosu do 1.600,00 kuna godišnje. Do tih izmjena bio je kao neoporeziv propisan iznos do 1.000,00 kuna godišnje. Zadnje izmjene i dopune Pravilnika učinjene su radi usklađenja odredbi Pravilnika s izmijenjenim i dopunjenim odredbama Zakona i propisivanja postupovnih odredbi, ali sadrže također i neke druge novine, o kojima piše u nastavku.
Stručni članak
Istraživanje i razvoj dovode do napretka tehnologije koja pospješuje gospodarski rast što u konačnici znači i bolji životni standard, te se u velikom broju zemalja raznim mjerama podupire istraživanje i razvoj ne bi li se tako pospješio tehnološki razvoj. Priroda istraživanja i razvoja je takva da je u vrijeme kad trošak istraživanja i razvoja nastaje, nemoguće sa sigurnošću izmjeriti buduće ekonomske koristi, već se može samo pretpostaviti da su dugoročne ekonomske koristi upravo rezultat troškova istraživanja i razvoja. Budući da je vrlo teško procijeniti vijek trajanja ekonomskih koristi troškova istraživanja i razvoja, obično se pribjegava pretpostavljenom vijeku trajanja. Sukladno tome, autorica članka mr. sc. DUBRAVKA SEKULIĆ-GRGIC iz Zagreba analizira na primjerima pojedinih zemalja kako se poreznom politikom može poticati istraživanje i razvoj, s posebnim osvrtom na konkretni slučaj Republike Hrvatske i izmjene i dopune Zakona o porezu na dobit. S obzirom na to u jednom od sljedećih brojeva lista Informator dat ćemo prikaz i osvrt na izmjene i dopune podzakonskih propisa vezanih uz porez na dobit.
Stručni članak
U Informatoru broj 5195 od 20. 12. 2003. objavili smo prvi dio članka o statusu lokalnih službenika i namještenika u kojem smo obradili usklađivanje odluka o ustrojstvu upravnih tijela i pravilnika o unutarnjem redu, status službenika nakon usklađivanja tih akata, te postupak raspisivanja natječaja za pročelnika. U ovom broju nastavljamo s obradom teme pišući o vrstama i sadržaju rješenja o statusu službenika i namještenika nakon usklađivanja, uz ogledne primjere rješenja o preuzimanju i stavljanju službenika na raspolaganje koji mogu poslužiti našim čitateljima kao jedno od mogućih načina u reguliranju te materije
Stručni članak
Upravni sud Republike Hrvatske objavio je 15. prosinca 2003. vlastite Internet stranice na kojima se mogu pronaći: opći podaci o Sudu, objavljena sudska praksa, izabrane odluke i linkovi na druge pravne Internet stranice.
Stručni članak
U članku se razmatra pravna regulativa, određene dvojbe i problemi vezani uz tzv. »napuštenu imovinu«, odnosno imovinu koja je sukladno Zakonu o privremenom preuzimanju i upravljanju određenom imovinom _ (Nar. nov., br. 73/95, 7/96 i 100/97) stavljena pod privremenu upravu Republike Hrvatske. Posebno se raspravlja o načinima povratka te imovine njihovim vlasnicima.
Stručni članak
Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o radu (Nar. nov., br. 114/03), i to člankom 81., propisano je da su poslodavci dužni uskladiti pravilnike o radu s njegovim odredbama u roku šest mjeseci od njegova stupanja na snagu (Zakon je stupio na snagu 19. srpnja 2003. g.). Usklađivanje će se uglavnom svesti na reguliranje postupaka i mjera zaštite dostojanstva radnika. U tekstu dajemo ogledni primjer kako bi se to moglo učiniti. Također u članku se razmatraju i druga pitanja koja se moraju ili mogu urediti pravilnikom o radu kao i mogući načini reguliranja dostave odluka i drugih akata, a što se u praksi najčešće ne čini.
Stručni članak
Nelikvidnost velikog broja tvrtki, prije svega tvrtki koje imaju realizirane, ali nenaplaćene poslove, sve prisutniji je problem na hrvatskom tržištu. Naime, ponekad se i uspješne tvrtke, zbog objektivnih razloga, nađu u situacijama kad ne mogu platiti sve dospjele obveze. Pod objektivnim razlozima podrazumijevamo trenutnu nemogućnost podmirivanja dospjelih obveza, uzrokovanu zakasnjelim plaćanjima stranih poslovnih partnera. Pravni su načini kojima se mogu riješiti nastali problemi nelikvidnosti. Trenutno je najpopularnije rješenje provođenje postupka obračunskog plaćanja (cesijom, kompenzacijom, asignacijom). S obzirom na to da se krug obračunskog plaćanja jednom mora zatvoriti (naplatiti), postavlja se pitanje, kako u tom trenutku treba reagirati tvrtka koja se posljednja zatekla u postupku obračunskog plaćanja. Autor u članku razmatra moguće načine pomoći tvrtkama u savladavanju trenutno nastalih problema.
SENTENCE
Odluka poglavarstva o prodaji poslovnog prostora, odnosno odluka o provedbi natječaja za prodaju nekretnina u vlasništvu jedinica lokalne samouprave i uprave, nije upravni akt.
SENTENCE
Okolnost da je stranka zaposlena kao stručni suradnik za informatiku u županijskom sudu na čijem se području nalazi nadležni općinski sud, nije sama po sebi važan razlog za delegaciju drugog općinskog suda.
SENTENCE
Nisu ispunjene pretpostavke za donošenje privremene mjere radi osiguranja novčane tražbine brodograditelja, koja tražbina je osigurana prema zakonu.
SENTENCE
Za prekršaje počinjene nakon 1. listopada 2002. nije moguća u prekršajnim postupcima uvjetna primjena zaštitnih mjera.
SENTENCE
Potraživanje s naslova troškova održavanja zajedničkih dijelova zgrade, zastarijeva u roku tri godine koji vrijedi za povremena potraživanja.
SENTENCE
Organiziranje i poduzimanje štrajka zbog neisplate plaće, ne smiju se provoditi prije nego protekne rok od 30 dana za isplatu dospjele neisplaćene plaće.
SENTENCE
Za štetu uzrokovanu prije 8. Listopada 1991. Godine motornim vozilom registriranim u Bosni i Hercegovini odgovara osiguratelj, odnosno pravni sljednik osiguratelja kod kojeg je vozilo bilo osigurano.
Vi pitate - mi odgovaramo
Je li potrebno za obavljanje poslova organizacije i naplate parkirališta za djelatnike u vlastitom pogonu jedinice lokalne samouprave koji se obavijaju određeno vrijeme, objaviti natječaj ili oglas?
Vi pitate - mi odgovaramo
Kako se, prema izmijenjenim propisima o radu, određuje visina otpremnine i postoji ii gornja granica kod njenog određivanja?
Vi pitate - mi odgovaramo
Kada vrijednost dugotrajne imovine koje trgovačko društvo — osnivač unosi u temeljni kapital novog društva povećava poreznu osnovicu za oporezivanje porezom na dobit trgovačkog društva-osnivača?