Informator broj 6563 od 25. veljače 2019.

UVODNIK

Prijedlog uredbe za područje socijalne sigurnosti u slučaju Brexita bez sporazuma

Budući da je vrlo izvjesno da će Velika Britanija izaći iz članstva Europske unije (EU) bez ikakvog sporazuma, Europska komisija za područje koordinacije sustava socijalne sigurnosti pripremila je prijedlog uredbe, koja bi se primjenjivala za tu situaciju, vodeći, prije svega, računa o pravima građana Unije i Velike Britanije iz socijalne sigurnosti (osiguranja) . Naime, koordinacija sustava socijalne sigurnosti obuhvaćena je prijedlogom sporazuma, koji su utvrdili predstavnici EU i Velike Britanije, i kojim je predviđen postupan izlazak te države iz EU , ali taj sporazum za sada nije prihvaćen u britanskom parlamentu. Tako, ako dođe do izlaska bez ikakvog sporazuma, primarno i sekundarno zakonodavstvo EU, a time i Uredbe 883/2004 i Uredbe 987/2009 , s provedbenim odlukama, kojima je uređena koordinacija sustava socijalne sigurnosti u Uniji, prestat će se primjenjivati za građane Velike Britanije vrlo skoro, počevši od 30. ožujka 2019., tj. dvije godine nakon službene obavijesti Velike Britanije o želji da prestane s članstvom u EU. Iako se Velika Britanija nadala da će odnose s državama članicama EU u budućnosti uređivati posebno sa svakom od njih, pa tako i odnose u ostvarivanju prava iz socijalne sigurnosti (osiguranja) , EU primjenjuje stajalište prema kojemu EU odnose s trećim zemljama, pa tako i s Velikom Britanijom, uređuje zajednički i koordinirano, a ne pojedinačno, što je i razlog za prijedlog uredbe koja je predmet ovoga prikaza. Razlozi za to leže, također, u odredbi članka 48. Ugovora o funkcioniranju EU, prema kojemu je koordinacija sustava socijalne sigurnosti između država članica EU u nadležnosti Unije.
Autor: Mihovil Rismondo

Sadržaj

Vremeplov: Papinska bula Inter gravissimas i Gregorijanski kalendar – 24. veljače 1582.
Autor: Slavica Banić

Stručni članak

Gregorijanski kalendar uveden je papinskom bulom Inter gravissimas 24. veljače 1582., kojom je papa Grgur XIII. objavio reformu do tada važećeg julijanskog kalendara. 

Novi Zakon o fiskalnoj odgovornosti (Nar. nov., br. 111/18)
Autor: Ana Zorić

Stručni članak

Novi Zakon o fiskalnoj odgovornosti objavljen je u Narodnim novinama, broj 111/18 od 12. prosinca 2018., a stupio je na snagu 1. siječnja 2019. Tim će se Zakonom, uzimajući u obzir sve ciljeve, kao i obveze koje proizlaze iz punopravnog članstva u Europskoj uniji i niza težnji k stvaranju jačih fiskalnih okvira na području Europske unije, pridonijeti dugoročnoj održivosti javnih financija.

Isključenje gospodarskog subjekta iz postupka javne nabave zbog neplaćenih dospjelih javnih davanja
Autor: Zoran Vuić

Stručni članak

Zakon o javnoj nabavi (Nar. nov., br. 120/16), u članku 252. sadržava odredbe o isključenju gospodarskog subjekta iz postupka javne nabave zbog neispunjenja obveza plaćanja dospjelih poreznih obveza i obveza za mirovinsko i zdravstveno osiguranje. Riječ je o obveznoj osnovi isključenja gospodarskog subjekta. U nastavku navodimo i analiziramo odredbe ZJN 2016 o istoj osnovi isključenja te nekoliko primjera iz prakse.

Informatorovi pravni alati: Odluka o otpisu potraživanja od kupaca
Autor: Novi informator

Stručni članak

Sukladno članku 9. st. 4. Zakona o porezu na dobit (Nar. nov., br. 177/04, 90/05, 57/06, 146/08, 80/10, 22/12, 148/13, 143/14, 50/16, 115/16 i 106/18) porezno je priznat otpis potraživanja od nepovezanih osoba, koja su zastarjela i koja u svakom pojedinom poreznom razdoblju ne prelaze 5.000,00 kuna po pojedinom dužniku koji je obveznik poreza na dobit.

Aktivna legitimacija pri zaštiti fiducijarnog vlasništva
Autor: Mladen Pavlović

Stručni članak

U članku autor analizira Odluku Vrhovnog suda Republike Hrvatske, br. Rev-1567/12, kojom se, između ostalog, odlučivalo o pitanju je li fiducijant (fiducijarni dužnik) aktivno legitimiran štititi povrijeđena vlasnička prava od strane trećih osoba, dakle je li legitimiran ustati vlasničkom tužbom zbog uznemiravanja u smislu odredaba članka 167. Zakona o vlasništvu i drugim stvarnim pravima (Nar. nov., br. 81/15 - proč. tekst i 94/17 - ispr.).

Ustavni sud odbio zahtjev za ocjenu članaka 434. i 435. Zakona o javnoj nabavi
Autor: Frane Staničić

Stručni članak

Povodom podnesenog zahtjeva za ocjenu ustavnosti članaka 434. i 435. Zakona o javnoj nabavi (Nar. nov., br. 120/16), Ustavni sud Republike Hrvatske o navedenom zahtjevu donio je Odluku U-I-2911/2017 od 5. veljače 2019., kojom je zahtjev odbio. Autor u članku analizira ustavnosudsku odluku te iznosi određena zapažanja i primjedbe.

Traditio iuridica: LEX ABS
Autor: Marko Petrak

Stručni članak

Budući da je hrvatsko pravo društava u mnogim aspektima, komparativnopravno gledano, utemeljeno na njemačkom modelu, kao optimalnoj paradigmi, treba istaknuti da njemački Aktiengesetz iz 1965., koji je uz izmjene i dopune i danas na snazi, isto tako određuje u svojem § 100 Abs. 2. da fizička osoba ne može biti član nadzornog odbora u više od deset dioničkih društava.

Prijedlog uredbe za područje socijalne sigurnosti u slučaju Brexita bez sporazuma
Autor: Mihovil Rismondo

Stručni članak

Budući da je vrlo izvjesno da će Velika Britanija izaći iz članstva Europske unije (EU) bez ikakvog sporazuma, Europska komisija za područje koordinacije sustava socijalne sigurnosti pripremila je prijedlog uredbe, koja bi se primjenjivala za tu situaciju, vodeći, prije svega, računa o pravima građana Unije i Velike Britanije iz socijalne sigurnosti (osiguranja)[1]. Naime, koordinacija sustava socijalne sigurnosti obuhvaćena je prijedlogom sporazuma, koji su utvrdili predstavnici EU i Velike Britanije, i kojim je predviđen postupan izlazak te države iz EU[2], ali taj sporazum za sada nije prihvaćen u britanskom parlamentu. Tako, ako dođe do izlaska bez ikakvog sporazuma, primarno i sekundarno zakonodavstvo EU, a time i Uredbe 883/2004[3] i Uredbe 987/2009[4], s provedbenim odlukama, kojima je uređena koordinacija sustava socijalne sigurnosti u Uniji, prestat će se primjenjivati za građane Velike Britanije vrlo skoro, počevši od 30. ožujka 2019., tj. dvije godine nakon službene obavijesti Velike Britanije o želji da prestane s članstvom u EU. Iako se Velika Britanija nadala da će odnose s državama članicama EU u budućnosti uređivati posebno sa svakom od njih, pa tako i odnose u ostvarivanju prava iz socijalne sigurnosti (osiguranja)[5], EU primjenjuje stajalište prema kojemu EU odnose s trećim zemljama, pa tako i s Velikom Britanijom, uređuje zajednički i koordinirano, a ne pojedinačno, što je i razlog za prijedlog uredbe koja je predmet ovoga prikaza. Razlozi za to leže, također, u odredbi članka 48. Ugovora o funkcioniranju EU, prema kojemu je koordinacija sustava socijalne sigurnosti između država članica EU u nadležnosti Unije. 

Zapošljavanje u lokalnoj samoupravi
Autor: Dragica Kemeter

Stručni članak

Prema Zakonu o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi (Nar. nov., br. 33/01, 60/01, 129/05, 109/07, 125/08, 36/09, 150/11, 144/12, 19/13 - proč. tekst, 137/15 - ispr. i 123/17), za obavljanje poslova iz samoupravnog djelokruga jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave kao i poslova državne uprave prenesenih na te jedinice, ustrojavaju se upravni odjeli i službe (upravna tijela). U njima rade službenici i namještenici, koji, osim svojih obveza, imaju i razna prava. Ovim ćemo člankom dati prikaz natječajnog postupka za prijam u službu te klasifikacijski platni sustav, pravo na plaću i druga prava iz radnog odnosa ne samo službenika i namještenika, već i lokalnih čelnika.

Kazneno pravo – europski uhidbeni nalog – izvršenje
Sud: Vrhovni sud Republike Hrvatske

SENTENCE

Prilikom odlučivanja o izvršenju europskog uhidbenog naloga za kaznena djela koja su navedena u katalogu, u članku 10. ZPSKS-EU, sud ne primjenjuje domaće pravo, pa niti odredbe o primjeni načela ne bis in idem, odnosno ne provjerava dvostruku kažnjivost

Mogućnost raskida ugovora zbog neispunjenja tražbine kada je ta tražbina u zastari
Sud: Visoki trgovački sud Republike Hrvatske

SENTENCE

Da bi se ugovor zbog neispunjenja mogao raskinuti, nužno je da tražbina koja proizlazi iz toga ugovora, a zbog čijeg se neispunjenja namjerava raskinuti ugovor, nije zastarjela. U protivnom, zaobišle bi se odredbe zakona o zastari tražbine, koje su kogentne prirode i ne mogu se mijenjati voljom stranaka

Izjava o prihvaćanju postavljanja osobe ovlaštene za zastupanje društva
Sud: Visoki trgovački sud Republike Hrvatske

SENTENCE

Članak 394. st. 5. toč. 6. Zakona o trgovačkim društvima određuje da je za imenovanje osobe kao direktora nekog društva potrebno, uz prijavu za upis u sudski registar, priložiti suglasnost te osobe o prihvaćanju postavljanja koja je dana pred javnim bilježnikom, a ta odredba primjenjuje se i kada sud imenuje osobu ovlaštenu za zastupanje društva sukladno članku 426. st. 6. ZTD-a

Troškovi okrivljenika
Sud: Visoki prekršajni sud Republike Hrvatske

SENTENCE

Troškovi okrivljenika iz članka 138. st. 2. toč. 5. i 7. Prekršajnog zakona padaju na teret proračunskih sredstava samo ako je postupak obustavljen iz osnova da djelo okrivljenika nije prekršaj ili nema dokaza da je okrivljenik počinio prekršaj

Milivojević protiv Raiffeisenbanke St. Stefan-Jagerberg-Wolfsberg eGen
Sud: Sud Europske unije

SENTENCE

Nacionalno zakonodavstvo na temelju kojeg su ugovori o kreditu i na njima utemeljeni pravni poslovi retroaktivno ništetni od dana sklapanja, ako su sklopljeni s vjerovnikom koji ima poslovni nastan u drugoj državi članici, a koji nema odgovarajuća odobrenja koja izdaju nadležna tijela države članice, u suprotnosti je s pravom Unije

Imovinskopravni zahtjev i zastara u parničnom postupku

Vi pitate - mi odgovaramo

Oštećenik je postavio imovinskopravni zahtjev radi naknade štete u parničnom postupku. Ako ga sud uputi u parnicu, hoće li mu sud u kaznenom postupku odbiti tužbu po prigovoru zastare tuženika?

Tuzemni prijenos porezne obveze

Vi pitate - mi odgovaramo

Tuzemni porezni obveznik obavio je uslugu izrade projektne dokumentacije za gradnju nekretnine, koja se nalazi u Republici Hrvatskoj, poreznom obvezniku iz druge države članice Europske unije, koji je u Republici Hrvatskoj registriran za potrebe poreza na dodanu vrijednost. Je li potrebno obračunati porez na dodanu vrijednost ili se mora primijeniti tuzemni prijenos porezne obveze?

Iniciranje pokretanja disciplinskog postupka zbog povrede službene dužnosti

Vi pitate - mi odgovaramo

Ima li inicijator pokretanja postupka protiv državnog službenika zbog teške povrede službene dužnosti, pravo na prigovor zbog nepokretanja postupka?

Ekscepcija ilegalnosti

Vi pitate - mi odgovaramo

U postupku koji vodimo pred sudom, protustranka se poziva na odredbe određene odluke jedinice lokalne samouprave koje nisu u skladu sa zakonom. Hoće li sud u tom slučaju primijeniti neposredno zakon?

Filteri