Informator broj 5010 od 13. ožujka 2002.

UVODNIK

Uredba o unutarnjem ustrojstvu ureda državne uprave u županijama

O sadržaju Uredbe o unutarnjem ustrojstvu ureda državne uprave u županijama (Nar. nov., br. 21/02 od 6. 3. 2002.) piše JADRANKA JURINJAK, dipl. iur. Zagreb. Tom je Uredbom uređeno unutarnje ustrojstvo ureda državne uprave u županijama, nazivi unutarnjih jedinica i uvjeti za njihovo ustrojavanje, načini upravljanja, te okvirni broj potrebnih službenika i namještenika. Posljednjom novelom Zakona o sustavu državne uprave (Nar. nov., br. 75/93, 92/96, 48/99, 15/00, 127/00 - vjerodostojno tumačenju i 59/01) započeo je proces racionalizacije ustroja državne uprave u županijama, te se nastavlja i kroz ovu Uredbu o unutarnjem ustrojstvu ureda državne uprave u županijama (koja je stupila na snagu 6. ožujka 2002.), a radi se o ustrojavanju manjeg broja unutarnjih ustrojstvenih jedinica i utvrđivanju minimalnog broja izvršitelja potrebnih za ustrojavanje pojedine jedinice.
Autor: Jadranka Jurinjak, dipl. iur.

Sadržaj

Uredba o unutarnjem ustrojstvu ureda državne uprave u županijama
Autor: Jadranka Jurinjak

Stručni članak

O sadržaju Uredbe o unutarnjem ustrojstvu ureda državne uprave u županijama (Nar. nov., br. 21/02 od 6. 3. 2002.) piše JADRANKA JURINJAK, dipl. iur. Zagreb. Tom je Uredbom uređeno unutarnje ustrojstvo ureda državne uprave u županijama, nazivi unutarnjih jedinica i uvjeti za njihovo ustrojavanje, načini upravljanja, te okvirni broj potrebnih službenika i namještenika. Posljednjom novelom Zakona o sustavu državne uprave (Nar. nov., br. 75/93, 92/96, 48/99, 15/00, 127/00 - vjerodostojno tumačenju i 59/01) započeo je proces racionalizacije ustroja državne uprave u županijama, te se nastavlja i kroz ovu Uredbu o unutarnjem ustrojstvu ureda državne uprave u županijama (koja je stupila na snagu 6. ožujka 2002.), a radi se o ustrojavanju manjeg broja unutarnjih ustrojstvenih jedinica i utvrđivanju minimalnog broja izvršitelja potrebnih za ustrojavanje pojedine jedinice.

Zastara u porezno-pravnom odnosu
Autor: Zdenka Koharić

Stručni članak

Institut porezne zastare uređen je Općim poreznim zakonom (Nar. nov., br. 127/00 - u nastavku teksta OPZ) koji se primjenjuje od 1. siječnja 2001. g. Radi potpunog razumijevanja instituta porezne zastare i njegove primjene u praksi, autorica u članku daje pojašnjenja u kojim pravnim odnosima se on primjenjuje, tko ga je dužan primjenjivati, te na koje se oblike javnih davanja odnose odredbe o zastari.

Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o zadrugama
Autor: Miloš Kosijer

Stručni članak

Dugo najavljivane izmjene i dopune Zakona o zadrugama donesene su Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o zadrugama koji je objavljen u Nar. nov., br. 12, od 6. 2. 2002. g. Tako izmijenjeni i dopunjeni Zakon o zadrugama (Nar. nov., br. 36/95 i 67/01) postao je »krovni« Zakon zadrugarstva Hrvatske.  O nekim značajkama tog »krovnog« Zakona više u nastavku od autora članka.

Porez na dobit
Autor: Desanka Đikandić

Stručni članak

U skladu s odredbama članka 20. Zakona o porezu na dobit (Nar. nov., br. 127/ 01) i članka 14. Pravilnika o porezu na dobit (Nar. nov., br. 54/01), porezni obveznik poreza na dobit dužan je za razdoblje za koje se utvrđuje porez podnijeti prijavu poreza na dobit. Radi jedinstvenog postupanja u primjeni navedenih propisa, a na temelju čl. 6. t. 7. i 15. Zakona o Poreznoj upravi (Nar. nov., br. 67/01 i 94/01) Ministarstvo financija-Porezna uprava dalo je Uputu o sastavljanju i podnošenju porezne prijave obveznika poreza na dobit po godišnjem obračunu za 2001. godinu koju u cijelosti prenosimo.

Elementi upravnog akta
Autor: Pero Krijan

Stručni članak

Predmet članka su odredbe Zakona o upravnim sporovima (Nar. nov., br. 53/91, 9/92 i 77/92) kojima se određuje pojam upravnog akta. Stoga autor piše o bitnim obilježjima upravnog akta u pravnoj teoriji i zakonskom definiranju, o dvojbama u praksi u određenju pojma upravnog akta. U idućem broju na stavit ćemo s obradom teme i u vezi s tim donijet ćemo i sudsku praksu koja može ukazati što se smatra upravnim aktom, a što ne. Naime, u sudskoj praksi često dolazi do različitih odluka da se jedna pravna stvar u jednom slučaju smatra upravnom stvari, a u drugom ta ista pravna stvar nije upravna stvar.  

Zakon o najmu stanova
Autor: Jasna Brežanski

Stručni članak

U Informatoru broj 5008 i 5009, od 6. i 9. 3. 2002. objavljena su dva dijela ovoga članka u kojima su obrađena pitanja zasnivanja odnosa najma, subjekata ugovora o najmu te sadržaj toga ugovora. U ovom, posljednjem dijelu članka, autorica obrađuje pitanje oblika ugovora o najmu, najamnine (s posebnim naglaskom na zaštićenu najamninu), te završne odredbe Zakona o najmu stanova. Kao i u prethodna dva dijela, i u ovom autorica čitatelje upoznaje sa zakonskim nedorečenostima u vezi s najmom stana, dvojbama u vezi primjene pojedinih odredbi, zauzetim stajalištima sudske prakse u vezi njih, kao i mnogim otvorenim pitanjima na koja još treba odgovoriti.

Godišnji statistički izvještaji poduzetnika za 2001. godinu
Autor: Ivan Čonkaš

Stručni članak

Programom statističkih istraživanja Republike Hrvatske, za razdoblje 2000. g. do 2002. g. (Nar. nov., br. 66/00), koji je donesen na temelju čl. 9. Zakona o državnoj statistici (Nar. nov., br. 52/94), sva trgovačka društva (neovisno o veličini), privatne ustanove i obrtnici koji su obveznici obračuna poreza na dohodak, obvezni su dostaviti statističke izvještaje o financijskom poslovanju za 2001. g. Statistički izvještaji za 2001. godinu podnose se najkasnije do 31. ožujka 2002. g. u jednom primjerku FINANCIJSKOJ AGENCIJI (pravni sljednik ZAP-a - u nastavku teksta: FINA), što znači na isto mjesto kao i prethodne godine. Svi obveznici godišnjeg statističkog izvještaja, osim banaka i osiguravajućih društava, podnose jedinstveni obrazac SI-POD. Banke i štedionice sastavljaju godišnji statistički izvještaj na obrascu GIBAN, a osiguravajuća i reosiguravajuća društva na obrascu SlOSRE. Proračunski korisnici (i proračun) i neprofitne organizacije svoje godišnje statističke izvještaje dostavljaju FINI do kraja veljače, o čemu smo opširnije pisali u listu Informator br. 5002 od 13. 2. 2002.g.

Odluke revizijskog suda - odbacivanje revizije
Sud: Vrhovni sud Republike Hrvatske

SENTENCE

Kad je reviziju u ime stranke izjavio punomoćnik koji nije imao ovlaštenje za podnošenje revizije te na poziv suda nije podnio urednu punomoć niti je stranka odobrila tu njegovu parničnu radnju, sud će reviziju odbaciti.

Svrsishodna delegacija
Sud: Vrhovni sud Republike Hrvatske

SENTENCE

Okolnost da je tužitelj pokrenuo odštetnu parnicu protiv Republike Hrvatske tvrdeći da mu je šteta nanesena nezakonitim radom djelatnika nadležnog suda, opravdava delegaciju drugog suda.

Sukob zakona - osiguranje parničnih troškova
Sud: Vrhovni sud Republike Hrvatske

SENTENCE

Državljani Republike Slovenije - fizičke i pravne osobe - koji pokreću parnicu pred sudom u Republici Hrvatskoj, nisu dužni prema zahtjevu tuženika osigurati parnične troškovi.

Ovršni postupak - stvarna nadležnost trgovačkog suda
Sud: Visoki trgovački sud Republike Hrvatske

SENTENCE

Za određivanje i provođenje ovrhe na temelju ovršnih odluka donesenih u upravnom postupku, ovršnih javnobiljeznickih isprava i drugih isprava koje su zakonom određene kao ovršne isprave, trgovački sud nije stvarno nadležan, već je za to nadležan općinski sud.

Prijava poreza kod stečaja
Sud: Upravni sud

SENTENCE

Stečajni upravitelj dužan je sve do brisanja pravne osobe iz registra pravnih osoba podnositi prijavu poreza na dobit.

Odgovornost poslodavca za štetu koju radnik pretrpi na radu ili u svezi s radom
Sud: Vrhovni sud Republike Hrvatske

SENTENCE

Okolnost da je poslodavac zakonito otkazao ugovor o radu jer nije imao mogućnost zaposliti radnika na radnom mjestu koje odgovara njegovoj smanjenoj radnoj sposobnosti uzrokovanoj ozljedom na radu, za koju postoji odgovornost poslodavca, ne oslobađa poslodavca odgovornosti za štetu koju radnik trpi zbog razlike između plaće koju bi ostvarivao na radnom mjestu i naknade za vrijeme nezaposlenosti.

Otkaz ugovora o radu - obveza savjetovanja poslodavca

Vi pitate - mi odgovaramo

Namjeravamo otkazati ugovor o radu radniku u našem društvu koje ima manje od 20 zaposlenih. Moramo li se prije davanja otkaza savjetovati sa sindikalnim povjerenikom koji djeluje u društvu?

Oporezivanje komisone prodajne robe

Vi pitate - mi odgovaramo

Kad nastaje porezna obveza pri prodaji robe putem komisije, što ulazi u porezu osnovicu i kad komisionar može odbiti pretporez?

Komunalno gospodarstvo

Vi pitate - mi odgovaramo

Je li moguće izvršiti naplatu naknade za priključenje, kad je vlasnik građevne čestice, odnosno građevine, već prije sudjelovao u izgradnji mreže (vodovod, kanalizacija) ili kad su stambene zadruge izgradile komunalnu infrastrukturu i predale uređena gradilišta, a priključak na infrastrukturu nije izveden, a vlasnik svoje sudjelovanje dokazuje urednom dokumentacijom?

Uplata doprinosa za volontera

Vi pitate - mi odgovaramo

Plaćaju li se doprinosi na rad volontera i po kojim stopama?

Filteri