Informator broj 6115 od 13. listopada 2012.

UVODNIK

Povreda ustavnog prava na pravično suđenje

U ustavnosudskim postupcima i u opsežnoj praksi Ustavni sud Republike Hrvatske (u nastavku teksta: Ustavni sud) susreće se s različitim propustima i pogreškama nižestupanjskih sudova koji, prema ocjeni Ustavnog suda, dovode do povrede ustavnog prava na pravično suđenje zajamčenog člankom 29. Ustava Republike Hrvatske (Nar. nov., br. 56/90, 135/97, 8/98 - proč. tekst, 113/00, 124/00 - proč. tekst, 28/01, 41/01 - proč. tekst, 55/01 - ispr. 76/10 i 85/10 - proč. tekst). Autorica, stoga, u ovom članku piše u povodu Odluke Ustavnog suda Republike Hrvatske, broj U-III 799 od 12. rujna 2012., u kojoj je Ustavni sud ukazao na značenje ustavnog prava na pravično suđenje koje jamči zaštitu od arbitrarnosti u odlučivanju sudova i drugih državnih tijela. Kako je u ovom slučaju ocjena Ustavnog suda da je više propusta sudova dovelo do posljedice da postupak koji je prethodio ustavnosudskom ne ispunjava zahtjeve pravičnog suđenja prema Ustavu Republike Hrvatske (u nastavku teksta: Ustav) i Konvenciji za zaštitu ljudskih prava i temeljnih sloboda, tako je i odlukama tih sudova došlo do povrede ustavnog prava na pravično suđenje.
Autor: Sandra Marković, viša ustavnosudska savjetnica

Sadržaj

Povreda ustavnog prava na pravično suđenje
Autor: Sandra Marković

Stručni članak

U ustavnosudskim postupcima i u opsežnoj praksi Ustavni sud Republike Hrvatske (u nastavku teksta: Ustavni sud) susreće se s različitim propustima i pogreškama nižestupanjskih sudova koji, prema ocjeni Ustavnog suda, dovode do povrede ustavnog prava na pravično suđenje zajamčenog člankom 29. Ustava Republike Hrvatske (Nar. nov., br. 56/90, 135/97, 8/98 - proč. tekst, 113/00, 124/00 - proč. tekst, 28/01, 41/01 - proč. tekst, 55/01 - ispr. 76/10 i 85/10 - proč. tekst). Autorica, stoga, u ovom članku piše u povodu Odluke Ustavnog suda Republike Hrvatske, broj U-III 799 od 12. rujna 2012., u kojoj je Ustavni sud ukazao na značenje ustavnog prava na pravično suđenje koje jamči zaštitu od arbitrarnosti u odlučivanju sudova i drugih državnih tijela. Kako je u ovom slučaju ocjena Ustavnog suda da je više propusta sudova dovelo do posljedice da postupak koji je prethodio ustavnosudskom ne ispunjava zahtjeve pravičnog suđenja prema Ustavu Republike Hrvatske (u nastavku teksta: Ustav) i Konvenciji za zaštitu ljudskih prava i temeljnih sloboda, tako je i odlukama tih sudova došlo do povrede ustavnog prava na pravično suđenje.

Primjena novog Zakona o postupanju s nezakonito izgrađenim zgradama
Autor: Alida Saračević Moslavac

Stručni članak

Svrha zakonodavca prilikom donošenja novog Zakona o postupanju s nezakonito izgrađenim zgradama (Nar. nov., br. 86/12) bila je pojednostavnjenje i pojeftinjenje postupka ozakonjenja bespravno izgrađenih zgrada (kolokvijalno: legalizacije), te otklanjanje uočenih praktičnih problema i nedostataka njegovog prethodnika iz 2011. Veliko je, međutim, pitanje je li navedena svrha u potpunosti i ostvarena. Autorica u radu s praktičnog aspekta razmatra i navodi probleme u primjeni novog Zakona o »legalizaciji«, ponajprije zbog njegove nedorečenosti, a posebice zbog vrlo kontradiktornih odredaba koje dovode u sukob tijela koja vode postupak legalizacije sa strankama koje su zainteresirane za legalizaciju.

Ekonomski aspekti primjene Zakona o financijskom poslovanju i predstečajnoj nagodbi
Autor: Zoran Korda

Stručni članak

Zakon o financijskom poslovanju i predstečajnoj nagodbi (Nar. nov., br. 108/12 - u nastavku teksta: Zakon) stupio je na snagu 1. listopada 2012. Taj Zakon trebao bi postati ključna institucionalna poluga u uvođenju financijske discipline i rješavanju gorućeg problema nelikvidnosti u hrvatskom gospodarstvu. U svom osvrtu autor podsjeća na gospodarske razloge zbog kojih je taj Zakon donesen te s ekonomskog aspekta analizira koristi i opasnosti koje donose pojedine odredbe Zakona.

Uloga pročelnika upravnog tijela nadležnog za službeničke odnose
Autor: Goran Jakovljević

Stručni članak

U ovom članku autor se osvrće na odredbe Nacrta prijedloga Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi, u dijelu koji se odnosi na novu ulogu pročelnika upravnog tijela nadležnog za službeničke odnose kod prestanka mandata općinskog načelnika, gradonačelnika, župana i njihovih zamjenika. Kako smo o statusu pročelnika upravnog tijela već pisali na malim stranicama Informatora, broj 6110/12 (Lokalna samouprava, br. 7), tako ćemo se u ovom članku, kao prilog raspravi, osvrnuti na odredbe Nacrta prijedloga Zakona, koje se odnose na novu ulogu pročelnika upravnog tijela nadležnog za službeničke odnose.

Neki problemi stečajnog postupka
Autori: Dejan Bodul Ante Vuković

Stručni članak

U postupku pridruživanja Europskoj uniji, Republika Hrvatska treba ispuniti određene kriterije. Jedan od njih je i ekonomski koji zahtijeva tzv., »Funkcionalna tržišna ekonomija«. Iz same definicije ekonomskih kriterija, a kako nisu precizno definirani, u praksi je dosta teško obuhvatiti njihovo puno značenje. Ipak konsenzus je da ne postoje značajne prepreke za ulazak na tržište (prilikom osnivanja novih poduzeća) i prilikom izlaska s tržišta. Takav izlazak ostvario bi se kroz institute stečajnog zakonodavstva, omogućujući investitorima da učinkovito i brzo mobiliziraju uloženi kapital u novu investiciju. Cilj je, u osnovnim crtama, sagledati genezu problematike stečajne regulative i osvrnuti se na izmjene stečajne regulative s pomoću Zakona o financijskom poslovanju i predstečajnoj nagodbi (Nar. nov., br. 108/12).

Porezna tajna – njemačko i hrvatsko rješenje
Autor: Nikola Mijatović

Stručni članak

Smisao porezne tajne jest jačanje međusobnog povjerenja između poreznih obveznika i financijske vlasti. Pred financijsku vlast, naime, ponekad dolaze vrlo složeni porezni slučajevi, koje ona sama ne može riješiti ili to može učiniti tek uz velike teškoće. U takvim slučajevima od velike je pomoći suradnja s poreznim obveznikom. Svojim izjašnjavanjem i predočavanjem dokumenata, porezni obveznik može znatno pridonijeti rješavanju poreznog problema i donošenju pravilne porezne odluke. U slučaju neovlaštenog služenja zaštićenim podacima i olakog puštanja takvih informacija u javnost ili njihove zloporabe, dolazi do narušenog povjerenja i slabljenja kooperativnosti poreznog obveznika prilikom utvrđivanja porezne obveze. Stoga savjestan zakonodavac precizno zakonski uređuje institut porezne tajne. U nastavku dajemo prikaz dva (različita) pristupa institutu porezne tajne: njemačko rješenje i naše, tj. hrvatsko rješenje.

Izvanredan otkaz ugovora o radu – odbijanje naloga rukovoditelja
Sud: Vrhovni sud Republike Hrvatske

SENTENCE

Odbijanje naloga neposrednog rukovoditelja za rad na projektu za poslovnog partnera, opravdan je razlog za izvanredni otkaz ugovora o radu

Otkaz ugovora o zakupu poslovnog prostora
Sud: Visoki trgovački sud Republike Hrvatske

SENTENCE

Kad je ugovorom o zakupu poslovnog prostoranavedeno koje će se vrste artikala prodavati u tom prostoru, a zakupnik je prodavao i druge artikle, koristio je poslovni prostor protivno ugovoru pa ako je i nakon pisane opomene koristio poslovni prostor protivno ugovoru, zakupodavac može u svako doba otkazati ugovor o zakupu

Izdavanje uvjerenja – nekretnine uključene u društveni kapital
Sud: Upravni sud Rijeka

SENTENCE

Agencija za upravljanje državnom imovinom izdaje uvjerenje o činjenicama o kojima vodi službenu evidenciju samo u odnosu na nekretnine koje su uključene u društveni kapital društvenog poduzeća, a ne i u odnosu na neprocijenjene nekretnine

Ugovor o osiguranju – zastara
Sud: Županijski sud Osijek

SENTENCE

Potraživanja osiguratelja iz ugovora o osiguranju, zastarijevaju za tri godine

Ugostiteljske usluge u domaćinstvu – obveza izdavanja računa

Vi pitate - mi odgovaramo

Jesam li kao iznajmljivač smještaja u domaćinstvu obvezatan izdati gostu račun, te što sve on treba sadržavati?

Utvrđivanje vrijednost dionica

Vi pitate - mi odgovaramo

Kako se određuje fer vrijednost dionice i je li odlučna njezina knjigovodstvena vrijednost?

Mjesto oporezivanja promidžbenih usluga

Vi pitate - mi odgovaramo

Domaća pravna osoba zaključila je s inozemnim poduzetnikom ugovor o poslovnoj suradnji, prema kojem u Republici Hrvatskoj obavlja promidžbu njegovih proizvoda. Domaća pravna osoba ima troškove koji su nastali pri promidžbi proizvoda, pa ih zaračunava (prefakturira) inozemnom poduzetniku. Treba li domaća pravna osoba obračunati PDV na obavljene usluge promidžbe u tuzemstvu te iskazati PDV u mjesečnom ili tromjesečnom PDV obrascu?

Državni službenici – Kolektivni ugovor – troškovi za prijevoz

Vi pitate - mi odgovaramo

Oduzima li se službeniku koji dobije godišnju pokaznu kartu (npr. ZET-ovu) za vrijeme privremene spriječenosti za rad (oko npr. osam dana) novčani iznos za te dane ne dolaska na posao. (st. 14. čl. 59. Kolektivnog ugovora)?

Filteri