List Informator
UVODNIK
Ekonomska politika za izlazak iz krize
U Republici Hrvatskoj često se raspravlja o izlasku iz krize, a malo je učinaka. Zato se privredna aktivnost ne povećava. Izlaska iz krize nema. Temeljni ekonomski problemi, kao što su visoka nezaposlenost, niska stopa rasta BDP-a, visoka unutarnja i vanjska zaduženost, ne rješavaju se. Sve je više pitanja što učiniti da se ti problemi riješe. Kako fiskalna i monetarna politika mogu pomoći izlasku iz krize, piše poznati i priznati ekonomski stručnjak prof. dr. sc. MATE BABIĆ. Pritom, posebice, naglasak stavlja na potrebu korištenja dobivenih iskustava izlaska iz krize razvijenih zemalja.
Autor: prof. dr. sc. Mate Babić
Sadržaj
Stručni članak
Hrvatski je sabor 3. listopada 2014. donio Zakon o financijskom poslovanju i računovodstvu neprofitnih organizacija (Nar. nov., br. 121/14 - u nastavku teksta: Zakon) koji će stupiti na snagu 1. siječnja 2015. Tim Zakonom definiraju se obveznici njegove primjene, načela sustava financijskog poslovanja, izrada i izvršavanje financijskih planova, izvještavanje o korištenju proračunskih sredstava, računovodstvena načela i računovodstveni poslovi, poslovne knjige i knjigovodstvene isprave, obveza i provedba popisa imovine i obveza, način iskazivanja imovine, obveza i vlastitih izvora, priznavanje prihoda, rashoda, primitaka i izdataka, financijsko izvještavanje, revizija godišnjih financijskih izvještaja, javna objava godišnjih financijskih izvještaja te nadzor nad financijskim poslovanjem, računovodstvenim poslovima i predajom financijskih izvještaja. U nastavku dajemo prikaz novina koje su Zakonom uvedene.
Stručni članak
U ovom broju pišemo o određenom problemu, odnosno izostanku primjene instituta obiteljske medijacije. Naime, donošenjem Obiteljskog zakona (Nar. nov., br. 75/14) došlo je do određenih pravnih dvojbi glede stupanja na snagu tog Zakona utvrđenog člankom 563. Naime, Obiteljski zakon stupio je na snagu 1. rujna 2014., osim odredaba navedenih u članku 563. tog Zakona, koje stupaju na snagu 1. siječnja 2015., među kojima je i institut obiteljske medijacije, odnosno obvezatnog savjetovanja prije razvoda braka, o čemu pišemo u ovom tekstu.
Stručni članak
Ustavni sud Republike Hrvatske je, na sjednici održanoj 12. lipnja 2014. pod brojem U-X-5464/2012, donio Izvješće o uvjetima života u zatvorima, objavljenog u Narodnim novinama, broj 86/14, koje je uputio Hrvatskom saboru. To Izvješće rezultat je praćenja ostvarenja ustavnosti i zakonitosti koje provodi Ustavni sud Republike Hrvatske te činjenice obvezatnosti provođenja odluka Ustavnog suda koja je propisana člankom 31. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu1. Autorica, stoga, u članku piše o bitnim odrednicama tog Izvješća i članku 3. Konvencije za zaštitu ljudski prava i temeljnih sloboda (Nar. nov. - MU, br. 18/97, 6/99 - proč. tekst, 8/99 - ispr., 14/02, 13/03, 9/05, 1/06 i 2/10). Stoga u ovom članku donosimo kratak prikaz tog Izvješća.
Stručni članak
Platni nalog je procesnopravni institut reguliran odredbama članaka 445.a-456. Zakona o parničnom postupku (Nar. nov., br. 53/91, 91/92, 112/99, 88/01, 117/03, 88/05, 2/07, 84/08, 96/08, 123/08, 57/11, 148/11 - proč. tekst, 25/13, 28/13 i 89/14). O glavnim obilježjima platnog naloga, pretpostavkama za njegovo izdavanje te prednostima i nedostacima toga procesnopravnog instituta pišemo u ovom članku. Dajemo i odgovarajuću sudsku praksu.
Stručni članak
U Republici Hrvatskoj često se raspravlja o izlasku iz krize, a malo je učinaka. Zato se privredna aktivnost ne povećava. Izlaska iz krize nema. Temeljni ekonomski problemi, kao što su visoka nezaposlenost, niska stopa rasta BDP-a, visoka unutarnja i vanjska zaduženost, ne rješavaju se. Sve je više pitanja što učiniti da se ti problemi riješe. Kako fiskalna i monetarna politika mogu pomoći izlasku iz krize, piše poznati i priznati ekonomski stručnjak prof. dr. sc. MATE BABIĆ. Pritom, posebice, naglasak stavlja na potrebu korištenja dobivenih iskustava izlaska iz krize razvijenih zemalja.
Stručni članak
Donošenjem Zakona o životnom partnerstvu osoba istog spola (Nar. nov., br. 92/14) u hrvatskom pravnom sustavu učinjen je značajan iskorak u reguliranju velikog opsega prava istospolnih životnih partnera. Glede zapošljavanja i radnih odnosa životnih partnera istog spola, navedeni Zakon donio je određene novosti, osobito vezano uz korištenje prava na plaćeni dopust, u kojem je dijelu izjednačeno životno partnerstvo s bračnom i izvanbračnom zajednicom, što se ne može reći po pitanju antidiskriminacijskog prava, gdje nije učinjen nikakav značajniji iskorak. O pitanju rada i radnih odnosa bit će zanimljivo vidjeti stvarni učinak postavljenih temelja za svakodnevno funkcioniranje istospolnih životnih zajednica.
Stručni članak
Osnovica za obračun poreza na dodanu vrijednost (u nastavku teksta: PDV) propisana je odredbama Zakona o porezu na dodanu vrijednost (Nar. nov., br. 73/13 - 153/13 - u nastavku teksta: Zakon o PDV-u) kao naknada koju čini sve ono što je isporučitelj primio ili treba primiti od kupca ili neke druge osobe za te isporuke1, uključujući iznose subvencija koji su izravno povezani s cijenom isporučenih dobara ili usluga. Dakle, u svim slučajevima kad je riječ o isporukama dobara koja uz naknadu obavi porezni obveznik u okviru svoje poduzetničke djelatnosti, porezna osnovica je ugovorena naknada. Međutim, pitanje je kakva je osnovica PDV-a kad se obavlja isporuka dobara između povezanih osoba kao i osoba u obiteljskim te drugim bliskim vezama. O tome autor opširnije piše u nastavku, uz prikaz primjera.
SENTENCE
Odredba članka 246. stavka 2. KZ/11 blaža je od odredbe članka 337. stavka 4. KZ/97 iako su predviđene kazne iste zbog toga što je neodređena vrijednost kao obilježje djela "znatna imovinska korist" povišena
SENTENCE
Republika Hrvatska aktivno je legitimirana za podnošenje zahtjeva za naknadu isplaćenih troškova udomiteljske naknade
SENTENCE
Uređenje međe ovlašten je zahtijevati svaki od susjeda dviju međusobno susjednih nekretnina - a to nije samo vlasnik već i posjednik susjedne nekretnine koju posjeduje na valjanom pravnom temelju
SENTENCE
Ako ovršenik - država, općina, grad ili županija traži odgodu ovrhe zbog toga što u proračunu nema dovoljno sredstva za naplatu tražbine, sud je dužan rješenjem odrediti iznose do kojih se u određenim razmacima može provoditi ovrha radi naplate potraživanja ovrhovoditelja, ali na način da tako određenom ovrhom ne dovodi u pitanje obavljanje osnovnih zadaća ovršenika
Vi pitate - mi odgovaramo
Kada i kako ispraviti više iskazani PDV nakon što je istekao rok za podnošenje prijave?
Vi pitate - mi odgovaramo
Mora li se tuženik suglasiti sa smanjenjem tužbenog zahtjeva nakon što se upustio u raspravljanje o glavnoj stvari?
Vi pitate - mi odgovaramo
Koje su sankcije predviđene u slučaju utvrđenja sukoba interesa državnog službenika?
Vi pitate - mi odgovaramo
Osoba ovršenika najavila je fizički otpor prigodom provođenja ovrhe, koji je već i pružila prigodom prethodnog pokušaja ovrhe. Može li sudski ovršitelj zatražiti pomoć policije?