Informator broj 6133 od 15. prosinca 2012.

UVODNIK

Nove izmjene i dopune Stečajnog zakona

Zakonom o izmjenama i dopunama Stečajnog zakona (Nar. nov., br. 133/12) Stečajni zakon mijenjan je sedmi put. Kao i prilikom svake izmjene i dopune do sada izmjenama i dopunama pokušavaju se prevladati problemi uočeni u praksi te unaprijediti sustav stečjanopravne zaštite ubrzanjem postupka. Neposredan povod za donošenje Zakona o izmjenama i dopunama Stečajnoj zakona jest donošenje Zakona o financijskom poslovanju i predstečajnoj nagodbi. Međutim, iskorištena je prilika pa je izmjenama i dopunama Stečajnog zakona olakšana prodaja stečajne mase, posebice mogućnošću prodaje imovine dužnika kao cjeline, ubrzan je stečajni postupak skraćivanjem nekih rokova te mogućnošću otvaranja stečajnog postupka bez provođenja prethodnog postupka te su riješeni i problemi uočeni u dosadašnjoj primjeni Stečajnog zakona.
Autor: dr. sc. Vanja Bilić, pomoćnik ministra pravosuđa Republike Hrvatske

Sadržaj

Nove izmjene i dopune Stečajnog zakona
Autor: Vanja Bilić

Stručni članak

Zakonom o izmjenama i dopunama Stečajnog zakona (Nar. nov., br. 133/12) Stečajni zakon mijenjan je sedmi put. Kao i prilikom svake izmjene i dopune do sada izmjenama i dopunama pokušavaju se prevladati problemi uočeni u praksi te unaprijediti sustav stečjanopravne zaštite ubrzanjem postupka. Neposredan povod za donošenje Zakona o izmjenama i dopunama Stečajnoj zakona jest donošenje Zakona o financijskom poslovanju i predstečajnoj nagodbi. Međutim, iskorištena je prilika pa je izmjenama i dopunama Stečajnog zakona olakšana prodaja stečajne mase, posebice mogućnošću prodaje imovine dužnika kao cjeline, ubrzan je stečajni postupak skraćivanjem nekih rokova te mogućnošću otvaranja stečajnog postupka bez provođenja prethodnog postupka te su riješeni i problemi uočeni u dosadašnjoj primjeni Stečajnog zakona.

Izmjene i dopune Državnog proračuna Republike Hrvatske za 2012. godinu
Autor: Ana Zorić

Stručni članak

Pad domaćeg bruto proizvoda već u prvoj polovici 2012., kašnjenje investicijskog ciklusa javnog sektora te nastavak negativnih kretanja u oporavku gospodarstva i u trećem tromjesečju 2012., rezultiralo je izmjenama i dopunama Državnog proračuna za 2012., koji je donio Hrvatski sabor na sjednici 27. studenoga 2012. Donosimo kratki osvrt na te izmjene i dopune.

Mišljenja Ministarstva financija, Porezna uprava – Središnji ured
Autor: Porezna uprava Središnji ured

Stručni članak

Zakon o fiskalizaciji u prometu gotovinom
Autor: Marijana Vuraić-Kudeljan

Stručni članak

Zakon o fiskalizaciji u prometu gotovinom (Nar. nov., br. 133/12) propisao je postupak fiskalizacije u prometu gotovinom, obveznike fiskalizacije, sadržaj računa za provedbu fiskalizacije, vođenje evidencije obveznika fiskalizacije u prometu gotovinom, provedbu postupka fiskalizacije, plaćanje između obveznika fiskalizacije gotovim novcem te nadzor nad provedbom Zakona. U Informatoru, u broju 6132 od 12. prosinca 2012., na uvodnim smo stranicama razmatrali pojam fiskalizacija, razloge zašto se fiskalizacija uvodi, ciljeve fiskalizacije, potom modele fiskalizacije kao i tko su obveznici fiskalizacije, odnosno koje su djelatnosti izuzete od postupaka fiskalizacije. U drugom dijelu ovog članka govorimo o malim obveznicima fiskalizacije, evidencijama obveznika fiskalizacije, kao i o postupcima fiskalizacije koji obuhvaćaju interni akt o poslovnim prostorima, sadržaj računa, broj računa, naljepnicu - obavijest o izdavanju računa, načinu izdavanja računa, kao i prilagodbi naplatnih uređaja obveznika fiskalizacije. Nadalje, riječ je o ulozi građana u postupcima fiskalizacije, blagajničkom maksimumu te nadzoru i novčanim kaznama.

Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske o suglasnosti s Ustavom Zakona o sprječavanju sukoba interesa
Autor: Vesna Šiklić Odak

Stručni članak

Predmet ovog članka je sadržaj Odluke i Rješenja Ustavnog suda Republike Hrvatske, broj U-I2414/2011, U-I-3890/2011, U-I-4720/2012 od 7. studenoga 2012., kojima je Ustavni sud ukinuo određene odredbe Zakona o sprječavanju sukoba interesa (Nar. nov., br. 26/11 i 12/12). Odluka i Rješenje Ustavnog suda objavljeni su u Narodnim novinama, broj 126 od 16. studenoga 2012. Autorica, stoga, ukazuje kako je Ustavni sud Republike Hrvatske u povodu prijedloga za ocjenu suglasnosti s Ustavom Republike Hrvatske (Nar. nov., br. 56/90, 135/97, 8/98 - proč. tekst, 113/00, 124/00 - proč. tekst, 28/01, 41/01 - proč. tekst, 55/01 - ispr. 76/10 i 85/10 - proč. tekst) Zakona o sprječavanju sukoba interesa, na sjednici 7. studenoga 2012., donio Odluku o ukidanju određenih odredaba tog Zakona, te u članku iznosi kako su one glasile prije i kako glase nakon ukidanja. Istovremeno se ističe važnost ove Odluke i njenih pravnih dosega.

Organiziranje i provođenje paket-aranžmana i izleta
Autor: Jasenka Štiglec

Stručni članak

Zakonom o pružanju usluga u turizmu1 (u nastavku teksta: Zakon) uređuje se način i uvjeti za pružanje usluga u turizmu. Uslugama se u turizmu smatra: pružanje usluga turističke agencije, turističkog vodiča, turističkog pratitelja, turističkog animatora, turističkog zastupnika, turističke usluge u nautičkom turizmu, turističke usluge u seljačkom gospodarstvu ili obiteljskom poljoprivrednom gospodarstvu, turističke usluge u ostalim oblicima turističke ponude i ostale usluge koje se pružaju turistima u svezi s njihovim putovanjem i boravkom.2  Zadnjim izmjenama i dopunama tog Zakona, omogućeno je određeno pružanje usluga u turizmu i na obiteljskom poljoprivrednom gospodarstvu upisanom u Upisnik poljoprivrednih gospodarstava i u šumama šumoposjednika upisanih u Upisnik šumoposjednika sukladno posebnim propisima (u nastavku teksta: seljačko gospodarstvo). Tako je Zakonom omogućeno da i seljačko gospodarstvo može, pod uvjetima propisanim ovim Zakonom, pružati usluge organiziranja izleta za najviše 50 turista istodobno, ali samo za goste koji koriste uslugu smještaja u tom seljačkom gospodarstvu.3 O tome će više riječi biti u nastavku.

Pregovarački odbor sindikata za kolektivno pregovaranje
Autor: Bruno Moslavac

Stručni članak

Kolektivno pregovaranje u Republici Hrvatskoj, posebice njegov »prethodni postupak«, pod kojim izrazom podrazumijevamo utvrđivanje reprezentativnosti kao dio procesa kolektivnog pregovaranja komu je svrha sklapanje kolektivnog ugovora, donedavno je bilo relativno neuređen proces, bez jasno razrađenih kriterija davanja legitimiteta odgovarajućim udrugama radnika za sudjelovanje u pregovorima, sa svrhom sklapanja kolektivnih ugovora. Činjenica jest da je temeljni radnopravni propis - Zakon o radu (Nar. nov., br. 149/09., 61/11. i 82/12 – u nastavku teksta: ZR), uređivao i uređuje kolektivne ugovore i kolektivno pregovaranje, ali očigledno u nedostatnoj mjeri, kojom okolnošću se vjerojatno povodio i zakonodavac promišljajući o zasebnom zakonu koji bi uredio postupak utvrđivanja reprezentativnosti sindikata. Kriteriji za utvrđivanje reprezentativnosti ključni su dio »prethodnog postupka« kolektivnog pregovaranja, slijedom čega ih je nužno odrediti objektivno, prihvatljivo za udruge radnika i jasno, te unaprijed, prije konkretnog utvrđivanja reprezentativnosti.

Pravo na pravično suđenje – izbor nastavnika
Sud: Ustavni sud Republike Hrvatske

SENTENCE

Uvjet prethodno održanoga nastupnog predavanja, u postupku izbora u zvanje docenta, kandidat može ispuniti i tijekom izbora u znanstveno-nastavno zvanje te nisu povrijeđena radna i akademska prava podnositeljice

Izvanredni otkaz ugovora o radu – propust voditelja
Sud: Vrhovni sud Republike Hrvatske

SENTENCE

Propust voditelja prodajnog centra u organiziranju cjelokupnog procesa rada u prodajnom centru koje je rezultiralo nastankom većeg robnog manjka, predstavlja osobito tešku povredu obveze iz radnog odnosa koja nastavak radnog odnosa čini nemogućim

Ovršni postupak – prigovor radi prebijanja kao žalbeni razlog
Sud: Visoki trgovački sud Republike Hrvatske

SENTENCE

Ovršenik u žalbi protiv rješenja o ovrsi ne može istaknuti (procesnopravni) prigovor radi prebijanja

Zapošljavanje stranaca – radna dozvola
Sud: Upravni sud Rijeka

SENTENCE

Jedna od kumulativnih pretpostavki za usvajanje zahtjeva za izdavanje radne dozvole strancu, koje moraju biti ispunjene, je i opravdanost njegovog zapošljavanja, čiju potrebu za zapošljavanjem dopisom obrazlaže poslodavac

Upravni spor – nepostojanje pretpostavki za vođenje spora

Vi pitate - mi odgovaramo

Kad prije podnošenja tužbe nije bila podnesena žalba protiv prvostupanjskog rješenja, treba li upravni sud odbaciti tužbu na temelju odredbe članka 30. točka 1. ili točka 3. Zakona o upravnim sporovima?

Dostava podataka revizorskog društva nadležnom sudu

Vi pitate - mi odgovaramo

Nadležni sud je od revizorskog društva zatražio podatke glede istražnih radnji u svezi s određenim trgovačkim društvom. Postoji li u tom slučaju za revizorsko društvo obveza dostave podataka nadležnom sudu?

Naknada izgubljene zarade zbog svjedočenja u kazenom postupku

Vi pitate - mi odgovaramo

Naš radnik dobio je poziv za svjedočenje u kaznenom postupku. Bio je odsutan cijeli dan, jer je rasprava bila u drugom gradu. Budući da nije radio smatramo da mu nismo dužni platiti vrijeme koje je trebao provesti na radu, iako radnik nije neopravdano izostao s posla. Ima li radnik pravo na naknadu plaće u ovom slučaju?

Upravni postupak – rok za prigovor

Vi pitate - mi odgovaramo

Koji je rok za izjavljivanje prigovora radi zaštite od drugih oblika postupanja javnopravnih tijela?

Filteri