List Informator
UVODNIK
O Odluci Ustavnog suda o ukidanju sigurnosne mjere zabrane upravljanja motornim vozilom
U radu autor analizira Odluku Ustavnog suda Republike Hrvatske, br. U-I-1162/2008 od 28. lipnja 2011., kojom je, a u povodu prijedloga za pokretanje postupka za ocjenu ustavnosti, ukinuta sigurnosna mjera zabrane upravljanja motornim vozilom koja se pod zakonom propisanim uvjetima izriče zauvijek (čl. 78. st. 4. Kaznenog zakona). Argumentirano kritizirajući ovu Odluku, autor ukazuje da, suprotno stajalištu Ustavnog suda, citiranom zakonskom odredbom nije povrijeđeno načelo razmjernosti u propisivanju i primjeni kaznenopravnih sankcija.
Autor: prof. dr. sc. Davor Derenčinović
Sadržaj
Stručni članak
U posljednje se vrijeme u Republici Hrvatskoj javljaju znatniji pokušaji afirmacije i zaštite prava na osobni i privatni život seksualnih i drugih manjina, kao izraza njihove samosvijesti i ostvarenja prava na osobni razvoj, ali i zaštitu njihove privatnosti. Stoga ćemo ovim člankom prikazati razvoj pojma privatni/osobni život kroz praksu Europskog suda za ljudska prava u Starsbourgu i Ustavnog suda Republike Hrvatske.
Stručni članak
Pobliže se objašnjavaju posebne kategorije žigova – čuveni žigovi i dobro poznati žigovi te njihova pozicija u suvremenom tržišnom okruženju. Daje se definicija čuvenih (renomiranih, tzv. famous) žigova i dobro poznatih (notornih, tzv. well-known) žigova, pobliže se označavaju kriteriji za njihovo međusobno razlikovanje i razlikovanje od drugih običnih žigova te modaliteti njihove zaštite. Objašnjava se superiorna tržišna pozicija čuvenih i dobro poznatih žigova koji zbog svoje prepoznatljivosti i tržišne raširenosti u današnjim globalizacijskim tržišnim uvjetima imaju osobitu važnost za poduzetnike. U tom smislu navode se razlozi uporabe poznatih žigova u poslovanju i njihova namjena u suvremenoj tržišnoj praksi. Identifikacijom i imenovanjem tih žigova i njihovim pozicioniranjem kao prihvaćene poznate marke s određenim stupnjem prepoznatljivosti ogleda se njihov izniman ugled na tržištu kako kod konkurencije, tako i kod potrošača, te posebna vrijednost proizvoda koji su njima označeni.
Stručni članak
U Informatoru, broj 6094-6095 od 1. i 4. kolovoza 2012. na uvodnim stranicama objavili smo prvi dio čanka autorice Nives Kopajtich Škrlec, kooridinatorice poslova za Udrugu gradova u Republici Hrvatskoj, koji se odnosi na preporuke Udruge gradova za izmjene i dopune određenih zakona kojima se uređuje lokalna samouprava. Te Preporuke predstavljene su na konferenciji u svibnju 2012. u Zagrebu. Kao što smo i najavili, u ovom broju donosimo drugi dio članka koji se odnosi na prijedloge izmjena i dopuna Zakona kojima se uređuje imovina lokalne i područne (regionalne) samouprave, Zakona kojima se uređuje djelatnost kulture i sporta te financiranje lokalne samouprave.
Stručni članak
Ugostiteljske usluge u objektima jednostavnih usluga pružaju se tijekom cijele godine, ali je njihovo pružanje poglavito aktualno u vrijeme turističke sezone, i to na mjestima gdje uobičajeno boravi veći broj turista.1 Odredba članka 51. stavak 1. Zakona o ugostiteljskoj djelatnosti2 propisala je da su ugostitelji, koji su na dan 28. prosinca 2006., obavljali ugostiteljsku djelatnost u ugostiteljskim objektima u kojima se pružaju usluge prehrane, pića, napitaka i slastica, te u catering objektima prema prijašnjem Zakonu o ugostiteljskoj djelatnosti3, dužni uskladiti svoje poslovanje s odredbama Pravilnika o razvrstavanju i minimalnim uvjetima ugostiteljskih objekata iz skupina »Restorani«, »Barovi«, »Catering objekti« i »Objekti jednostavnih usluga«4 najkasnije do 16. kolovoza 2012. O svemu tome opširnije u nastavku.
Stručni članak
Zakon o izmjenama i dopunama Općeg poreznog zakona (Nar. nov., br. 78/12) stupio je na snagu 21. srpnja 2012. Usvojene izmjene i dopune Općeg poreznog zakona sadržajno su brojne, ali su u najvećoj mjeri usmjerene na propisivanje izravnih i neizravnih mjera radi poboljšanja naplate poreznog duga. U prvom dijelu članka više je govora općenito o Općem poreznom zakonu, poreznoj tajni, promjenama u institutu porezne tajne, te o visini i načinu utvrđivanja poreznog duga, dok je u drugom dijelu članka naglasak dan na odgovornosti osoba koje vode poslove trgovačkog društva, odgovornosti članova društva, povezane osobe i njihova odgovornost kao i procesne pretpostavke za pokretanje postupka utvrđivanja zloporabe prava.
Stručni članak
U radu autor analizira Odluku Ustavnog suda Republike Hrvatske, br. U-I-1162/2008 od 28. lipnja 2011., kojom je, a u povodu prijedloga za pokretanje postupka za ocjenu ustavnosti, ukinuta sigurnosna mjera zabrane upravljanja motornim vozilom koja se pod zakonom propisanim uvjetima izriče zauvijek (čl. 78. st. 4. Kaznenog zakona). Argumentirano kritizirajući ovu Odluku, autor ukazuje da, suprotno stajalištu Ustavnog suda, citiranom zakonskom odredbom nije povrijeđeno načelo razmjernosti u propisivanju i primjeni kaznenopravnih sankcija.
Stručni članak
O Nacrtu prijedloga Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi Na stranicama Ministarstva uprave objavljen je Nacrt prijedloga Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi te se ovim prilogom uključujemo u javnu raspravu s načelnim stajalilštem da bi institut opoziva izvršnih dužnosnika u lokalnoj samoupravi trebalo zadržati. U ovom članku dajemo prvo definiciju opoziva i modalitete njegova korištenja, potom iznosimo argumentaciju koja se uobičajeno navodi pro et contra instituta opoziva, potom slijedi komparativna analiza opoziva, s posebnim naglaskom na dvije države u kojima se on izrazito koristi (Sjedinjene Američke Države i Njemačka). Na kraju navodimo naše opaske u svezi s predviđenim novim rješenjem istodobnog raspuštanja predstavničkog i izvršnog tijela.
SENTENCE
Opravdano je pokretanje postupka za lišenje poslovne sposobnosti u kojem se ispituju i propituju različiti oblici privatnog života, kad postoje uvjerljivi dokazi da je mjera lišenja osobe poslovne sposobnosti prikladan odgovor na složenu situaciju o kojoj se radi
SENTENCE
Sudski postupci moraju se provesti sukladno ustavnom načelu vladavine prava kao najviše vrednote ustavnog poretka Republike Hrvatske pa tumačenje mjerodavnog prava mora uvažavati i zahtjeve prava na pravično suđenje sadržane u članku 29. stavak 1. Ustava
SENTENCE
Vođenje kaznenog postupka za kaznena djela koja nisu navedena u članku 10. stavak 2. točka 3. Zakona o oružju, nije razlog za odbijanje odobrenja fizičkoj osobi za nabavu oružja
SENTENCE
Kad se nakon ukidanja rješenja o ovrsi na temelju vjerodostojne isprave u dijelu kojim je određena ovrha, postupak nastavlja u parničnom postupku u pogledu dijela kojim je utvrđena obveza tuženika na plaćanje, tada sud mora odlučiti o tome održava li se na snazi rješenje o ovrsi u cijelosti ili djelomično
Vi pitate - mi odgovaramo
Kada naručitelj može provesti pregovarački postupak javne nabave bez prethodne objave iz razloga iznimne žurnosti, te u kojem se trenutku utvrđuje sposobnost gospodarskog subjekta s kojim se namjerava pregovarati?
Vi pitate - mi odgovaramo
Zakonom o radu propisano je da se radnika mora obavijestiti 15 dana prije početka korištenja godišnjeg odmora o korištenju tog odmora. Mora li ta obavijest biti pisana ili se radnika može obavijestiti i usmeno?
Vi pitate - mi odgovaramo
Mora li se stranci koja neopravdano izostane s rasprave u upravnom sporu, omogućiti izjašnjenje o navodima ostalih stranaka danima na raspravi?