Informator broj 5317 od 19. veljače 2005.

UVODNIK

O Konačnom prijedlogu Zakona o obveznim odnosima

U zakonodavnoj se proceduri nalazi Konačni prijedlog Zakona o obveznim odnosima. U članku se ukratko analizira i daje osvrt na određene novine te na praktične probleme koji mogu nastati nakon što stupi na snagu. Ujedno se upućuje na potrebu da se njime reguliraju neki inominatni ugovori (primjerice, ugovor o leasingu) koji se u praksi često i javljaju.
Autorica: Jelena Čuveljak

Sadržaj

O Konačnom prijedlogu Zakona o obveznim odnosima
Autor: Jelena Čuveljak

Stručni članak

U zakonodavnoj se proceduri nalazi Konačni prijedlog Zakona o obveznim odnosima. U članku se ukratko analizira i daje osvrt na određene novine te na praktične probleme koji mogu nastati nakon što stupi na snagu. Ujedno se upućuje na potrebu da se njime reguliraju neki inominatni ugovori (primjerice, ugovor o leasingu) koji se u praksi često i javljaju.

Sporazum o stabilizaciji i pridruživanju Europskoj uniji i mirovinsko osiguranje
Autor: Mihovil Rismondo

Stručni članak

Neke odredbe Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju između Republike Hrvatske i Europskih zajednica i njihovih država članica, imaju svoje implikacije i na području mirovinskog osiguranja. U ovom članku ćemo se osvrnuti na njih i ukazati na dijelove hrvatskog mirovinskog sustava u kojima će odredbe Sporazuma imati svoj odraz na njegovu provedbu u budućem razdoblju.

PRILOG: Popis područnih ureda Porezne uprave s ispostavama
Autor: Ivana Voda

Stručni članak

Djelokrug rada i ustrojstvo Porezne uprave uređeno je Zakonom o poreznoj upravi (Nar. nov., br. 67/01, 70A/01, 94/01 i 177/04). Prema odredbi čl. 4. toga Zakona, u Poreznoj upravi ustrojeni su Središnji ured, područni ured i ispostave područnih ureda. Područni uredi i ispostave područnih ureda obavljaju upravne i druge stručne poslove, a njihovi su poslovi taksativno navedeni u čl. 7. Zakona. Slijedom tih poslova, a sa svrhom što bolje obaviještenosti poreznih obveznika, u nastavku dajemo popis područnih ureda Porezne uprave s ispostavama koji uz adresu područnog ureda i ispostave sadržava broj telefona i broj faksa.

Vjerodostojno (autentično) tumačenje zakona
Autor: Ljubomir Valković

Stručni članak

Razmatra se pravni institut vjerodostojnog (autentičnog) tumačenja zakona u svezi kojim postoje ozbiljne dvojbe o njegovoj pravnoj prirodi i o njegovoj suglasnosti s Ustavom. Autor predlaže da se taj pravni institut (s atributima koje je imao u prošlom sustavu) ukloni iz našeg današnjeg pravnog uređenja, držeći da o tome glavnu i posljednju riječ treba imati Ustavni sud Republike Hrvatske. Napominjemo da smo, vezano uz tu temu, u Informatoru broj 5309 od 22. siječnja 2005. godine objavili članak mr. sc. Teodora Antića, dipl. iur. iz Zagreba, pod naslovom Vjerodostojno tumačenje zakona kroz praksu Hrvatskoga sabora.

Obveze jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave kao poslodavca
Autor: Desanka Sarvan

Stručni članak

Jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave su poslodavci djelatnika u upravnim odjelima i službama jedinica lokalne i jedinica područne (regionalne) samouprave. Na radne odnose tih djelatnika se, sukladno odredbi članka 96. Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi (Nar. nov., br. 33/01 i 60/01 - vjerodostojno tumačenje), do donošenja, odnosno stupanja na snagu zakona iz članka 56. stavka 3. toga Zakona, na odgovarajući način primjenjuju odredbe Zakona o državnim službenicima i namještenicima (Nar. nov. br. 27/01). Zakon o državnim službenicima i namještenicima je u odnosu na Zakon o radu (Nar. nov., br. 137/04 - proč. tekst) poseban zakon (lex specialis) koji se primjenjuje na državne službenika i namještenike u tijelima državne uprave te na djelatnike u upravnim odjelima i službama jedinica lokalne i jedinica područne (regionalne) samouprave. Taj posebni zakon određuje prava i obveze poslodavaca i radnika u djelatnostima glede osobitosti radnih odnosa. Zakon o radu, kao opći zakon, primjenjuje se i na navedene radne odnose kad posebni zakon o pojedinim pravima i obvezama poslodavaca ne sadržava posebne odredbe, o čemu piše autorica u ovom tekstu.

Anguelova protiv Bugarske
Sud: Europski sud za ljudska prava

SENTENCE

lako su okolnosti smrti podnosi-teljičinog sina te ponašanje policijskih službenika zahtijevali temeljitu istragu, ona nije bila provedena. Ponašanje policijskih službenika i nedostatak reakcije nadležnih tijela na takvo ponašanje predstavljaju povredu članka 2. Konvencije.

Upravni akt - program društveno poticane stanogradnje - lista reda prvenstva
Sud: Visoki upravni sud Republike Hrvatske

SENTENCE

Zaključak gradskog poglavarstva kojim je odlučeno o prigovoru na prijedlog Liste reda prvenstva za kupnju stanova iz Programa društveno poticane stanogradnje, nije upravni akt.

Stvarna nadležnost općinskih sudova
Sud: Vrhovni sud Republike Hrvatske

SENTENCE

Za odlučivanje u sporu radi isplate mirovine nadležan je sud, i to općinski.

Osiguranje korisnika, odnosno vlasnika motornih vozila - prikolice
Sud: Vrhovni sud Republike Hrvatske

SENTENCE

Kad su osiguravatelji vučnog i priključnog vozila različiti, oba osiguravatelja odgovaraju solidarno za štetu trećim osobama.

Parnični postupak - prekid postupka
Sud: Visoki trgovački sud Republike Hrvatske

SENTENCE

Kad stranka koja je pravna osoba prestane postojati brisanjem iz sudskog registra, sud je dužan postupak prekinuti, a nije ovlašten odbaciti tužbu.

Doprinos iz primitaka za rad učenika i redovitih studenata

Vi pitate - mi odgovaramo

Koji se doprinosi plaćaju na primitke što ih za svoj rad ostvare učenici i studenti i tko je obveznik obračuna i plaćanja doprinosa?

Zabilježba spora

Vi pitate - mi odgovaramo

Može li se u tužbi zbog smetanja posjeda zahtijevati zabilježba spora pokrenutog tom tužbom?

Opunomoćenik u arbitražnom postupku

Vi pitate - mi odgovaramo

Je li arbitražni sud dužan primijeniti u arbitražnom postupku odredbe članka 89.a Zakona o parničnom postupku o tome tko može zastupati stranku kao opunomoćenik u tom postupku? Naime, stranka je kao opunomoćenika koji će je zastupati u arbitražnom postupku, odredila diplomiranog ekonomistu. On je bio dugogodišnji djelatnik stranke. Sada je umirovljenik bez ikakvog svojstva u stranci.

Obračun i isplata plaće

Vi pitate - mi odgovaramo

Moramo li radniku koji nije ostvario ugovorenu radnu normu u punom radnom vremenu, isplatiti najnižu plaću utvrđenu Kolektivnim ugovorom o visini najniže plaće, ili mu možemo isplatiti plaću prema radnom učinku, a koja bi bila niža od propisane?

Filteri