Informator broj 6304-6305 od 06. kolovoza 2014. i 13. kolovoza 2014.

UVODNIK

Okvir za stvaranje konkurentog i slobodnog tržišnog gospodarstva

Konkurentnost možemo definirati kao sklop javnih politika koje utječu na produktivnost gospodarstva i društva. Produktivnost je stvar dobre radne etike i isplativosti investiranja kapitala, što je nužno za stvaranje prosperiteta. Ekonomska sloboda nužan je preduvjet za konkurentnost, odnosno postizanje prosperiteta i visokog standarda, a znači što veću razinu odsutnosti državnih upletanja, opterećenja i nameta gospodarstvu. S obzirom na to da se konkurentnost odnosi na uvjete jačanja produktivnosti gospodarstva, poduzetnicima je potrebna što veća razina slobode i lakoće uvjeta poslovanja, da bi više novca i vremena ulagali u tržišna rješenja, umjesto trošenja novca i vremena na birokratske procedure, silne poreze i skupi javni sektor. Svjetski gospodarski forum svake godine donosi izvješće o rangiranju zemalja, sukadno analizi niza faktora. Analiziranje faktora koji gospodarstvo čine konkurentnim i slobodnim važno je za pravilno definiranje javnih politika, odnosno odluka o strukturnim liberalizacijskim reformama koje je u Republici Hrvatskoj krajnje nužno provesti. U članku prikazujemo podatke o konkurentnosti iz izvješća Svjetskog gospodarskog foruma 2013.
Autor: Daniel Hinšt, magistar specijalist europskih studija, voditelj Službe za usluge na unutarnjem tržištu i nacionalni koordinator za NIMIC, Ministarstvo gospodarstva RH

Sadržaj

Pobijanje dužnikovih pravnih radnji
Autor: Željko Borić

Stručni članak

U Glavi V., odjeljku drugom, člancima 66.-71. Zakona o obveznim odnosima,1 uređeno je razmatrano pobijanje dužnikovih pravnih radnji. Na koje se radnje ono odnosi, kad se, u kojim situacijama navedeni pravni institut primjenjuje, koji su učinci pobijanja - neka su od pitanja na koja ćemo pokušati odgovoriti u ovom članku.

Okvir za stvaranje konkurentog i slobodnog tržišnog gospodarstva
Autor: Daniel Hinšt

Stručni članak

Konkurentnost možemo definirati kao sklop javnih politika koje utječu na produktivnost gospodarstva i društva. Produktivnost je stvar dobre radne etike i isplativosti investiranja kapitala, što je nužno za stvaranje prosperiteta. Ekonomska sloboda nužan je preduvjet za konkurentnost, odnosno postizanje prosperiteta i visokog standarda, a znači što veću razinu odsutnosti državnih upletanja, opterećenja i nameta gospodarstvu. S obzirom na to da se konkurentnost odnosi na uvjete jačanja produktivnosti gospodarstva, poduzetnicima je potrebna što veća razina slobode i lakoće uvjeta poslovanja, da bi više novca i vremena ulagali u tržišna rješenja, umjesto trošenja novca i vremena na birokratske procedure, silne poreze i skupi javni sektor. Svjetski gospodarski forum svake godine donosi izvješće o rangiranju zemalja, sukadno analizi niza faktora. Analiziranje faktora koji gospodarstvo čine konkurentnim i slobodnim važno je za pravilno definiranje javnih politika, odnosno odluka o strukturnim liberalizacijskim reformama koje je u Republici Hrvatskoj krajnje nužno provesti. U članku prikazujemo podatke o konkurentnosti 2013. -2014. iz izvješća Svjetskog gospodarskog foruma.

Problematika OIB-a u kontekstu posljednje Novele Zakona o nasljeđivanju
Autor: Marija Butković

Stručni članak

U Narodnim novinama, broj 127 od 18. listopada 2013., objavljen je Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o nasljeđivanju koji je stupio na snagu 26. listopada 2013. Značajna novina koju je propisao odnosi se na opseg odgovornosti nasljednika za dugove ostavitelja u slučaju ošasne ostavinske imovine, a tu su i one tehničke prirode koje su vezane uz sadržaj smrtovnice i rješenja o nasljeđivanju, čiji je sadržaj proširen podacima vezanima uz OIB ostavitelja, odnosno nasljednika, uz još neke manje izmjene. Unos OIB-a u rješenje o nasljeđivanju, te njegova pribava radi donošenja rješenja, bilo od strane suda ili javnog bilježnika kao povjerenika suda, u praksi se u nekim slučajevima pokazala iznimno otežanom, što je u konačnici rezultiralo nemogućnošću donošenja rješenja o nasljeđivanju, slijedom čega su oni koji rješenje moraju dostaviti nadležnim tijelima, izloženi mogućim novčanim kaznama. O problemima koje je izazvala navedena Novela Zakona u praksi, kao i osvrt na neka moguća rješenja problematičnih situacija, pišemo u nastavku ovog članka.

Elektronički potpis u suvremenom zakonodavstvu
Autor: Tihomir Katulić

Stručni članak

Predmet ovog članka su propisi kojima se uređuje materija elektroničkog potpisa u Republici Hrvatskoj. Autori posebno ukazuju i na zakonodavna rješenja u određenim zemljama Europske unije.

Novi izračun predujma poreza na dobit u 2014. godini
Autor: Mirjana Mahović Komljenović

Stručni članak

Za sve obveznike poreza na dobit koji obavljaju gospodarsku djelatnost samostalno i trajno radi ostvarivanja dobiti, prihoda ili drugih gospodarski procjenjivih koristi, propisana je obveza plaćanja mjesečnih predujmova poreza na dobit tijekom godine kao poreznog razdoblja. Mjesečni iznos predujma utvrđuje se na osnovi podataka iskazanih u poreznoj prijavi za prethodno porezno razdoblje, međutim prema izmijenjenim zakonskim odredbama, za 2014. propisan je novi način izračuna mjesečnog predujma poreza na dobit u odnosu na prijašnje godine. Na temelju pisanog zahtjeva poreznog obveznika ili drugih podataka o poslovanju s kojima raspolaže, Porezna uprava može rješenjem utvrditi i nove iznose mjesečnih predujmova ili drugo razdoblje plaćanja predujmova. Doneseno rješenje o novom iznosu predujma, obvezuje poreznog obveznika od dana konačnosti rješenja pa sve do podnošenja nove porezne prijave na Obrascu PD. Više o navedenom u nastavku članka.

Izvanredni pravni lijekovi – rok za podnošenje revizije
Sud: Vrhovni sud Republike Hrvatske

SENTENCE

Rok od trideset dana za podnošenje revizije protiv drugostupnjske odluke dostavljene punomoćniku stranke počinje teći prvog idućeg dana od dana uredne dostave odluke punomoćniku, a okolnost da je sud ponovno dostavio odluku stranci ne znači da je za stranku počeo teži novi rok za podnošenje revizije

Stečajni upravitelj – pobijanje pravnih radnji stečajnog dužnika – zaključenje stečajnog postupka
Sud: Vrhovni sud Republike Hrvatske

SENTENCE

Stečajni upravitelj i nakon zaključenja stečajnog postupka zadržava ovlasti zakonskog zastupnika stečajnog dužnika u parnicama radi pobijanja pravnih radnji stečajnog dužnika, kad mu je takva ovlast dana rješenjem o potvrdi stečajnog plana

Javna nabava – troškovi žalbenog postupka
Sud: Visoki upravni sud Republike Hrvatske

SENTENCE

Državna komisija za kontrolu postupaka javne nabave Republike Hrvatske kod djelomičnog usvajanja žalbe, ima mogućnost procjene i odabira jednog od propisanih načina podmirenja troškova žalbenog postupka

Kaznenopravna odgovornost pravne osobe
Sud: Županijski sud Varaždin

SENTENCE

Postoji kaznenopravna odgovornost pravne osobe i u slučaju kada nije moguće utvrditi odgovornu osobu u pravnoj osobi

Primjena Zakona o javnoj nabavi

Vi pitate - mi odgovaramo

Je li naručitelj X d.o.o. (javna ustanova,) koja je obveznik primjene Zakona o javnoj nabavi (Nar. nov., br. 90/11, 143/13, 83/13, 13714 – Odluka USRH) obvezatan primijeniti isti Zakon i u slučajevima kad se pojavljuje kao ponuditelj u postupcima javne nabave drugih naručitelja, kad za izvršenje dijela ugovora (pojedinih usluga) angažira podizvoditelja?

Nadzorni odbor

Vi pitate - mi odgovaramo

Nadzorni odbor ima tri člana. Ima li zapreke da jedan od članova nadzornog odbora vodi zapisnik s nadzornog odbora?

PDV kod ulaganja u poslovni prostor

Vi pitate - mi odgovaramo

Grad je dao u zakup poslovni prostor i odobrio ulaganje zakupoprimcu, koje mu priznaje kroz smanjenje zakupnine. S obzirom na to da je grad obveznik PDV-a, može li na tako umanjenu zakupninu zakupoprimcu zaračunati PDV?

Upravni postupak – zastara izvršenja

Vi pitate - mi odgovaramo

Na koje zakone se referira odredba članka 135. stavak 3. Zakona o općem upravnom postupku?

Filteri