List Informator
UVODNIK
Postupak izvlaštenja prema Zakonu o izmjenama i dopunama Zakona o izvlaštenju
U Informatoru br. 4998-4999 od 30. 1. i 2. 2. 2002. g. pisali smo u članku »Ograničenje vlasništva« o ograničenjima vlasništva i naknadama u postupku izvlaštenja. U tom smo članku uglavnom govorili o materijalnopravnim odredbama koje se odnose na izvlaštenje. U ovom članku autor dr. sc. Jadranko Crnić, piše o mjerodavnim tijelima (nadležnosti) i postupku za izvlaštenje uz komentar Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o izvlaštenju (Nar. nov., br. 114/01). Budući da taj Zakon donosi tek šture odredbe o postupku pred županijskim sudovima, koji su sada nadležni za pružanje sudske zaštite, autor će komentirati svaku od tih novih odredaba. Autor ujedno upozorava da je domašaj odluke Ustavnog suda daleko širi od njezina učinka u odnosu na ukinute odredbe Zakona o izvlaštenju. Smatra da će biti potrebno to imati na umu prilikom usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s acquis communau-taireom. To će vjerojatno zahtijevati izmjene u brojnim zakonima, bilo onima u kojima se sudska zaštita osiguravala putem upravnog spora pred Upravnim sudom Republike Hrvatske ili pak onima o ustrojstvu sudbene vlasti.
Autor: dr. sc. Jadranko Crnić
Sadržaj
Stručni članak
U Informatoru br. 4998-4999 od 30. 1. i 2. 2. 2002. g. pisali smo u članku »Ograničenje vlasništva« o ograničenjima vlasništva i naknadama u postupku izvlaštenja. U tom smo članku uglavnom govorili o materijalnopravnim odredbama koje se odnose na izvlaštenje. U ovom članku autor dr. sc. Jadranko Crnić, piše o mjerodavnim tijelima (nadležnosti) i postupku za izvlaštenje uz komentar Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o izvlaštenju (Nar. nov., br. 114/01). Budući da taj Zakon donosi tek šture odredbe o postupku pred županijskim sudovima, koji su sada nadležni za pružanje sudske zaštite, autor će komentirati svaku od tih novih odredaba. Autor ujedno upozorava da je domašaj odluke Ustavnog suda daleko širi od njezina učinka u odnosu na ukinute odredbe Zakona o izvlaštenju. Smatra da će biti potrebno to imati na umu prilikom usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s acquis communau-taireom. To će vjerojatno zahtijevati izmjene u brojnim zakonima, bilo onima u kojima se sudska zaštita osiguravala putem upravnog spora pred Upravnim sudom Republike Hrvatske ili pak onima o ustrojstvu sudbene vlasti.
Stručni članak
Sukladno odredbi čl. 141. st. 6. Zakona o radu (Nar. nov., br. 38/ 95, 54/95, 65/95, 17/01 i 82/01) ministar nadležan za rad donio je Pravilnik o provođenju izbora za radničko vijeće (Nar. nov., br. 12/02) koji je stupio na snagu 14. veljače 2002. g. U članku se iznosi izborni postupak sukladno odredbama Zakona o radu i Pravilnika o provedbi izbora za radničko vijeće, pri čemu se i na odgovarajućim mjestima upućuje na korištenje pojedinih obrazaca propisanih Pravilnikom.
Stručni članak
Na uvodnim stranicama ovoga broja objavili smo dio članka koji se odnosi na postupak izvlaštenja prema Zakonu o izmjenama i dopunama Zakona o izvlaštenju (Nar. nov., br. 114/01 - u nastavku teksta: ZIDZOI) u kojem autor dr. sc. JADRANKO CRNIĆ ukazuje na Odluku Ustavnog suda br. U-l-745/1999. (Nar. nov,, br. 112/00), odnosno o ukinutim i izmijenjenim odredbama Zakona, te o nadležnosti tijela i postupku za izvlaštenje. U nastavku teksta donosimo komentar novih zakonskih odredaba.
Stručni članak
Primjena Zakona o naplati dospjelih a nenaplaćenih poreza, carina, doprinosa i državnih jamstava (Nar. nov., br. 117/01) ima za zadaću u narednom razdoblju, podmirenje dospjelih, a nenaplaćenih potraživanja krajem 2000. godine. S obzirom na procijenjenu visinu dospjelih a nenaplaćenih potraživanja, pojavile su se nedoumice hoće li primjena toga Zakona omogućiti učinkovitu naplatu tih potraživanja u primjerenom roku. O tome šire piše autor u nastavku teksta ovoga članka.
Stručni članak
Ovaj članak s istom temom već je objavljen u Informatoru br. 4900 od 21. 2. 2002. g. Zbog iznimnog interesa čitatelja ponovno ga objavljujemo u nešto izmijenjenom, propisima i primjerom ažuriranom obliku.
Stručni članak
Često nailazimo na dva pojma motornog vozila koji se naizgled doimaju sličnima, ali ih Zakon o sigurnosti prometa na cestama (u nastavku teksta: ZOSPC) različito definira. Prvi pojam opisan u čl. 4. t. 29. je vozilo na motorni pogon. To je svako vozilo koje se pokreće snagom vlastitog motora, osim vozila koja se kreću tračnicama. Drugi pojam označava užu kategoriju od prethodne, ali je za nas značajniji. Članak 4. t. 30. definira taj pojam za motorno vozilo.
SENTENCE
Za odlučivanje o zahtjevu za brisanje uknjizbe u zemljišnim knjigama nadležan je sud bez obzira na to što je uknjižba izvršena na temelju odluke upravnog tijela.
SENTENCE
Rješenjem drugostupanjskog suda kojim je potvrđeno rješenje suda prvog stupnja o odbijanju sudjelovanja revidenta kao umješača postupak nije pravomoćno završen.
SENTENCE
Protiv odluke upravnog vijeća lučke uprave o dodjeli prvenstvene koncesije nije dopušten prigovor, već se može izjaviti žalba nadležnom ministarstvu.
SENTENCE
Sudionik športske igre kojem drugi igrač u igri nanese tjelesnu ozljedu, nema pravo na naknadu štete osim ako mu je ozljeda nanesena namjerno ili grubim kršenjem pravila igre.
SENTENCE
Ocijenjeno je da okolnosti napuštanja radnog mjesta i daljnje nedolaženje na posao bez pisanog ili usmenog kontaktiranja s poslodavcem same po sebi predstavljaju razlog za izvanredni otkaz pri čemu nije od odlučnog utjecaja to što je radnik smatrao da je opis poslova njegova radnog mjesta nepravilno utvrđen.
Vi pitate - mi odgovaramo
Je li mjesni odbor vlasnik nekretnine upisane u zemljišnim knjigama kao pravo društvenog vlasništva s pravom korištenja mjesne zajednice?
Vi pitate - mi odgovaramo
Rješenjem nadležne porezne uprave donesenim 1995. god. utvrđena je porezna obveza poreza na promet nekretnina. Zanima nas je li nastupila zastara prava na naplatu poreza na promet nekretninama?
Vi pitate - mi odgovaramo
Amortizaciju dugotrajne imovine obračunavamo po metodi opadajućeg salda, pri čemu za pojedine predmete obračunavamo amortizaciju po stopama većim od najviše porezno dopuštenih. Ukupni iznos tako obračunane amortizacije je manji od ukupno porezno dopuštenog iznosa. Treba li osnovicu poreza na dobit povećati za više obračunanu amortizaciju pojedinih predmeta dugotrajne imovine?
Vi pitate - mi odgovaramo
Do kojeg datuma se na naplatu može podnijeti izdani obračunski ček i koji nalozi za plaćanje i instrumenti osiguranja plaćanja zamjenjuju obračunski ček?