List Informator
UVODNIK
Uredba o načelima za unutarnje ustrojstvo tijela državne uprave
U ovom broju o sadržaju i primjeni Uredbe o načelima za unutarnje ustrojstvo tijela državne uprave (Nar. nov., br. 29/11), koja je stupila na snagu 17. ožujka 2011., piše Danijela Romić, univ. spec. admin. publ., predavačica na Katedri za upravno pravo i upravu na Veleučilištu Lavoslava Ružičke u Vukovaru. S obzirom na rokove usklađenja iz članka 43. ove Uredbe, donosimo širi prikaz tih odredaba. U prijelaznim i završnim odredbama ostavljeni su puno dulji rokovi za usklađivanje s odredbama ove Uredbe, tako da je Vladi Republike Hrvatske ostavljen rok od 60 dana od dana stupanja na snagu ove Uredbe za usklađivanje uredbi o unutarnjem ustrojstvu središnjih tijela državne uprave. Čelnicima središnjih tijela državne uprave i stručnih službi Vlade ostavljen je rok od 45 dana od stupanja na snagu ove Uredbe za usklađivanje pravilnika o unutarnjem redu, dok je rok za donošenje pojedinačnih rješenja o rasporedu na radno mjesto državnih službenika i namještenika 45 dana od dana stupanja na snagu pravilnika o unutarnjem redu. Kako je u praksi vrlo često prisutno nepoštovanje zadanih rokova za usklađivanje s novim propisima, tako su dulje postavljeni rokovi realniji i veća je vjerojatnost za njihovo ostvarenje, o čemu piše autorica u ovom članku.
Autor: Danijela Romić, univ. spec. admin. publ., predavačica na Katedri za upravno pravo i upravu na Veleučilištu Lavoslava Ružičke u Vukovaru
Sadržaj
Stručni članak
U ovom broju o sadržaju i primjeni Uredbe o načelima za unutarnje ustrojstvo tijela državne uprave (Nar. nov., br. 29/11), koja je stupila na snagu 17. ožujka 2011., piše Danijela Romić, univ. spec. admin. publ., predavačica na Katedri za upravno pravo i upravu na Veleučilištu Lavoslava Ružičke u Vukovaru. S obzirom na rokove usklađenja iz članka 43. ove Uredbe, donosimo širi prikaz tih odredaba. U prijelaznim i završnim odredbama ostavljeni su puno dulji rokovi za usklađivanje s odredbama ove Uredbe, tako da je Vladi Republike Hrvatske ostavljen rok od 60 dana od dana stupanja na snagu ove Uredbe za usklađivanje uredbi o unutarnjem ustrojstvu središnjih tijela državne uprave. Čelnicima središnjih tijela državne uprave i stručnih službi Vlade ostavljen je rok od 45 dana od stupanja na snagu ove Uredbe za usklađivanje pravilnika o unutarnjem redu (rok za usklađivanje s prijašnjom Uredbom bio je 30 dana), dok je rok za donošenje pojedinačnih rješenja o rasporedu na radno mjesto državnih službenika i namještenika 45 dana od dana stupanja na snagu pravilnika o unutarnjem redu (prilikom donošenja prijašnje Uredbe taj rok bio je 15 dana od isteka roka za donošenje pravilnika o unutarnjem redu). Kako je u praksi vrlo često prisutno nepoštovanje zadanih rokova za usklađivanje s novim propisima, tako su dulje postavljeni rokovi realniji i veća je vjerojatnost za njihovo ostvarenje.
Stručni članak
U Informatoru, br. 5957 od 9. travnja 2011. objavili smo prvi dio ovog članka pod naslovom Pravno uređenje Europske unije i Republike Hrvatske - financijske usluge i osiguranje unutar sustava PDV-a, u kojem smo pisali o sustavu PDV-a u propisima Europske unije, koji su utvrđeni Smjernicom 2006/112/EZ, koja predviđa oslobođenja od plaćanja PDV-a za financijske usluge i osiguranje. U ovom, drugom nastavku pišemo o Prijedlogu Smjernice iz 2007., koji treba poslužiti kao putokaz budućih izmjena i ide za jasnom i modernom definicijom usluga oslobođenih plaćanja PDV-a, kako bi se državama članicama, bankama i osiguravajućim društvima zajamčio veći stupanj pravne sigurnosti. Istovremeno ukazujemo i na hrvatske propise o sustavu PDV-a, a osobito izmjene iz 2009., kojima je znatnije promijenjen status financijskih usluga unutar sustava PDV-a, pa im ovaj Prijedlog Smjernice može poslužiti kao orijentacija u reguliranju ove materije.
Stručni članak
Stručni članak
Autori u ovom članku nastavljaju analizu novog ovršnopravnog režima koji će se u Republici Hrvatskoj primjenjivati od 1. siječnja 2012., te kao nastavak članaka: Novine u ovršnom postupku, Informator, br. 5933 i Javnoovršiteljska služba, Informator, br. 5946. U ovom broju problematiziraju se odredbe o nadležnosti javnih ovršitelja i postupku oko određivanja ovrhe pred javnim ovršiteljem.
Stručni članak
Europska unija (u nastavku teksta: EU) u velikoj je mjeri harmonizirala porezne sustave članica na području neizravnih poreza, dok izravni porezi nikada nisu bili usklađeni i do sada je postignut maleni pomak u tom smjeru. Izravni porezi, koji najviše utječu na poduzetničke odluke i konkurentnost europskog gospodarstva, tj. porez na dobit i porez na dohodak, i dalje su u nadležnosti pojedinih zemalja. Zaoštravanje globalne konkurencije u EU jednostavno, između ostalog, nameće i nužnost usklađivanja poreznih režima u području izravnih poreza, kako u interesu zajedničkog tržišta i tržišnog natjecanja, s jedne strane, tako i zbog smanjenja utaje poreza, s druge strane. Na taj se način pokušava postići određeni stupanj harmonizacije izravnih poreza, a time i olakšati promet robe, osoba, usluga i kapitala unutar jedinstvenog tržišta, što je i osnovni cilj EU. Ova tendencija zajedničkog djelovanja članica EU neizvediva je bez međusobne suradnje država članica, posebice njihovih poreznih uprava, a sve u svrhu suzbijanja utaja poreza i izbjegavanja plaćanja poreza. Zbog toga je međusobnom suradnjom potrebno olakšati razmjenu informacija bitnih za ispravno utvrđivanje poreza. O svemu tome autorica opširnije piše u nastavku.
Stručni članak
2011., objavili smo prvi dio članka, u kojem je autor dr. sc. Alen Rajko, pročelnik za upravni razvitak Grada Opatije, pisao o tužbama iz članka 22. Zakona o upravnim sporovima (Nar. nov., br. 20/10), koji stupa na snagu 1. siječnja 2012. U ovom broju donosimo tablični prikaz mogućih ishoda spora u povodu žalbe protiv presude upravnog suda, prijedloga za obnovu spora te u povodu zahtjeva za ocjenu zakonitosti općih akata.
Stručni članak
U radu dajemo prikaz Zakona o odgovornosti pravnih osoba za kaznena djela (Nar. nov., br. 151/03, 110/07 i 45/11) s naglaskom na prava i obveze predstavnika okrivljene pravne osobe, određene po službenoj dužnosti. Posebno opisujemo konkretni slučaj s izraženim stajalištem suda u povodu utvrđivanja nagrade za rad i učinjene troškove predstavniku okrivljene pravne osobe. S obzirom na to da je sudska praksa glede utvrđenja odgovornosti pravnih osoba za počinjena kaznena djela u dosadašnjoj primjeni navedenog Zakona više nego skromna, smatramo korisnim približiti ovu materiju praktičarima i pravnim teoretičarima u svrhu, bržeg i potpunijeg rješavanja konkretnih, dvojbenih situacija, glede utvrđenja visine nagrade za rad i učinjene troškove predstavniku okrivljene pravne osobe postavljenom ex officio.
Stručni članak
O primjeni i razlozima donošenja te pravnim dosezima Pravilnika o povezivanju zemljišne knjige i knjige položenih ugovora i upisu vlasništva posebnog dijela nekretnine, piše autorica Ana-Marija Končić, voditeljica Zemljišnoknjižnog odjela Općinskog suda u Sesvetama. Naime, taj Pravilnik objavljen je u Nar. nov., br. 60 od 13. svibnja 2010., a stupio je na snagu 21. svibnja 2010. Kako se ovim Pravilnikom uređuje postupak povezivanja knjige položenih ugovora i zemljišne knjige, tako autorica u članku piše o stanju u tom području gotovo godinu dana nakon primjene ovog Pravilnika, a osobito, u ovom prvom nastavku članka, o nekim problemima upravitelja zgrade u propisivanju obveze da pokrenu postupak uređenja pravnog statusa zgrade kojom upravljaju. Nastavit ćemo s obradom ove teme u jednom od sljedećih brojeva lista, u rubrici Vlasničkopravni odnosi, pišući o ispravama koje se prilažu uz Prijedlog iz članka 3. ovog Pravilnika i drugim pitanjima.
Stručni članak
Pravilnik o kriterijima za ustrojavanje radnih mjesta savjetnika za informacijsku sigurnost, koji je na temelju Zakona o informacijskoj sigurnosti, 1. ožujka 2011., donio predstojnik Ureda Vijeća za nacionalnu sigurnost, objavljen je u Narodnim novinama, broj 30/11. Njegovim stupanjem na snagu zamijenjen je istoimeni Pravilnik iz 2008. godine. Navedenim Pravilnikom utvrđuju se kriteriji za ustrojavanje radnih mjesta i imenovanje savjetnika za informacijsku sigurnost. Takva radna mjesta dužna su ustrojiti državna tijela, tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave te pravne osobe s javnim ovlastima, kada u svom djelokrugu stvaraju ili koriste klasificirane podatke.
SENTENCE
Ublažavanje pravomoćno izrečene kazne dopušteno je kad se nakon pravomoćnosti presude pojave okolnosti kojih nije bilo kad se izricala presuda ili sud za njih nije znao iako su postojale, a one bi očito dovele do blaže osude
SENTENCE
Za ocjenu postojanja razloga za poslovno uvjetovani otkaz ugovora o radu bitna je činjenica da je došlo do smanjenja opsega poslova koje je obavljao radnik kojem je otkazan ugovor o radu, a ne smanjenje opsega drugih poslova
SENTENCE
Izjave stranaka na ročištu glavne rasprave da ostaju kod dotadašnjih navoda te prilaganje u spis ili razmjena međusobnih pisanih podnesaka ne predstavlja raspravljanje o glavnoj stvari, pa stranka koja uspije u sporu, ne može osnovano potraživati naknadu troška za zastupanje odvjetnika na tom ročištu kao da se na tom ročištu raspravljalo o glavnoj stvari
SENTENCE
Usluga korištenja inozemnih računalnih programa podliježe obvezi plaćanja poreza na dodanu vrijednost
Vi pitate - mi odgovaramo
Ostavitelj nema bračnog druga ni potomaka. Iza njega su ostali njegova majka te braća i sestre. Otac je preminuo prije ostavitelja. Pripada li očev dio, što bi ga on bio naslijedio da je nadživio ostavitelja, majci ili braći i sestrama?
Vi pitate - mi odgovaramo
Sklopljen je ugovor o preuzimanju upravljačkog prava nad članom društvom. Društvo koje je preuzelo upravljačko pravo snosi sve troškove upravljanja, pripada mu ostvareni profit i za dobiveno upravljačko pravo plaća naknadu drugom članu društva. Je li ta naknada oporeziva?
Vi pitate - mi odgovaramo
Budući da je Zakonom o izmjenama Zakona o komunalnom gospodarstvu (Nar. nov., br. 49/11) brisan stavak 2. članak 18. Zakona o komunalnom gospodarstvu, prema kojem je bilo propisano kojem se tijelu i u kojem roku izjavljuje žalba protiv rješenja komunalnog redara, tko je sada nadležan za žalbu?
Vi pitate - mi odgovaramo
Može li vjerovnik umjesto da mu dužnik preda stvari određene po rodu koje su predmet kupoprodajnog ugovora, zahtijevati da mu isplati protuvrijednost u novcu. Takva mogućnost nije ugovorena.