List Informator
UVODNIK
Sprječavanje korupcije i zaštita tržišnog natjecanja u postupku javne nabave
Temama sprječavanje korupcije, zaštita tržišnog natjecanja, etika i sl. u sustavu javne nabave u primjeni Zakona o javnoj nabavi (Nar. nov., br. 90/11, 83/13 i Novele Zakona koja je usvojena na sjednici Hrvatskog sabora, 22. studenoga 2013.), potrebno je pridati veliku važnost i posvetiti im odgovarajuću pozornost, kako u konkretnim postupcima, tako i na području izobrazbe. U članku, stoga, pišemo o odgovarajućim odredbama Zakona o javnoj nabavi, Zakona o sprječavanju sukoba interesa (Nar. nov., br. 26/11, 12/12, 126/12 - Odluka USRH i 48/13 - proč. tekst.) i Zakona o zaštiti tržišnog natjecanja (Nar. nov., br. 79/09 i 80/13), te upućujemo na kazneno djelo iz članka 254. Kaznenog zakona (Nar. nov., br. 125/11 i 144/12) »Zlouporaba u postupku javne nabave«. Autor u članku zaključuje da svakako najvažnija promjena u sustavu, koja će dovesti do smanjenja ili čak i do suzbijanja korupcije, nije donošenje ni izmjena odgovarajućih propisa, ni izobrazba o njima, koliko god to bilo važno. Cilj je promjena u svijesti svih sudionika, u stvaranju spoznaje da su sredstva koja se u troše u javnoj nabavi, pojednostavljeno rečeno, naš novac i da ih moramo trošiti kao što bismo inače trošili svoj novac: racionalno, svrhovito i propisno.
Autor: Miljenko Cvitanović, dipl. iur., Zagreb
Sadržaj
Stručni članak
Predmet ovog članka su odredbe Zakona o cestama (Nar. nov., br. 84/11, 18/13, 22/13 i 54/13) koje autorica analizira te ističe da se u ovom Zakonu prvi put definiraju nerazvrstane ceste i određuje i njihov pravni status. Stoga u ovom članku pišemo o načinu evidentiranja javnih i nerazvrstanih cesta u katastru i zemljišnoj knjizi, prema odredbama ovog Zakona, uz donošenje Objašnjenja Državne geodetske uprave, KLASA: 932-01/12-02/182 URBROJ: 541-03-1-12-28 Zagreb, od 24. listopada 2012. o načinu izrade snimke izvedenog stanja.
Stručni članak
Predmet članka je prikaz novog Zakona o predmetima opće uporabe, koji je objavljen u Narodnim novinama, broj 39/2013, a stupio je na snagu 1. srpnja 2013. Navedenim Zakonom omogućena je fleksibilna prilagodba domaćeg zakonodavstva zakonodavstvu Europske unije, s posebnim naglaskom na osiguravanje preduvjeta za izravnu primjeni uredaba Europske unije koje uređuju područje predmeta opće uporabe
Stručni članak
Ako ispunjavaju uvjete propisane Zakonom o porezu na dohodak, fizičke osobe koje ostvaruju primitke od obavljanja samostalne djelatnosti obrta te djelatnosti poljoprivrede i šumarstva, mogu izabrati plaćanje paušalnog poreza na dohodak i prireza. U ovom nastavku članka autorica piše o propisanom smanjenju paušalnog poreza na dohodak, plaćanju paušalnog poreza, prestanku uvjeta za paušalno oporezivanje, vođenju poslovnih knjiga i evidencija, podnošenju prvog izvješća o paušalnom oporezivanju za 2013., utvrđivanju paušalnog poreza u slučaju početka, prestanka i povremene obustave obavljanja samostalne djelatnosti te obvezi plaćanja doprinosa, s konkretnim primjerima. U prvom dijelu ovoga članka1 bilo je više riječi o uvjetima paušalnog oporezivanja te o utvrđivanju godišnjeg paušalnog poreza na dohodak.
Stručni članak
Temama sprječavanje korupcije, zaštita tržišnog natjecanja, etika i sl. u sustavu javne nabave u primjeni Zakona o javnoj nabavi (Nar. nov., br. 90/11, 83/13 i Novele Zakona koja je usvojena na sjednici Hrvatskog sabora, 22. studenoga 2013.), potrebno je pridati veliku važnost i posvetiti im odgovarajuću pozornost, kako u konkretnim postupcima, tako i na području izobrazbe. U članku, stoga, pišemo o odgovarajućim odredbama Zakona o javnoj nabavi, Zakona o sprječavanju sukoba interesa (Nar. nov., br. 26/11, 12/12, 126/12 - Odluka USRH i 48/13 - proč. tekst.) i Zakona o zaštiti tržišnog natjecanja (Nar. nov., br. 79/09 i 80/13), te upućujemo na kazneno djelo iz članka 254. Kaznenog zakona (Nar. nov., br. 125/11 i 144/12) »Zlouporaba u postupku javne nabave«. Autor u članku zaključuje da svakako najvažnija promjena u sustavu, koja će dovesti do smanjenja ili čak i do suzbijanja korupcije, nije donošenje ni izmjena odgovarajućih propisa, ni izobrazba o njima, koliko god to bilo važno. Cilj je promjena u svijesti svih sudionika, u stvaranju spoznaje da su sredstva koja se u troše u javnoj nabavi, pojednostavljeno rečeno, naš novac i da ih moramo trošiti kao što bismo inače trošili svoj novac: racionalno, svrhovito i propisno.
Stručni članak
Kazneno djelo prijetnje vrlo je učestalo u kaznenopravnoj praksi, pogotovo glede učestalosti prijavljivanja. Autorica analizom karakterističnih slučajeva iz mjerodavne državnoodvjetničke prakse ukazuje na slučajeve u kojima navodni oštećenici prijavljuju odnosno podnose kaznene prijave zbog upućenih prijetnji, na što im državno odvjetništvo odgovara negativnim meritornim odlukama. Zaključno, autorica ukazuje na najčešće razloge odbačaja kaznenih prijava kada oštećenici prijavljuju postojanje prijetnji.
Stručni članak
Predmet ovog članka je zakonitost i dopuštenost izvanrednog otkaza ugovora o radu zbog povrede zakonskih i ugovornih odredaba o zabrani natjecanja (utakmice) u slučaju u kojem su one ocijenjene kao osobito teške povrede radne obveze i, stoga, prema mišljenju poslodavca, opravdan razlog za izvanredni otkaz ugovora o radu. Konkretno, riječ je o slučaju u kojem je radnik u trenutku sklapanja ugovora o radu imao tvrtku registriranu za poslove konkurentne poslovima poslodavca, o čemu nije obavijestio poslodavca, a radno mjesto uključivalo je obavljanje upravo tih poslova. Problematika zahtijeva analizu relevantnih odredaba Zakona o radu (Nar. nov., br. 149/09, 61/11, 82/12 i 73/13) u odnosu na propisivanje izvanrednog otkaza ugovora o radu te samu zabranu utakmice, zatim obveza i odgovornosti radnika po osnovi ugovora o radu, kao i stajališta (poruke) sudske prakse o tome. Završno, autorica daje mišljenje o (ne)primjenjivosti postojećeg zakonskog uređenja zabrane natjecanja, u smislu njegova mogućeg ograničavajućeg učinka na slobodu poduzetništva i tržišnu utakmicu, čemu pridonosi i restriktivno tumačenje mjerodavnih odredaba Zakona o radu, koje nalazimo u sudskim odlukama.
SENTENCE
Slučaj u kojem stranci, pogreškom ili propustom nadležnih tijela (dostava), nije omogućeno podnijeti pravni lijek (žalbu) po odabranom branitelju kao stručnoj osobi, predstavlja povredu prava na pravično suđenje i prava na žalbu
SENTENCE
Tražbine nastale nakon otvaranja stečajnog postupka, a koje nisu troškovi stečajnog postupka, dio su obveza stečajne mase
SENTENCE
Nema mjesta utvrđivanju zemljišta nužnog za redovitu uporabu građevine, ako se radi o građevini izgrađenoj protivno građevinskoj dozvoli
SENTENCE
Zajednički odvjetnički ured nije pravna osoba niti se radi o osobama izjednačenog pravnog statusa s obrtnikom, pa za suđenje u sporu protiv pravne osobe radi naplate za pružene odvjetničke usluge odvjetnika tog ureda, stvarno je nadležan općinski, a ne trgovački sud
Vi pitate - mi odgovaramo
Trgovačko društvo u mjesecu prosincu tekuće godine daruje djecu svojih radnika u visini od 600,00 kuna. Može li taj dar dobiti i dijete koje je početkom tekuće godine navršilo 15 godina života?
Vi pitate - mi odgovaramo
Je li dopušteno oglašavanje (reklamiranje) lijekova u zdravstvenim ustanovama (bolnicama) prema stanovništvu i pod kojim je uvjetima dopušteno njihovo reklamiranje?
Vi pitate - mi odgovaramo
Može li se na listi kandidata za izbor članova radničkog vijeća predložiti veći broj kandidata nego što radničko vijeće ima članova, odnosno više kandidata nego što se bira?
Vi pitate - mi odgovaramo
Naša radnica namjerava koristiti zakonsko pravo na stanku za dojenje djeteta. Zanima nas kad točno radnica može koristiti tu stanku u radnom danu, odnosno može li je koristiti na početku i na kraju radnog vremena, tako da kasnije dođe na posao, odnosno prije ode s posla?