List Informator
UVODNIK
Porez na imovinu
U ovom članku autor prof. dr. sc. Nikola Mijatović profesor na Pravnom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu, prikazuje osnovne odrednice poreza na imovinu (nekretnine), koji se ubire na području države New York (New York State) i grada New Yorka (New York City). U većini slučajeva sustav poreza na imovinu relativno je jedinstveno uređen unutar pojedine savezne države. Postoje slučajevi kad se pojedina područja znatno razlikuju od prosjeka savezne države. To je primjer grada New Yorka (New York City), koji ima znatno drukčiju strukturu poreza na imovinu od ostalog područja savezne države New York (New York State). Stoga u nastavku članka prikazujemo, najprije, porez na imovinu na razini savezne države – New York State, a potom na razini grada – New York City.
Autor: prof. dr. sc. Nikola Mijatović, Pravni fakultet Sveučilišta u Zagrebu
Sadržaj
Stručni članak
U članku prikazujemo zakonske i teorijske okvire instituta brisovne tužbe, uređene Zakonom o zemljišnim knjigama (Nar. nov., br. 91/96, 68/98, 137/99, 114/01, 100/04, 107/07, 152/08, 126/10 i 55/13) te analiziramo pretpostavke za podnošenje te tužbe. Ujedno dajemo i prikaz nekoliko odluka iz sudske prakse vezane uz institut tužbe. Isto tako raspravljamo o slučajevima kad brisovnoj tužbi nije moguće udovoljiti kao i o odgovornosti za štetu u svezi s brisovnom tužbom.
Stručni članak
U Narodnim novinama, broj 83 od 1. srpnja 2013., objavljen je Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o javnoj nabavi, koji je stupio na snagu 9. srpnja 2013., a primjenjuje se na postupke javne nabave pokrenute od 9. srpnja 2013. nadalje. Navedenim izmjenama i dopunama, između ostalog, propisane su bitne novine u svezi s oblikom izjave o nekažnjavanju, kao dokaza o nekažnjavanosti gospodarskog subjekta i osobe ovlaštene za zastupanje kao ponuditelja. Osim toga, naručitelj sada više nema obvezu od ponuditelja kojeg namjerava odabrati u postupku natječaja, zahtijevati izvornike ili ovjerene preslike isprava, već to možebitno može učiniti kasnije ako se pojavi sumnja u istinitost podataka navedenih u dokumentaciji ili, pak, prije konačnog odabira najpovoljnijeg ponuditelja. Nedostajući ili nepotpuni dokumenti u svezi s člankom 67.-74. Zakona, mogu se, pak, naručitelju dati i naknadno, čime je cijeli postupak ponude učinkovitije i jednostavnije riješen, sve da bi se gospodarskim subjektima olakšalo sudjelovanje u postupcima javne nabave.
Stručni članak
Zakon o potrošačkom kreditiranju1 (u nastavku teksta: Zakon) uredio je uvjete i način na koji se mogu pružati usluge potrošačkog kreditiranja, način na koji se sklapaju ugovori o potrošačkom kreditiranju te obveze vjerovnika i kreditnog posrednika prema potrošaču. Nizom odredaba koje sadrži taj Zakon, regulirana su različita prava potrošača, od prava na informiranje, kako u postupku prije sklapanja ugovora o kreditu, tako i za vrijeme njegovog trajanja, prava na odustajanje od ugovora, pa sve do prava na prijevremenu otplatu kredita i druga prava. Kako u Republici Hrvatskoj vlada recesija, a s tim u svezi i loši gospodarski pokazatelji, to je dovelo do pada gospodarske aktivnosti, a time i indirektno do sve težeg egzistencijalnog položaja građana. Sve su češći slučajevi nemogućnosti podmirenja kreditnih obveza građana, tako da je i sve veći postotak kredita koje građani ne mogu otplaćivati. Problem postoji i pri odobravanju, a posebice ukidanju prekoračenja po tekućim računima građana (tzv. minusa), gdje odluke o smanjenju minusa banke donose jednostrano, a građane ne upozoravaju na primjeren način, na vrijeme niti nude postupni prijelaz na smanjeni iznos odobrenog prekoračenja. Zbog svega navedenog, Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o potrošačkom kreditiranju (Nar. nov., br. 143/13 i 147/13 - ispr.) uveo je niz odredaba glede vezanja naknade za stvarne troškove kredita, obveze vjerovnika da pisanim putem upozorava na tečajne rizike i promjene kamatne stope, definiranje egzaktnih parametara glede promjenjive kamatne stope, sprječavanje rasta kamatne marže nakon sklapanja ugovora o kreditu. O izmjenama i dopunama u potrošačkom kreditiranju pisali smo u jednom od prošlih brojeva lista Informator.
Stručni članak
Svi proračuni i proračunski korisnici obvezatni su obaviti godišnji popis cjelokupne imovine i obveza sa stanjem na dan bilance, tj. na dan 31. prosinca. Osnovna svrha tog popisa je usklađivanje knjigovodstvenog stanja imovine i obveza sa stvarnim stanjem utvrđenim popisom, da bi pozicije bilance bile iskazane prema općim računovodstvenim načelima točnosti, istinitosti, pouzdanosti i pojedinačnog iskazivanja. U članku dajemo kratke upute za pripremu i provođenje popisa imovine i obveza kod proračuna i proračunskih korisnika, kao i primjere knjiženja inventurnih razlika u sustavu proračunskog računovodstva.
Stručni članak
U ovom članku autor prof. dr. sc. Nikola Mijatović profesor na Pravnom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu, prikazuje osnovne odrednice poreza na imovinu (nekretnine), koji se ubire na području države New York (New York State) i grada New Yorka (New York City). U većini slučajeva sustav poreza na imovinu relativno je jedinstveno uređen unutar pojedine savezne države. Postoje slučajevi kad se pojedina područja znatno razlikuju od prosjeka savezne države. To je primjer grada New Yorka (New York City), koji ima znatno drukčiju strukturu poreza na imovinu od ostalog područja savezne države New York (New York State). Stoga u nastavku članka prikazujemo, najprije, porez na imovinu na razini savezne države – New York State, a potom na razini grada – New York City.
Stručni članak
Četiri su osnovna mehanizma prava Europske unije koja omogućuju učinkovitost funkcioniranja europskog pravnog sustava. Prvo među njima je načelo nadređenosti te način na koji su prenesene ustavne ovlasti na Europsku uniju. Time se prihvaća cjelokupno važeće zakonodavstvo Unije, bez vremenskih, teritorijalnih i drugih ograničenja, osim onih postignutih pregovorima. Treći mehanizam, povezan s načelom nadređenosti, načelo je izravnog učinka. Načelo nadređenosti ne bi moglo opstati bez potpore odredaba koje imaju izravan učinak. Zajedno s intenzivnijim interpretativnim učinkom, dolazi se do ostvarenja temeljnih mehanizama funkcioniranja prava Europske unije, diferencirajući ih u odnosu na njihovu ulogu i opseg u međunarodnom pravu, o čemu pišemo u ovom članku.
SENTENCE
U slučaju raskida ugovora, svaka stranka ima pravo tražiti povrat onog što je dala
SENTENCE
Za odlučivanje o zahtjevu za utvrđenje poslovnih udjela u trgovačkom društvu nadležan je trgovački sud, neovisno o tome što su ti poslovni udjeli bračna stečevina stranaka
SENTENCE
Pozivanjem korisnika prava na informaciju da traženu informaciju primi na određeni način različit od traženog, javnopravno tijelo nije udovoljilo obvezi davanja informacije
SENTENCE
Postupak upisa u posjedovni list može se nastaviti po zahtjevu zakonskih nasljednika
Vi pitate - mi odgovaramo
Može li se pravilnikom Gradskog vijeća Grada propisati dodatno vrednovanje prava prednosti prilikom provođenja natječaja za zapošljavanje pripadnika nacionalnih manjina, tako da će se, ako je pojedina nacionalna manjina podzastupljena u Gradu, kandidatu s pozivom na pravo prednosti na temelju Ustavnog zakona, uvećati broj bodova koje je kandidat ostvario, za maksimalan broj koji je jednak broju bodova koje kandidat može ostvariti iz motivacijskog razgovora?
Vi pitate - mi odgovaramo
Tko zastupa društvo s ograničenom odgovornošću u odnosima s članovima uprave toga društva?
Vi pitate - mi odgovaramo
Je li oporezivo PDV-om besplatno davanje uzoraka budućim kupcima te povremeno davanje darova u svrhu promidžbe proizvoda tvrtke?