List Informator
UVODNIK
Državni proračun Republike Hrvatske za 2015. godinu i projekcije za 2016. i 2017. godinu
Sukladno Zakonu o proračunu (Nar. nov., br. 87/08 i 136/12), Hrvatski sabor donio je Državni proračun Republike Hrvatske za 2015. godinu i projekcije za 2016. i 2017. godinu na 15. sjednici Hrvatskog sabora 2. prosinca 2014. Državni proračun Republike Hrvatske za 2015. godinu i projekcije za 2016. i 2017. godinu izrađen je u bitno težim makroekonomskim i fiskalnim okolnostima s obzirom na to da se (i u 2014. godini) očekuje šesta uzastopna godina gospodarskog pada, a Republika Hrvatska također je ušla i u proceduru prekomjernog proračunskog manjka (excessive deficit procedure - EDP), kojim se zahtijeva korekcija manjka opće države do kraja 2016. O osnovnim značajkama Državnog proračuna za 2015. pišemo u nastavku.
Autor:Andrea Kocelj, dipl. oec.
Sadržaj
Stručni članak
Sukladno Zakonu o proračunu (Nar. nov., br. 87/08 i 136/12), Hrvatski sabor donio je Državni proračun Republike Hrvatske za 2015. godinu i projekcije za 2016. i 2017. godinu na 15. sjednici Hrvatskog sabora 2. prosinca 2014. Državni proračun Republike Hrvatske za 2015. godinu i projekcije za 2016. i 2017. godinu izrađen je u bitno težim makroekonomskim i fiskalnim okolnostima s obzirom na to da se (i u 2014. godini) očekuje šesta uzastopna godina gospodarskog pada, a Republika Hrvatska također je ušla i u proceduru prekomjernog proračunskog manjka (excessive deficit procedure - EDP), kojim se zahtijeva korekcija manjka opće države do kraja 2016. O osnovnim značajkama Državnog proračuna za 2015. pišemo u nastavku.
Stručni članak
Pravo na nagradu za božićne blagdane (božićnica), prigodno je materijalno pravo službenika u državnim tijelima i javnim službama koja se isplaćuju u prigodi Božića. Radi se o materijalnom pravu koje je utvrđeno kolektivnim ugovorima koje su zaključile ovlaštene pregovaračke strane: Vlada Republike Hrvatske, s jedne strane, i sindikati koji djeluju u državnoj službi, odnosno javnim službama, s druge strane. S obzirom na to da se radi o prigodnom materijalnom pravu, to pravo pripada službenicima i namještenicima koji su na Božić - 25. prosinca, zaposleni u državnom tijelu, odnosno javnoj službi, neovisno o tome koliko su vremena bili zaposleni u državnoj službi, odnosno javnoj službi. Autorica u članku piše o ostvarenju tih prava.
Stručni članak
O statusu pročelnika upravnih tijela jedinica lokalne samouprave, nakon promjena ustroja tih tijela u lokalnim jedinicama i primjeni odredaba članka 103.-108. Zakona o službenicima i namještenicima u lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi1 (u nastavku teksta: ZSNLP(R)S), pisali smo u Informatoru, u broju 6323 od 11. listopada 2014. Budući da jedinice lokalne samouprave koje sukladno odredbi članka 53. Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi2 (u nastavku teksta: ZLP(R)S) mogu osnivati samo jedinstvene upravne odjele, u praksi se javljaju dvojbe u svezi s primjenom propisa na postupak donošenja rješenja o statusu zatečenog pročelnika, nakon donošenja pravilnika o unutarnjem redu kojim se mijenja unutarnji ustroj ili stručni uvjeti koje mora ispunjavati pročelnik tog jedinstvenog upravnog odjela. Ujedno, Uredbom o izmjeni Uredbe o klasifikaciji radnih mjesta u lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi3, koja je stupila na snagu osmog dana od dana objave4, izmijenjen je članak 24. Uredbe o klasifikaciji radnih mjesta u lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi5 (u nastavku teksta: Uredba o klasifikaciji), odnosno stručni uvjeti za imenovanje pročelnika jedinstvenog upravnog odjela O primjeni tih propisa na status pročelnika i dvojbama koje se javljaju u praksi, piše autorica u ovom članku, dajući pritom i ogledne primjere rješenja o rasporedu pročelnika, odnosno o razrješenju i stavljanju na raspolaganje pročelnika., kao jedno od mogućih načina u reguliranju ove materije.
Stručni članak
Porezna uprava upravna je organizacija u sastavu Ministarstva financija čija je temeljna zadaća primjena i nadzor primjene poreznih propisa i propisa o prikupljanju javnih davanja. Za obavljanje poslova u Poreznoj upravi ustrojeni su Središnji ured, područni uredi i ispostave područnih ureda. Donošenjem Zakona o Poreznoj upravi1 stvoren je temelj za usklađivanje s međunarodnom priznatom praksom u organizaciji i poslovnim procesima Porezne uprave. Naime, ispostave Porezne uprave bile su organizirane u obliku malih multifunkcionalnih timova odgovornih za administraciju i poštovanje poreznih obveza konkretne skupine poreznih obveznika, bez ikakve specijalizacije poslova. Tako su službenici ispostava obavljali sve aktivnosti poreznih obveznika koji su im dodijeljeni, uključujući registraciju poreznih obveznika, unos i obradu poreznih prijava, upravljanje dugovima,2 te možebitne odluke o žalbama protiv prvostupanjskih rješenja, tako da je postojeći poslovni model neodrživ, skup i nespojiv s međunarodnom praksom, poglavito europskom, a Republika Hrvatska punopravna je članica Europske unije. U svrhu daljnje modernizacije, racionalizacije i djelotvornosti Porezne uprave, pristupilo se izmjenama i dopunama Zakona o Poreznoj upravi, tako da je na 15. sjednici Hrvatskog sabora25. studenoga 2014., donesen Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o Poreznoj upravi, koji je objavljen u Narodnim novinama, broj 141/14, a stupio je na snagu 9. prosinca 2014. Autorica, stoga, u nastavku daje prikaz odredaba Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o Poreznoj upravi.
Stručni članak
U Informatoru, u broju 6284 od 28. svibnja 2014., objavili smo članak »Odgovornost za prekršaje u javnoj nabavi« autora Zorana Vuića, dipl. iur. U ovom broju nastavljamo s tom temom te razmatramo presude prekršajnih sudova kojima su izrečene novčane kazne za prekršaje propisane Zakonom o javnoj nabavi (Nar. nov., br. 90/11, 83/13, 143/13 i 13/14).
Stručni članak
U ovom broju autorica piše o povredi ustavnog prava na dom zajamčenog Ustavom Republike Hrvatske i Konvencijom za zaštitu ljudskih prava i temeljnih sloboda (Nar. nov. - MU, br. 18/97, 6/99 - proč. tekst, 8/99 - ispr., 14/02, 13/03, 9/05, 1/06 i 2/10), a povodu Odluke Ustavnog suda Republike Hrvatske, broj U-III-2184/2009 od 13. studenoga 2014. (Nar. nov., br. 145/14).
Stručni članak
Zakonom o Državnom uredu za reviziju (Nar. nov., br. 80/11) uređeno je osnivanje, ustrojstvo, nadležnost i upravljanje Državnim uredom za reviziju, način rada i izvješćivanja, dužnosti i prava ovlaštenih državnih revizora i drugih zaposlenika te suradnja Državnog ureda za reviziju s drugim tijelima. Državni ured za reviziju ima sjedište u Zagrebu te područne urede u svakoj županiji i najviša je revizijska institucija u zemlji, koja je u svom radu samostalna i neovisna. Radom Državnog ureda za reviziju upravlja glavni državni revizor. U nastavku donosimo najčešće nepravilnosti i propuste uočene u postupku revizije od strane Državnog ureda za reviziju.
SENTENCE
Poslodavac je ispunio svoju obvezu savjetovanja sa radničkim vijećem odnosno sindikalnim povjerenikom time što je namjeru i razloge otkaza ugovora o radu priopćio usmeno jer zakonom nije propisan obvezan pisani oblik obraćanja poslodavca radničkom vijeću odnosno sindikalnom povjereniku
SENTENCE
U stečajnom postupku nije dopuštena redovna, već samo revizija iz odredbe članka 382. stavak 2. Zakona o parničnom postupku
SENTENCE
Vlasnik nekretnine preko koje se izvodi priključak na komunalnu infrastrukturu stranka je u postupku odobravanja priključenja
SENTENCE
Kada je na tuženika do upisa vlasništva predmetne nekretnine došlo zbog pasivnosti tužitelja - jer nije ishodio uknjižbu sa prednika tuženika na svoje ime iako je to bio u mogućnosti, tada on svojim postupanjem nije dao povoda za tužbu pa mu pripada pravo na parnični trošak
Vi pitate - mi odgovaramo
Mora li društvo promjenom poslovne adrese, ali ne i sjedišta, mijenjati svoj statut, odnosno društveni ugovor?
Vi pitate - mi odgovaramo
Obraćamo se u svezi s pitanjem o arhiviranju predmeta legalizacije. Prvo su se podnosili zahtjevi za legalizaciju prema Zakonu o postupku o legalizaciji (Zakon o postupku s nezakonito izgrađenim zgradama - Nar. nov., br. 90/11). Kad je stupio na snagu novi zakon o legalizaciji (Zakon o postupanju s nezakonito izgrađenim zgradama - Nar. nov., br. 86/12), svi oni koji su predali zahtjev prema prvom Zakonu, zamolbom su prelazi na novi. Kako ispravno arhivirati predmete? Fizički odvojeno? Treba li svu dokumentaciju prenijeti u noviji predmet, a u starom ostaviti presliku zahtjeva i zamolbe, ili nekako drukčije?
Vi pitate - mi odgovaramo
Mora li se za prijam u službu na određeno vrijeme objaviti oglas ako u upravnom tijelu lokalne jedinice ima službenika primljenih u službu na određeno vrijeme i koji ispunjavaju uvjete za to radno mjesto?
Vi pitate - mi odgovaramo
U trgovačkom društvu od javnog interesa, revizorsko društvo obavlja usluge revizije. U kojem roku je revizorsko društvo u obvezi izvršiti zamjenu ovlaštenog revizora-potpisnika revizorskog izvještaja?