List Informator
UVODNIK
Financijski izvori lokalnih jedinica
U ovom članku autorica razmatra izvore financiranja lokalnih jedinica prema odredbi članka 9. Europske povelje o lokalnoj samoupravi (Nar. nov. - MU, br. 14/97, 2/07, 4/08 i 5/08 - u nastavku teksta: Povelja), te sam sustav financiranja lokalne i područne (regionalne) samouprave uređen člankom 138. Ustava Republike Hrvatske (Nar. nov., br. 56/90, 135/97, 8/98 - proč. tekst, 113/00, 124/00 - proč. tekst, 28/01, 41/01 - proč. tekst, 55/01 - ispr. 76/10 i 85/10 - proč. tekst). Istodobno se u članku iznose i određeni prijedlozi i rješenja u poboljšanju tog sustava u praksi. U prikazu prava na udruživanje lokalnih jedinica i pravne zaštite lokalne samouprave dovršavamo temu o primjeni Povelje o lokalnoj samoupravi u Republici Hrvatskoj, koju smo obradili u Informatoru, broj 6113-6114 i broju 6120-6121.
Autor: Nives Kopajtich-Škrlec, dipl. iur., koordinatorica poslova za Udrugu gradova u Republici Hrvatskoj
Sadržaj
Stručni članak
U ovom članku autorica razmatra izvore financiranja lokalnih jedinica prema odredbi članka 9. Europske povelje o lokalnoj samoupravi (Nar. nov. - MU, br. 14/97, 2/07, 4/08 i 5/08 - u nastavku teksta: Povelja), te sam sustav financiranja lokalne i područne (regionalne) samouprave uređen člankom 138. Ustava Republike Hrvatske (Nar. nov., br. 56/90, 135/97, 8/98 - proč. tekst, 113/00, 124/00 - proč. tekst, 28/01, 41/01 - proč. tekst, 55/01 - ispr. 76/10 i 85/10 - proč. tekst). Istodobno se u članku iznose i određeni prijedlozi i rješenja u poboljšanju tog sustava u praksi. U prikazu prava na udruživanje lokalnih jedinica i pravne zaštite lokalne samouprave dovršavamo temu o primjeni Povelje o lokalnoj samoupravi u Republici Hrvatskoj, koju smo obradili u Informatoru, broj 6113-6114 i broju 6120-6121.
Stručni članak
U primjeni Zakona o vlasništvu i drugim stvarnim pravima (Nar. nov., br. 91/96, 68/98, 137/99 - Odluka USRH, 22/00 - Odluka USRH, 73/00, 114/01, 79/06, 141/06, 146/08, 38/09 i 153/09) pokazalo se dvojbenim postoji li pravo na etažiranje ako svi suvlasnici nisu suglasni s provođenjem etažiranja. Prema odluci Županijskog suda u Splitu, Gžx-860/09 od 30. travnja 2010., koja je objavljena u glasilu »Izbor odluka Vrhovnog suda RH«, broj 1/2010., etažiranje bez suglasnosti svih suvlasnika nije moguće. Autor ovog članka kritizira takvo stajalište i smatra da je u hrvatskom pozitivnom pravu, pravo na etažiranje utuživo (uz sve druge propisane uvjete) i da nedostajuća suglasnost suvlasnika može biti supstituirana sudskom odlukom.
Stručni članak
Predmet ovog članka su odredbe Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o mirovinskom osiguranju (Nar. nov., br. 76/12), koji je stupio na snagu 17. srpnja 2012., osim članka 6., koji stupa na snagu 1. siječnja 2013., te članka 4. i 5. koji stupaju na snagu 2014. i odredaba novog statuta Hrvatskog zavoda za mirovinsko osiguranje (Nar. nov., br. 117/12). Autor iznosi temeljne novine ove četrtnaeste Novele tog Zakona koje se odnose na novu skupinu osiguranika, na izračun mirovine, vještačenje, te izmjene u upravljanju Zavodom.
Stručni članak
Na temelju Zakona o fiskalnoj odgovornosti provodi se samoprocjena procesa, procedura i kontrola po proračunskim područjima čiji je cilj utvrditi funkcionira li učinkovito sustav financijskog upravljanja i kontrola. Zakonom je, naime, utvrđena obveza čelnika svih razina, od ministara do čelnika lokalnih i područnih (regionalnih) jedinica da sastavljaju i predaju Izjave o fiskalnoj odgovornosti te postupak provjere danih izjava. O svemu više piše autorica Ivana Jakir Bajo, dipl. oec.
Stručni članak
Upravni postupak odavno poznaje institut odgode učinaka izvršnoga upravnog akta, kao i odgode samog izvršenja toga akta. Bivši Zakon o upravnim sporovima (na snazi do 31. 12. 2011.) upućivao je upravno tijelo, ako je pokrenut upravni spor, da uz postojanje stanovitih uvjeta »odgodi pravne učinke, rješenja odnosno izvršenje rješenja do konačne sudske odluke«. Veliku promjenu glede toga donio je novi Zakon o upravnim sporovima, dajući ovlast odgode upravnome sudu kojemu je podnesena tužba protiv donositelja upravnog akta. Kod sudske ovrhe nema izmjena nakon što je, u listopadu 2012., prethodni zakon zamijenio novi Ovršni zakon, osim glede ovrhe koja se provodi kao »izravna naplata novčane tražbine« na temelju ovršne isprave. U svakom slučaju, tijelo koje odlučuje o odgađanju ovrhe, prema pozitivnim propisima, ima, pritom, određeni diskrecijski okvir. Autor zaključuje da granice takve diskrecije nisu određene samovoljom i uskim vlastitim interesima tijela koje o tome odlučuje, već zakonskim uvjetima i obvezom urednoga, ustavnopravno prihvatljivog, obrazloženja odluke.
Stručni članak
Izmjenama Zakona o porezu na dohodak1, od 1. ožujka 2012. uvedena je nova odredba o oporezivanju dividendi i udjela u dobiti, te su sve isplate nakon navedenog datuma postale oporezive, uz određene iznimke. Razlika u odnosu na prijašnje odredbe u oporezivanju dividendi, osim u tome što se oporezuju sve isplate nakon 1. ožujka 2012. neovisno o tome kad je ostvarena dobit2, jest i u iznosu neoporezivog dijela dividende do 12.000,00 kuna koji se poreznom obvezniku priznaje u godišnjem obračunu dohotka i poreza na dohodak na temelju podnesene godišnje porezne prijave, te ostalim odredbama, o čemu će više riječi biti u nastavku teksta.
SENTENCE
Ne dovodi do prekluzije prava na podnošenje prijave upisa podružnice, ako podnositelj prema mjerodavnom pravu zemlje osnivanja, nije mogao ili nije morao u vrijeme podnošenja prijave registarskom sudu u Republici Hrvatskoj raspolagati godišnjim financijskim izvješćem pa ga nije ni mogao priložiti prijavi, ali ga ni ne oslobađa te obveze
SENTENCE
Činjenica da se radnik nalazi u pritvoru nije sama po sebi opravdan razlog za otkaz ugovora o radu. Da bi se ta činjenica mogla smatrati osobito važnom, u smislu članka 107. stavak 1. Zakona o radu, potrebno je ocijeniti kakav je utjecaj te činjenice na organizaciju procesa rada kod poslodavca
SENTENCE
Pokretanje postupka za ocjenu suglasnosti drugih propisa s Ustavom i zakonom ne može imati za posljedicu prekid postupka u kojem se podzakonski akt trebao primijeniti, niti odluka Ustavnog suda predstavlja prethodno pitanje, i to zbog toga što se tom odlukom ne odlučuje o nekom pravu ili pravnom odnosu, već o ustavnosti ili nezakonitosti osporenog apstraktnog pravnog akta
SENTENCE
Počasni čin ne utječe na određivanje mirovine jer se pravo na mirovinu prevodi na temelju rješenja na osnovi kojega je pravo na mirovinu priznato
SENTENCE
U postupcima javne nabave vrijednost predmeta spora je procjenjiva
Vi pitate - mi odgovaramo
Može li gradonačelnik koji profesionalno obnaša dužnost po prestanku te dužnosti ostvarivati pravo na naknadu plaće, pod uvjetima utvrđenim člankom 90. Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi (Nar. nov., br. 33/01, 60/01, 129/05, 109/07, 125/08, 36/09 i 150/11), ako na dan prestanka te dužnosti ima više od 65 godina i ispunjava uvjete za starosnu mirovinu?
Vi pitate - mi odgovaramo
Mora li kandidat na lokalnim izborima kojeg predlaže politička stranka otvoriti poseban račun za sredstva iz donacija ili se ta sredstva mogu doznačiti na poseban račun stranke?
Vi pitate - mi odgovaramo
Mogu li radnici kad biraju svog predstavnika u nadzorni odbor dioničkog društva, istodobno izabrati i njegovog zamjenika?