List Informator
UVODNIK
Koneksitet ostvarenja vindikacijskog zahtjeva na nekretnini i tzv. prava na poštovanje doma
Autorice u članku analiziraju na koji se način konvencijska zaštita vezana uz pravo na poštovanje doma iz članka 8. Konvencije za zaštitu ljudskih prava i temeljnih sloboda (Nar. nov. - MU, br. 18/97, 6/99 - proč. tekst, 8/99 - ispr., 14/02, 13/03, 9/05, 1/06 i 2/10) odražava na vindikacijski zahtjev uređen pravilima hrvatskoga prava. Ističu se u članku značajne razlike s obzirom na predmet zahtjeva, gdje se pojmom doma u pravcu pružanja zaštite prava na poštovanje doma u konvencijskom pravu daje znatno šire značenje nego što je to slučaj s pojmom nekretnine (stvari) kao predmeta zahtjeva u hrvatskom pravu. Autorice istražuju određenu mjeru usporedivosti u odnosu na dilatorne prigovore, a s tim u svezi, tzv. testiranje određenog pitanja (prigovora) u smislu ulazi li u djelokrug članka 8. stavak 1. Konvencije, te je li upletanje države u skladu sa zahtjevima iz članka 8. stavak 2. Konvencije, gdje se osnovanost prigovora temelji na zaštiti prava na poštovanje doma.
Autor: doc. dr. sc. Gabrijela Mihelčić, Katedra za građansko pravo, Pravni fakultet Sveučilišta u Rijeci, dr. sc. Maša Marochini, Katedra za teoriju države i prava, Pravni fakultet Sveučilišta u Rijeci
Sadržaj
Stručni članak
Zakon o izmjenama i dopunama Ovršnog zakona (Nar. nov., br. 93/14) koji je stupio na snagu 1. rujna 2014. (s tim da jedan dio odredaba navedenih u članku 84. Zakona stupa na snagu 1. siječnja 2015.), unosi neka nova ovršnopravna rješenja u pravni sustav u svrhu pojednostavnjenja i ubrzanja ovršnog postupka Najvažnije izmjene i novine prema noveli Ovršnog zakona obradit ćemo u tri cjeline, radi njihove važnosti i bolje preglednosti, i to tako da se prva cjelina odnosi na odredbe općenite prirode, druga cjelina odnosi se na postupanje javnih bilježnika u ovršnim postupcima, dok se treća cjelina odnosi na postupak ovrhe na nekretninama.
Stručni članak
Tzv. RTV pristojba jedno je od žarišnih pitanja oko kojih se danas isprepleću brojne polemike. S obzirom na težinu socijalnog trenutka u kojem živimo, to je pitanje osobito aktualno te akutno pogađa sve građane našeg društva, zato ga je potrebno analizirati, pokušati dokučiti njegove osnove te pravne učinke. Autor, stoga, iznosi i određene prijedloge de lege ferenda.
Stručni članak
Građani mogu u okviru svog domaćinstva, a bez registrirane djelatnosti otvaranja obrta u nadležnom uredu za gospodarstvo ili osnivanja trgovačkog društva i upisa pri trgovačkom sudu, pružati određene ugostiteljske usluge. Za pružanje ugostiteljskih usluga u domaćinstvu iznajmljivanjem soba i postelja, građani su obvezni ishoditi rješenje nadležnog upravnog tijela za poslove ugostiteljstva prema mjestu sjedišta objekta odnosno prema mjestu gdje se pružaju usluge. Ostvareni primici građana po osnovi pruženih ugostiteljskih usluga u domaćinstvu iznajmljivanjem soba, podliježu oporezivanju. O kakvom je obliku oporezivanja riječ i na koji se način to radi, autorica, uz prikaz više primjera, opširnije piše u nastavku.
Stručni članak
Prema odredbi članka 53.a Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi (Nar. nov., br. 33/01, 60/01 - vjerodostojno tumačenje, 129/05, 109/07, 125/08, 36/09, 150/11 i 19/13 - proč. tekst), pročelnici upravnih tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave upravljaju upravnim tijelom, a na temelju javnog natječaja imenuje ih općinski načelnik, gradonačelnik odnosno župan. Na postupak imenovanja pročelnika i ostvarivanje drugih prava iz službe i u svezi sa službom, primjenjuju se odredbe Zakona o službenicima i namještenicima u jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave (Nar. nov., br. 86/08 i 61/11 - u nastavku teksta: ZSNLP(R)S). Budući da se u praksi nakon promjena ustroja upravnih tijela pojedinih jedinica javljaju brojne dvojbe u svezi sa statusom zatečenih pročelnika upravnih tijela jedinica, važno je naglasiti da, prema odredbama ZSNLP(R)S-a, pročelnici imaju status lokalnih službenika, a ne dužnosnika. Stoga, nakon promjena ustroja upravnih tijela pročelnicima ne prestaje njihov status samim donošenjem novih akata o promjeni ustroja, već to ovisi o pravnom slijedu dosadašnjega i novoga ustroja upravnih tijela odnosno o tome ukidaju li se doista pojedina upravna tijela ili se djelomično mijenja njihov djelokrug ili samo naziv. O primjeni propisa na status pročelnika upravnih tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave nakon promjena ustroja tih tijela, piše ŠTEFANIJA KASABAŠIĆ, dipl. iur. iz Zagreba.
Stručni članak
Autorice u članku1 analiziraju na koji se način konvencijska zaštita vezana uz pravo na poštovanje doma iz članka 8. Konvencije za zaštitu ljudskih prava i temeljnih sloboda (Nar. nov. - MU, br. 18/97, 6/99 - proč. tekst, 8/99 - ispr., 14/02, 13/03, 9/05, 1/06 i 2/10) odražava na vindikacijski zahtjev uređen pravilima hrvatskoga prava. Ističu se u članku značajne razlike s obzirom na predmet zahtjeva, gdje se pojmom doma u pravcu pružanja zaštite prava na poštovanje doma u konvencijskom pravu daje znatno šire značenje nego što je to slučaj s pojmom nekretnine (stvari) kao predmeta zahtjeva u hrvatskom pravu. Autorice istražuju određenu mjeru usporedivosti u odnosu na dilatorne prigovore, a s tim u svezi, tzv. testiranje određenog pitanja (prigovora) u smislu ulazi li u djelokrug članka 8. stavak 1. Konvencije, te je li upletanje države u skladu sa zahtjevima iz članka 8. stavak 2. Konvencije, gdje se osnovanost prigovora temelji na zaštiti prava na poštovanje doma.
SENTENCE
Ustavnopravno je neprihvatljivo propuste nadležnih tijela stavljati na teret strankama i time ih uskraćivati u ostvarivanju njihovih procesnih prava
SENTENCE
Kad stranke nisu ugovorile poseban oblik poziva na plaćanje bankarske garancije tada je valjan poziv upućen banci telefaks porukom uobičajenom u poslovnoga obraćanju, o čemu postoji pisana potvrda pa tvrdnju da poziv nije upućen treba dokazati banka.
SENTENCE
Na rok za žalbu protiv rješenja o ovrsi komunalne naknade primjenjuju se odredbe Zakona o općem upravnom postupku
SENTENCE
Javne isprave (potvrde) nisu upravni akti pa stoga ne podliježu poništavanju
Vi pitate - mi odgovaramo
i Je li odbacivanje tužbe obveza ili ovlast upravnog suda? Do kada sud može odbaciti tužbu?
Vi pitate - mi odgovaramo
U kojem roku zastarijeva potraživanje utvrđeno zadužnicom?
Vi pitate - mi odgovaramo
Obrtniku je prvostupanjskom odlukom naloženo isplatiti dug od 8.000,00 kn. Iako prvostupanjska odluka nije stekla svojstvo pravomoćnosti, može li sud temeljem nje odrediti ovrhu?
Vi pitate - mi odgovaramo
Gradska uprava donijela je odluku o zabrani ulaska motornih vozila u povijesnu jezgru grada temeljem posebnog Zakona, osim onih vozila čiji su vlasnici stanari koji stanuju u povijesnoj jezgri. Zabrana ulaska motornih vozila provodit će se postavljanjem rampe koja će se moći otvarati putem tzv. »pametnih« (smart) kartica. Za stanare koji stanuju u povijesnoj jezgri, grad nabavlja potreban broj »pametnih« kartica uz refundaciju troškova stanarima za njihovu nabavu. Je li grad za nabavu tih kartica u obvezi obračunati porez na dodanu vrijednost?