Informator broj 6113-6114 od 10. listopada 2012. i 17. listopada 2012.

UVODNIK

Primjena Europske povelje o lokalnoj samoupravi u Republici Hrvatskoj

U ovom broju autorica NIVES KOPAJTICH-ŠKRLEC, koordinatorica poslova za Udrugu gradova u Republici Hrvatskoj, piše o primjeni Europske povelje o lokalnoj samoupravi (Nar. nov. - MU, br. 14/97 i 2/07 - objava o stupanju na snagu) u Republici Hrvatskoj. Istodobno autorica iznosi pregled razvoja zakonodavne aktivnosti i ukazuje na značenje donošenja, nakon Ustava Republike Hrvatske (Nar. nov., br. 56/90) i prvog Zakona o lokalnoj samoupravi i upravi (Nar. nov., br. 90/92) te se ove godine u povodu toga upravo slavi 20. obljetnica razvoja lokalne samouprave. U ovom broju donosimo prvi dio pregleda odredaba Povelje, a drugi dio obradit ćemo u rubrici Ustavno pravo.
Autor: Nives Kopajtich-Škrlec, dipl. iur., koordinatorica poslova za Udrugu gradova u Republici Hrvatskoj

Sadržaj

Devetomjesečni financijski izvještaj neprofitnih organizacija
Autor: Ivana Uroić

Stručni članak

Neprofitne organizacije obvezatne su sastaviti i predati financijski izvještaj za razdoblje od 1. siječnja do 30. rujna 2012. Izvještaj se sastavlja na obrascu »Skraćeni račun prihoda i rashoda«, koji je propisan i sastavni je dio Uredbe o izmjenama i dopunama Uredbe o računovodstvu neprofitnih organizacija (Nar. nov., br. 7/09). Bilješke se ne sastavljaju za devetomjesečno izvještavanje. Rok predaje izvještaja je najkasnije do 20. listopada (ove godine do 22. listopada) 2012., a predaje se FINI. U članku dajemo upute za sastavljanje navedenog izvještaja.

Prijedlog Zakona o fiskalizaciji u prometu gotovinom
Autor: Marijana Vuraić-Kudeljan

Stručni članak

Uspostaviti financijsku disciplinu kroz uspješan nadzor evidentiranja prometa u gotovini, cilj je poreznih sustava suvremenih zemalja. Provedena istraživanja ukazuju na visoku razinu sive ekonomije općenito, ali posebice upravo na području evidentiranja prometa u gotovini. Stoga su i djelatnosti u kojima se prometi ostvaruju uglavnom u gotovini, područja pojačanog poreznog nadzora. Rezultati istraživanja pokazali su da Republika Hrvatska, zajedno sa zemljama regije, zauzima vrlo nisko mjesto u statistici urednih poreznih platiša što opet ukazuje na visoku razinu porezne utaje. Rješenje problema nalazi se u uspostavi kontroliranog načina evidentiranja prometa ostvarenog u gotovini, dakle u uspostavi fiskalizacije u prometu gotovinom. Kako i na koji se način namjerava provesti postupak fiskalizacije u prometu gotovinom u Republici Hrvatskoj prema Prijedlogu Zakona o fiskalizaciji u prometu gotovinom, autorica govori u nastavku članka.

Primjena Europske povelje o lokalnoj samoupravi u Republici Hrvatskoj
Autor: Nives Kopajtich-Škrlec

Stručni članak

U ovom broju autorica NIVES KOPAJTICH-ŠKRLEC, koordinatorica poslova za Udrugu gradova u Republici Hrvatskoj, piše o primjeni Europske povelje o lokalnoj samoupravi (Nar. nov. - MU, br. 14/97 i 2/07 - objava o stupanju na snagu) u Republici Hrvatskoj. Istodobno autorica iznosi pregled razvoja zakonodavne aktivnosti i ukazuje na značenje donošenja, nakon Ustava Republike Hrvatske (Nar. nov., br. 56/90) i prvog Zakona o lokalnoj samoupravi i upravi (Nar. nov., br. 90/92) te se ove godine u povodu toga upravo slavi 20. obljetnica razvoja lokalne samouprave. U ovom broju donosimo prvi dio pregleda odredaba Povelje, a drugi dio obradit ćemo u rubrici Ustavno pravo.

Jednostavno društvo s ograničenom odgovornošću
Autor: Dragan Zlatović

Stručni članak

Hrvatski sabor usvojio je 21. rujna 2012. Novelu Zakona o trgovačkim društvima koja sadržava pedesetak članaka. Najzanimljivije novine čine odredbe o jednostavnom društvu s ograničenom odgovornošću. Radi se o društvu koje se vrlo jednostavno osniva, pri čemu se koriste propisani obrasci zapisnika koje sastavlja javni bilježnik. Najniži iznos temeljnog kapitala tog društva iznosi 10,00 kuna, a najniži nominalni iznos poslovnog udjela 1,00 kunu.

Novi Kolektivni ugovor za državne službenike i namještenike
Autori: Sanda Pipunić Vesna Šiklić Odak

Stručni članak

U Informatoru, u broju 6106-6107 od 12. i 15. 9. 2012. i broju 6111 od 29. 9. 2012., objavili smo 1. i 2. dio članka pod naslovom Novi Kolektivni ugovor za državne službenike i namještenike u kojem smo obradili sadržaj odredaba članka 1.-48. tog Ugovora. Naime, Vlada Republike Hrvatske i Sindikati državnih službi zaključili su 2. kolovoza Kolektivni ugovor za državne službenike i namještenike (Nar. nov., br. 89/12). Istovremeno je donesen i Dodatak I Kolektivnom ugovoru za službenike i namještenike i Sporazum o izmjenama i dopunama Dodatka sporazuma o osnovici za plaće u državnim službama od 23. ožujka 2009. (Nar. nov., br. 89/12). Stoga smo u prva dva nastavka ovog članka obradili temeljne odrednice tog Kolektivnog ugovora. U ovom broju dovršavamo temu, pišući o daljnjim odredbama i izmijenjenim pravima te o novinama u odredbama Kolektivnog ugovora u članku 49.-130.

Geodetska snimka izvedenog stanja i postupanja Državne geodetske uprave
Autor: Blaženka Mičević

Stručni članak

Zakon o postupanju s nezakonito izgrađenim zgradama (Nar. nov., br. 86/12) definira više vrsta podataka o prostoru za potrebe ozakonjenja nezakonito izgrađenih zgrada: digitalnu ortofoto kartu, katastarski plan i Hrvatsku osnovnu kartu, za čije je izrade, održavanje i čuvanje nadležna Državna geodetska uprava. Za ozakonjenje nelegalnih zgrada posebno je bitna geodetska snimka izvedenog stanja te evidentiranje i promjena podataka o zgradama u katastarskom operatu i zemljišnoj knjizi, o čemu, kao i o drugim postupanjima Državne geodetske uprave u tom postupku, piše autorica. Podloga članka su određena pitanja koja su se postavljala na savjetovanju »Legalizacija i gradnja«, održanog u organizaciji Novog informatora 10. rujna 2012. u Zagrebu.

Postupak mirenja prema odredbama Zakona o mirenju
Autor: Željko Borić

Stručni članak

U Informatoru, u broju 6106-6107 od 12. i 15. rujna 2012. i u broju 6110 od 26. rujna 2012. pisali smo o općim odredbama Zakona o mirenju (Nar. nov., br. 18/11) i načelima za tumačenje Zakona o mirenju. U nastavku pišemo o samom postupku mirenja, i to o početku postupka mirenja, izmiriteljima, načinu provođenja mirenja, dovršetku postupka mirenja, učincima i obliku nagodbe kojom je okončan postupak mirenja i o odnosu mirenja i drugim postupcima o istom predmetu spora. Ovim smo člankom na neki način zaokružili prikaz i analizu odredba Zakona o mirenju.

Povreda prava vlasništva – imovina poduzeća i vlasnika poduzeća
Sud: Ustavni sud Republike Hrvatske

SENTENCE

Kad vlasnik poduzeća ulaže svoju imovinu u poduzeće, uložena sredstva prestaju biti njegovo vlasništvo i postaju imovina i vlasništvo poduzeća

Otkaz ugovora o radu – izdavanje lažnog računa
Sud: Vrhovni sud Republike Hrvatske

SENTENCE

Izdavanje lažnog računa, dovoljan je razlog za otkaz ugovora o rad

Stečajni postupak – ukidanje odluke skupštine vjerovnika
Sud: Visoki trgovački sud Republike Hrvatske

SENTENCE

Stečajni sudac može donijeti odluku o ukidanju odluke skupštine vjerovnika ako je ta odluka u suprotnosti sa zajedničkim interesom stečajnih vjerovnika

Upravni akt – ugovor o koncesiji
Sud: Upravni sud Zagreb

SENTENCE

Ugovor o koncesiji nije upravni akt pa se pogreške u njemu ne mogu ispravljati zaključkom o ispravku pogreške

Novčana naknada – Sveta Stolica
Sud: Upravni sud Zagreb

SENTENCE

Iznos primjerene novčane naknade koju će Republika Hrvatska isplaćivati pravnim osobama Katoličke crkve određuje se rješenjem u upravnom postupku, na temelju odredbe članka 5. Ugovora između Svete Stolice i Republike Hrvatske o gospodarskim pitanjima (Nar. nov. - MU, br. 18/98)

Porezno priznati izdatak na manjkove nastalih zbog uništenja dobara

Vi pitate - mi odgovaramo

Poduzetnik-pravna osoba prilikom obavljene izvanredne inventure ustanovio je da su određena dobra neodgovarajuće kvalitete zbog isteka roka trajanja te je donio odluku o njihov uništenju. S obzirom na to da će nastati manjak čija će visina biti veća od propisanog odlukom Hrvatske gospodarske komore (HGK), je li takav manjak porezno priznati izdatak, te je li oporeziv porezom na dodanu vrijednost?

Mandat predstavnika radnika u nadzornom odboru

Vi pitate - mi odgovaramo

Koliko traje mandat članova nadzornog odbora dioničkog društva izabranog od strane radnika kao njihovog predstavnika. Traje li njegov mandat tri godine jer toliko traje i mandat članova radničkog vijeća a s obzirom na to da se u članku 163. stavak 3. Zakona o radu upućuje na odredbe o izboru radničkog vijeća koje ima jednog člana?

Financiranje političkih stranaka – zakup poslovnog prostora bez naknade

Vi pitate - mi odgovaramo

Je li davanje poslovnih prostora političkim strankama financiranje političkih stranaka, i smije li jedinica lokalne samouprave dodjeljivati poslovne prostore za rad političkim strankama na temelju Odluke o davanju u zakup poslovnih prostora, koju je donijelo Gradsko vijeće, a koja predviđa dodjelu poslovnih prostora neposrednom pogodbom i bez naknade kao izuzetak od davanja poslovnih prostora u komercijalne svrhe, kako to propisuje članak 6. Zakona o zakupu i kupoprodaji poslovnih prostora (Nar. nov., br. 125/11)?

Filteri