List Informator
UVODNIK
Provođenje načela uzajamnosti u harmonizaciji hrvatskog prava s pravom EU
O primjeni načela uzajamnosti pisali smo u brojnim člancima kroz različite teme. U ovom broju autorica piše o ulozi sudaca u provođenju načela uzajamnosti u harmonizaciji hrvatskog prava s pravom Europske unije. Istovremeno ističe prednosti za primjenu europskog prava u razdoblju prije punopravnog članstva, te anlizira načelo uzajamnosti u hrvatskom pravu i u kontekstu pridruživanja Republike Hrvatske Europskoj uniji. U tekstu iznosimo i načine rješavanja sukoba između europskog i hrvatskog prava.
Autor: Mirna Romić,* LL. M., Zagreb
Sadržaj
Stručni članak
O primjeni načela uzajamnosti pisali smo u brojnim člancima kroz različite teme. U ovom broju autorica piše o ulozi sudaca u provođenju načela uzajamnosti u harmonizaciji hrvatskog prava s pravom Europske unije. Istovremeno ističe prednosti za primjenu europskog prava u razdoblju prije punopravnog članstva, te anlizira načelo uzajamnosti u hrvatskom pravu i u kontekstu pridruživanja Republike Hrvatske Europskoj uniji. U tekstu iznosimo i načine rješavanja sukoba između europskog i hrvatskog prava.
Stručni članak
U ovom tekstu autor ukazuje na odredbe članka 12.-14. Zakona o službenicima i namještenicima u lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi (Nar. nov., br. 86/08 i 61/11 - u nastavku teksta: ZSN), koje se odnose na uvjete prijma u službu u upravna tijela (odjele i službe) jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave (u nastavku teksta: JLS), kao i na zapreke prijma u službu (čl. 15.-16. ZSN-a). Ujedno se ukazuje i na probleme koji se javljaju u praksi kod provedbe navedenih odredaba ZSN-a. Donosimo i ogledne primjere vezane uz ovu materiju, koji mogu poslužiti kao jedno od mogućih rješenja u reguliranju ove materije.
Stručni članak
U Informatoru, broj 6096-6097 od 8. i 11. kolovoza 2012., u prilogu Ustavni vidici, objavili smo prilog raspavi o Nacrtu prijedloga Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o lokalnoj i područnoj (reginalnoj) samoupravi. U ovom broju donosimo isto tako prilog raspravi o Nacrtu Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o lokalnoj i područnoj (reginalnoj) samoupravi i Nacrt prijedloga Zakona o pravu na pristup informacijama, u svezi s prijedlogom širenja prvostupanjske nadležnosti Visokog upravnog suda. Uzevši u obzir pravni okvir i to Zakon o upravnim sporovima, Zakon o sudovima, Zakon o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi, nedvojbeno je da je mogućnost normiranja prvostupanjske nadležnosti Visokoga upravnog suda predviđena kao otklon od općeg koncepta, koji može biti opravdan tek iznimno, u slučaju postojanja osobito opravdanih razloga za to.
Stručni članak
Nerijetke su situacije u kojima, zbog nemarnosti, članovi obiteljskog domaćinstva zaštićenog najmoprimca nakon njegove smrti ne prenose taj status na sebe, u smislu članka 37. Zakona o najmu stanova (Nar. nov., br. 91/96, 48/98 - Odluka USRH, 66/98 - ispr. Odluke USRH i 22/06 - u nastavku teksta: ZNS). Da bi se izbjegli takvi problemi, u nastavku donosimo kraći prikaz Odluke Ustavnog suda RH, br. U-III-546/2009 od 2. lipnja 2012., u kojoj je raspravljano o pravu snahe da nakon smrti svekrve, utvrdi sebe kao nositelja statusa zaštićenoga najmoprimca, iako je njezin suprug, odnosno svekrvin sin, preminuo prije svekrve.
Stručni članak
Poreznom obvezniku koji ostvaruje dohodak od imovine iznajmljivanjem stanova, soba i postelja putnicima i turistima te organiziranjem kampova, uz zadovoljenje propisanih uvjeta, a prema odredbama Zakona o porezu na dohodak, propisana je obveza plaćanja paušalnog poreza na dohodak. Kod paušalnog oporezivanja unaprijed je određena godišnja porezna osnovica na koju se plaća predujam poreza i prireza na dohodak od iznajmljivanja soba i postelja putnicima, pri čemu ne postoji obveza vođenja poslovnih knjiga, osim Obrasca EP - evidencije o prometu, kao ni mogućnost podnošenja godišnje porezne prijave za ostvareni dohodak po toj osnovi, a nakon isteka kalendarske godine kao poreznog razdoblja. To su oni porezni obveznici koji nisu u sustavu PDV-a.
Stručni članak
Republika Hrvatska punopravnim članstvom u Europskoj uniji preuzima sve obveze iz europskog zakonodavstva, vezane uz primjenu carinskog režima na prostoru Europske unije. Radi cjelovite i sustavne prilagodbe zahtjevima koji proizlaze iz toga, Ministarstvo financija Republike Hrvatske je u provedbi reorganizacije i preustroja Carinske uprave, izradilo novu organizacijsku strukturu carinske službe2. Posljednje ustrojstvene izmjene Carinske uprave Republike Hrvatske izvršene su u skladu s Uredbom o izmjenama i dopunama Uredbe o unutarnjem ustrojstvu Ministarstva financija (Nar. nov., br. 67/12), te je od 1. srpnja 2012. utvrđena nova organizacijska struktura carinske službe. U nastavku autor opširnije prikazuje novu organizacijsku strukturu Carinske uprave Republike Hrvatske, s posebnim osvrtom na ukidanje određenog broja carinarnica, graničnih carinskih ispostava i odjeljaka te reorganizaciju mreže unutarnjih robnih carinskih ispostava i odjeljaka.
Stručni članak
U ovom članku posebno ukazujemo na značenje izraza odgovorna osoba, u smislu odredbe članka 89. stavak 7. Kaznenog zakona (Nar. nov., br. 110/97 – 57/11), u usporedbi s njezinim značenjem prema odredbi novog Kaznenog zakona (Nar. nov., br. 125/11), te prikazujemo konkretan slučaj iz sudske prakse zbog često različitih tumačenja i slijedom toga pogrešnih utvrđenja statusa odgovorne osobe. Radi se o Odluci Vrhovnog suda Republike Hrvatske, br. I Kž 137/12-6, od 25. travnja 2012. Prikaz iznesenih sudskih stajališta ima namjeru pružiti potrebne obavijesti zainteresiranim teoretičarima i praktičarima radi lakšeg rješavanja dvojbenih situacija glede određenja pojma odgovorna osoba i, s tim u svezi, otklanjanja dvojbe glede primjene mjerodavnih zakonskih propisa za postupanje u konkretnom slučaju.
Stručni članak
Ovaj se članak podrobnije bavi pitanjem nabave usluga iz Dodatka II.B Zakona o javnoj nabavi (primjerice: hotelske i restoranske usluge; pravne usluge; zaštitarske usluge, i sl.), za čiju je nabavu propisana, uz mogućnost nabave navedenih usluga, provedbom nekog od redovitih postupaka javne nabave, i mogućnost provedbe fleksibilnijeg postupka, propisanog člankom 44. Zakona o javnoj nabavi (Nar. nov., br. 90/11).
SENTENCE
Sporovi pokrenuti prije nastupanja pravnih posljedica otvaranja stečaja, dovršit će se pred sudovima pred kojima su pokrenuti
SENTENCE
Spavanje na radnom mjestu ima obilježje osobito teške povrede obveze iz radnog odnosa, jer se takvim ponašanjem ne može izvršiti ni minimum poslova koji su namijenjeni radnom mjestu domara na gradilištu
SENTENCE
Trenutkom započinjanja sudskog postupka treba smatrati vrijeme podnošenja tužbe (ovršnog prijedloga), a ne trenutak dostave tužbe (rješenja o ovrsi) tuženiku
SENTENCE
Ne može biti uzrok diskriminacije ocjena koja podrazumijeva da je rad državnog službenika prosječne kvalitete te da osigurava pouzdano obavljanje službe
Vi pitate - mi odgovaramo
Ako su učinjeni propusti od strane direktora prilikom sastavljanja financijskog izvješća (sporni su prihodi iskazani u poslovnim knjigama ostvareni prodajom - prihodi iz osnovne djelatnosti trgovačkog društva), pri čemu nije nastala šteta za odnosno društvo, niti je direktor ostvario imovinsku korist, može li se direktoru staviti na teret počinjenje kaznenog djela zloporabe položaja i ovlasti?
Vi pitate - mi odgovaramo
Jesu li sredstva na računu investicijskog društva, koja pripadaju klijentu, osigurana u slučaju stečaja društva i ako jesu, do kojeg iznosa?
Vi pitate - mi odgovaramo
Matično društvo sastavilo je konsolidirane financijske izvještaje za skupinu poduzetnika. Jedno od trgovačkih društava u toj skupini poduzetnika nema značajniji utjecaj na financijski položaj niti bitnije utječe na uspješnost poslovanja matičnog društva. Treba li matično društvo uključivati financijski položaj i uspješnost poslovanja tog ovisnog poduzetnika u konsolidirane financijske izvještaje s obzirom na to da ono nema značajniji utjecaj na matično društvo?
Vi pitate - mi odgovaramo
Kako službena osoba javnopravnog tijela postupa, ako je podnesak stranke u upravnom postupku nerazumljiv ili nepotpun?