List Informator
UVODNIK
Reforma pravosuđa i druge aktualne teme pravosuđa
Potreba provođenja reforme pravosuđa evidentna je i najavljivana je u više navrata tijekom posljednjih godina. Ponovno je aktualizirana i glede toga najavljivane su određene aktivnosti. Što se najavljuje i što se pokušava učiniti da naše pravosuđe ažurno rješava zaprimljene predmete, da donosi presude u razumnom roku, za naše čitatelje objašnjava gospodin ĐURO SESSA, predsjednik Udruge hrvatskih sudaca i sudac Vrhovnog suda Republike Hrvatske.
Autor: Đuro Sessa, predsjednik Udruge hrvatskih sudaca i sudac Vrhovnog suda Republike Hrvatske
Sadržaj
Stručni članak
U prošlom broju Informatora objavili smo prvi dio članka o programu zbrinjavanja viška radnika, a u ovom broju lista objavljujemo nastavak članka. Na području zbrinjavanja viška radnika, Zakonom o radu (Nar. nov., br. 149/09) uvedeno je mnogo novina, a poslije je i Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o radu, objavljenom u Nar. nov., br. 73/13, opet značajno izmijenjen institut programa zbrinjavanja viška radnika. No, razmotrivši Prijedlog novog Zakona o radu, koji je nedavno u prvom čitanju raspravljen u Hrvatskom saboru, a kojeg autorica analizira u članku, uviđa se da i taj propis predlaže neke novine u svezi s kolektivnim viškom radnika.
Stručni članak
Predmet ovog članka je Presuda Velikog vijeća Europskog suda za ljudska prava Maktouf i Damjanović, od 18. srpnja 2013. (zahtjevi, br. 2312/08 i 34179/08) o obvezatnoj primjeni blažeg zakona. Autorica analizira odredbe Ustava Republike Hrvatske (Nar. nov., br. 56/90, 135/97, 8/98 - proč. tekst, 113/00, 124/00 - proč. tekst, 28/01, 41/01 - proč. tekst, 55/01 - ispr., 76/10, 85/10 - proč. tekst i 5/14 - Odluka USRH) i članka 7. stavak 1. Konvencije za zaštitu ljudskih prava i temeljnih sloboda (Nar. nov. - MU, br. 18/97, 6/99 - proč. tekst, 8/99 - ispr., 14/02, 13/03, 9/05, 1/06 i 2/10) te praksu Europskog suda za ljudska prava, a zatim iznosi stajalište tog Suda o obvezatnoj primjeni blažeg zakona u predmetu Maktouf i Damjanović protiv Bosne i Hercegovine, kad Sud prosuđuje je li došlo do povrede članka 7. Konvencije.
Stručni članak
Zakonodavna aktivnost EU na području oporezivanja tijekom 2014. uključuje niz izmjena direktiva Vijeća EU. O prijedlozima nekih od tih izmjena pisali smo u Informatoru, broj 6264 od 15. ožujka 2014. Kao što smo i najavili, u ovom broju pišemo o prijedlogu izmjena Direktive o provedbi pojačane suradnje u području poreza na financijske transakcije, zajedničkom sustavu PDV-a, te o konsolidiranoj osnovici poreza na dobit. Također pišemo o mjerama koje će biti u primjeni od 1. siječnja 2015.
Stručni članak
Privremene mjere, kao poseban institut ovršnog prava, uređene su člancima 340.-355. Ovršnog zakona (Nar. nov., br. 112/12 i 25/13). Privremene mjere određuju se radi osiguranja novčanih i nenovčanih tražbina. U članku težište je dano na privremenim mjerama radi osiguranja nenovčanih tražbina, a posebno na privremenoj mjeri koja se sastoji u privremenom uređenju spornog odnosa među strankama i privremenoj mjeri zabrane otuđenja i opterećenja nekretnine na koju je upravljena tražbina.
SENTENCE
Propust suda što nije uzeo u obzir očigledno mjerodavni propis na koji je podnositelj izričito upozorio u upravnoj tužbi, predstavlja arbitrarno postupanje suda koje ne udovoljava zahtjevima pravičnog suđenja sadržanima u članku 29. stavak 1. Ustava
SENTENCE
Mjere za osiguranje naplate poreza mogu se poduzeti ako porezna obveza nije dospjela, a postojanje vjerojatnosti da će porezni dužnik onemogućiti naplatu subjektivna je procjena poreznog tijela
SENTENCE
Predmet povrata mogu biti posebni dijelovi zgrade kojem pripada i suvlasnički dio cijele nekretnine
SENTENCE
Kako upis zabilježbe ne sprječava mogućnost daljnjeg raspolaganja knjižnim pravom, tako upis zabilježbe na nekretnini ne sprječava provođenje postupka radi razvrgnuća suvlasništva nekretnine
Vi pitate - mi odgovaramo
Ustanova s javnim ovlastima ima svoja tijela u kojima rade članovi tih tijela, za što primaju naknadu. S obzirom na to da su ti članovi tijela ustanove u stalnom radnom odnosu kod različitih poslodavaca, zanima nas kako treba regulirati stalnu mjesečnu isplatu navedenih naknada?
Vi pitate - mi odgovaramo
ustanovi postoji upravno vijeće koje, između ostalog, ima dva člana koji su izabrani kao predstavnici radnika. Imaju li ti članovi upravnog vijeća biračko pravo na izborima za radničko vijeće? Također, ima li ravnatelj ustanove biračko pravo?
Vi pitate - mi odgovaramo
Može li korisnik mirovine koja je ostvarena prema posebnom zakonu u upravnom sporu, osporavati smanjenje te mirovine koje je provedeno bez donošenja rješenja?
Vi pitate - mi odgovaramo
Hoće li će Državna komisija za kontrolu postupaka javne nabave odbaciti žalbu u postupku javne nabave ako podnositelj žalbe ne uplati naknadu za pokretanje žalbenog postupka ni u naknadno određenom roku, a s obzirom na odredbu članka 160. stavak 2. Zakona o javnoj nabavi prema kojoj će se žalba odbaciti kao neuredna samo ako se po žalbi ne može postupiti?