List Informator
UVODNIK
Zakon o fiskalizaciji u prometu gotovinom
Hrvatski je sabor na svojoj 6. sjednici donio Zakon o fiskalizaciji u prometu gotovinom koji je objavljen u Narodnim novinama, broj 133/12. Zakonom je uređen postupak fiskalizacije u prometu gotovinom, obveznici fiskalizacije, sadržaj računa za provedbu fiskalizacije, vođenje evidencije obveznika fiskalizacije u prometu gotovinom, provedba postupka fiskalizacije, plaćanje između obveznika fiskalizacije gotovim novcem te nadzor nad provedbom Zakona. Fiskalizacija je novina kako u platnom prometu, tako i glede naplate poreza, a ponajprije je usmjerena na nadzor i registraciju prometa gotovinom u svrhu učinkovitije kontrole cjelokupnog prometa robe i usluga. Autori u tekstu razmatraju pojam fiskalizacije, razloge zašto se fiskalizacija uvodi, zatim razmatraju koji su ciljevi fiskalizacije, potom modele fiskalizacije kao i tko su obveznici fiskalizacije, odnosno koje su djelatnosti izuzete od postupaka fiskalizacije. Zakon stupa na snagu 1. siječnja 2013.
Autor: mr. sc. Marijana Vuraić-Kudeljan, Zagreb, Domagoj Dodig, dipl. oec., Zagreb
Sadržaj
Stručni članak
Hrvatski je sabor na svojoj 6. sjednici donio Zakon o fiskalizaciji u prometu gotovinom koji je objavljen u Narodnim novinama, broj 133/12. Zakonom je uređen postupak fiskalizacije u prometu gotovinom, obveznici fiskalizacije, sadržaj računa za provedbu fiskalizacije, vođenje evidencije obveznika fiskalizacije u prometu gotovinom, provedba postupka fiskalizacije, plaćanje između obveznika fiskalizacije gotovim novcem te nadzor nad provedbom Zakona. Fiskalizacija je novina kako u platnom prometu, tako i glede naplate poreza, a ponajprije je usmjerena na nadzor i registraciju prometa gotovinom u svrhu učinkovitije kontrole cjelokupnog prometa robe i usluga. Autori u tekstu razmatraju pojam fiskalizacije, razloge zašto se fiskalizacija uvodi, zatim razmatraju koji su ciljevi fiskalizacije, potom modele fiskalizacije kao i tko su obveznici fiskalizacije, odnosno koje su djelatnosti izuzete od postupaka fiskalizacije. Zakon stupa na snagu 1. siječnja 2013.
Stručni članak
Problematika priznavanja i mjerenja financijske imovine i financijskih obveza za obveznike primjene MSFI a, odnosno velike poduzetnike i obveznike čije su dionice uvrštene na organizirano tržište vrijednosnih papira ili se očekuje priprema za njihovo uvrštenje regulirana je MRS-om 39 - Financijski instrumenti: Priznavanje i mjerenje. Priznavanjem se utvrđuje kad će financijska imovina i financijske obveze biti iskazane u bilanci subjekta, dok se mjerenjem utvrđuje iznos temeljem kojeg će financijska imovina i financijske obveze biti iskazane. Autor u članku piše o priznavanju i mjerenju financijske imovine i obveza i to po trošku stjecanja, amortiziranom trošku i fer vrijednosti.
Stručni članak
Dnevni red Hrvatskog sabora dopunjen je 7. prosinca 2012. točkama koje se odnose na Konačni prijedlog Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi te Konačnim prijedlogom Zakona o lokalnim izborima. Stoga, u ovom broju pišemo o prijedlozima Udruge gradova koji su se odnosili na ova dva Zakona o čujem će se prihvaćanju odlučivati na 6. sjednici Hrvatskog sabora, koja se upravo održava, a završit će se 14. prosinca 2012.
Stručni članak
Zakon o financijskom poslovanju i predstečajnoj nagodbi (Nar. nov., br. 108/12) podijeljen je u dva dijela. Jedan se odnosi na opće odredbe i financijsko poslovanje, a drugi na predstečajnu nagodbu. U članku ne razmatramo odredbe Zakona koje se odnose na predstečajnu nagodbu nego one koje uređuju financijsko poslovanje. U sklopu toga posebno obrađujemo pojam poduzetnika, adekvatnost kapitala, položaj malih i srednjih poduzetnika te izvršenje novčanih obveza.
Stručni članak
U članku prikazujemo posebnosti zaštite prava vlasništva stečenog (fiducijarnim osiguranjem) ili ograničenog (prethodno i potonje vlasništvo), radi osiguranja tražbina. Analiziramo pitanje aktivne legitimacije za podnošenje vlasničke tužbe radi zaštite vlasništva stečenog ili ograničenog radi osiguranja tražbina s obzirom na specifičnosti vlasništva stečenog ili ograničenog radi osiguranja. Naime, fiducijarnim osiguranjem stječe se bezuvjetno pravo vlasništva, ali stjecatelj ipak ima obvezu vratiti vlasništvo nakon ispunjenja osigurane tražbine. Ograničenjem prava vlasništva radi osiguranja potraživanja, vlasništvo na istoj stvari ima najprije prethodni vlasnik, i to do isteka roka ili ispunjenja uvjeta pod kojim je vlasništvo ograničeno, a potom potonji vlasnik. Kod zaštite prava vlasništva stečenog ili ograničenog radi osiguranja tražbina, značajno je pitanje aktivne legitimacije za podnošenje vlasničke tužbe za povrat stvari. Aktivna legitimacija za podnošenje vlasničke tužbe za povrat stvari ovisi o ovlastima stranaka koja nastaju prijenosom ili ograničenjem prava vlasništva, ponajprije glede prava na posjed stvari, s obzirom na to da se vindikacijskim zahtjevom zahtijeva povrat posjeda stvari. U članku, stoga, analiziramo ovlast za podnošenje vindikacijske tužbe, odnosno aktivnu legitimaciju s obzirom na pravo na posjed stranaka osiguranja prijenosom ili ograničenjem prava vlasništva na stvari.
Stručni članak
Hrvatski sabor je 15. srpnja 2011. donio Zakon o procjeni učinaka propisa (Nar. nov., br. 90/11), a Vlada Republike Hrvatske, 14. lipnja 2012., Uredbu o provedbi postupka procjene učinaka propisa (Nar. nov., br. 66/12). Ti propisi nisu dovoljno uočeni u pravnom sustavu Republike Hrvatske iako čine značajan temelj za znanstveno nomotehničko stvaranje novih propisa u Republici Hrvatskoj. Tim propisima uređuju se: postupak procjene učinaka propisa, dokumenti za procjenu učinaka propisa, način godišnjeg planiranja normativnih aktivnosti, nadležna tijela za taj složeni stručni posao, način savjetovanja s javnošću i zainteresiranom javnošću u tom postupku te obveza stručnog osposobljavanja i usavršavanja vezano za izradu propisa.
SENTENCE
Pravo na slobodni izbor branitelja prema okrivljenikovom izboru jedna je od glavnih sastavnica ustavnog prava na obranu, zajamčenog člankom 29. Ustava Republike Hrvatske, kao i člankom 6. stavak 3. točka c. Europske konvencije za zaštitu ljudskih prava i temeljnih sloboda
SENTENCE
Ako je jedna od stranaka prije ročišta predložila odgodu ročišta, sud treba ocijeniti je li stranka odgodu ročišta predložila iz opravdanih razloga. Ovisno (i) o tome, sud odlučuje hoće li donijeti rješenje o presumiranom povlačenju tužbe
SENTENCE
Radnje u upravnom sporu mogu se poduzeti do zaključenja rasprave, a kad se rasprava ne vodi, do donošenja odluke suda
SENTENCE
Općine, gradovi i županije, utemeljene Zakonom o područjima županija, gradova i općina u Republici Hrvatskoj, sljednici su dotadašnjih općina te Republika Hrvatska ne odgovara za obveze nastale u svezi s njihovim radom
Vi pitate - mi odgovaramo
Po kojoj se početnoj cijeni mogu prodavati dionice trgovačkog društva u vlasništvu Republike Hrvatske, kojima raspolaže Agencija za upravljanje državnom imovinom, pri prodaji dionica putem »ponude dionica na uređenom tržištu kapitala«?
Vi pitate - mi odgovaramo
Može li se iznos otpremnine koji je znatno veći od neoporezivog iznosa, uz radnikovu suglasnost, isplaćivati u mjesečnim obrocima, te na koji način treba obračunati poreze i doprinose?
Vi pitate - mi odgovaramo
Pod kojim uvjetima strana osoba može osnovati predstavništvo u Republici Hrvatskoj i kad to predstavništvo može početi s radom?
Vi pitate - mi odgovaramo
Kako evidentirati izostanak s rada radnika zbog svjedočenja u kaznenom postupku, tj. mora li radnik uzeti godišnji odmor, mora li se radniku odobriti plaćeni ili neplaćeni dopust ili nešto treće?