List Informator
UVODNIK
Strategija razvoja pravosuđa za razdoblje od 2013. do 2018. godine
Predmet ovog članka je Strategija razvoja pravosuđa za razdoblje od 2013. do 2018. godine (Nar. nov., br. 144/12) koju je na temelju članka 81. Ustava Republike Hrvatske donio Hrvatski sabor na sjednici 14. prosinca 2012. Stoga autor, prof. dr. sc. Josip Kregar, u tekstu raspravlja o samom problemu određenja ciljeva i sadržaja Strategije i što bi ta Strategija trebala značiti u razvoju pravosuđa Republike Hrvatske u razdoblju od 2013. do 2018. godine. Također, iznosi određene prijedloge kako Strategiju treba oblikovati i odrediti ciljeve razvoja.
Autor: prof. dr. sc. Josip Kregar, redoviti profesor na Katedri za sociologiju Pravnog fakulteta
Sveučilišta u Zagrebu
Sadržaj
Stručni članak
Predmet ovog članka je odredba Strategije razvoja pravosuđa za razdoblje od 2013. do 2018. godine (Nar. nov., br. 144/12) koju je na temelju članka 81. Ustava Republike Hrvatske donio Hrvatski sabor na sjednici 14. prosinca 2012. Stoga autor, prof. dr. sc. Josip Kregar u tekstu raspravlja o samom problemu određenja ciljeva i sadržaja Strategije i što bi ta Strategija trebala značiti u razvoju pravosuđa Republike Hrvatske u razdoblju od 2013. do 2018. godine. Također, kritički piše o Strategiji razvoja pravosuđa, u razdoblju od 2013. do 2018. godine, iznoseći određene prijedloge kako Strategiju treba oblikovati i odrediti ciljeve razvoja.
Stručni članak
U članku dajemo prikaz Odluke Ustavnog suda Republike Hrvatske, broj: U-III-6064/2011 od 28. studenog 2012. kojom je ukinuto drugostupanjsko rješenje o ovrsi Trgovačkog suda u Rijeci, broj: Ovr-816/11-4 od 10. veljače 2011., zbog pogrešaka u dostavi ovršnog prijedloga.
Stručni članak
Međunarodna suradnja glede oporezivanja još se uvijek razvija unutar Europske unije. U praksi, međutim, izgleda da suradnja u Europskoj uniji u svezi s poreznim nadzorom često dovodi do problema. To je potvrđeno i u zajedničkom Izvješću o prijevarama glede poreza na dodanu vrijednost, sudova za nadzor u državama: Belgije, Njemačke i Nizozemske.1 Jedan od zaključaka u Izvješću je da razmjena informacija između poreznih vlasti i dalje ostaje dugotrajan i težak zadatak. Slijedom toga, sudovi za nadzor su odlučili da države članice Europske unije moraju poboljšati suradnju da bi se mogle učinkovito suprotstaviti prijevarama glede poreza na dodanu vrijednost unutar Europske unije. Što to znači? Jesu li propisi o poreznom nadzoru unutar Europske unije potrebni ili su uzroci problema negdje drugdje? Upravo se o tome raspravlja u ovom članku kao i o razlikama u nacionalnim postupcima poreznog nadzora unutar Europske unije, međusobnoj suradnji i načinima poboljšanja te suradnje unutar država članica Europske unije.
Stručni članak
Otvoreni postupak javne nabave jedan je od pet mogu}ih postupaka javne nabave predvi|enih Zakonom o javnoj nabavi (Nar. nov., br. 90/11). To je postupak koji naru~itelji naj~eš}e primjenjuju za nabavu robe, usluga i radova. U ~lanku razmatramo odredbe Zakona o javnoj nabavi koje reguliraju taj postupak te ujedno dajemo i odgovaraju}u praksu Dr`avne komisije za kontrolu postupaka javne nabave. U jednom od sljede}ih brojeva Informatora objavit }emo ~lanak »Pravo na `albu u otvorenom postupku javne nabave«, koji ~ini cjelinu s ovim ~lankom.
Stručni članak
Hrvatski je sabor na 6. sjednici, 4. prosinca 2012., donio Državni proračun za 2013. U proračunu za 2013. ukupni prihodi planirani su u iznosu od 113,7 milijardi kuna (projekcije za 2014. iznose 118,3 milijarde kuna, a za 2015. 123,8 milijardi kuna), ukupni rashodi planirani su u visini od 124,5 milijardi kuna (projekcije u 2014. iznose 128,4 milijarde kuna, a u 2015. iznos od 133,5 milijardi kuna). U idućem razdoblju očekuje se postupno ubrzanje realnog rasta BDP-a i to na 1,8% u 2013., 3,0% u 2014. te 3,5% u 2015. Također, očekuje se da će glavni generator gospodarskog rasta u 2013. biti javne i privatne investicije, dok će u idućem razdoblju najveći doprinos rastu dati izvoz robe i usluga. Makroekonomske projekcije upućuju na usporavanje stope inflacije s razine od oko 3,5% u 2012. na nešto iznad 2% krajem projekcijskog razdoblja. Na prihodovnu stranu proračuna za razdoblje od iduće tri godine najviše bi trebao utjecati očekivani oporavak gospodarske aktivnosti, poboljšana disciplina u naplati poreznih prihoda, zakonske izmjene u poreznoj politici planirane za 2013., daljnje prilagođavanje hrvatskog zakonodavstva pravnoj stečevini EU te punopravno članstvo Republike Hrvatske u Europskoj uniji od 1. srpnja 2013. Autorica u članku piše o Zakonu o izvršavanju Državnog proračuna za 2013. godinu.
Stručni članak
U zemljišnoknjižnim odjelima općinskih sudova na teritoriju Republike Hrvatske postoji različito shvaćanje odredaba Zakona o zemljišnim knjigama koje se odnose na osnivanje, obnavljanje, dopunjavanje, pojedinačno ispravljanje i preoblikovanje zemljišnih knjiga. U načelu postoje dva viđenja - jedan način razmišljanja o osnivanju i obnavljanju zemljišnih knjiga je doslovno (gramatičko), a drugi smisleno (teleološko) tumačenje Zakona. Autor piše upravo o tim različitim pristupima u praksi zemljišnoknjižnog suda kao i o posljedicama koje oni izazivaju.
Stručni članak
Zakon o fiskalizaciji u prometu gotovinom objavljen je u Narodnim novinama, br. 133/12 i počinje se primjenjivati od 1.siječnja 2013. Navedenim Zakonom uređuje se tko su obveznici fiskalizacije, novi sadržaj računa za provedbu fiskalizacije, vođenje evidencije obveznika fiskalizacije u prometu gotovinom, provedba postupka fiskalizacije, ograničenja u plaćanju gotovim novcem između obveznika fiskalizacije te nadzor nad provedbom Zakona. U nastavku odgovaramo na najčešće postavljena pitanja naših čitatelja.
Stručni članak
Predmet ovog članka su odredbe Zakona o sustavu državne uprave (Nar. nov., br. 150/11), Zakona o ustrojstvu i djelokrugu ministarstava i drugih središnjih tijela državne uprave (Nar. nov., br. 159/11 i 22/12) te drugih propisa kojima se uređuje sustav državne uprave. Stoga, autorica u članku razmatra i iznosi razloge određenih rješenja u promjeni sustava državne uprave i iznosi svoje mišljenje o tome. Istodobno iznosi i rješenja koja bi mogla dovesti do učinkovitije i racionalnije uprave. Naime, Državna je uprava uvijek na meti kritika javnosti i stručnjaka. U razdobljima ekonomske krize taj fenomen je još izraženiji zbog uvijek prisutne štednje i racionalizacije potrošnje. Pitanje učinkovite i jeftin(ij)e uprave izuzetna je tema zadnjih dvadesetak godina. U tu svrhu koriste se razne metode legitimnih utjecaja na rad uprave, a jedan od najučinkovitijih je promjena pravnog okvira u kojem uprava djeluje.
SENTENCE
Postupovna pravila, koja vrijede za upravni postupak pokrenut po zahtjevu stranke prvi put, jednako se primjenjuju i na postupke koji se ponovo (po drugi ili treći put...) provode nakon što je odlukom nadležnoga drugostupanjskog tijela ukinuta prijašnja odluka prvostupanjskog tijela i predmet vraćen tom tijelu na ponovni postupak
SENTENCE
Činjenica da je Badnjak, nije razlog zbog kojeg bi bilo dopušteno konzumiranje alkohola na poslu, tim više ako tog dana nije organizirana zajednička proslava – domjenak unutar radnog prostora
SENTENCE
Neovisno od toga što je uz prijedlog za priznanje strane sudske odluke dostavljena strana sudska odluka s potvrdom pravomoćnosti izdanoj od strane stranog suda, sud u delibacionom postupku treba ispitati je li protustranci ta odluka dostavljena prema propisima strane države
SENTENCE
Vlasniku katastarske čestice treba biti omogućeno sudjelovanje u upravnom postupku pokrenutom radi utvrđivanja smatra li se navedena čestica šumom odnosno šumskim zemljištem
SENTENCE
Kad je pravomoćnim rješenjem utvrđeno zemljište nužno za redovnu uporabu zgrade, zaštićeni najmoprimci nemaju pravni interes sudjelovati u postupku naknade za oduzeto susjedno neizgrađeno građevinsko zemljište
SENTENCE
U smislu odredaba Ugovora između Svete Stolice i Republike Hrvatske o gospodarskim pitanjima, Republika Hrvatske je obveznik naknade koja će se isplaćivati Katoličkoj Crkvi putem Fonda za naknadu oduzete imovine kao tijela koji je Odlukom Vlade Republike Hrvatske, KLASA: 018-05/99-01/04, URBROJ 5030106-04-1 od 27. kolovoza 2004., određen kao mjerodavno tijelo za isplatu naknade iz članka 5. točka 3. Ugovora
SENTENCE
Kada je osiguranik u invalidsku mirovinu preveden po sili zakona, pa rješenje o umirovljenju ne sadrži razloge umirovljenja, parnični je sud ovlašten utvrđivati postojanje uzročno-posljedične veze između ozljeda zadobivenih u prometnoj nezgodi i umirovljenja osiguranika
Vi pitate - mi odgovaramo
e li stečajni vjerovnik izgubio pravo na prijeboj ako svoju tražbinu prema stečajnom dužniku ne prijavi stečajnom upravitelju?
Vi pitate - mi odgovaramo
Mogu li se Anuiteti obvezničkog udjela Globalne obveznice Republike Hrvatske za naknadu oduzetu za vrijeme jugoslavenske komunističke vladavine, prodavati putem Zagrebačke burze?
Vi pitate - mi odgovaramo
Da li će se u inspekcijskom nadzoru smatrati ispravnim ako se u seljačkom gospodarstvu usluži jelo pripremljeno od poljoprivredno-prehrambenog proizvoda, kupljenog u dućanu, koji je proizveden na drugom poljoprivrednom gospodarstvu upisanom u Upisnik poljoprivrednih proizvođača?
Vi pitate - mi odgovaramo
Koliko dugo traje mandat predstavnika radnika u nadzornom odboru?+