List Informator
UVODNIK
Novi Kolektivni ugovor za državne službenike i namještenike
Vlada Republike Hrvatske i Sindikati državnih službi zaključili su 2. kolovoza 2012. Kolektivni ugovor za državne službenike i namještenike (Nar. nov., br. 89/12). Istovremeno, donesen je i Dodatak I. Kolektivnom ugovoru za državne službenike i namještenike i Sporazum o izmjenama i dopunama dodatka Sporazumu o osnovici za plaće u državnim službama od 23. ožujka 2009. (Nar. nov., br. 89/12). O izmijenjenim pravima i novinama u Kolektivnom ugovoru i Dodatku I., kao i o Sporazumu o izmjenama i dopunama dodatka Sporazumu, pišu autorice u ovom tekstu. Prvi dio članka, kojeg donosimo u ovom broju, odnosi se na subjekte i predmet ovog Kolektivnog ugovora, na radno vrijeme, odmore i dopuste te na godišnji odmor i neplaćeni dopust. U jednom od sljedećih brojeva nastavit ćemo s obradom ove teme te pisati o plaći i dodacima na plaću.
Autor: Sanda Pipunić dipl. iur., Zagreb i Vesna Šiklić Odak dipl. iur., Zagreb
Sadržaj
Stručni članak
Vlada Republike Hrvatske i Sindikati državnih službi zaključili su 2. kolovoza 2012. Kolektivni ugovor za državne službenike i namještenike (Nar. nov., br. 89/12). Istovremeno, donesen je i Dodatak I. Kolektivnom ugovoru za državne službenike i namještenike i Sporazum o izmjenama i dopunama dodatka Sporazumu o osnovici za plaće u državnim službama od 23. ožujka 2009. (Nar. nov., br. 89/12). O izmijenjenim pravima i novinama u Kolektivnom ugovoru i Dodatku I., kao i o Sporazumu o izmjenama i dopunama dodatka Sporazumu, pišu autorice u ovom tekstu. Prvi dio članka, kojeg donosimo u ovom broju, odnosi se na subjekte i predmet ovog Kolektivnog ugovora, na radno vrijeme, odmore i dopuste te na godišnji odmor i neplaćeni dopust. U jednom od sljedećih brojeva nastavit ćemo s obradom ove teme te pisati o plaći i dodacima na plaću.
Stručni članak
U članku razmatramo opće odredbe Zakona o mirenju (Nar. nov., br. 18/11), odnosno odredbe kojima se definira pojam, područje primjene, svrha i bitne značajke postupka mirenja. Svaku značajku mirenja - i to neformalnost postupka mirenja, sporazumnost rješenja spora, posrednost stranačkog komuniciranja, neobvezatnost ponuđenog rješenja spora te akcesornost postupka mirenja - posebno razmatramo i analiziramo. U jednom od sljedećih brojeva pisat ćemo o načelima postupka mirenja i postupku mirenja.
Stručni članak
Sektorske smjernice za provođenje Zakona o sprječavanju pranja novca i financiranja terorizma za revizorska društva (Nar. nov., br. 87/08 i 25/12), samostalne revizore, fizičke i pravne osobe koje pružaju računovodstvene usluge i usluge poreznog savjetovanja objavljene su u studenom 2008. na web stranici Ministarstva financija.2 Zakon je za određene skupine djelatnosti predvidio provođenje mjera i radnji koje su usmjerene na sprječavanje i otkrivanje pranja novca. O kojim se skupinama djelatnosti, odnosno obveznicima, radi Zakon upućuje u članku 4. U sektorskim smjernicama koje se odnose na skupinu profesionalnih djelatnosti ekonomskog karaktera (revizori, računovođe i porezni savjetnici), naglasak je stavljen na analizu i procjenu rizika pojedinih stranaka glede sprječavanja pranja novca i financiranja terorizma.
Stručni članak
U planiranju gradnje prometnica, nužno je izraditi investicijske studije tehničko-tehnoloških rješenja s preciznim pokazateljima ekonomske isplativosti planiranog zahvata i planom investicijskih ulaganja. Jedan od elementa studije je i iskaz vrijednosti izvlaštenog zemljišta buduće prometnice. U Republici Hrvatskoj ne postoji propisana zakonska regulativa s točno određenim načinom i metodologijom procjene nekretnina te se ona, najčešće nekorektno i neutemeljeno iskazuje. Stoga je svrha ovog članka obraditi osnovne elemente za određivanje tržišne vrijednosti izvlaštenih nekretnina u koridoru planirane prometnice, usporediti dobivene rezultate s rješenjima i načinima vrednovanja i zakonskom regulativom za izvlaštenje nekretnina u nekim europskim državama. Autori ujedno iznose prijedlog jedinstvenog načina provedbe procjene i obrade dobivenih podataka, klasificiranjem urbanih zona.
Stručni članak
Eurostat je 21. svibnja 2012. objavio sljedeće priopćenje (STAT/12/77), koje ukazuje na porast stopa poreza na dodanu vrijednost, te lagani porast stopa poreza na dobit i poreza na dohodak, nakon njihovog trajnijeg pada. U nastavku dajemo prilagođeni prijevod tog priopćenja.
Stručni članak
U ovom broju pišemo o izradi Rješenja o naknadi za zadržavanje nezakonito izgrađene zgrade u prostoru, temeljem Zakona o postupanju s nezakonito izgrađenim zgradama (Nar. nov., br. 86/12) i Uredbe o naknadi za zadržavanje nezakonito izgrađene zgrade u prostoru (Nar. nov., br. 98/12). U članku donosimo i dva ogledna primjera rješenja koja mogu poslužiti kao pomoć u radu i kao jedno od mogućih načina pri izradi te vrste akata.
Stručni članak
Predmet članka je Kodeks strukovne etike ovlaštenih inženjera građevinarstva, koji je stupio na snagu 31. ožujka 2012. (Nar. nov., br. 53/12). Kodeksom se utvrđuje skup načela i pravila kojih su se ovlašteni inženjeri građevinarstva, članovi Hrvatske komore inženjera građevinarstva, dužni pridržavati pri obavljanju poslova u okviru svoje struke. Kodeks je namijenjen osiguranju najvišeg standarda profesionalnog ponašanja ovlaštenih inženjera, koji su svoje profesionalne usluge dužni obavljati potpuno neovisno, nepristrano i povjerljivo, uz očuvanje integriteta, poštenja i pravednosti.
Stručni članak
U članku razmatramo neke aspekte načela žurnosti postupanja u stečajnim postupcima. U tu svrhu autori uspoređuju trajanje stečajnih postupaka u odnosu na druga zakonodavstva. Konačno, zaključuju koliki je kvalitativni pomak učinjen u hrvatskom zakonodavstvu u svezi s razumnim rokom trajanja stečajnog postupka, ali da mjesta za pozitivni pomak još ima.
Stručni članak
U članku razmatramo mogućnost da vjerovnik podnese deklaratornu tužbu kojom traži utvrđenje da je njegov dužnik vlasnik određene nekretnine koja je uknjižena na ime druge osobe. Vjerovnik ima pravni interes za podnošenje takve tužbe jer mu usvajanje takvog tužbenog zahtjeva omogućuje da u ovršnom postupku namiri svoju tražbinu ovrhom na toj nekretnini.
SENTENCE
Usvajanje ustavne tužbe jednog suparničara nema učinak prema drugim suparničarima u postupku koji je prethodio ustavnosudskom
SENTENCE
Obrazloženje odluke o poslovno uvjetovanom otkazu treba sadržavati sve okolnosti iz kojih se može ispitati opravdanost otkaza
SENTENCE
Kad se opoziv člana uprave koji je član društva ne može postići odlukom skupštine društva, opozvat će se odlukom suda, pod pretpostavkom da za to postoji važan razlog
SENTENCE
Naknadno označavanje osobe koja može biti stranka u postupku umjesto one koja to ne može biti (fizičke osobe umjesto obrta), nije subjektivna preinaka tužbe nego ispravak tužbe
Vi pitate - mi odgovaramo
Tko može zapošljavati na privremenim ili povremenim poslovima u poljoprivredi sezonske radnike?
Vi pitate - mi odgovaramo
Podliježe li oporezivanju porezom na dohodak otuđenje naslijeđenih nekretnina?
Vi pitate - mi odgovaramo
Započeli smo postupak donošenja odluke o izvanrednom otkazu jednom našem radniku. No, radničko vijeće nije suglasno s namjeravanom odlukom, a budući da se radi o invalidnoj osobi, otkaz ne može biti valjan bez njihove suglasnosti, pa smo pokrenuli postupak ishođenja suglasnosti na odluku o izvanrednom otkazu sudskim putem. Zanima nas ulazi li u rok za donošenje odluke o izvanrednom otkazu (15 dana) i vrijeme do donošenja sudske odluke kojom se nadomješta suglasnost radničkog vijeća?
Vi pitate - mi odgovaramo
Smije li odvjetnik zastupati tuženika u upravnom sporu?