List Informator
UVODNIK
Treba li ukinuti Vrhovni i drugostupanjske parnične sudove
Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o parničnom postupku (Nar. nov., br. 57/11) omogućeno je da Vrhovni sud Republike Hrvatske ne mora obrazlagati svoje odluke kojima odbije reviziju iz članka 382. stavak 1. Zakona o parničnom postupku, već se može pozvati na razloge iz prvostupanjske, odnosno drugostupanjske presude, ako ih prihvaća ili na razloga neke prijašnje revizijske odluke. Novelom Zakona o parničnom postupku (Nar. nov., br. 25/13) propisano je da drugostupanjski sud, ako presudom žalbu odbije, neće posebno obrazlagati presudu u slučaju da prihvaća činjenično stanje, utvrđeno prvostupanjskom presudom, kao i primjenu materijalnog prava. Autor u članku kritički analizira te odredbe s gledišta pravne sigurnosti i jednakosti svih pred zakonom i sudom, te razmatra jesu li one u skladu s načelom vladavine prava kao najvišom vrednotom ustavnog poretka Republike Hrvatske.
Autor: Ivica Crnić dipl. iur., odvjetnik u Zagrebu
Sadržaj
Stručni članak
U Informatoru, broj 6326 od 22. listopada 2014. godine, objavili smo prvi dio članka o komunalnom doprinosu kao javnom davanju. U ovom broju nastavljamo s temom i pišemo o razvoju pravne regulative koja je odredila karakter komunalnog doprinosa kao specifičnog javnog davanja sui generis.
Stručni članak
Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o parničnom postupku (Nar. nov., br. 57/11) omogućeno je da Vrhovni sud Republike Hrvatske ne mora obrazlagati svoje odluke kojima odbije reviziju iz članka 382. stavak 1. Zakona o parničnom postupku, već se može pozvati na razloge iz prvostupanjske, odnosno drugostupanjske presude, ako ih prihvaća ili na razloga neke prijašnje revizijske odluke. Novelom Zakona o parničnom postupku (Nar. nov., br. 25/13) propisano je da drugostupanjski sud, ako presudom žalbu odbije, neće posebno obrazlagati presudu u slučaju da prihvaća činjenično stanje, utvrđeno prvostupanjskom presudom, kao i primjenu materijalnog prava. Autor u članku kritički analizira te odredbe s gledišta pravne sigurnosti i jednakosti svih pred zakonom i sudom, te razmatra jesu li one u skladu s načelom vladavine prava kao najvišom vrednotom ustavnog poretka Republike Hrvatske.
Stručni članak
Pravilnikom o izvođenju izleta, ekskurzija i drugih odgojno-obrazovnih aktivnosti izvan škole1 (Nar. nov., br. 67/14 - u nastavku teksta: Pravilnik), koji je donio ministar znanosti, obrazovanja i sporta2, uređeni su načini, uvjeti, mjere sigurnosti, te prava i obveze korisnika i davatelja usluga u aktivnostima vezanim uz izlete, ekskurzije i druge oblike odgojno-obrazovnih aktivnosti (u nastavku teksta: izvanučionička nastava), u mjestu i izvan mjesta u kojem je smještena osnovna ili srednja škola ili učenički dom (u nastavku teksta: školska ustanova) radi realizacije nacionalnog kurikuluma i nastavnog plana i programa. Izvanučionička nastava planira se godišnjim planom i programom rada školske ustanove i/ili školskim kurikulumom za svaki razred/razredni odjel/odgojno obrazovnu skupinu, te se utvrđuje odredište, vrijeme trajanja, nositelji i način realizacije, vrednovanja, kao i potrebna financijska sredstva za realizaciju izvanučioničke nastave za svaki razred. Kod realizacije tih programa gotovo u pravilu su angažirane turističke agencije, zbog toga što je to praktičnije i profesionalnije glede prijevoza i smještaja nastavnika i učenika. O svemu tome, autorica opširnije piše u nastavku.
Stručni članak
Svojom recentnom Odlukom, broj: U-III-1298/2012 od 15. listopada 2014., Ustavni sud naredio je primjenu testa nužnosti i razmjernosti u svim medijskim predmetima koji su pred hrvatskim sudovima. Radi se o posebnoj metodi procjene, odnosno testu koji je u svojoj bogatoj praksi razvio Europski sud za ljudska prava u Strasbourgu, pa se ovim člankom daje prikaz te važne Odluke koja bi trebala označiti prekretnicu u praksi hrvatskih parničnih sudova kod obrade tzv. medijskih predmeta.
Stručni članak
Porezi su osnovni financijski instrument prikupljanja prihoda kojima suvremene države podmiruju rashode iz svoje nadležnosti. U današnje vrijeme, pod jakim utjecajem svjetske ekonomske krize, podmirivanje rashoda i obveza postaje sve teže, kako za pojedinca, tako i za suvremene države. Pojava teškoća pri punjenju državnog proračuna izravno izaziva i pitanje reforme poreznog sustava, a prilikom svake reforme poreznog sustava obično se raspravlja i o oporezivanju imovine. U članku obrađujemo sustav oporezivanja nekretnina u nama susjednoj Republici Italiji. Korisnost poznavanja talijanskog poreznog sustava pokazuje članstvo Italije u skupini G8 odnosno skupini industrijski najrazvijenijih i gospodarski najmoćnijih zemalja svijeta. Osim toga, Italija je država u kojoj se ubire porez na nekretnine (imposta municipale unica), a upravo je taj porez aktualna tema u Republici Hrvatskoj.*
Stručni članak
Koji je učinak rješenja o nasljeđivanju kao pravomoćne sudske odluke odnosno što se njime postiže, koja su pravna sredstva na raspolaganju onim pravnim subjektima koji takvim pravomoćnim rješenjem nisu vezani, koji su to pravni subjekti te pod kakvim im uvjetima stoje na raspolaganju naznačena pravna sredstva - neka su od pitanja na koja nastojimo odgovoriti u članku.
SENTENCE
Kada na vjerovnika nisu prenesene dionice koje su trebale biti zamjena za ispunjenje ugovorne obveze, ranija obveza vraćanja duga nije prestala
SENTENCE
Raspisivanje oglasa za prijam u državnu službu nije upravni akt
SENTENCE
Tužitelj nije dokazao pravno sljedništvo u odnosu na Benefio parrochiale romano-cattolico u B. ili nadarbine Rk župe jer se nije moglo utvrditi s izvjesnošću pa ni vjerojatnošću što je u konkretnom slučaju, sredinom prošlog stoljeća, podrazumijevao upis Beneficio parrochiale romano-cattolico u B. ili nadarbina Rk župe u B.
SENTENCE
Parnica u kojoj je utužena naknada za korištenje tuđe nekretnine ne predstavlja spor o pravu na posjed, pa stoga ni uručenje tužbe u toj parnici nema utjecaja na poštenje posjeda osobe od koje se navedena naknada potražuje
Vi pitate - mi odgovaramo
U slučaju da radniku za vrijeme bolovanja bude uručena odluka o poslovno uvjetovanom otkazu, s tim da radnik za vrijeme uručenja, a ni nakon toga nije bio na poslu: a) je li otkazni rok uopće počeo teći; b) dolazi li do primjene članka 121. stavak 4. Zakona o radu, tj. do prestanka radnog odnosa istekom šest mjeseci od dana uručenja te odluke?
Vi pitate - mi odgovaramo
Grad naplaćuje turistima i posjetiteljima ulaznice za razgledavanje gradskih zidina koje su spomenik kulture. Je li grad na navedenu uslugu u obvezi obračunati porez na dodanu vrijednost?
Vi pitate - mi odgovaramo
Mora li javni naručitelj provoditi postupak javne nabave usluge odvoza i zbrinjavanja komunalnog otpada ili je ta usluga izuzeta od primjene Zakona o javnoj nabavi?
Vi pitate - mi odgovaramo
Je li oslobođena plaćanja spomeničke rente pravna osoba koja obavlja proizvodnju odjevnih predmeta, a samo u poslovnoj jedinici (prodavaonici) koja se nalazi u nepokretnom kulturnom dobru obavlja djelatnost trgovine na malo odjevnim predmetima, odnosno predmetima vlastite proizvodnje?