List Informator
UVODNIK
Osvrt na Odluku Ustavnog suda, br. U-IIIA-3222/2009 od 19. prosinca 2013. godine glede komasacije
Predmet ovog članka je Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske, br. U-IIIA-3222/2009 od 19. prosinca 2013., objavljena u Nar. nov., br. 14/14 od 5. veljače 2014. kojom je Ustavni sud usvojio ustavnu tužbu podnositelja i naložio Vladi Republike Hrvatske da u najkraćem roku, ali ne duljem od tri mjeseca, računajući od prvog sljedećeg dana, odredi tijelo koje će poduzeti sve potrebne radnje radi okončanja upravne stvari u postupku komasacije. Naime, važeći Zakon o komasaciji (Nar. nov., br. 10/97, 21/84 i 5/87 - Odluka USRH) nije usklađen s načelom vladavine prava iz članka 3. Ustava Republike Hrvatske niti s pravnim sustavom, te se autori, uz analizu pravnopovijesnog razvoja instituta komasacije, zalažu za donošenje novog Zakona o komasaciji, o čemu pišu u ovom članku.
Autor: doc. dr. sc. Frane Staničić, Katedra za upravno pravo, Pravni fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Ivana Pribičević, mag. iur., Zagreb
Sadržaj
Stručni članak
Predmet ovog članka je Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske, br. U-IIIA-3222/2009 od 19. prosinca 2013., objavljena u Nar. nov., br. 14/14 od 5. veljače 2014. kojom je Ustavni sud usvojio ustavnu tužbu podnositelja i naložio Vladi Republike Hrvatske da u najkraćem roku, ali ne duljem od tri mjeseca, računajući od prvog sljedećeg dana, odredi tijelo koje će poduzeti sve potrebne radnje radi okončanja upravne stvari u postupku komasacije. Naime, važeći Zakon o komasaciji (Nar. nov., br. 10/97, 21/84 i 5/87 - Odluka USRH) nije usklađen s načelom vladavine prava iz članka 3. Ustava Republike Hrvatske niti s pravnim sustavom, te se autori, uz analizu pravnopovijesnog razvoja instituta komasacije, zalažu za donošenje novog Zakona o komasaciji, o čemu pišu u ovom članku.
Stručni članak
U ovom broju donosimo članak koji se bavi analizom ne samo Zakona o održivom gospodarenju otpadom (Nar. nov., br. 94/13) nego i drugim propisima, odnosno pravnim okvirom kojim se uređuje materija održivog gospodarenja otpadom, te načelima i ciljevima tog gospodarenja. U jednom od sljedećih brojeva lista donijet ćemo nastavak ove teme.
Stručni članak
U Republici Hrvatskoj je Zakonom o dadiljama (objavljen u Narodnim novinama, br. 37/13, stupio na snagu 5. travnja 2013.) te na temelju njega donesenim podzakonskim propisima, postavljen zakonodavni okvir za obavljanje djelatnosti dadilje. Cilj je ovoga članka da bude svojevrstan vodič kroz propise koji uređuju tu djelatnost.
Stručni članak
Zakon o nasljeđivanju (Nar. nov., br. 48/03, 163/03, 35/05 i 127/13), u svome trećem dijelu, koji nosi naziv »PRAVNI POLOŽAJ NASLJEDNIKA«, u točki drugoj, pod nazivom »STJECANJE OSTAVINE I ODRICANJE OD NASLJEDSTVA«, uz institut odricanja od nasljedstva općenito, regulira i odricanje od nasljedstva koje nije otvoreno. Budući da nitko nije dužan biti nasljednik, prava na nasljeđivanje može se i odreći. Zapisovnik se također može odreći zapisa. Dakle, nasljednička izjava bilo kojeg sadržaja (dakle, neovisno o tome prihvaća li nasljednik svoj dio nasljedstva ili ga se odriče) može se, ali i ne mora dati. Pravo na odricanje od nasljedstva (davanje negativne nasljedničke izjave) ovlašćuje svojeg imatelja (nasljednika) da se jednostranim očitovanjem volje odrekne nasljednog prava stečenog zbog smrti ostavitelja te da time nastane situacija kao da nikad i nije bio ostaviteljev nasljednik. S druge, pak, strane odricanje od nasljedstva koje nije otvoreno, nema pravnog učinka, pri čemu se misli na jednostrano odricanje nasljednika davanjem nasljedničke izjave takvog sadržaja. Iznimka od tog pravila je mogućnost (izvan)bračnog druga i/ili potomka da se sporazumom (ugovorom) zaključenim s bračnim drugom odnosno pretkom kao budućim ostaviteljem odrekne zakonom pripadajućeg dijela nasljedstva koje bi mu pripalo nakon njegove smrti. Tako zaključen ugovor o odricanju valjan je (pod uvjetom da su poštovane sve zakonske odredbe glede forme i sadržaja) i djeluje na zakonsko, nužno zakonsko ili oporučno nasljeđivanje, neovisno o tome o kojem se nasljeđivanju u određenom ostavinskom postupku radi.
Stručni članak
Za razdoblje od 1. siječnja do 31. ožujka 2014., proračuni i proračunski korisnici obvezatni su sastaviti tromjesečne financijske izvještaje i dostaviti ih FINI do 10. travnja 2014. Svi izvanproračunski korisnici također sastavljaju tromjesečne financijske izvještaje i dostavljaju ih FINI, ali do 20. travnja 2014., iznimno ove godine do 22. travnja. Za isto izvještajno razdoblje ne obavlja se konsolidacija financijskih izvještaja. O obvezi, obrascima i rokovima predaje izvještaja, s uputama o popunjavanju obrazaca, piše autorica IVANA UROIĆ, dipl. oec.
Stručni članak
Hrvatskim trošarinskim zakonodavstvom uređuje se trošarinski sustav oporezivanja, između ostaloga energenata i električne energije. Energentima se, u smislu Zakona o trošarinama (Nar. nov., br. 22/13, 32/13 i 81/13), podrazumijeva i prirodni plin te ugljen, lignit i koks (u nastavku teksta: kruta goriva). U tekstu iznosimo trošarinske institute vezane uz oporezivanje električne energije, prirodnog plina i krutih goriva kao što su trošarinski obveznik, prijava za upis u registar trošarinskih obveznika, nastanak obveze obračunavanja i plaćanja trošarine, mjesečna izvješća i evidencije trošarinskih obveznika te poslovna i neposlovna uporaba prirodnog plina za grijanje, krutih goriva i električne energije.
SENTENCE
Za ocjenu o tome s kojim će od roditelja koji ne žive zajedno živjeti dijete, nije odlučan, iako jest važan, materijalni kriterij, već je potrebno ocijeniti i emocionalne te psihološke potrebe djeteta u svakom konkretnom slučaju
SENTENCE
Nenovčane tražbine ili one čiji je novčani iznos neodređen, ističu se u novčanoj vrijednosti na koju se mogu procijeniti u vrijeme otvaranja stečajnog postupka, a stečajni vjerovnici mogu svoje tražbine prema stečajnom dužniku ostvariti samo u stečajnom postupku
SENTENCE
Krajnji cilj poreznog nadzora je povećanje porezne discipline poreznih obveznika, a ne njihovo prekomjerno ekonomsko opterećivanje
SENTENCE
Ovrhovoditelj nema pravo na naknadu troška za radnje poduze¬te nakon obustave postupka po sili zakona
Vi pitate - mi odgovaramo
Može li naručitelj propisati svojim internim aktom da se na postupak nabave robe i usluga procijenjene vrijednosti do 200.000,00 kuna primjenjuje Zakon o javnoj nabavi?
Vi pitate - mi odgovaramo
Grad je od 1. siječnja 2014. postao obveznik PDV-a. Od tada je na postojeće zakupnine počeo na mjesečne račune zaračunavati 25% PDV-a, što je dovelo do jednostranog povećanja zakupnine. Napominjemo da Grad nije izmijenio odluku o zakupu poslovnog prostora, niti je zakupnik dao svoj pristanak za uvećanje zakupnine zbog poreza. Jesu li zakupnici dužni plaćati ovako jednostrano uvećanu zakupninu?
Vi pitate - mi odgovaramo
Koje su pravne posljedice poništenih rješenja o rasporedu ili stavljanju na raspolaganje državnih službenika nakon promjena ustroja tijela državne uprave i kad nastupaju ti pravni učinci?
Vi pitate - mi odgovaramo
Općina svojom odlukom uređuje obračun i način plaćanja poreza na kuće za odmor. Koje podatke obveznici poreza na kuće za odmor moraju dostaviti nadležnom poreznom tijelu radi obračuna i naplate predmetnog poreza?