List Informator
UVODNIK
Novine u ostvarivanju prava na naknadu troškova prijevoza i prava na isplatu jubilarne nagrade
U ovom broju pišemo o sadržaju novina na temelju novog Kolektivnog ugovora za državne službenike i namještenike (Nar. nov., br. 104/13), koji je sklopljen 3. kolovoza 2013. i Dodatku I. Kolektivnom ugovoru za državne službenike i namještenike (Nar. nov., br. 104/13). Te novine odnose se na ostvarivanje prava na naknadu troškova prijevoza i prava na isplatu jubilarne nagrade. Budući da su to najčešća pitanja iz prakse, autorica u ovom tekstu piše o novim pravilima za naknadu mjesnog i međumjesnog prijevoza te o postupku za ostvarenje prava na naknadu. Isto tako, u članku analizira pravo na ostvarenje isplate jubilarne nagrade.
Autor: Vesna Šiklić Odak dipl. iur., Zagreb
Sadržaj
Stručni članak
U ovom broju pišemo o sadržaju novina na temelju novog Kolektivnog ugovora za državne službenike i namještenike (Nar. nov., br. 104/13), koji je sklopljen 3. kolovoza 2013. i Dodatku I. Kolektivnom ugovoru za državne službenike i namještenike (Nar. nov., br. 104/13). Te novine odnose se na ostvarivanje prava na naknadu troškova prijevoza i prava na isplatu jubilarne nagrade. Budući da su to najčešća pitanja iz prakse, autorica u ovom tekstu piše o novim pravilima za naknadu mjesnog i međumjesnog prijevoza te o postupku za ostvarenje prava na naknadu. Isto tako, u članku analizira pravo na ostvarenje isplate jubilarne nagrade.
Stručni članak
U prošlom broju Informatora objavili smo prvi dio ovog članka koji obrađuje tematiku bitnih novina u dostavi u zemljišnoknjižnom postupku, nastalih nakon donošenja Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o zemljišnim knjigama (Nar. nov., br. 55/13 i 60/13 - ispr.), a posebice na problem dostave elektroničkim putem koji zahtijeva i elektroničku ispravu kao temelj upisa. U nastavku članka dovršavamo započetu analizu bitnih karakteristika elektroničke isprave te pišemo o utjecaju odredaba Zakona o zemljišnim knjigama na stvaranje elektroničke isprave ili isprave u elektroničkom obliku, podobnih za zemljišnoknjižno postupanje te o dostavi pismena elektroničkim putem u drugim postupcima.
Stručni članak
Zakon o financijskom poslovanju i predstečajnoj nagodbi (Nar. nov., br. 108/12, 144/12, 81/13 i 112/13) izazvao je, zbog svoje važnosti za hrvatsko gospodarstvo i uloge koja mu je namijenjena u njegovu saniranju, značajnu pozornost u hrvatskoj gospodarskoj i pravnoj javnosti. Značenje i pozornost koju je izazvao, jesu i važne kontroverzije koje su se u hrvatskoj sudskoj praksi i doktrini javile u svezi s ustavnoš}u osnovnih pravnih zasada od kojih se pošlo u uređenju instituta predstečajne nagodbe. U članku autor, prof. dr. sc. Mihajlo Dika, otvara seriju pitanja o ustavnosti Zakona o financijskom poslovanju i predstečajnoj nagodbi, njegovih osnovnih zasada i pojedinih rješenja za koja misli da bi Ustavni sud Republike Hrvatske trebao razmotriti i odrediti se, barem prema nekima od njih, ako ocijeni da za to ima razloga.
Stručni članak
Uvjeti, način i postupak ostvarivanja prava na oslobođenje od plaćanja trošarine na energente koji se koriste kao pogonsko gorivo za plovidbu uređeni su Zakonom o trošarinama (Nar. nov.,br. 22/13, 32/13 i 81/13 -u nastavku teksta: ZOT) i Pravilnikom o uvjetima i načinu oslobođenja od plaćanja trošarine na energente koji se koriste kao pogonsko gorivo za plovidbu (Nar. nov., br. 58/13 - u nastavku teksta: Pravilnik o oslobođenju). Tako je u odredbama članka 101. stavak 1. točka 2. ZOT-a propisano da se trošarina ne plaća na energente koji se koriste kao pogonsko gorivo za plovidbu, uključujući ribolov i električnu energiju proizvedenu na plovilu, osim uporabe plovnih objekata i plovila za privatne svrhe 2. Autor u članku opširnije piše koje vrste plovila imaju mogućnost oslobođenja od plaćanja trošarine na gorivo za plovidbu do 1. siječnja 2014.
Stručni članak
Povrat u prijašnje stanje (restitutio in integrum) jedan je od instituta koji se primjenjuje u poreznom pravu. Njegov smisao jest nastojanje da se izbjegnu posljedice do kojih je došlo zbog nepoduzimanja postupovnih radnji čije je izvršenje vremenski ograničeno, a do toga je došlo zbog neskrivljenog ponašanja sudionika poreznog postupka (odnosa). Primjenom instituta povrata u prijašnje stanje, stranci se omogućava naknadno sudjelovanje u postupku. Autor u članku piše o tom institutu u njemačkom poreznom pravu.
Stručni članak
Predmet ovoga članka je prikaz novog pravnog okvira u području kemijske sigurnosti, točnije novog Zakona o kemikalijama, koji je objavljen u Narodnim novinama, broj 18/13, a stupio je na snagu 1. srpnja 2013. te ključnih podzakonskih propisa kojima je uređeno područje proizvodnje, stavljanja na tržište i korištenje kemikalija.
SENTENCE
Primjena Europskog uhidbenog naloga nije obveza sudova u Republici Hrvatskoj, niti se određivanje istražnog zatvora protiv stranca unatoč postojanju europskog uhidbenog naloga može tumačiti kao (nedopustivo) ekstenzivna primjena propisa koji za posljedicu imaju oduzimanje osobne slobode
SENTENCE
Bračni drug kojem je zajednica života s ostaviteljem trajno prestala njegovom krivnjom ili sporazumom s ostaviteljem, nema pravo na nasljedstvo.
SENTENCE
Obveza sklapanja ugovora mora biti propisana zakonom
SENTENCE
Kada je aktom poslodavca propisano da zamjenik poslovođe samostalno organizira rad i poslovanje prodavaonice kada ne radi poslovođa, utvrđeni inventurni manjak razlog je za otkaz ugovora o radu zamjeniku poslovođe ako on posljedica propusta u obavljanju poslova radnog mjesta zamjenika poslovođe
Vi pitate - mi odgovaramo
Poslodavac namjerava otkazati članu radničkog vijeća. Budući da je za valjanost otkaza nužna suglasnost radničkog vijeća (jer se radi o članu tog vijeća – čl. 150. Zakona o radu), smije li član radničkog vijeća, kojemu poslodavac namjerava otkazati ugovor o radu, glasovati o tom prijedlogu/namjeri poslodavca, budući da bi taj član faktički glasovao o donošenju suglasnosti na vlastiti otkaz? Radničko vijeće ima tri člana i ima svoj Pravilnik o radu, ali u njemu nije regulirana ovakva specifičnost, već je samo navedeno da se odluke donose većinom glasova.
Vi pitate - mi odgovaramo
Tko odlučuje o prigovoru zbog postupanja čelnika javnopravnog tijela iz članka 156. Zakona o općem upravnom postupku?
Vi pitate - mi odgovaramo
S radnikom smo, 4. prosinca 2012., sklopili ugovor o radu na određeno vrijeme, u trajanju šest mjeseci, pa nakon toga, nastavno, još jedan ugovor istog trajanja. Postoji potreba za daljnjim radom na istim poslovima pa namjeravamo s tim radnikom sklopiti još jedan ugovor o radu na određeno vrijeme. Budući da bi se takva situacija mogla opet ponoviti, zanima nas uračunavaju li se ugovori o radu, sklopljeni do 26. lipnja 2013. u rok od tri godine, koliko najdulje može trajati radni odnos na određeno vrijeme?
Vi pitate - mi odgovaramo
Mali sam poduzetnik i imamo više organizacijskih jedinica s blagajnama. Je li moguće da za svaku blagajnu propišemo posebni blagajnički maksimum?