List Informator
UVODNIK
Sudstvo i (tro)dioba vlasti
U ovom broju, razmatrajući temeljne odredbe Ustava Republike Hrvatske (Nar. nov., br. 41/01 - proč. tekst i 55/01 - isp.) o načelu diobe vlasti, te odredbe Zakona o sudovima, piše naš autor Đuro Sessa, predsjednik Općinskog suda u Zagrebu te ukazuje na moguće odrednice u poboljšanju osiguranja razvoja neovisnog sudstva i kulture prava koja se mora očitovati u sve tri grane vlasti kao i kod svih građana u primjeni i poštivanju zakona koji pridonose jačanju demokratskog poretka.
Autor: Đuro Sessa
Sadržaj
Stručni članak
U ovom broju, razmatrajući temeljne odredbe Ustava Republike Hrvatske (Nar. nov., br. 41/01 - proč. tekst i 55/01 - isp.) o načelu diobe vlasti, te odredbe Zakona o sudovima, piše naš autor Đuro Sessa, predsjednik Općinskog suda u Zagrebu te ukazuje na moguće odrednice u poboljšanju osiguranja razvoja neovisnog sudstva i kulture prava koja se mora očitovati u sve tri grane vlasti kao i kod svih građana u primjeni i poštivanju zakona koji pridonose jačanju demokratskog poretka.
Stručni članak
U ovom članku autorica Ljiljana BAŠURA, dipl. iur. iz Zagreba, piše o međunarodnim pravnim izvorima koji se odnose na besplatnu pravnu pomoć, te na odredbe Ustava i zakona Republike Hrvatske koje se odnose na tu materiju. Budući da se u pripremi Zakona o besplatnoj pravnoj pomoći treba obratiti pozornost na potrebe i skupine određenih subjekata kojima je ta pomoć prijeko potrebna, u ovom materijalu ukazujemo na određene elemente za utvrđivanje zajedničkih kriterija i uvjeta za utvrđivanje tog prava koje može poslužiti kao jedna od odrednica kod donošenja tog Zakona. Republika Hrvatska će uspostavom adekvatnog sustava besplatne pravne pomoći označiti proces demokratizacija koji je jedan od kriterija za priključenje Republike Hrvatske Europskoj uniji. Budući da je nužno usklađenje, odnosno harmonizacija s Direktivama Europske komisije i presudama Europskog suda za ljudska prava koji predstavljaju pravnu stečevinu Europske unije, ukazujemo na te važne elemente pri pripremi spomenutog zakona.
Stručni članak
Opća značajka financijskih izvještaja jest fer prezentiranje financijskog položaja, financijske uspješnosti i novčanih tijekova poduzeća. Fer prezentiranje postiže se pravilnom primjenom Međunarodnih računovodstvenih standarda, kako je navedeno u točki 10. MRS-a 1 - Prezentiranje financijskih izvještaja. U članku se razmatra bilanciranje financijske imovine kao jedne od stavki bilance, a bilanca, kao što znamo, jedan je od temeljnih financijskih izvještaja poduzeća.
Stručni članak
U članku dajemo prikaz Prijedloga zakona o izmjenama i dopunama Zakona o gradnji s konačnim prijedlogom Zakona, čije se donošenje u Hrvatskom saboru predlaže po hitnom postupku. Tim se Prijedlogom nastoji izmijeniti i dopuniti Zakon o gradnji (Nar. nov., br. 175/03) jer je uočeno da pojedine njegove odredbe u praksi nisu provedive, dok određene odredbe nepotrebno otežavaju i poskupljuju provedbu propisanih postupaka i izdavanja akata. Također pojedini instituti toga Zakona nisu dovoljno jasno propisani, tako da njihova provedba nije ujednačena, pa zahtijeva dodatna tumačenja i objašnjenja u mjeri koja nije uobičajena. Posljedica takvog stanja stvari je sporo i teško izdavanje dozvola i drugih akata propisanih tim Zakonom, te pravna nesigurnost građana i drugih pravnih subjekata s tim u vezi. Gotovo sve predložene izmjene i dopune usmjerene su na značajno olakšanje položaja u postupku izdavanja građevinske dozvole i prikupljanju dokumentacije za izdavanje te dozvole investitorima koji se pridržavaju pozitivnih propisa, dok određene izmjene i dopune imaju penalni karakter za investitore koji grade bez građevinske dozvole, odnosno protivno važećim propisima. Na taj se način potvrđuje i dodatno pojačava stajalište predlagatelja Zakona o nepZakona o gradnji rihvatljivosti bespravne gradnje.
Stručni članak
Rad obrađuje norme koje svojim sadržajem omogućuju neprimjenjivanje Zakona o javnoj nabavi. Prvi dio rada sistematizira i klasificira sve egzemptivne odredbe, dok drugi dio rada analizi podvrgava nekoliko istovrsnih odredbi te ističe njihove brojne nedostatke. Zaključno se pledira za legislativnu novelu koja bi eliminirala uočene manjkavosti u dotičnom segmentu te se postavlja pitanje o pravnim posljedicama izuzeća nabavne situacije od primjene Zakona o javnoj nabavi.*
Stručni članak
Inženjeri Jim Burlingame i Joe Orlicky razvili su koncept »planiranje potreba materijala« (engl. Material Requirements Planning - MRP). Koncept sadržava tehniku naručivanja komponenti i sirovina koja se temelji na sastavnici, odnosno svojevrsnoj recepturi finalnog proizvoda, kao osnovnoj bazi podataka. Takva strukturna sastavnica ujedno i daje odgovor na pitanje: od čega se sve sastoji gotov proizvod. Osim toga, pomoću sastavnice prate se podaci o stanju zaliha na skladištu, prosječnom vremenu potrebnom za nabavu određenih stavki te prosječnim vremenima izrade proizvoda. Kao krajnji rezultat MRP koncept daje plan nabave i plan proizvodnje svih komponenti gotovog proizvoda. Međutim, eksponencijalni razvitak tehnologije tražio je nadogradnju osnovnog koncepta koja se ogleda u MRP II. O tome opširnije piše autor u u ovom članku.
SENTENCE
Ako poslodavac ne postupi prema rješenju Hrvatskog zavoda za mirovinsko osiguranje o rasporedu na druge odgovarajuće poslove, radnik može tražiti sudsku zaštitu kod mjesno nadležnog općinskog suda jer se ne radi o upravnoj stvari.
SENTENCE
Nije dopuštena revizija protiv drugostupanjskog rješenja kojim je potvrđeno prvostupanjsko rješenje o odbijanju prijedloga za donošenje djelomične presude na temelju priznanja, jer se njime pravomoćno ne završava postupak.
SENTENCE
Naknada za deposedirano građevinsko zemljište određuje se primjenom tada važećih odredaba Zakona o građevinskom zemljištu, Zakona o eksproprijaciji odnosno sada važećih odredaba Zakona o izvlaštenju, a ne primjenom odredaba Zakona o vlasništvu i drugim stvarnim pravima o naknadi koju plaća nositelj prava građenja.
SENTENCE
Nije nastupio prekid zastare podnošenjem tužbe kad je tužba odbačena, jer nije ispravljena i dopunjena u određenom roku (čl. 109. st. 4. ZPP-a).
SENTENCE
Stečajno vijeće osobito može postaviti privremenog stečajnog upravitelja, čija je dužnost zaštita imovine dužnika, nastavljanje s vođenjem dužnikova poduzeća sve do odluke o otvaranju stečajnog postupka.
SENTENCE
Ako okrivljenik tijekom njegova ispitivanja zamolbenim putem u smislu čl. 173. st. 6. Zakona o prekršajima (Nar. nov., br. 88/02 i 122/02 - u nastavku teksta: ZP), potpuno i prema okolnostima prizna prekršaj, sud ili upravno tijelo koje vodi prekršajni postupak mogu prihvatiti takvo priznanje prekršaja kao da je dano na pripremnom ročištu pred sudom koji vodi postupak, odnosno pred upravnim tijelom koje vodi prekršajni postupak, te stoga mogu donijeti rješenje o prekršaju u smislu čl. 189. st. 1. ZP-a bez posebnog zakazivanja pripremnog ročišta.
Vi pitate - mi odgovaramo
Ima li porezni obveznik, koji sam snosi troškove svog školovanja, pravo na umanjenje dohotka kao osnovice za oporezivanje?
Vi pitate - mi odgovaramo
Radnica u kolovozu 2004. godine treba roditi treći put. Od prije rođene dvoje djece jedno je umrlo. Koristi li ona u tom slučaju porodni dopust za drugo ili za treće dijete, odnosno do jedne ili do treće godine djetetova života?
Vi pitate - mi odgovaramo
Podliježu li oporezivanju porezom na dodanu vrijednost mjenjački poslovi koje obavlja fizička ili pravna osoba registrirana za tu djelatnost?
Vi pitate - mi odgovaramo
Može li mjesni odbor, odnosno zbor građana, podnijeti prijedlog zakona?