List Informator
UVODNIK
Okvir za stvaranje konkurentog i slobodnog tržišnog gospodarstva
Konkurentnost možemo definirati kao sklop javnih politika koje utječu na produktivnost gospodarstva i društva. Produktivnost je stvar dobre radne etike i isplativosti investiranja kapitala, što je nužno za stvaranje prosperiteta. Ekonomska sloboda nužan je preduvjet za konkurentnost, odnosno postizanje prosperiteta i visokog standarda, a znači što veću razinu odsutnosti državnih upletanja, opterećenja i nameta gospodarstvu. S obzirom na to da se konkurentnost odnosi na uvjete jačanja produktivnosti gospodarstva, poduzetnicima je potrebna što veća razina slobode i lakoće uvjeta poslovanja, da bi više novca i vremena ulagali u tržišna rješenja, umjesto trošenja novca i vremena na birokratske procedure, silne poreze i skupi javni sektor. Svjetski gospodarski forum svake godine donosi izvješće o rangiranju zemalja, sukadno analizi niza faktora. Analiziranje faktora koji gospodarstvo čine konkurentnim i slobodnim važno je za pravilno definiranje javnih politika, odnosno odluka o strukturnim liberalizacijskim reformama koje je u Republici Hrvatskoj krajnje nužno provesti. U članku prikazujemo podatke o konkurentnosti iz izvješća Svjetskog gospodarskog foruma 2013.
Autor: Daniel Hinšt, magistar specijalist europskih studija, voditelj Službe za usluge na unutarnjem tržištu i nacionalni koordinator za NIMIC, Ministarstvo gospodarstva RH
Sadržaj
Stručni članak
U Glavi V., odjeljku drugom, člancima 66.-71. Zakona o obveznim odnosima,1 uređeno je razmatrano pobijanje dužnikovih pravnih radnji. Na koje se radnje ono odnosi, kad se, u kojim situacijama navedeni pravni institut primjenjuje, koji su učinci pobijanja - neka su od pitanja na koja ćemo pokušati odgovoriti u ovom članku.
Stručni članak
Konkurentnost možemo definirati kao sklop javnih politika koje utječu na produktivnost gospodarstva i društva. Produktivnost je stvar dobre radne etike i isplativosti investiranja kapitala, što je nužno za stvaranje prosperiteta. Ekonomska sloboda nužan je preduvjet za konkurentnost, odnosno postizanje prosperiteta i visokog standarda, a znači što veću razinu odsutnosti državnih upletanja, opterećenja i nameta gospodarstvu. S obzirom na to da se konkurentnost odnosi na uvjete jačanja produktivnosti gospodarstva, poduzetnicima je potrebna što veća razina slobode i lakoće uvjeta poslovanja, da bi više novca i vremena ulagali u tržišna rješenja, umjesto trošenja novca i vremena na birokratske procedure, silne poreze i skupi javni sektor. Svjetski gospodarski forum svake godine donosi izvješće o rangiranju zemalja, sukadno analizi niza faktora. Analiziranje faktora koji gospodarstvo čine konkurentnim i slobodnim važno je za pravilno definiranje javnih politika, odnosno odluka o strukturnim liberalizacijskim reformama koje je u Republici Hrvatskoj krajnje nužno provesti. U članku prikazujemo podatke o konkurentnosti 2013. -2014. iz izvješća Svjetskog gospodarskog foruma.
Stručni članak
U Narodnim novinama, broj 127 od 18. listopada 2013., objavljen je Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o nasljeđivanju koji je stupio na snagu 26. listopada 2013. Značajna novina koju je propisao odnosi se na opseg odgovornosti nasljednika za dugove ostavitelja u slučaju ošasne ostavinske imovine, a tu su i one tehničke prirode koje su vezane uz sadržaj smrtovnice i rješenja o nasljeđivanju, čiji je sadržaj proširen podacima vezanima uz OIB ostavitelja, odnosno nasljednika, uz još neke manje izmjene. Unos OIB-a u rješenje o nasljeđivanju, te njegova pribava radi donošenja rješenja, bilo od strane suda ili javnog bilježnika kao povjerenika suda, u praksi se u nekim slučajevima pokazala iznimno otežanom, što je u konačnici rezultiralo nemogućnošću donošenja rješenja o nasljeđivanju, slijedom čega su oni koji rješenje moraju dostaviti nadležnim tijelima, izloženi mogućim novčanim kaznama. O problemima koje je izazvala navedena Novela Zakona u praksi, kao i osvrt na neka moguća rješenja problematičnih situacija, pišemo u nastavku ovog članka.
Stručni članak
Predmet ovog članka su propisi kojima se uređuje materija elektroničkog potpisa u Republici Hrvatskoj. Autori posebno ukazuju i na zakonodavna rješenja u određenim zemljama Europske unije.
Stručni članak
Za sve obveznike poreza na dobit koji obavljaju gospodarsku djelatnost samostalno i trajno radi ostvarivanja dobiti, prihoda ili drugih gospodarski procjenjivih koristi, propisana je obveza plaćanja mjesečnih predujmova poreza na dobit tijekom godine kao poreznog razdoblja. Mjesečni iznos predujma utvrđuje se na osnovi podataka iskazanih u poreznoj prijavi za prethodno porezno razdoblje, međutim prema izmijenjenim zakonskim odredbama, za 2014. propisan je novi način izračuna mjesečnog predujma poreza na dobit u odnosu na prijašnje godine. Na temelju pisanog zahtjeva poreznog obveznika ili drugih podataka o poslovanju s kojima raspolaže, Porezna uprava može rješenjem utvrditi i nove iznose mjesečnih predujmova ili drugo razdoblje plaćanja predujmova. Doneseno rješenje o novom iznosu predujma, obvezuje poreznog obveznika od dana konačnosti rješenja pa sve do podnošenja nove porezne prijave na Obrascu PD. Više o navedenom u nastavku članka.
SENTENCE
Rok od trideset dana za podnošenje revizije protiv drugostupnjske odluke dostavljene punomoćniku stranke počinje teći prvog idućeg dana od dana uredne dostave odluke punomoćniku, a okolnost da je sud ponovno dostavio odluku stranci ne znači da je za stranku počeo teži novi rok za podnošenje revizije
SENTENCE
Stečajni upravitelj i nakon zaključenja stečajnog postupka zadržava ovlasti zakonskog zastupnika stečajnog dužnika u parnicama radi pobijanja pravnih radnji stečajnog dužnika, kad mu je takva ovlast dana rješenjem o potvrdi stečajnog plana
SENTENCE
Državna komisija za kontrolu postupaka javne nabave Republike Hrvatske kod djelomičnog usvajanja žalbe, ima mogućnost procjene i odabira jednog od propisanih načina podmirenja troškova žalbenog postupka
SENTENCE
Postoji kaznenopravna odgovornost pravne osobe i u slučaju kada nije moguće utvrditi odgovornu osobu u pravnoj osobi
Vi pitate - mi odgovaramo
Je li naručitelj X d.o.o. (javna ustanova,) koja je obveznik primjene Zakona o javnoj nabavi (Nar. nov., br. 90/11, 143/13, 83/13, 13714 – Odluka USRH) obvezatan primijeniti isti Zakon i u slučajevima kad se pojavljuje kao ponuditelj u postupcima javne nabave drugih naručitelja, kad za izvršenje dijela ugovora (pojedinih usluga) angažira podizvoditelja?
Vi pitate - mi odgovaramo
Nadzorni odbor ima tri člana. Ima li zapreke da jedan od članova nadzornog odbora vodi zapisnik s nadzornog odbora?
Vi pitate - mi odgovaramo
Grad je dao u zakup poslovni prostor i odobrio ulaganje zakupoprimcu, koje mu priznaje kroz smanjenje zakupnine. S obzirom na to da je grad obveznik PDV-a, može li na tako umanjenu zakupninu zakupoprimcu zaračunati PDV?
Vi pitate - mi odgovaramo
Na koje zakone se referira odredba članka 135. stavak 3. Zakona o općem upravnom postupku?