Informator broj 6198-6199 od 31. srpnja 2013. i 07. kolovoza 2013.

UVODNIK

Kontrola nad upravom i specifičan položaj Povjerenika za informiranje

Predmet ovog članka su odredbe Zakona o pravu na
pristup informacijama (Nar. nov., br. 25/13) kojima
se uređuje institut Povjerenika za informiranje.
Naime, uređenjem posebnog položaja Povjerenika
za informiranje, ukazuje se na važnost i značenje
koje ta institucija ima u sustavu zaštite Ustavom
Republike Hrvatske zajamčenih ljudskih prava i
temeljnih sloboda. Naime, i Konvencija za zaštitu
ljudskih prava i temeljnih sloboda (Nar. nov. - MU,
br. 18/97, 6/99 - proč. tekst, 8/99 - ispr., 14/02, 1/06 i
2/10) i Ustav Republike Hrvatske (Nar. nov., br. 56/90,
135/97, 8/98 - proč. tekst, 113/00, 124/00 - proč.
tekst, 28/01, 41/01 - proč. tekst, 55/01 - ispr., 76/10
i 85/10 - proč. tekst) u svojim odredbama uređuju
pravo na pristup informacijama. Autorica, stoga,
piše o uređenju tog prava temeljem odredaba
Zakona o pravu na pristup informacijama, te zaštiti
tog prava koje se podvrgava posebnom nadzoru
kojeg provodi Povjerenik za informiranje, kao
instituciji sui generis koja štiti, prati i promiče
Ustavom Republike Hrvatske zajamčeno pravo na
pristup informacijama (čl. 38. Ustava).
U članku su šire razmatrani poslovi iz nadležnosti
Povjerenika za informiranje i sâm postupak kontrole
nad upravom, odnosno nad javnopravnim tijelima
te njegove ovlasti i ovlasti inspektora iz Ureda
Povjerenika u provođenju inspekcijskog nadzora.
Autor: Danijela Romić, dipl. iur., univ. spec. admin. publ., Veleučilište Lavoslav Ružička u Vukovaru

Sadržaj

Kontrola nad upravom i specifičan položaj Povjerenika za informiranje
Autor: Danijela Romić

Stručni članak

Predmet ovog članka su odredbe Zakona o pravu na pristup informacijama (Nar. nov., br. 25/13) kojima se uređuje institut Povjerenika za informiranje. Naime, uređenjem posebnog položaja Povjerenika za informiranje, ukazuje se na važnost i značenje koje ta institucija ima u sustavu zaštite Ustavom Republike Hrvatske zajamčenih ljudskih prava i temeljnih sloboda. Naime, i Konvencija za zaštitu ljudskih prava i temeljnih sloboda (Nar. nov. - MU, br. 18/97, 6/99 - proč. tekst, 8/99 - ispr., 14/02, 1/06 i 2/10) i Ustav Republike Hrvatske (Nar. nov., br. 56/90, 135/97, 8/98 - proč. tekst, 113/00, 124/00 - proč. tekst, 28/01, 41/01 - proč. tekst, 55/01 - ispr., 76/10 i 85/10 - proč. tekst) u svojim odredbama uređuju pravo na pristup informacijama. Autorica, stoga, piše o uređenju tog prava temeljem odredaba Zakona o pravu na pristup informacijama, te zaštiti tog prava koje se podvrgava posebnom nadzoru kojeg provodi Povjerenik za informiranje, kao instituciji sui generis koja štiti, prati i promiče Ustavom Republike Hrvatske zajamčeno pravo na pristup informacijama (čl. 38. Ustava). U članku su šire razmatrani poslovi iz nadležnosti Povjerenika za informiranje i sâm postupak kontrole nad upravom, odnosno nad javnopravnim tijelima te njegove ovlasti i ovlasti inspektora iz Ureda Povjerenika u provođenju inspekcijskog nadzora.

Neka pitanja o položaju odbora vjerovnika
Autori: Dejan Bodul Ante Vuković

Stručni članak

Tijela stečajnog postupka se javljaju kao nositelji zakonom propisanih aktivnosti od početka do kraja postupka. Oni su navedeni u članku 15. Stečajnog zakona (Nar. nov., br. 44/96, 29/99, 129/00, 123/03, 82/06, 116/10, 25/12, 133/12 i 45/13 - Odluka USRH). To su: stečajni sudac, stečajni upravitelj, skupština vjerovnika i odbor vjerovnika. Za svaki od navedenih tijela Stečajni zakon definira način imenovanja, sastav i djelokrug poslova. Može se, u bîti, zaključiti da u cijelom postupku postoje tri strane. Jedna od te tri strane su i vjerovnici. Zbog zaštite njihovih prava, stečajni se postupak zapravo i provodi. Oni su zastupljeni s dva tijela. To su skupština i odbor vjerovnika. Dok su skupštini dana najšira prava da donosi ključne odluke o samom tijeku i pravcu realizacije stečajnog postupka, odbor vjerovnika ima uže ovlasti i usmjeren je, ponajprije, na operativno praćenje stečajnog postupka i pravodobno signaliziranje u slučaju pojave situacija koje nisu u interesu vjerovnika (tzv. nadzornosavjetodavna funkcija). U Stečajnom zakonu postoje posebna pravila koja se isključivo odnose na odbor vjerovnika. Ta su pravila sljedeća: 1.) osnivanje odbora vjerovnika; 2.) odgovornost za štetu članova odbora vjerovnika; 3.) nagrada za rad i naknada troškova članovima odbora vjerovnika te 4.) nejavnost sjednica odbora vjerovnika. Svrha članka je analizirati odredbe o pravnom položaju odbora vjerovnika u svjetlu pokušaja funkcionalizacije stečajnopravne zaštite.

Koje novine donosi Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o javnoj nabavi
Autori: Ante Loboja Ružica Šimunec Ana Božić

Stručni članak

U Informatoru, broj 6193-6194 od 13. i 17. srpnja 2013., na uvodnim stranicama lista objavili smo prvi dio članka o sadržaju Novele Zakona o javnoj nabavi (Nar. nov., br. 83/13). U ovom broju donosimo drugi dio članka o daljnjim bitnim novostima koje donose odredbe Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o javnoj nabavi.

Donošenje rješenja o rasporedu i stavljanju na raspolaganje lokalnih službenika nakon promjena ustroja upravnih tijela
Autor: Štefanija Kasabašić

Stručni članak

U ovom članku pišemo o primjeni Zakona o službenicima i namještenicima u lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi (Nar. nov., br. 86/08 i 61/11) i drugih propisa koji su od utjecaja na donošenje općih akata o promjenama ustroja upravnih tijela i pravilnika o unutarnjem redu, te donošenje rješenja o pravima službenika i namještenika u upravnim tijelima jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, nakon promjena ustrojstva. Naime, u ovom području primjene Zakona prisutne su brojne dvojbe. Autorica ŠTEFANIJA KASABAŠIĆ, dipl. iur., iz Zagreba iznosi neka stajališta u primjeni tog Zakona i donosi primjere rješenja koja mogu poslužiti u praksi, samo kao jedno od mogućih načina u reguliranju ove materije.

Radna knjižica i elektronički zapis podataka o radniku
Autor: Nataša Novaković

Stručni članak

Od 1. srpnja 2013. prestala je važiti radna knjižica kao javna isprava. Od tada se u nju više ne upisuju podaci koji su inače bili propisani Pravilnikom o radnoj knjižici (Nar. nov., br. 14/96), a poslodavci su do 1. listopada 2013. dužni precrtati sve nepopunjene rubrike i stranice u njoj te je vratiti radniku. Budući da su se već postavila brojna pitanja glede »zatvaranja« radne knjižice, u ovom praktičnom članku donosimo odgovore na brojna sporna pitanja te upute kako ispuniti propisane obveze.

Mjesto oporezivanja usluga obavljenih poreznim obveznicima
Autor: Ljubica Javor

Stručni članak

Odredbe o mjestu oporezivanja usluga, koje su sadržane u Zakonu o PDV-u, koji je bio na snazi do 30. lipnja 2013., od 1. srpnja 2013. gotovo se u cijelosti mijenjaju. Odredbe toga Zakona, u dijelu koji se odnosi na definiranje mjesta oporezivanja usluga, nisu bile u cijelosti usklađene s odredbama Direktive 2006/112/EZ, a te su odredbe gotovo u cijelosti izmijenjene odredbama Direktive 2008/8/EZ, i to postupno, počevši od 1. siječnja 2010. Taj proces izmjene odredaba o mjestu oporezivanja završit će 1. siječnja 2015. Kao posljedica tih činjenica, mjesto oporezivanja usluga je u novom hrvatskom Zakonu o porezu na dodanu vrijednost (Nar. nov., br. 73/13 - u nastavku teksta: Zakon o PDV-u), od dana pristupanja Republike Hrvatske Europskoj uniji riješeno, u velikoj mjeri, na drukčiji način od onoga koji smo do sada primjenjivali.

Odgovornost prodavatelja za nedostatke stvari
Sud: Vrhovni sud Republike Hrvatske

SENTENCE

Prodavatelj odgovara kupcu za nedostatak stvari koji mu je bio poznat ili mu nije mogao ostati nepoznat i onda kad kupac nije pregledao stvar niti ga je u određenom roku obavijestio o nedostatku

Autorsko pravo i srodna prava – pojam autorskog djela
Sud: Vrhovni sud Republike Hrvatske

SENTENCE

Projekt sportsko »klađenje na utakmice« s najviše postignutih golova, koševa, poena i slično – nije autorsko djelo

Odgovornost brodara za gubitak tereta
Sud: Visoki trgovački sud Republike Hrvatske

SENTENCE

Kad je riječ o šteti zbog gubitka tereta, brodar odgovara isključivo za naknadu stvarno pretrpljene štete, odnosno za naknadu vrijednosti izgubljenog tereta i s tim povezanih troškova

Pravo trgovačkih društava – učinak upisa u sudski registar
Sud: Visoki trgovački sud Republike Hrvatske

SENTENCE

Na stanje upisa u sudskom registru može se pozvati svaka osoba, osim one kojoj je bilo poznato ili joj je moralo biti poznato da se stvarno stanje, glede podataka koji se upisuju, razlikuje od stanja upisa

Povreda prava iz radnog odnosa – spolno uznemiravanje
Sud: Županijski sud Bjelovar

SENTENCE

Ako je radnica u obavljanju poslova telefonistice (tarot i sl.) bila izložena telefonskim pozivima vulgarnog (pornografskog) sadržaja jer je poslodavac, protivno ugovoru o radu s tom radnicom, na istoj telefonskoj liniji objavio i pružanje usluga seksualnog sadržaja, radi se o obliku spolnog uznemiravanja (diskriminaciji)

Direktna i indirektna spomenička renta
Sud: Upravni sud Zagreb

SENTENCE

Obveza plaćanja spomeničke rente, iz članka 114. Zakona o zaštiti i očuvanju kulturnih dobara, ne isključuje obvezu plaćanja spomeničke rente iz članka 114.a istoga Zakona

Javna nabava

Vi pitate - mi odgovaramo

Ugovor s dobavljačem sklopili smo, u smislu članka 10. stavak 1. točka 12. Zakona o javnoj nabavi, isključivo za nabavu robe, namijenjenu za daljnju prodaju. Ugovor je sklopljen na dulje razdoblje, odnosno važenje tog ugovora istječe osam mjeseci nakon ulaska Republike Hrvatske u Europsku uniju. Utječe li ulazak Republike Hrvatske u Europsku uniju na trajanje tog ugovora?

Prisilno izvršenje novčane kazne koju je izrekao komunalni redar

Vi pitate - mi odgovaramo

Tko prisilno izvršava novčanu kaznu koju je izrekao komunalni redar?

Porezni dug i nadležnost ispostave za zaprimanje zahtjeva

Vi pitate - mi odgovaramo

Što se smatra poreznim dugom prema Zakonu o naplati poreznog duga fizičkih osoba te kako se određuje nadležnost ispostave za zaprimanje zahtjeva po osnovi duga na nekretninama ili lokalnim porezima?

Filteri