List Informator
UVODNIK
Zaštita ustavnog položaja lokalne i područne (regionalne) samouprave
Na savjetovanju koje je Novi informator organizirao 21. i 22. listopada ove godine u Zagrebu o temama vezanim uz »Djelokrug jedinica lokalne samouprave« pojavile su se dvojbe o nekim pitanjima zaštite ustavnog položaja lokalne i područne (regionalne) samouprave. Posebno se to odnosilo na pitanje imaju li jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave pred Ustavnim sudom Republike Hrvatske, kad osporavaju suglasnost nekog zakona s Ustavom ili suglasnost nekog drugog propisa s Ustavom i zakonom, pravo na zahtjev ili kao i svi drugi (osim osoba navedenih u članku 35. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske - Nar. nov., br. 49/02 - proč. tekst - u nastavku teksta: Ustavni zakon) samo na podnošenje prijedloga Ustavnom sudu za ocjenu ustavnosti zakona, odnosno ustavnosti i zakonitosti drugog propisa.
U ovom članku autor posebno ukazuje na razliku između actio popularis, koja se bliži pravu na prijedlog u odnosu na pravo na zahtjev predstavničkog tijela lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave Ustavnom sudu da odluči o suglasnosti zakona s Ustavom ili, pak, o suglasnosti drugih propisa s Ustavom i zakonom. Ta je razlika, kako će se vidjeti iz članka, vrlo bitna.
Autor: dr. sc. Jadranko Crnić, dipl. iur.
Sadržaj
Stručni članak
Na savjetovanju koje je Novi informator organizirao 21. i 22. listopada ove godine u Zagrebu o temama vezanim uz »Djelokrug jedinica lokalne samouprave« pojavile su se dvojbe o nekim pitanjima zaštite ustavnog položaja lokalne i područne (regionalne) samouprave. Posebno se to odnosilo na pitanje imaju li jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave pred Ustavnim sudom Republike Hrvatske, kad osporavaju suglasnost nekog zakona s Ustavom ili suglasnost nekog drugog propisa s Ustavom i zakonom, pravo na zahtjev ili kao i svi drugi (osim osoba navedenih u članku 35. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske - Nar. nov., br. 49/02 - proč. tekst - u nastavku teksta: Ustavni zakon) samo na podnošenje prijedloga Ustavnom sudu za ocjenu ustavnosti zakona, odnosno ustavnosti i zakonitosti drugog propisa.U ovom članku autor posebno ukazuje na razliku između actio popularis, koja se bliži pravu na prijedlog u odnosu na pravo na zahtjev predstavničkog tijela lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave Ustavnom sudu da odluči o suglasnosti zakona s Ustavom ili, pak, o suglasnosti drugih propisa s Ustavom i zakonom. Ta je razlika, kako će se vidjeti iz članka, vrlo bitna.
Stručni članak
Na temelju ovlaštenja iz članka 2. Zakona o ovlasti Vlade Republike Hrvatske da uredbama uređuje pojedina pitanja iz djelokruga Hrvatskog Sabora (Nar. nov., br. 159/03), Vlada Republike Hrvatske na svojoj sjednici održanoj 29. listopada 2003. godine, donijela je Uredbu o izmjenama i dopunama zakona o doprinosima za obvezna osiguranja (Nar. nov., br. 175/03). Na taj način neke fizičke osobe koje istovremeno ostvaruju dohodak od nesamostalnog rada i od obavljanja povremene samostalne djelatnosti plaćaju obvezne doprinose iz dva izvora. O toj novonastaloj situaciji autor dr. Petar SINDIČIĆ iz Zagreba, šire piše u nastavku ovog članka.
Stručni članak
Zakonom o doprinosima za obvezna osiguranja (Nar. nov., br. 147/02 i 175/03 - Uredba - u nastavku teksta: Zakon) propisane su osnovice za obračun doprinosa za obvezna osiguranja.Prema odredbama članaka 5.-28. Zakona, osnovice mogu biti promjenjivi nominalni iznos ili umnožak iznosa prosječne plaće i propisanog koeficijenta - stalni nominalni iznos. Prosječna plaća je prema odredbi članka 4. točke 27. Zakona, prosječan iznos mjesečne plaće isplaćene po jednom zaposleniku kod pravnih osoba u Republici Hrvatskoj u razdoblju siječanj-kolovoz tekuće godine koji objavljuje Državni zavod za statistiku.Za razdoblje siječanj-kolovoz 2003. godine ta prosječna plaća iznosi 5.575,00 kuna (Nar. nov., br. 179/ 03) i predstavlja osnovu za izračun osnovica koje će se primjenjivati u 2004. godini.
Stručni članak
U listu Informator br. 5188 od 26. studenog 2003. objavili smo prvi dio prikaza nekih najvažnijih odredaba Uredbe za provedbu Carinskog zakona. Nastavno, u ovom članku, autor daje osvrt na carinski provozni postupak, prijevoz domaće robe preko stranog carinskog područja, ponovni uvoz robe u Republiku Hrvatsku, osiguranje carinskog duga i nastanak te plaćanje carinskog duga.
Stručni članak
Vlasništvo nije samo pravo već i obveza. Očuvanje nekretnina je dužnost vlasnika, ali i korisnika, upravitelja itd. Ta su pitanja posebno značajna kad se radi o kulturnoj baštini, odnosno o građevinama koje se smatraju kulturnim dobrom. Autorica u članku piše o načinu zaštite i očuvanja takvih građevina uz pomoć upravitelja nekretnina, razmatrajući to pitanje kroz odredbe Zakona o vlasništvu i drugim stvarnim pravima (Nar. nov., br. 91/96, 68/98, 137/99, 22/00, 73/00 i 114/01) i Zakona o zaštiti i očuvanju kulturnih dobara (Nar. nov., br. 69/99, 151/03 i 157/03).
Stručni članak
U broju 5120 od 2. travnja 2003. objavljen je članak Udovoljavanje minimalnim tehničkim uvjetima prostora i prostorija za obavljanje gospodarskih djelatnosti pravnih osoba, gdje je dan iscrpni osvrt na problematiku svih djelatnosti iz područja poslovnih usluga. U ovom broju dajemo sažeti prikaz uvjeta kojima moraju udovoljavati poslovni prostori - kancelarije za obavljanje poslova pravnog, financijskog i drugog savjetovanja.
Stručni članak
U Informatoru br. 5188 od 26. 11. 2993. objavili smo prvi dio ovog članka u kojem se odgovorilo na pitanje koje su to pravne osobe u čijem nadzornom odboru, odnosno drugom odgovarajućem tijelu mora biti predstavnik radnika.U nastavku se razmatra koje su obveze tih pravnih osoba, a koje one moraju ispuniti da bi omogućile predstavnicima radnika članstvo u nadzornom odboru, odnosno drugom odgovarajućem tijelu.
SENTENCE
Šestomjesečni rok za podnošenje zahtjeva Europskom sudu za ljudska prava teče od dana kada je podnositeljev odvjetnik upoznat s konačnom odlukom, bez obzira na činjenicu da je podnositelj s tom odlukom upoznat kasnije.
SENTENCE
Zahtjevi za naknadu plaće i otpremninu ne temelje se na istoj pravnoj osnovi.
SENTENCE
Predlagatelj osiguranja koji je odustao od prijedloga osiguranja dužan je nadoknaditi protivniku osiguranja troškove neosnovano prouzročenog postupka, a sud ne može odbiti zahtjev za naknadu troška protivnika osiguranja kao preuranjen, jer ne slijedi da će se postupak osiguranja nastaviti kao parnični postupak.
SENTENCE
Zakupodavac je aktivno legitimiran zahtijevati isplatu zakupnine neovisno o tome što nije vlasnik poslovnog prostora.
SENTENCE
Kad u zahtjevu za ispravak informacija nije navedeno u čemu se sastoji ispravak informacije, niti je navedeno, a nije niti očito na koju se informaciju ispravak odnosi, sud će odbiti tužbeni zahtjev.
SENTENCE
Pri utvrđivanju dohotka procjenom, porezno je tijelo dužno imenovati poreznog obveznika ili porezne obveznike s kojima je tužitelj uspoređen.
Vi pitate - mi odgovaramo
Plaća li se u Republici Hrvatskoj tzv. ekološki porez, ili neki drugi oblik davanja za zaštitu okoliša?
Vi pitate - mi odgovaramo
Radnik je u stečajnom postupku sklopio nekoliko uzastopnih ugovora o radu na određeno vrijeme radi dovršavanja poslova trgovačkog društva u stečaju. Na temelju tih ugovora obavlja iste poslove dulje od tri godine. S obzirom na članak 10. Zakona o radu, smatra li se u konkretnom slučaju da je radnik sklopio ugovor o radu na neodređeno vrijeme?
Vi pitate - mi odgovaramo
U kojim slučajevima poslodavac mora sastaviti godišnji obračun poreza na dohodak od nesamostalnog rada?