List Informator
UVODNIK
Dostava obavijesti za upis u evidenciju reprezentativnih sindikata
Jedna od novina u svezi sa sindikalnim djelovanjem je i obveza sindikata da dostavi obavijest radi upisa u evidenciju reprezentativnih sindikata, koju vodi Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava Republike Hrvatske. Obveznike, postupak, sadržaj i rokove dostave navedene obavijesti, regulira nedavno donesen Pravilnik o načinu dostave obavijesti za upis u evidenciju reprezentativnih sindikata (Nar. nov., br. 93/12), kojeg autorica prikazuje u ovom članku.
Autor: Marina Kasunic Peris, univ. spec. eu. stud., Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava Republike Hrvatske
Sadržaj
Stručni članak
Jedna od novina u svezi sa sindikalnim djelovanjem je i obveza sindikata da dostavi obavijest radi upisa u evidenciju reprezentativnih sindikata, koju vodi Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava Republike Hrvatske. Obveznike, postupak, sadržaj i rokove dostave navedene obavijesti, regulira nedavno donesen Pravilnik o načinu dostave obavijesti za upis u evidenciju reprezentativnih sindikata (Nar. nov., br. 93/12), kojeg autorica prikazuje u ovom članku.
Stručni članak
U ovom članku autori pišu o sadržaju 2. amandmana američkog Ustava kojim se građanima jamči pravo na držanje i nošenje oružja koji je, zasigurno, dio američkog Ustava kojeg se najžešće napada s jedne strane, a s druge, pak, najviše brani. 2. amandman u središtu je političkih borbi unutar Sjedinjenih Američkih Država od njihovog osnivanja i bio je jedna od središnjih tema u gotovo svim prijelomnim trenucima američke povijesti. Pitanje prava na držanje i nošenje oružja seže i dalje u povijest i povezano je s prvim poveljama kojima se ograničava apsolutna vlast države i afirmiraju prava pojedinca u srednjovjekovnoj Engleskoj. Unutar samog američkog ustavotvornog procesa, 2. amandman bio je ključan jer je o njegovoj formulaciji uvelike ovisio stupanj federalizacije buduće republike. Pri razmatranju argumenata sukobljenih, autori razmatraju osnove poimanja odnosa građana i države, odgovornosti pojedinca i zajednice, društvenog ugovora i ustupanja pojedinačnih prava zajednici, o čemu pišu u ovom članku
Stručni članak
Novela Ovršnog zakona/96 iz 2005. unijela je odredbu koja upućuje sud da odbaci prijedlog za određivanje ovrhe koji ne bi sadržavao sve propisane podatke. Odredba se nalazi i u Konačnom prijedlogu novoga Ovršnog zakona koji bi trebao stupiti na snagu 15. listopada 2012. Ta se odredba, kao i mnoge druge, primjenjuje i u postupku određivanja mjera osiguranja. Svrha je odredbe, dakako, poticati stranke da već u startu postupka prezentiraju sudu sve što je potrebno za donošenje odluke, dakle, omogućiti učinkovit i brz postupak. No, u praksi se događa da sud tu strogu odredbu primijeni i onda kad prijedlog sadržava sve potrebne podatke, ali ne raspoređene na način kako sud protumači zakonsku odredbu o sadržaju prijedloga. Na konkretnom primjeru odbacivanja privremene mjere, zbog toga što je predlagatelj tražbinu koja se osigurava u prijedlogu označio, ali ne u dijelu »zahtjeva« u užem smislu, autor iznosi stajalište u prilog drukčijem tumačenju zakonske odredbe, gramatički, svrhovito (teleološki) i kontekstualno. Zaključuje da se, i prema slovu odredbe, prijedlog odbacuje samo onda ako ne sadržava sve potrebne (propisane) podatke, ali da to nije slučaj ako prijedlog sadržava traženi podatak, pri čemu nije odlučno na kojem se mjestu u podnesku taj podatak nalazi.
Stručni članak
Svi proračuni i proračunski korisnici obvezatni su sastaviti financijske izvještaje za razdoblje od 1. siječnja do 30. rujna 2012. i dostaviti ih FINI najkasnije do 10. listopada 2012. Svi izvanproračunski korisnici također su obvezatni sastaviti devetomjesečne financijske izvještaje i predati ih FINI, ali do 22. listopada 2012. Za devetomjesečno izvještajno razdoblje ne obavlja se konsolidacija financijskih izvještaja. U nastavku članka pišemo detaljnije o obrascima i rokovima predaje izvještaja te dajemo upute o sastavljanju i popunjavanju obrazaca.
Stručni članak
Autor u članku piše o sadržaju odredaba Prekršajnog zakona (Nar. nov., br. 107/07) koje se odnose na vrste odluka u prekršajnom postupku u prvom stupnju. U analizi pravne prirode i vrsta odluka u prekršajnom postupku, autor istovremeno upućuje na odredbe prijašnjeg Zakona o prekršajnom postupku (Nar. nov., br. 88/02, 122/02, 187/03, 105/04 i 127/04), kojima je bila uređena ova materija. U jednom od sljedećih brojeva lista nastavit ćemo s obradom ove teme i donijeti ogledne primjere uz članak.
Stručni članak
Zakonom o postupanju s nezakonito izgrađenim zgradama (Nar. nov., br. 86/12), donesenim u srpnju ove godine, uređuju se uvjeti, postupak i pravne posljedice uključivanja u pravni sustav nezakonito izgrađenih zgrada. Taj je Zakon donesen nakon Zakona o postupanju s nezakonito izgrađenim zgradama iz 2011. (Nar. nov., br. 90/11) sa svrhom pojednostavnjenja samog postupka legalizacije te smanjenja zahtjeva, posebice za manje objekte. Temeljem novog Zakona donesena je i nova Uredba o naknadi za zadržavanje nezakonito izgrađene zgrade u prostoru (Nar. nov., br. 98/12) kojom se propisuje visina i način obračuna iznosa naknade, te uvjeti plaćanja. S obzirom na to da su se u praksi pojavile nedoumice i dvojbe kako, gdje i na koji način izvršiti uplatu naknade za zadržavanje nezakonito izgrađene zgrade u prostoru, autorica u nastavku podrobnije objašnjava način postupanja oko uplaćivanja predmetne naknade, kao i njezino evidentiranje, knjiženje te raspoređivanje u prihodima državnog proračuna, jedinica područne (regionalne) samouprave te jedinica lokalne samouprave.
Stručni članak
U članku se daje prikaz obveze sudaca o davanju podataka o imovini u imovinskoj kartici u odnosu na istu obvezu drugih dužnosnika. Pritom se ista obveza sudaca, prema važećem Pravilniku o imovinskoj kartici sudaca, komparira s tom obvezom sukladno regulativi do stupanja na snagu navedenoga Pravilnika. Daje se prikaz što sve mora sadržavati imovinska kartica te postupanje u slučaju postupanja suprotno Pravilniku i uspoređuje se sa sankcijama koje slijede druge državne dužnosnike. Usporedno se analiziraju najvažnije odredbe Zakona o sprječavanju sukoba interesa.
SENTENCE
Predlaganje novog sredstva ovrhe ili predmeta ovrhe ne može se smatrati prijedlogom za ovrhu kojim se pokreće novi ovršni postupak, jer ovrhovoditelj predlaže novo sredstvo ili predmet ovrhe u već pokrenutom ovršnom postupku te je o tom prijedlogu ovrhovoditelja nadležan odlučivati sud koji je donio rješenje o ovrsi
SENTENCE
Kad zbog duljine sudskog postupka u uvjetima inflacije dužnik novčane obveze dođe u povoljniji položaj od onog da je na vrijeme ispunio svoju novčanu obvezu, sud može odstupiti od načela monetarnog nominalizma i dužnika obvezati na isplatu novčanog iznosa kojeg smatra pravičnim
SENTENCE
Nema osnove za priznavanje prava vlasništva Republici Hrvatskoj u slučaju kad se ne radi o imovini oduzetoj na jedan od načina propisanih Zakonom o naknadi, već je prijašnji vlasnik imovinom dobrovoljno raspolagao i to darovnim ugovorom
SENTENCE
Prodavatelj odgovara za nepravilnu montažu predmeta prodaje ako je jamstvenim listom ta usluga uključena u ispunjenje ugovora o prodaji
Vi pitate - mi odgovaramo
Može li fizička osoba, koja puši u zatvorenom javnom prostoru gdje je pušenje zabranjeno, biti kažnjena?
Vi pitate - mi odgovaramo
Je li novinski nakladnik dužan prijaviti izdavanje tiska i ako jest, kome se prijava podnosi? Što ona mora sadržavati?
Vi pitate - mi odgovaramo
Kako se utvrđuje odbitak pretporeza u slučaju kad društvo koje je obavljalo oporezive i neoporezive usluge tijekom godine, prestane obavljati oporezive isporuke?
Vi pitate - mi odgovaramo
Pod kojim je pretpostavkama Ministarstvo unutarnjih poslova dužno izdati zajamčenje primitka u hrvatsko državljanstvo?