List Informator
UVODNIK
Pravo prednosti pri zapošljavanju hrvatskih branitelja Domovinskog rata pod jednakim uvjetima
Predmet članka su odredbe Zakona o pravima hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata i članova njihovih obitelji (Nar. nov., br. 94/01 i 122/02), te odredbe Zakona o državnim službenicima i namještenicima (Nar. nov., br. 27/01) i Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi (Nar. nov,, br. 33/ 01 i 60/01 - vjerodostojno tumačenje) i drugih propisa u svezi s pravima ostvarivanja prava prednosti pri zapošljavanju hrvatskih branitelja Domovinskog rata, pod jednakim uvjetima. Autorica Štefanija KASABAŠIĆ, dipl. iur. iz Zagreba u članku iznosi određene dvojbe i stajališta u praksi, te mogućnosti pravne zaštite u ostvarivanju tog prava.
Autor: Štefanija Kasabašić
Sadržaj
Stručni članak
Predmet članka su odredbe Zakona o pravima hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata i članova njihovih obitelji (Nar. nov., br. 94/01 i 122/02), te odredbe Zakona o državnim službenicima i namještenicima (Nar. nov., br. 27/01) i Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi (Nar. nov,, br. 33/ 01 i 60/01 - vjerodostojno tumačenje) i drugih propisa u svezi s pravima ostvarivanja prava prednosti pri zapošljavanju hrvatskih branitelja Domovinskog rata, pod jednakim uvjetima. Autorica Štefanija KASABAŠIĆ, dipl. iur. iz Zagreba u članku iznosi određene dvojbe i stajališta u praksi, te mogućnosti pravne zaštite u ostvarivanju tog prava.
Stručni članak
U Informatoru broj 5202 od 14.1.2004. objavili smo prvi dio ovoga članka koji obrađuje pitanje pretvorbe društvenog vlasništva, i to temeljem prijelaznih odredbi Zakona o vlasništvu i drugim stvarnim pravima (Nar. nov., br. 91/96, 68/98, 137/99, 22/ 00, 73/00 i 114/01 - u nastavku teksta: ZV). Dakako, u obradi ove teme raspravlja se i u okviru nekih drugih važnih propisa koji su također vezani uz pretvorbu društvenog vlasništva.
Stručni članak
Osnovna svrha financijskih izvještaja proračuna i proračunskih korisnika je davanje informacija o: njihovom financijskom položaju, uspješnosti ispunjenja postavljenih ciljeva poslovanja, izvršenje plana i novčanim tijekovima. Podacima sadržanim u tim financijskim izvještajima koriste se razni korisnici (interni i eksterni) i za različite namjene (kao podloga za odlučivanje, informacija o trošenju javnog novca i slično). Kvalitete financijskih izvještaja ovisi o kvaliteti vođenja računovodstvenih knjiga i o pravilnoj primjeni propisa koji uređuju način evidentiranja poslovnih promjena i sastavljanje financijskih izvještaja. Ovim člankom cilj nam je pomoći i uputiti odgovorne osobe u proračunu i proračunske korisnike da što kvalitetnije i u skladu s propisima sastave financijske izvještaje za 2003. godinu.
Stručni članak
U ovom članku autorica Desa SARVAN, dipl. iur. iz Pule piše o komunalnom doprinosu u određenim slučajevima, odnosno o obvezi investitora podmirenja troškova izgradnje objekata i uređaja komunalne infrastrukture i o namjeni sredstava komunalnog doprinosa o troškovima pripreme zemljišta. Autorica istovremeno iznosi i upravno-sudsku praksu, koja upućuje na moguća rješenja spornih pitanja i dvojbi u praksi i primjeni odredaba Zakona o komunalnom gospodarstvu (Nar. nov., br. 26/03 - proč. tekst), a koje se odnose na komunalni doprinos. Napominjemo da smo o komunalnom doprinosu i donošenju rješenja pisali u Informatoru broj 5172 od 1. 10. 2003. i 5176 od 15. 10. 2003. godine.
Stručni članak
Temeljem odredbi prijašnjeg Zakona o platnom prometu u zemlji (Nar. nov., br. 27/93 i 97/00) glavni direktor Zavoda za platni promet donio je Pravilnik o obliku, sadržaju i uporabi obrazaca platnog prometa (Nar. nov., br. 81/96-101/01) u kojem su bili propisani oblik, sadržaj i uporaba obrazaca platnog prometa. U prilogu br. 1 tog Pravilnika dane su vezne oznake kao i propisan oblik (izgled) obrazaca naloga za plaćanje. Novim Zakonom o platnom prometu (Nar. nov. br. 117/01) nositelji platnog prometa u zemlji postaju Hrvatska narodna banka i banke tj. poslovne banke. Samim tim na temelju čl. 39. st. 2. pod i) Zakona o Hrvatskoj narodnoj banci (Nar. nov. br. 36/01) i čl. 44. st. 1.1. 5. Zakona o platnom prometu guverner Hrvatske narodne banke donio je Odluku o nalozima za plaćanja (Nar. nov., br. 14/ 02) kojom se propisuje sadržaj i način popunjavanja naloga za plaćanje te sadržaj obrazaca platnog prometa. Iz te Odluke vidljivo je da oblik tih obrazaca nije propisan kao što je bio propisan prijašnjim Pravilnikom. Zbog jednostavnosti postupanja u popunjavanju obrazaca kao i lakše i pouzdane obrade naloga za plaćanje, Hrvatsko udruženje banaka je izradilo, standardiziralo i patentiralo nove obrasce naloga za plaćanje (Uputa o obliku, sadržaju i upotrebi naloga za plaćanje u domaćem platnom prometu; Nar. nov., br. 77/03 - vidjeti oglasne stranice) koje primjenjuju banke u platnom prometu te pojedina trgovačka društva. Radi lakšeg snalaženja kako ispravno uporabiti i popuniti novi standardizirani nalog za plaćanje, u nastavku članka opširnije pišemo o pojedinim elementima obrazaca te dajemo praktične primjere popunjavanja istih.
Stručni članak
U Informatoru broj 5202 od 14. 1.2004. g. objavili smo prvi dio članka u kojem smo pisali o općim pravilima odštetne odgovornosti u medicini, te posebno i o oblicima štetnih radnji i propusta u medicini. U nastavku pišemo o šteti i uzročnoj vezi kao pretpostavkama odgovornosti za štetu te razlozima za isključenje odgovornosti. Nadalje se obrađuje odštetna odgovornost na području porodništva i ginekologije i to o slučajevima odgovornosti poznatim u sudskoj praksi i stručnoj literaturi pod nazivima wrongful birth i wrongful life.
SENTENCE
Zbog nepostojanja nikakve optužbe protiv podnositelja te uslijed nedostatka koordinacije između državnih tijela i pravosuđa, oduzimanje putovnice u ovom slučaju nije mjera koja je »neophodna u demokratskom društvu radi zaštite javnog reda i mira«, pa u odnosu na podnositelja postoji povreda prava na slobodu kretanja. Članak 6. Konvencije primjenjuje se na cijeli postupak jer je zahtjev za povrat putovnice usko vezan uz odštetni zahtjev. Domaća tijela nisu opravdala razdoblje neaktivnosti dulje od deset mjeseci što predstavlja povredu prava na donošenje odluke u razumnom roku.
SENTENCE
Za odlučivanje o zahtjevu svećenika za isplatu plaće, nadležan je sud.
SENTENCE
Odredbama Zakona o javnom priopćavanju nije predviđena solidarna odgovornost nakladnika i novinara, autora članka, a solidarna odgovornost nakladnika i izvora informacija predviđena je samo pod pretpostavkama iz čl. 27. Zakona.
SENTENCE
Kad obveza glasi na njemačke marke, dužnik od 1. ožujka 2002. kada je ta valuta zamijenjena eurima, duguje eure prema propisanom tečaju.
SENTENCE
Solidarni sudužnik stečajnog dužnika ima pravo podnijeti zahtjev stečajnom upravitelju da mu se osigura iznos, što će ga platiti za stečajnog dužnika, razmjerno iznosu koji bi mu pripao kao stečajnom vjerovniku.
Vi pitate - mi odgovaramo
Smije li glavna skupština dioničkog društva odlučiti da se dividenda isplati u stvarima umjesto u novcu?
Vi pitate - mi odgovaramo
Kakav je radnopravni status državnog službenika iz ministarstva koje se pripaja i nastavlja s radom kao dio drugog ministarstva?
Vi pitate - mi odgovaramo
Je li dobrovoljno vatrogasno društvo (DVD), prilikom stjecanja nekretnine, obvezno platiti porez na promet nekretnina?
Vi pitate - mi odgovaramo
Može li se odluka o upozorenju na kršenje radnih obveza sudski utvrditi nedopuštenom, a u smislu članka 126. Zakona o radu?