List Informator
UVODNIK
Dopušteno ograničenje tržišnog natjecanja u postupcima javne nabave
- kao oblik za štite nacionalnih interesa
U ovom članku autorica razmatra mogućnost provođenja postupaka javne nabave, uzimajući u obzir socijalne i ekološke kriterije, čime se ograničava tržišno natjecanje. Pri tome autorica razmatra pravnu osnovu za taj oblik ograničavanja tržišnog natjecanja te zbiljske mogućnosti praktične realizacije tog dopuštenog oblika zaštite nacionalnog interesa u Republici Hrvatskoj. Istodobno iznosi praksu Europskog suda za zaštitu ljudskih prava u predmetima javne nabave kad je riječ o zaštiti nacionalnih interesa.
Autor: dr. sc. Stanka Pejaković, samostalna savjetnica u Službi pravih poslova FINE
Sadržaj
Stručni članak
U ovom članku autorica razmatra mogućnost provođenja postupaka javne nabave, uzimajući u obzir socijalne i ekološke kriterije, čime se ograničava tržišno natjecanje. Pri tome autorica razmatra pravnu osnovu za taj oblik ograničavanja tržišnog natjecanja te zbiljske mogućnosti praktične realizacije tog dopuštenog oblika zaštite nacionalnog interesa u Republici Hrvatskoj. Istodobno iznosi praksu Europskog suda za zaštitu ljudskih prava u predmetima javne nabave kad je riječ o zaštiti nacionalnih interesa.
Stručni članak
Republika Hrvatska (u nastavku teksta: RH) opredijelila se za razvitak suvremenoga tržišnog gospodarstva, otvorenog prema europskom i svjetskom okruženju. Bez razvijenog prometnog sustava, kompatibilnog s razvijenim europskim okruženjem, robni tokovi na prometnim pravcima posve će zaobilaziti hrvatske morske luke, na njihovu štetu i štetu njihova razvitka primorskog i ukupnog nacionalnog gospodarstva. Ulaskom u Europsku uniju (u nastavku tekstu: EU), RH treba slijediti kretanja međunarodnih robnih tokova, pratiti proces globalizacije u sustavu brodarstva i luka te prihvatiti proces dinamičnog razvoja logističkog lanca međunarodnog transporta. Tema ovog članka je upoznati hrvatske brodarske tvrtke s načinima kojima se može poboljšati konkurentnost sektora pomorskog prijevoza tako da iskoriste carinske olakšice propisane odredbama EU2 i tako svojim brodovima omoguće slobodnu plovidbu na unutarnjem tržištu EU, uz minimalne administrativne formalnosti, uključujući mjere pojednostavnjenja i usklađivanja za pomorski prijevoz iz luka trećih zemalja.
Stručni članak
Prilikom provedbe postupka predstečajnih nagodbi uočene su određene dvojbe, postupovne smetnje i pravne praznine koje su otežavale taj postupak. Uredbom o izmjenama i dopunama Zakona o financijskom poslovanju i predstečajnoj nagodbi (Nar. nov., br. 112/13), o kojoj u ovom članku pišemo, te se teškoće otklanjaju i osigurava se učinkovitiji postupak predstečajne nagodbe i postizanje temeljnih ciljeva Zakona o financijskom poslovanju i predstečajnoj nagodbi.
Stručni članak
Otpremnina je institut koji ima zaštitnu funkciju jer je Zakonom o radu (Nar. nov., br. 149/09, 61/2011, 82/12 i 73/13) propisan najniži iznos otpremnine, iznos ispod kojeg se otpremnina ne može odrediti u zakonom propisanim slučajevima obveze isplate otpremnine. Institut otpremnine najveću je promjenu doživio Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o radu (Nar. nov., br. 114/03) jer je do tada ona bila vezana uz vrstu ugovora koju radnik ima. Naime, pravo na otpremninu imali su samo radnici koji su sklopili s poslodavcem ugovor na neodređeno vrijeme. Vrsta ugovora o radu više nije uvjet za stjecanje prava na otpremninu, iako će se rijetko otpremnina isplatiti na temelju ugovora na određeno vrijeme, a s obzirom na to da se takvi ugovori rijetko otkazuju, oni jednostavno isteknu, a da bi se mogli otkazati, takva mogućnost mora biti predviđena ugovorom o radu. S obzirom na najavljenu reformu sustava otpremnina, u nastavku dajemo kratki pregled sadašnje regulative te mogućih promjena i najznačajnije karakteristike posebnog fonda za otpremnine.
Stručni članak
U ovom članku autori prikazuju osnovne značajke problematike hrvatskog upravnog sudovanja te daju kratak presjek tradicije upravnog sudovanja u Republici Hrvatskoj, zatim podrobno analiziraju reformu upravnog sudovanja iz 2012., o kojoj se, u fazi njezine pripreme, a i nakon njezina inauguriranja, kada se izrazito negativno pisalo u našoj pravnoj znanstvenoj i stručnoj javnosti. Ta reforma iz 2012. odnosila se osobito na sastav suda i troškove upravnog spora.
Stručni članak
Neprofitne organizacije obvezatne su sastaviti i predati financijski izvještaj za razdoblje od 1. siječnja do 30. rujna 2012. Izvještaj se sastavlja na obrascu »Skraćeni račun prihoda i rashoda«, koji je propisan i sastavni je dio Uredbe o izmjenama i dopunama Uredbe o računovodstvu neprofitnih organizacija (Nar. nov., br. 7/09). Bilješke se ne sastavljaju za devetomjesečno izvještavanje. Rok predaje izvještaja je najkasnije do 20. listopada (ove godine do 21. listopada zbog nedjelje) 2012.,a predaje se FINI. U članku dajemo upute za sastavljanje navedenog izvještaja.
SENTENCE
Jedinice lokalne samouprave pod određenim su pretpostavkama ovlaštene podnijeti ustavnu tužbu, ali samo ako se njome traži zaštita protiv neustavnih zahvata u njihovo ustavno pravo na lokalnu samoupravu (tzv. komunalna ustavna tužba)
SENTENCE
U sporazumu o raskidu ugovora stranke mogu ugovoriti drukčije učinke raskida od onih propisanih zakonom
SENTENCE
Ako je međuvlasnički ugovor potpisala potrebna većina suvlasnika (suvlasnici koji imaju više od 50% suvlasničkih dijelova), tada ugovor i odluke koje iz njega proizlaze (izbor predstavnika suvlasnika, izbor upravitelja zgrade), obvezuje i one suvlasnike koji ga nisu potpisali
SENTENCE
Ako je radnik zahtjev za zaštitu povrijeđenog prava uputio poslodavcu poštom preporučeno, za računanje rokova iz članka 129. Zakona o radu, nije odlučno kada je zahtjev stigao poslodavcu već kada je isti predan na poštu
Vi pitate - mi odgovaramo
Tko donosi rješenje o troškovima upravnog postupka u kojem je komunalni redar donio rješenje o određivanju mjera za provođenje komunalnog reda?
Vi pitate - mi odgovaramo
Može li se odluka o prijenosu dionica pobijati tužbom zbog toga što iznos otpremnine, koji je odredio glavni dioničar, nije primjeren? Djeluje li odluka suda o primjerenom iznosu otpremnine prema društvu čije se dionice prenose na glavnog dioničara?
Vi pitate - mi odgovaramo
Bavim se oglašavanjem turističkih smještajnih kapaciteta na internetu putem svoje web stranice, a uslugu oglašavanja naplaćujem od iznajmljivača. S obzirom na to da nisam turistička agencija, koje podatke trebam tražiti od strane naručitelja oglasa?
Vi pitate - mi odgovaramo
Koji je pravni institut u podlozi izravnih plaćanja podizvoditelju u smislu članka 86. Zakona o javnoj nabavi (Nar. nov., br. 90/11 i 83/13