Informator broj 5723 od 10. siječnja 2009.

UVODNIK

Specifične mjere pojedinih europskih država u rješavanju financijske krize

Financijska tržišta diljem svijeta prolaze kroz strukturalne promjene, nikad viđene do sada. Sve je započelo kao kriza likvidnosti financijskog tržišta, koja je prerasla u globalnu krizu nepovjerenja u sposobnost brojnih financijskih institucija pri ispunjavanju svojih obveza i zadržavanju solventnosti. Naposlijetku je ipak postalo razvidno da unilateralne mjere, donesene na nacionalnoj razini, nisu dostatne za rješavanje globalne krize pa su pojedine države donijele
mjere na nacionalnoj razini s obzirom na svoje specifičnosti. U nastavku, autorica na sažet način daje pregled tih mjera po najznačajnijim državama u okviru Europske unije (u nastavku teksta: EU).
Autor: Jelena Mandir

Sadržaj

Specifične mjere pojedinih europskih država u rješavanju financijske krize
Autor: Jelena Madir

Stručni članak

Financijska tržišta diljem svijeta prolaze kroz strukturalne promjene, nikad viđene do sada. Sve je započelo kao kriza likvidnosti financijskog tržišta, koja je prerasla u globalnu krizu nepovjerenja u sposobnost brojnih financijskih institucija pri ispunjavanju svojih obveza i zadržavanju solventnosti. Naposlijetku je ipak postalo razvidno da unilateralne mjere, donesene na nacionalnoj razini, nisu dostatne za rješavanje globalne krize pa su pojedine države donijele mjere na nacionalnoj razini s obzirom na svoje specifičnosti. U nastavku, autorica na sažet način daje pregled tih mjera po najznačajnijim državama u okviru Europske unije (u nastavku teksta: EU).

Opravdanje predbilježbe
Autor: Anamarija Kovačević Turac

Stručni članak

Zahvaljujući činjenici da svaki prijedlog za uknjižbu prešutno sadržava prijedlog za predbilježbu, osim ako je izrijekom isključeno, predbilježba, odnosno opravdanje predbilježbe, te pravni učinci predbilježbe, opravdanja ili izostanka opravdanja predbilježbe, čine zemljišnoknjižnu svakidašnjicu. Autorica se u radu osvrće na pojedine aspekte primjene ovog instituta u praksi, te njegovu zakonsku regulativu. Napominjemo da je autorica već pisala o institutu predbilježbe u Informatoru, broj 5694 od 1. listopada 2008.

Kapitalizacija kamata i izračun zateznih kamata kada dužnikovo kašnjenje obuhvaća razdoblje složenoga (»konformnog«) i jednostavnog računa
Autor: Miljenko A. Giunio

Stručni članak

Razmatraju se zakonske odredbe i praksa ukamaćivanja kamata (kamate na kamate) u sustavu Zakona o obveznim odnosima iz 1978. i onoga iz 2005. Naglašava se da zakon istovremeno zabranjuje, ali i dopušta anatocizam, ovisno o pretpostavkama. Anatocizam (kapitalizaciju kamata) pratile su (i prate) i neke dvojbene interpretacije glede pravne prirode glavnice koja je nastala iz kamata. Autor zaključuje da takva glavnica jest glavnica i kao takva mora financijski-pravno funkcionirati, a o njezinom podrijetlu treba voditi računa u posebnom slučaju (procjene zastare). Anatocizam se na specifičan način odražava kod primjene složenog načina kamatnog izračuna (tzv. konformna metoda). Autor posebnu pozornost posvećuje aktualnom pitanju koje se postavilo u praksi - izračunu zateznih kamata kada dužnikovo kašnjenje obuhvaća razdoblje složenoga (»konformnog«) i jednostavnog računa. Zaključuje da se glavnica potraživanja lege artis zatečena na dan prelaska na jednostavan račun mora prihvatiti kao glavnica, jer to ona i jest, i da se ona ne smije u daljnjem računanju destruirati vraćanjem na simboličan iznos prije početka legalne kamatne »revalorizacije«.

Pravo na suđenje u razumnom roku – šutnja uprave
Autor: Desanka Sarvan

Stručni članak

Predmet ovog članka je sadržaj Odluke Ustavnog suda Republike Hrvatske, broj: U-IIIVs-2490/2008 od 9. listopada 2008. (Nar. nov., br. 127/08) u kojoj je, u sklopu određenja prava na suđenje u razumnom roku utvrđen početak roka za primjenu instituta »šutnja uprave«, prema odredbama Zakona o općem upravnom postupku (Nar. nov., br. 53/91 i 103/96 - Odluka USRH) i Zakona o upravnim sporovima (Nar. nov., br. 53/91, 9/92 i 77/92). Ustavni sud Republike Hrvatske ovom je svojom Odlukom ukazao i potaknuo stranke u upravnom postupku da se u upravnom postupku koriste podnošenjem pravnih lijekova protiv šutnje uprave, jer je to ocijenjeno kao pretpostavka za kasniju mogućnost traženja pravne zaštite zbog povrede prava na suđenje u razumnom roku.

Porezni aspekti najma stana i zakupa poslovnog prostora
Autor: Desanka Đikandić

Stručni članak

Najam stanova i zakup poslovnog prostora uređeni su Zakonom o najmu stanova (Nar. nov., br. 91/96 - 22/06) i Zakonom o zakupu i prodaji poslovnog prostora (Nar. nov., br. 91/96 - 174/04). Tim zakonima uređena su međusobna prava i obveze između najmodavca i najmoprimca, odnosno zakupodavca i zakupoprimca. Različita pojmovna određenja najma i zakupa kao i različiti oblici ugovornih odnosa između ugovornih strana u djelatnosti iznajmljivanja i davanja u zakup nekretnina, nisu od utjecaja na njihov porezni status i način oporezivanja. Uvijek se radi o obliku obavljanja određene djelatnosti, odnosno stjecanju prihoda i primitaka koji podliježu oporezivanju. Koju vrstu poreza treba platiti kod najma stambenog prostora, a koju kod zakupa poslovnog prostora, ovisi o samom statusu poreznog obveznika i namjeni korištenja nekretnina danih u najam ili zakup. U ovom je radu obrađeno oporezivanje najma i zakupa s gledišta oporezivanja porezom na dohodak, porezom na dobit i porezom na dodanu vrijednost.

Određivanje cijene proizvoda na temelju potražnje
Autor: Željko Lončar

Stručni članak

Postoje različiti pristupi i metode pri utvrđivanju cijena proizvoda i usluga. Čini se da je najčešće troškovno načelo, gdje se cijenom pokušava pokriti njihova razina. U ovom članku autor piše o nešto drukčijem pristupu određivanja cijena proizvoda i usluga, a on se temelji na potražnji.

Ovlašteni primatelj u carinskom postupku
Autor: Franjo Ibrišimović

Stručni članak

Status ovlaštenog primatelja uređen je odredbama članka 349.-353. Uredbe za provedbu Carinskog zakona (Nar. nov., br. 161/03, 69/06, 5/07 i 70/08 - u nastavku teksta: Uredba). Naime, Središnji ured Carinske uprave može dopustiti da robu, koja se, primjerice, prevozi u postupku »provoza za uvoz«, ne treba prijaviti, podnijeti (prijavu) odredišnoj carinarnici, ako je roba namijenjena osobi koja ispunjava uvjete ovlaštenog primatelja i ima odgovarajuće odobrenje koje je izdao Središnji ured Carinske uprave. Dakle, u ovom članku autor šire analizira status ovlaštenog primatelja s gledišta važećih carinskih propisa kao i pogodnosti prilikom carinskih postupaka pri uvozu robe u Republiku Hrvatsku (u nastavku teksta: RH).

Revizija – naknada štete
Sud: Vrhovni sud Republike Hrvatske

SENTENCE

Stranke mogu izjaviti reviziju i protiv rješenja drugostupanjskog suda kojim je postupak pravomoćno završen u sporovima u kojima bi revizija bila dopuštena protiv drugostupanjske presude

Obvezno pravo – predmet ispunjenja obveze – zamjena ispunjenja
Sud: Visoki trgovački sud Republike Hrvatske

SENTENCE

Ako su stranke ugovorile najamninu plativu u stvarima, nalogodavac ne može od najmoprimca zahtijevati isplatu najamnine u novčanom iznosu budući da isplata novčanog iznosa nije predmet obveze nalogoprimca

Upravni spor – mirovinsko – obeštećenje
Sud: Upravni sud Zagreb

SENTENCE

Društvo za upravljanje umirovljeničkim fondom ne rješava u upravnim stvarima, jer nije tijelo državne uprave, niti tijelo jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave ili pravna osoba koja ima javne ovlasti

Lokalna samouprava – povreda službene dužnosti

Vi pitate - mi odgovaramo

Koja tijela odlučuju o povredama službene dužnosti zaposlenih u upravnim tijelima jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave?

Prava radnika za rad na Novu godinu i na Sveta tri kralja

Vi pitate - mi odgovaramo

Neke naše radnice radile su na Novu godinu, a neke (i) na Sveta tri kralja. Prema Zakonu o radu, radnik za vrijeme rada na blagdan ima pravo na povećanu plaću. Koja su još pripadajuća prava radnica?

Prijava naknadnog vlasničkog ulaganja u inozemstvu

Vi pitate - mi odgovaramo

Rezident-pravna osoba izvršila je naknadna vlasnička ulaganja u pravnu osobu-nerezidenta u inozemstvu u ukupnom iznosu od 5.000.000,00 kuna. Je li ta pravna osoba-rezident u obvezi prijaviti Hrvatskoj narodnoj banci to naknadno vlasničko ulaganje?

Filteri