List Informator
UVODNIK
Suci u izvršnoj vlasti!?
Predmet ovog članka je analiza članka 88. Zakona o sudovima (Nar. nov., br. 28/13) i drugih odredaba te njihova upitnost u odnosu na Ustav Republike Hrvatske (Nar. nov., br. 56/90, 135/97, 8/98 - proč. tekst, 113/00, 124/00 - proč. tekst, 28/01, 41/01 - proč. tekst, 55/01 - ispr., 76/10 i 85/10 - proč. tekst) i načelo podjele vlasti na zakonodavnu, izvršnu i sudbenu. Stoga autor, ĐURO SESSA, sudac Vrhovnog suda Republike Hrvatske i predsjednik Udruge hrvatskih sudaca, iznosi argumente kojima potkrepljuje upitnost ustavnosti odredbe članka 88. Zakona o sudovima, upirući na načela na kojima se temelji ustavnopravni poredak u Republici Hrvatskoj, a osobito na članak 3. Ustava Republike Hrvatske, o načelu vladavine prava. Istovremeno iznosi svoje mišljenje o primjeni članka 88. Zakona o sudovima te daje određene prijedloge.
Autor: Đuro Sessa, sudac Vrhovnog suda Republike Hrvatske i predsjednik Udruge hrvatskih sudaca
Sadržaj
Stručni članak
Predmet ovog članka je analiza članka 88. Zakona o sudovima (Nar. nov., br. 28/13) i drugih odredaba te njihova upitnost u odnosu na Ustav Republike Hrvatske (Nar. nov., br. 56/90, 135/97, 8/98 - proč. tekst, 113/00, 124/00 - proč. tekst, 28/01, 41/01 - proč. tekst, 55/01 - ispr., 76/10 i 85/10 - proč. tekst) i načelo podjele vlasti na zakonodavnu, izvršnu i sudbenu. Stoga autor, ĐURO SESSA, sudac Vrhovnog suda Republike Hrvatske i predsjednik Udruge hrvatskih sudaca, iznosi argumente kojima potkrepljuje upitnost ustavnosti odredbe članka 88. Zakona o sudovima, upirući na načela na kojima se temelji ustavnopravni poredak u Republici Hrvatskoj, a osobito na članak 3. Ustava Republike Hrvatske, o načelu vladavine prava. Istovremeno iznosi svoje mišljenje o primjeni članka 88. Zakona o sudovima te daje određene prijedloge.
Stručni članak
Zakon o financijskom poslovanju i predstečajnoj nagodbi (Nar. nov., br. 118/12, 144/12, 81/13 i 112/13) uveo je posebna pravila o tome kako mora postupati poduzetnik u uvjetima nelikvidnosti, zato autorica u ovom članku ukratko analizira ta pravila i skreće pozornost na posljedice njihovog kršenja. S obzirom na to da je gotovo u svakom postupku predstečajne nagodbe jedan od vjerovnika Republika Hrvatska, i to najčešće za tražbine s naslova poreznog duga, donesena je Uredba o uvjetima, načinu i postupku raspolaganja tražbinama s naslova poreznog duga u postupku predstečajne nagodbe (Nar. nov., br. 3/13), koju u članku posebno analiziramo.
Stručni članak
U prvom dijelu članka, objavljenom u Informatoru, broj 6208-6209 od 4. i 7. rujna 2013. na uvodnim stranicama, autor je pisao o aktima i određenju položaja Ustavnog suda Republike Hrvatske. U ovom broju donosimo drugi dio članka »Ustavni položaj Ustavnog suda Republike Hrvatske«, autora akademika Davora Krapca, suca Ustavnog suda Republike Hrvatske, u kojem piše o izvorima ustavnosudskog procesnog prava, odnosno o glavnim unutarnjim izvorima ustavnosudskog procesnog prava i glavnim vanjskim izvorima ustavnosudskog procesnog prava, a zatim o ustavnosudskom položaju Ustavnog suda Republike Hrvatske. U sljedećem broju priloga Ustavnih vidika, donijet ćemo nastavak ove teme.
Stručni članak
Konsolidirani financijski izvještaji su izvještaji kapitalno i upravljačko povezanih trgovačkih društava u ekonomsku cjelinu, koji pružaju informacije o financijskom položaju, kapitalu i o dobicima/gubicima koji pripadaju matici odnosno vlasnicima društva. Konsolidirani godišnji financijski izvještaji moraju biti predočeni vlasnicima (dioničarima ili imateljima udjela) na glavnoj skupštini dioničkog društva odnosno skupštini društva s ograničenom odgovornošću), koja se mora održati u prvih osam mjeseci1. Nakon što su utvrđeni, zajedno s izvješćem o stanju društva, izvješćem revizora i odlukom o utvrđivanju konsolidiranih financijskih izvještaja moraju bez odgađanja biti predani u sudski registar.2 Predajom FINI smatra se da su predani u sudski registar. Rok predaje je devet mjeseci od kraja poslovne godine za koju su sastavljeni odnosno do 30. rujna3. Uz konsolidirane godišnje financijske izvještaje javno se objavljuje revizorovo mišljenje. O svemu tome opširnije u nastavku.
Stručni članak
Ovaj članak, čiji smo prvi dio objavili u prošlom broju Informatora, bavi se pravilima prema kojima su osobe koje se kreću kroz Europsku uniju (EU) obuhvaćene sustavom socijalne sigurnosti država članica te načinom na koji se međusobno koordinira njihovo nacionalno zakonodavstvo, ponajprije hrvatsko zakonodavstvo s istovrsnim zakonodavstvom drugih država članica. U kontekstu propisa EU, područje kojim se bavi članak naziva se »određivanje zakonodavstva (o socijalnoj sigurnosti) koje se primjenjuje«, a radi se o primjeni tog zakonodavstva na radno aktivne osobe (radnici, samozaposlene osobe, državni službenici, pomorci) ili na radno neaktivne osobe (studenti, umirovljenici). Tema ovog drugog dijela članka je socijalno osiguranje osoba koje rad obavljaju po različitim osnovama u dvije ili više država članica (radnici, samozaposlene osobe, državni službenici, transportno te kabinsko i letačko osoblje). U kontekstu izraza »primjena zakonodavstva« u doprinosnim sustavima radi se, zapravo, o pitanju - u kojoj su državi članici (nadležnoj državi) hrvatski poslodavci koji upućuju radnike na rad u inozemstvo ili radno aktivne te radno neaktivne osobe, ovisno o slučaju, dužni plaćati doprinose.
SENTENCE
Dioničar koji je sudjelovao u radu glavne skupštine, a nije svoje protivljenje odluci glavne skupštine izjavio u zapisnik, koji ima dokaznu snagu javne isprave, nije aktivno legitimiran za pobijanje odluke glavne skupštine zbog razloga propisanih odredbom članka 360. stavak 1. Zakona o trgovačkim društvima
SENTENCE
Za odlučivanje o imovinskopravnom zahtjevu za isplatu povrata poreza, nadležan je sud
SENTENCE
Ako vlasnik vozila nije, svojom krivnjom ili krivnjom osoba koje su trebale brinuti o vozilu, omogućio neovlašteno korištenje motornog vozila, u tom slučaju za štetu koja tim vozilom bude pričinjena trećoj osobi odgovara samo neovlašteni korisnik bez vlasnika motornog vozila
SENTENCE
U zemljišne knjige nije dopušteno upisati zabilježbu ugovora o dosmrtnom uzdržavanju
Vi pitate - mi odgovaramo
Budući da postoje različita tumačenja Zakona o zaštiti i očuvanju kulturnih dobara, molim Vas pojašnjenje daju li se poslovni prostori koji se nalaze u objektima koji su proglašeni spomenikom kulture, a u vlasništvu su Grada K. kojima on namjerava raspolagati, u koncesiju, odnosno izdaje li se za njih koncesijsko odobrenje (za obavljanje npr. ugostiteljske i uslužne djelatnosti), sukladno odredbama članka 43.a i 43.j Zakona o zaštiti i očuvanju kulturnih dobara ili se daju u zakup, sukladno odredbama Zakona o zakupu i kupoprodaji poslovnog prostora?
Vi pitate - mi odgovaramo
Financijska agencija po primitku godišnjih financijskih izvještaja u obvezi je, radi javne objave, obavijestiti sudski registar. Koje sve podatke, obavijest namijenjena sudskom registru mora sadržavati?
Vi pitate - mi odgovaramo
Na koji način treba postupiti upravni sud ako opunomoćenik tužitelja ni nakon poziva suda ne dostavi punomoć za zastupanje tužitelja?
Vi pitate - mi odgovaramo
Hoće li Financijska agencija prestati izvršavati osnove za plaćanje koje se odnose na potraživanja radnika koja imaju prema poslodavcu s osnove neisplaćenih plaća?