List Informator
UVODNIK
Javni dug Republike Hrvatske
Preuzimanje i emisija novog javnog duga specifični su za zemlje koje prolaze tranzicijski proces, što je obilježje i javnoga duga Republike Hrvatske. U razdoblju tranzicije države nastoje izgraditi gospodarski sustav utemeljen na privatnom vlasništvu i slobodnom tržištu. Taj proces praćen je opsežnim promjenama zakonodavstva odnosno formalnih pravila ponašanja, lako se formalna pravila ponašanja mogu mijenjati brzo, provedba i neformalna pravila obično se mijenjaju sporije. Neplaćeni dugovi gospodarskih subjekata te dug države umirovljenicima u proteklom razdoblju primjeri su disproporcije formalnih i neformalnih institucija u Republici Hrvatskoj. O tim aspektima autor MIJO JOZIĆ, dipl. oec., opširnije piše u ovome članku.
Autor: Mijo Jozić, dipl. oec.
Sadržaj
Stručni članak
Preuzimanje i emisija novog javnog duga specifični su za zemlje koje prolaze tranzicijski proces, što je obilježje i javnoga duga Republike Hrvatske. U razdoblju tranzicije države nastoje izgraditi gospodarski sustav utemeljen na privatnom vlasništvu i slobodnom tržištu. Taj proces praćen je opsežnim promjenama zakonodavstva odnosno formalnih pravila ponašanja, lako se formalna pravila ponašanja mogu mijenjati brzo, provedba i neformalna pravila obično se mijenjaju sporije. Neplaćeni dugovi gospodarskih subjekata te dug države umirovljenicima u proteklom razdoblju primjeri su disproporcije formalnih i neformalnih institucija u Republici Hrvatskoj. O tim aspektima autor MIJO JOZIĆ, dipl. oec., opširnije piše u ovome članku.
Stručni članak
U ovome članku Štefanija Kasabašić, dipl. iur. iz Zagreba, komentira odredbe Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi (Nar. nov., br. 33/01 i 60/01 - vjerodostojno tumačenje) i druge propise te iznosi određena stajališta o spornim pitanjima u toj materiji, ukazujući na mogućnosti razrješenja dvojbi u svezi s ostvarivanjem sudske kontrole zakonitosti odluka arbitraže u okviru Zakona.
Stručni članak
Prigovor savjesti jedno je od prava svakog pojedinca zajamčeno propisom najvišeg ranga u Republici Hrvatskoj - Ustavom. Prigovor savjesti kao ustavna kategorija i pravo na obavljanje civilne službe u našemu pravnom sustavu postoji od 1990. godine. Od tada do danas Republika Hrvatska svrstala se među europske zemlje s najnaprednijim rješenjima na tom području, smatra autorica članka, a to nastoji potvrditi i usporednim prikazom zakonodavstva i prakse nekih europskih zemalja u vezi s tim pitanjima. Napominjemo da smo o ovoj temi pisali u Informatoru broj 5132 od 14. 5. 2003. i da ćemo nastavak ove teme objaviti u jednom od sljedećih brojeva lista.
Stručni članak
Pravni institut jamstva u području poreznog prava uređen je Općim poreznim zakonom (Nar. nov., br. 127/00, 86/01 - ispravak i 150/02 - u nastavku teksta: OPZ). OPZ govori o poreznom jamcu i solidarnom poreznom dužniku sa stajališta poreznog prava, ali se ovaj institut mora promatrati i u svjetlu odredaba Zakona o obveznim odnosima (Nar. nov., od br. 53/91 do br. 88/01 - u nastavku teksta: ZOO) koje ga uređuju u smislu osnovnih pravnih načela. Poreznim jamstvom, analogno odredbama Zakona o obveznim odnosima, osigurava se porezni vjerovnik da će porezni dužnik odnosno porezni obveznik uredno podmiriti svoj porezni dug. Jamstvo je, prema odredbama ZOO-a, pojmovno određeno kao ugovor između vjerovnika i treće osobe - jamca, na temelju kojeg se jamac obvezuje na podmirenje duga ako ga ne podmiri sam dužnik. Sklapanjem tog ugovora, vjerovnik pored dužnika, koji ostaje i dalje u obvezi, dobiva još jednog dužnika za isti dug, a time i veće izglede za ostvarenje svoje tražbine. Na predočeni način jamstvo se javlja kao sredstvo osiguranja ispunjenja obveze, što je osnovni smisao i svrha tog instituta. OPZ porezno-dužnički odnos određuje kao dio porezno-pravnog odnosa u kojem sudionici porezno-dužničkog odnosa ostvaruju svoja prava i obveze. U nastavku iznosimo osnovna obilježja poreznog jamstva koja sadrže OPZ i ZOO.
Stručni članak
Upravljanje ljudskim potencijalima zahtijeva mnoštvo podataka i informacija iz toga važnog segmenta poslovanja trgovačkog društva. Za planiranje ljudskih potencijala, njihova praćenja i nadzora potrebno je oblikovati informacijski sustav koji će pravodobno (operativno) osigurati sve nužne informacije za odlučivanje i upravljanje ljudskim potencijalima. Posebno je značajna uloga informacijskog sustava u strategijskom upravljanju ljudskim potencijalima, budući da se tu donose odluke s dugoročnim posljedicama na ostvarivanje ciljeva razvoja društva. U ovome članku dan je praktičan pristup oblikovanju informacijskog sustava za upravljanje ljudskim potencijalima, s konkretnim vrstama i sadržajem nužnih informacija. Članak čini zaokruženu cjelinu s dva već u Informatoru objavljena članka istog autora: »Planiranje potreba ljudskih potencijala« (broj 5141) i »Organizacijski model upravljanja ljudskim potencijalom« (broj 5142-5144).
Stručni članak
U sklopu mjera agrarne politike, a na temelju nove Strategije poljoprivrede i ribarstva Republike Hrvatske (Nar. nov., br. 89/02), došlo je, počevši od 1. 1. 2003., do znatnih promjena u izračunu cijene mlijeka, u državnoj potpori za mlijeko i si., o čemu piše autor članka.
SENTENCE
Na zemljištu koje je u zemljišnim knjigama upisano kao šuma u društvenom vlasništvu, ne može se dosjelošću steći pravo vlasništva.
SENTENCE
Za nestalo oružje koje je vlasnik predao mjesnoj zajednici da bi se upotrijebilo za obranu sela, a koje je u ratu ostalo na okupiranom području, ne odgovara Republika Hrvatska, kao niti županija, općina ili mjesna zajednica, budući da se radi o ratnoj šteti.
SENTENCE
Oglasima u dnevnim listovima kojima se nude mramorne grijaće ploče bez pravnog osnova i odobrenje nosioca prava na registrirani žig »mramoterm« oglašivač je izvršio povredu prava registriranog zaštićenog žiga.
SENTENCE
Ako je porezni obveznik svojim radnicima isporučivao mjesečne pretplatne karte za g4radski prijevoz kao dobra u poduzetničke svrhe jer obavlja usluge čišćenja na različitim prostorima, tada ne postoji obveza plaćanja PDV-a za te isporuke.
SENTENCE
Za nestalo oružje koje je vlasnik predao mjesnoj zajednici da bi se upotrijebilo za obranu sela, a koje je u ratu ostalo na okupiranom području, ne odgovara Republika Hrvatska, a niti županija, općina ili mjesna zajednica, budući da se radi o ratnoj šteti.
Vi pitate - mi odgovaramo
Hoće li se i nakon izmjena Zakona o radu prilikom obračunavanja otpremnine uzimati neto plaća radnika, kao što je to bilo dosad, ili bruto plaća?
Vi pitate - mi odgovaramo
Poreska općina bila je upisana u zemljišnim knjigama kao vlasnica nekretnina do 1945. godine, kada je postala općenarodnom imovinom, a kasnije imovinom grada. Članovi te bivše poreske općine žele podnijeti tužbu trgovačkom sudu na utvrđenje prava vlasništva. Nije isključeno da u međuvremenu grad prenese vlasništvo na tvrtku za koju pak postoji opasnost stečaja. Je li poreska općina sposobna biti stranka? Je li moguće da umjesto poreske općine tuže pojedinci - fizičke osobe koje su bile ranije ovlaštenici u poreskoj općini?
Vi pitate - mi odgovaramo
Prilikom sezonskih radova, posebno u radu na otkupu i preradi poljoprivrednih proizvoda, ali i drugim poslovima (knjigovodstvu, trgovini, transportu i dr.), zadruga mora angažirati treće osobe s kojima sklapa ugovor o djelu. Koliki je porez na te vrste radova?
Vi pitate - mi odgovaramo
Postoji li obveza plaćanja poreza na kuću za odmor ako vlasnik ima na kući prijavljeno prebivalište?