List Informator
UVODNIK
Okvirni sporazum prema novom Zakonu o javnoj nabavi
Zakon o javnoj nabavi (Nar. nov., 90/11 - u nastavku teksta: Zakon) donosi značajne novine u postupcima sklapanja ugovora o nabavi robe, usluga i radova u području javne nabave, a svrha im je smanjenje formalizma u postupcima nabave, smanjenje troškova provedbe postupaka za naručitelje i ponuditelje, te njihovu bržu i učinkovitiju provedbu. Vrlo značajne novine u novom Zakonu vezane su uz okvirni sporazum, a koje predstavljaju daljnju izgradnju i poboljšanje tog instituta javne nabave prihvaćanjem dobrih rješenja koja postoje u praksi država članica Europske unije.
Autor: Ante Loboja, dipl. iur., voditelj Odsjeka za sustav javne nabave u Ministarstvu gospodarstva, rada i poduzetništva
Sadržaj
Stručni članak
Zakon o javnoj nabavi (Nar. nov., 90/11 - u nastavku teksta: Zakon) donosi značajne novine u postupcima sklapanja ugovora o nabavi robe, usluga i radova u području javne nabave, a svrha im je smanjenje formalizma u postupcima nabave, smanjenje troškova provedbe postupaka za naručitelje i ponuditelje, te njihovu bržu i učinkovitiju provedbu. Vrlo značajne novine u novom Zakonu vezane su uz okvirni sporazum, a koje predstavljaju daljnju izgradnju i poboljšanje tog instituta javne nabave prihvaćanjem dobrih rješenja koja postoje u praksi država članica Europske unije.
Stručni članak
U Informatoru, u broju 5950 od 16. ožujka 2011. objavili smo članak pod nazivom »Zakon o izmjenama i dopunama Općeg poreznog zakona« u kojem smo pisali o opsežnim izmjenama glave IX. tog Zakona, koje se odnose na razmjenu informacija između država članica o isplaćenim kamatama na dohodak od štednje, a radi potpunog usklađenja s Smjernicom Vijeća EU 2003/48/EZ, koja će stupiti na snagu danom pristupanja Republike Hrvatske Europskoj uniji. Svrha Smjernice je spriječiti mogućnost izbjegavanja plaćanja poreza te omogućiti efektivno oporezivanje dohotka od štednje, isplaćenog u obliku kamata u državi članici različitoj od države prebivališta stvarnog korisnika, te je bilo nužno donijeti Smjernicu koja uvodi automatsku razmjenu informacija između država članica.
Stručni članak
U ovom članku autor analizira propise kojima se uređuje status javne vatrogasne postrojbe, odnosno odredbe Zakona o vatrogastvu (Nar. nov., br. 106/99, 117/01, 36/02 - Odluka USRH, 96/03, 139/04 - proč. tekst, 174/04, 38/09 i 80/10) i druge propise, a zatim propise kojima se uređuje radnopravni status profesionalnih vatrogasaca u javnim vatrogasnim postrojbama i predlaže određena rješenja u reguliranju te materije.
Stručni članak
Priređivanje igara na sreću propisano je Zakonom o igrama na sreću*. Navedeni Zakon propisuje sustav, vrste i uvjete priređivanja igara na sreću, pravila i postupke stjecanja i oduzimanja prava na priređivanje igara na sreću, prava i obveze priređivača igara na sreću, način raspodjele prihoda od igara na sreću, nadzor nad priređivanjem igara na sreću. Igre na sreću razvrstava na lutrijske igre, igre u casinima, igre klađenja i igre na sreću na automatima. Zakon propisuje i priređivanje nagradnih igara koje radi promidžbe svojih proizvoda i usluga priređuju trgovačka društva te druge pravne i fizičke osobe poduzetnici. Autor u nastavku prikazuje kako se igre na sreću priređuju, koje se naknade plaćaju kao i kakav je aspekt oporezivanja pojedinih vrsta igara.
Stručni članak
Zelena javna nabava u Europskoj uniji postaje standard. Republika Hrvatska tako|er bi trebala promicati zelenu javnu nabavu. Pri primjeni ovog instituta nije bitna samo najni`a cijena radova, roba i usluga kao kriterij odabira najpovoljnije ponude, ve} treba razmotriti i troškove koji nastaju tijekom `ivotnog ciklusa predmeta nabave. Upravo je taj `ivotni ciklus predmeta nabave va`an, jer se kroz njega ogleda koliko je taj predmet nabave ekološki. U ovom radu razmatra se mogu}nost da naru~itelji u našoj zemlji, de facto i de iure, nabavljaju radove, robu i usluge na temelju kriterija ekonomski najpovoljnije ponude, uzimaju}i u obzir ekološke osobine predmeta nabave, jer takva nabava u kona~nici ima najni`u cijenu.
Stručni članak
U članku se prikazuju zakonski i teorijski okviri instituta brisovne i kvazibrisovne tužbe te se uspoređuju pretpostavke za podnošenje brisovne i kvazibrisovne tužbe. Ujedno se daje prikaz recentne sudske prakse vezane uz institute brisovne i kvazibrisovne tužbe. Nastoji se upozoriti na različitosti pravnih pretpostavaka za podnošenje brisovne i kvazibrisovne tužbe te na isti pravozaštitni cilj, a to je zaštita knjižnih prava od nevaljanih upisa u zemljišnoj knjizi. Zaključno se napominje da je nužan uvjet sigurnosti u pravnom prometu nekretnina, ažurno i sređeno zemljišnoknjižno stanje, čime nužno dolazi do smanjenja potrebe korektivnih mehanizama za zaštitu povrijeđenih knjižnih prava, pa tako i brisovne i kvazibrisovne tužbe.
SENTENCE
Okolnost da je oštećenik učinio iskorak prema elektroviličaru koji mu je dolazio iza leđa, i bez ikakvog upozorenja pokušao proći kraj njega na udaljenosti od svega 20 centimetara, nije radnja oštećenika koja se nije mogla predvidjeti i čije se posljedice ne bi mogle izbjeći, jer takva radnja i reagiranje oštećenika ne odstupa od redovitog i uobičajenog ponašanja drugih osoba u sličnoj situaciji
SENTENCE
Drugostupanjski sud ne može donijeti dopunsku odluku ako niti prvostupanjski sud nije donio odluku o dijelu tužbenog zahtjeva u odnosu na kojeg stranka predlaže donošenje dopunske drugostupanjske odluke
SENTENCE
Odbor za državnu službu nije stvarno nadležan odlučivati o žalbi protiv rješenja kojim se odlučuje o pravima i obvezama namještenika
SENTENCE
Suvlasnik nije dužan dokazati opravdanost svog prijedloga za diobu, osim ako ne zahtijeva razvrgnuće isplatom
Vi pitate - mi odgovaramo
Može li bračni drug tražiti, u slučaju razvoda braka, da mu supružnik vrati dar koji mu je darovao u vrijeme braka?
Vi pitate - mi odgovaramo
Poduzetnik je obveznik poreza na dodanu vrijednost jer njegove oporezive godišnje isporuke dobara premašuju vrijednost od 85.000,00 kuna. U međuvremenu je zapao u gospodarske poteškoće i isporuke dobara su mu u prethodnoj kalendarskoj godini znatno pale ispod vrijednosti od oporezivih 85.000,00 kuna. S obzirom na to da je poduzetnik u tekućoj kalendarskoj godini imao vrijednost isporuke znatno ispod 85.000,00 kuna, u kojem roku može nadležnoj ispostavi Porezne uprave podnijeti zahtjev da ne želi više biti obveznik plaćanja poreza na dodanu vrijednost?
Vi pitate - mi odgovaramo
Ako jedinica lokalne samouprave namjerava, u skladu s člankom 33. Zakona o zakupu i kupoprodaji poslovnog prostora (Nar. nov., br. 125/11), prodavati poslovne prostore u svom vlasništvu sadašnjem zakupniku, odnosno korisniku, mora li, radi prodaje, provesti javni natječaj?
Vi pitate - mi odgovaramo
Treba li u postupku povrata imovine, kao pravno vrlo kompleksnom postupku, stranci priznati pravo na troškove opunomoćenika koji je odvjetnik?